Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Ti 22 Touko 2018 19:06

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe 17 Marras 2017 12:20 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 416
Hei,

IGC on julkaissut jokin aika sitten uuden Sporting Coden sekä sen Annex H:n joka sisältää uudet kerholuokan tasoituskertoimet. Tasoituskertoimet on tehnyt IGC:n Bureaun alaisuudessa toimiva Handicap Committee (pj. Christof Geissler, Saksa). Tasoituskertoimet on laskettu saksalaisella tieteellisyydellä uudella tietokoneohjelmalla. Tosin ohjelman tuloksia ei käytetty sellaisenaan vaan tehtiin poliittinen päätös jolla tasoituskertoimen jakaumaa pienennettiin 70 prosenttiin todellisesta (!). Näin kerholuokan uudemmat, paremmat koneet ovat saaneet pienemmän, siis paremman, kertoimen kuin suorituskyvyn perusteella tulisi saada. Häviäjiä ovat luonnollisesti vanhemmat, 60-70-luvun vaihteen vakioluokan koneet joilla kerholuokassa on tähän asti pääasiassa lennetty.

Prosessista IGC:n piirissä voidaan todeta seuraavaa:

- v. 2017 Plenaryssä tiedotettiin ylimalkaisesti että kertoimia tullaan muokkaamaan sellaiseksi että uudemmat koneet yleistyisivät. Mitään yksityiskohtia kertoimista ei suostuttu kertomaan vaikka erikseen kysyttiin, vedottiin siihen että tiedot ovat salaisia (perustuen Idaflieg-mittausten julkaisuperusteisiin).
- Uudet tasoituskertoimet julkaistiin ilman mitään ennakkotietoa tai mahdollisuutta kommentointiin IGC:n delegaattien osalta. Niistä olivat tietoisia ainoastaan Handicap Committee ja Bureau.

Nyt kun uutta tasoituskerroinlistaa on tutkittu ja pureskeltu, on havaittu seuraavaa:

- Yksittäisten koneiden tasoituskertoimet ovat niin hulluja että niille nauravat harakatkin koivunoksilta.
- Vanhempien ja uudempien koneiden kerroinerot asettavat uudemmat konetyypit huomattavan edulliseen asemaan.

Samanlaisia reaktioita on kuultu myös maailmalta. Tiedossa on tällä hetkellä että 2018 Plenaryssä tullaan keskustelemaan prosessista jolla tasoituskertoimia jatkossa tehdään, mutta todennäköisesti julkaistu lista on ensi kesän kisoissa voimassa. Toisaalta on saatu tieto että lista on voimassa ainoastaan yhden vuoden, ja näin ollen kertoimiin tullaan tekemään muutoksia, mahdollisesti oleellisia muutoksia, vuodelle 2019.

PT:n kanta kertoimiin on että ne eivät ole urheilullisesti oikeudenmukaiset ja pahimmillaan vaarantavat luokan uskottavuuden, etenkin jos käy niin että kertoimia kirjoitellaan vuosittain uusiksi. PT pyrkii vaikuttamaan IGC:ssä siten että esitetty kerroinlista jäisi mahdollisimman lyhytikäiseksi.

PT on myös tehnyt päätöksen että SM-kisoissa 2018 käytetään edellisiä IGC:n julkaisemia tasoituskertoimia, eli niitä samoja jotka olivat voimassa kesällä 2017. Teknisesti tämä toteutetaan siten että SM-säännöissä siirrytään kansalliseen tasoituskerroinlistaan kerholuokassa, ja lista tulee olemaan tuo edellinen Annex H (julkaistu lokakuussa 2016).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 17 Marras 2017 19:31 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Kun näin amatöörinä katsoo tuloksia kerholuokan kv kisoissa niin ehkäpä on aiheellista tehdä jonkinlaista uudistusta, että siellä pärjätään muillakin kuin jeesuksen aikaisilla 1.0 koneilla :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 17 Marras 2017 21:28 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 416
Se on aivan perusteltu kanta, mutta siihen ei mielestäni pitäisi mennä lentämällä tällaisilla kertoimilla vaan yksinkertaisesti kieltämällä indeksin 1.0 koneet. Ei asia vaadi sen monimutkaisempia toimia jos näin halutaan tehdä. Nykykalustolla kerholuokassa saa kymppitonnilla kisakoneen, ehkä silläkin on joku itseisarvo, vaikea sanoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 17 Marras 2017 21:49 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
No ehkä vähän on rankka tapa edetä kieltämällä 1.0 koneet. Ehkäpä seurassaan "ylihyvät" koneet ei olekkaan niin ylivoimaisia kuin voisi idaflieg mittauksien perusteella olettaa.

