Suoritus- ja ennätyslentojen lähtö- ja maalilinja

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 472
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Suoritus- ja ennätyslentojen lähtö- ja maalilinja

Viesti Kirjoittaja kristian »

Hei, liittoon tulee vuosittain suoritus- ja ennätyshakemuksia jossa suorituksen hyväksymisen esteenä on se, että pilotti ei ole osunut lähtö- tai maalilinjaan. Tämän kesän osalta ainakin kaksi Suomen ennätystä sekä yksi timanttimatka kokivat haaksirikon.

Lähtö- ja maalilinja tulee ylittää jos tehtävä on määrämaali-, edestakainen tai kolmiolento. Linja tulee ylittää lisäksi oikeaan suuntaan. Linjan pituus on 1000 metriä. Se on valitettavasti niin lyhyt ettei siihen osu vahingossa, on vähän tähdättävä. Nyt olen toista kertaa todistanut ihmeen jossa maalilinja on keskellä kiitorataa, ja kyseiselle kiitoradalle on onnistuttu laskeutumaan oikeaoppinen laskukierros tehden, ilman että maalilinjaa ylitetään missään vaihteessa.

Tästä, ja monesta muustakin harmista selvittäisiin jos tutustuttaisiin sääntöihin ennen lennolle lähtöä:
https://www.fai.org/sites/default/files ... 019b-2.pdf
https://www.fai.org/sites/default/files ... 2019_0.pdf

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 304
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Suoritus- ja ennätyslentojen lähtö- ja maalilinja

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Saisko näistä möhläyksistä valistukseksi vaikka kuvakaappaukset. Anonyymisti tietenkin, ettei kukaan pahoita mieltään.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

tapsa k
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:35

Re: Suoritus- ja ennätyslentojen lähtö- ja maalilinja

Viesti Kirjoittaja tapsa k »

Digi-Uunona en kaappaile kuvia, mutta kuvailen tilanteen:

Nousin lähtölinjan tuntumassa olleessa heikossa nostossa moottoria pärisyttäen 1300 metriin. Ennen lähtöpisteen ylitystä sammutin moottorin, suunnistin kohti täppää karttanäytöllä ja armasin tehtävää. Siinä "multitaskauksen" tiimellyksessä suhasin reilusti ohi maalin eikä se tehtäväkään lähtenyt käyntiin. En kuitenkaan kehdannut kääntyä takaisin, koska edessä oli piiitkä viiva kartalla. Mämmäröinti vei määrämaaliin lennetyn kolmion SE:n, mutta vapaan kolmion ennätys kuitenkin lienee tulossa.

Nähdäkseni olisi pitänyt toimia näin:
1. nousu parin kilometrin päässä linjasta
2. tehtävän voi armata jo ennen moottorin sammutusta tai nousua nostossa pilven pohjiin
3. karttanäytön mittakaava mahdollisimman suureksi
4. rauhallinen moottorin sammuttelu ja suunnistaminen tarkasti ja riittävän kaukaa lähtöpisteelle

Ai että keljuttaako? Kyllä, mutta sen verran vähän, ettei haittaa. Jääpähän vielä tavoitteita seuraaville lennoille.

tapsa k

Vastaa Viestiin