Alkaa kerhoillakin olla muutakin kuin Jantaria ja Cirrusta tänä päivänä. Tai en tiedä mitä tämä "kerho" sitten tässä yhteydessä meinaa. Toisaalta on hyvä, että on "jokamiesluokka" purjelennossa, mutta en mä vaan millään pysty ymmärtää, että kymmenen parasta tuloksissa on 1.0 koneita(kärjistäen).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 18 Marras 2017 20:36 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 216
Niin,

En usko, että lajin kannalta on hirveästi järkeä alkaa kieltää koneita (siis ylipäätään). Mitäs niille sitten tehtäisiin ? Oma luokka vai surutta museoon tai paaliin ?

Kieltämättä uusin lista on täynnä ihmeellisyyksiä ja selviä epäoikeudenmukaisuuksia.

Vanhoja vakio- ja 15m- luokan koneita on maailmalla runsaasti, joten sen suhteen kerholuokan koneasia olisi turvattu, mutta tasoittamiseen toivoisi edes jotain johdonmukaisuutta. Suomessa ei PIK-20 ja LS-4 kaluston lisäksi ole kuin muutama "vanha" kone (pari Jantaria, yksi Cirrus, yksi Libelle ja kolme ASW 19/B). Muut ovatkin sitten tuoreempaa LS-7/ASW 24 /Discus - linjaa.

En usko, että kerholuokan suosio säilyy tai edes nykyinen osallistujamäärä säilyy, jos kertoimet menevät ihan hulluiksi.

Hyvä että PT on tähän reagoinut ensi kauden osalta, siitä pisteet:)

RR


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 18 Marras 2017 21:15 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Mitä nämä ihmeellisyydet ja epäoikeudenmukaiset kohdat listassa on?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 18 Marras 2017 23:50 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 10:59
Viestit: 342
Paikkakunta: Helsinki
Moi,

Suurimmat kummallisuudet varmaan Glasflügel 304 ja SZD-55. Näiden kahden konetyypin kertoimet myös muuttuivat eniten.
-Glasflügel 304 kehitettiin 303 Mosquiton seuraajaksi, siitä huolimatta 304:n kerroin on 1.025 ja vanhemman 303 Mosquiton 1.045.
-SZD-55 uusi kerroin on vain 1.020. Vertailun vuoksi saman aikakauden ja suunnilleen saman suorituskyvyn Discus on 1.045. SZD-55 on alkuperäisessä kunnossaan kevyt kone, suunnilleen 210kg luokkaa tyhjänä tai vähän yli, mutta referenssipaino on 363kg eli kuormattavuutta on todella runsaasti ja alipaino hyvitetään vielä kertoimessa ellei sitten ole riittävää massaa omasta takaa.

Uudet IGC kertoimet on täällä https://www.fai.org/sites/default/files ... _2017a.pdf Lisää kummallisuuksia voi etsiä listasta.

Antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 19 Marras 2017 9:27 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Tässä vertailussa 304 häviää 303:lle. Datan mukaan 304 polaarissa kyse on yksilöstä rek. D-4186. Onkohan tuo laipallinen vaiko ei?
Polaarin muodosta päätellen voisi sanoa, että molemmat on laippakoneita.
Kuva

Perimätiedon mukaan 55:n ei kuivana ole sen kummempi liitämään kuin Jantari. Vähän kovemmassa vauhdissa Jantarista, kun silloin tällöin aukaisee jarruja niin 55:lla on mahdollisuuksia :mrgreen:

Tässä vertailussa Idafliegin mittaamia polaareja(ls-1 kerroin 1.0 ja DG-300 kerroin 1.015) ja sitten valmistajan ilmoittama polaari 55:lle. Rohkenen epäillä, että 55:n todelinnen suorituskyky ei ole tämän polaarin mukainen eli ei näin hyvä. Onkohan ihan 210kg painoisia 55:a todellisuudessa? Ei ne toki kaukana ole(220+).
Kuva

ps. En saa viestiin liitettyä kuvia?? Liitetiedostojen maksimi määrä tms. ilmoittaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 19 Marras 2017 16:59 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 416
RR kirjoitti:
Niin,

En usko, että lajin kannalta on hirveästi järkeä alkaa kieltää koneita (siis ylipäätään). Mitäs niille sitten tehtäisiin ? Oma luokka vai surutta museoon tai paaliin ?

Kieltämättä uusin lista on täynnä ihmeellisyyksiä ja selviä epäoikeudenmukaisuuksia.

Vanhoja vakio- ja 15m- luokan koneita on maailmalla runsaasti, joten sen suhteen kerholuokan koneasia olisi turvattu, mutta tasoittamiseen toivoisi edes jotain johdonmukaisuutta. Suomessa ei PIK-20 ja LS-4 kaluston lisäksi ole kuin muutama "vanha" kone (pari Jantaria, yksi Cirrus, yksi Libelle ja kolme ASW 19/B). Muut ovatkin sitten tuoreempaa LS-7/ASW 24 /Discus - linjaa.

En usko, että kerholuokan suosio säilyy tai edes nykyinen osallistujamäärä säilyy, jos kertoimet menevät ihan hulluiksi.

Hyvä että PT on tähän reagoinut ensi kauden osalta, siitä pisteet:)

RR



Suomessa on tosiaan "oikeita" kerholuokan koneita vain kourallinen, tosin ne osallistuvat säännöllisesti sm-kisoihin ja kansoittivat esim. 2017 puolet koko luokasta ;)

Kun olen lentänyt maailmalla sekä ns. hyvällä että huonolla kerhokoneella, on helppo nähdä miksi kaikki valitsevat indeksi 98-101 koneen. Jos ja kun luokka menee suuren osan tehtävistä yhdessä puljassa, onko helpompaa pysytellä mukana samanlaisella koneella kuin 90% luokasta vai ajaa kaikkia koko ajan karkuun koko ajan 7% kovempaa? Karkuun pääsy onnistuu joskus hyvässä pilvikelissa tai sm-tasolla, mutta kun mennään mm-kisoihin homma vaikeutuu. On aika turha kuvitelma että luokkaan tulisi kovin erilaisia koneita, kisoissa kuitenkin pääosa ajasta lennetään isossa puljassa. Jos kertoimia muutetan uusia koneita suosivaksi, kaikki kisapilotit vaihtavat konetta kertarysäyksellä ja sen jälkeen on aivan turha lähteä Libellellä viivalle. Lopputulos on siis aivan sama kuin konetyyppien pudottaminen listalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 19 Marras 2017 19:54 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Pe 14 Maalis 2003 16:42
Viestit: 197
Paikkakunta: Vaasa
Ei oo helppoa tuo kerroinjuttu, ei. Mutta onhan siellä vanhassakin listassa "bugeja", ainakin jonkun mielestä. Esim. yli 1000 kappaletta valmistettu ja kaikin puolin kehuttu kone LS-4 on harvinainen kansainvälisissä kisoissa, koska sen kerroin on oudon suuri. Ehkä.

terv. Jyrki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 19 Marras 2017 21:29 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
LS-4 on aika kova kone. Ei mikään ihme, että on pitänyt keksiä LS-8, kun ei LS-7 kelvannut LS-4:n korvaajaksi.

Kuva

Kertoimet ei ole helppo juttu, mutta mielestäni kieltämättä olisi pientä uudistusta vaille kerholuokka. Ei olisi mielestäni pahitteeksi, että olisi ihan varteenotettavaa lähteä kisailemaan jollain oikein trendikkäällä 80-luvun koneella. Mielenkiinnolla seuraan kyllä tulevan kesän MM-kapinoita näillä uusilla kertoimilla...jos sielä voittaisikin jokin ihan 80-luvun kone tittelin :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 22 Marras 2017 0:16 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ke 05 Helmi 2003 22:57
Viestit: 309
Paikkakunta: HKI
Suomessa kertoimista on aina ennen kisoja ja ennen ensimmäistä starttia paljon enemmän puhetta kuin kisan jälkeen. Yleensä kisat menee niin ettei voi jälkeenpäin paljon spekuloida kertoimilla. Kisoja on Suomessa voitettu PIKillä, LS-4:llä, LS-7:llä, Cirruksella, ASW-20:llä - vähän millä sattuu. Säällä ja tuurilla on ollut enemmän merkitystä kuin kertoimella. Ja pilotillakin tietysti jotain. Yleensä lennetään yksin, ei siinä paljon tarvitse kekolentämistä miettiä. Enimmäkseen lennetään hyvässä säässä, silloin on mukava tuupata uudemmallakin rassilla.

Ihan täysin itsekkäistä syistä olisin toki toivonut että ensi kesä lennettäisiin uusilla IGC:n kertoimilla, mutta yritetään nyt pärjätä sillä mitä on jaettu. PT tekee aina väärin, koetetaan kestää...

On se kyllä hurjaa jos konekauppa rupeaa käymään uusien kertoimien mukaan... paljonko tarjotaan Seiskasta? :lol:
Keski-Euroopasta saa kohta halvalla priimakuntoisia Cirruksia ja Jantareita?

Piki on kyllä hyvä, olkoon kertoimet uudet tai vanhat tai jotain. Kysykää Junnulta ja Masilta, miten Piki viritetään oikein kisakuntoon; P2 on aikamoinen menijä. Rietissä Junnu oli kolme päivää johdossa ja kokonaistuloksissa kuudes, todella hieno suoritus.

_________________
papafox-Sakke


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 28 Marras 2017 9:30 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Dokumentti minkä perusteella uudet kertoimet on laskettu.
http://static.skysight.io/hc.pdf

Selvää on se, että uusilla kertoimilla on yritetty tasoittaa kalustoa siten, että uudemmillakin koneilla olisi mahdollisuuksia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 28 Marras 2017 13:00 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ke 05 Helmi 2003 22:57
Viestit: 309
Paikkakunta: HKI
Kiitos Hurja, mielenkiintoinen sepustus. Sillä hyvin näkyi allekirjoittaneen surullinen suoritus.

Minä en noille päätelmille kovin suurta arvoa anna. Sitten kun uusilla kertoimilla kisataan, parhaiden pilottien valitsemat konetyypit tulevat olemaan kärjessä tai kärjen tuntumassa, oli ne mitä tahansa. Säällä on myös merkitystä. Eri tyypit ovat eri lailla sääherkkiä.

Rietin tulostaulukossa eniten huvitti se että numerot 8 ja 9 vaihtoivat sijoituksia, vaikka molempien sekä uusi että vanha kerroin oli tasan 1. Kuvaa hyvin kilpailujen tuloslaskennan monimutkaisuutta. Kaverit kun olivat eri päivinä pärjänneet keskenään hyvin tai huonosti, niin kaikkien muiden päiväkohtaiset suoritukset muuttivat pisteitä ennalta-arvaamattomasti. Myös vanha numero 13 on pudonnut jännästi.

_________________
papafox-Sakke


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 28 Marras 2017 13:26 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Eihän se, että on parempi mahdollisuus pärjätä tarkoita, että automaattisesti voittaisi 8) Uskon, että hyvät lentäjät voittaa edelleen, mutta kalustossa jonkinlaista muutosta voidaan havaita. Mielestäni parempaan suuntaan :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 16 Tammi 2018 17:17 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 416
PT on julkaissut kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018:

https://drive.google.com/open?id=1zq2oN ... xzoaTrpivL

Kertoimet vastaavat Sporting Code 3, Annex H, May 2017, julkaisua, sillä erolla että listaan on lisätty MiniLAK.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 16 Tammi 2018 20:35 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ti 04 Helmi 2003 11:30
Viestit: 216
Moi,

Varmaan painovirhe, mutta PIK-20D puuttuu.

Riku


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 16 Tammi 2018 22:02 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ti 18 Helmi 2003 22:12
Viestit: 392
Paikkakunta: Mustasaari
Onhan siellä C :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 17 Tammi 2018 0:15 
Poissa

Liittynyt: Su 20 Loka 2013 20:06
Viestit: 74
Onko PT:llä jotain parempaa tietoa MiniLAK:n suorituskyvystä, kun valmistajan mukaan ASW 20:stä paremmin liitävä kone ja noin pieni kerroin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 17 Tammi 2018 9:56 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 15:27
Viestit: 416
Hurja kirjoitti:
Onko PT:llä jotain parempaa tietoa MiniLAK:n suorituskyvystä, kun valmistajan mukaan ASW 20:stä paremmin liitävä kone ja noin pieni kerroin?


Kerroin päätettiin asettaa tuohon DAeCin kerroinlistaa mukaillen, siellä MiniLAKilla on sama kerroin kuin LS4:llä. IGC todennäköisesti ei ota kertoimeen kantaa kun 13.5m luokan koneita ei tuoda kerholuokan listoille. Koska kyseessä on uusi konetyyppi, omakohtaisia kokemuksia suorituskyvystä PT:llä ei valitettavasti ole. Ehkä niitä saadaan jo ensi kesänä.

Korjataan kirjoitusvirhe PIKin osalta jottei diesel-kuskien tarvitse laminoida itselleen vakioluokan siipeä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com