Suomen ennätykset

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja jari p » Ma 26.04.2010 14:53

Suomen-ennätystaulukkoa on uudistettu kuten myös sääntöjä.

Nyt noteerataan erikseen kotimaassa ja ulkomailla lennetyt ennätykset.
Visa-Matti Leinikki on kerännyt uuteen taulukkoon nykytietämyksen mukaan
ennätykset. Taulukkoa käytiin läpi jo joltain osin Oulussa pakkasparlamentissa mutta
joitain virheellisiä tietoja saattaa jäänyt. Mikäli todistettavasti tällaista on niin
asiasta voi vinkata Visa-Matille tai PT:lle.

Nyt kun monissa lentokeskuksissa lentokausi on käynnistyt ja kevään kovat kelit
alkavat ja alkoikin jo, ei muuta kuin ennätystehtailuun. Ennakkotietona että Kuusiston Markulta
tulee toukokuun Ilmailu -lehteen juttu, mitä asioita huomioitava jos ja kun ennätyslentoa
lähtee suorittamaan.

http://www.ilmailu.fi/fi/lajit/purjelen ... ennatykset


Jari

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 26.04.2010 20:35

Moi,

Jukka Pursiainen lensi 1000km kolmion 16,6m Ventuksella kesäkuussa 1991. Sen nopeus oli silloin SE ja se matka on myös oikea tulos tuohon "avoin luokka Suomessa pisin kolmio"- sarakkeeseen.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 26.04.2010 21:36

Kirjoitan tänäkin vuonna tämän saman huomion, eli SIL:n listassa ennätysluokkien nimeäminen kannattaisi muuttaa Sporting Coden 3.1.4:n mukaiseksi. Ennätysluokkia puuttuu meidän listasta useita, lisäksi meidän nimeämiskäytäntö on vanhentunut ja epäselvä. Esim. "Free Distance"-ennätysluokkia on nykyään 4, eikä minkään nimi ole enää pelkkä "Free Distance".

Kristian

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 279
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ti 27.04.2010 11:00

"Purtsin tonnista", jota Anttikin kommentoi:
- se on selvä, että pisin avoimen luokan FAI-kolmio se on Suomessa edelleen, kuuluu siis siihen lokeroon nyt julkaistussa uudessa taulukossa
MUTTA
- ellen ihan väärin muista, joka toki on mahdollista, lennosta ei koskaan myönnettu 1000km:n kolmion nopeusennätystä, kun sellaista ei koskaan anottu, siitäkin huolimatta että Purtsia näin kehotettiin tekemään (sellaista ei myönnetä, mitä ei anota)

Näin siis olen muistavinani. Faktat voidaan tarvittaessa penkoa SIL:n arkistosta, jossa hakemus lienee (?) edelleen...

lennon faktat:
distance: 1 006.90 km
date: 08 Jun 1990
glider: Ventus C
Location: Nummela (Finland)
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 27.04.2011 18:18

Jokavuotisia perinteitä täytyy noudattaa. Lainaan itseäni:
kristian kirjoitti:Kirjoitan tänäkin vuonna tämän saman huomion, eli SIL:n listassa ennätysluokkien nimeäminen kannattaisi muuttaa Sporting Coden 3.1.4:n mukaiseksi. Ennätysluokkia puuttuu meidän listasta useita, lisäksi meidän nimeämiskäytäntö on vanhentunut ja epäselvä. Esim. "Free Distance"-ennätysluokkia on nykyään 4, eikä minkään nimi ole enää pelkkä "Free Distance".

Kristian
Vaikka Ilmailuun saatiin oikein juttu ennätyksistä, sama ongelma vaivaa yhä. Meidän ennätystaulukko on vuodelta miekka ja kirves, Sporting Codesta löytyy ihan erilaiset ennätysluokat. Sporting Coden mukaan maailmanennätysten tulee olla ensin hyväksytty kansallisiksi ennätykseksi, joten ennätysluokkia pitää olla Suomessa vähintään ne samat kuin maailmalla.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja kristian » To 26.04.2012 18:15

Muistutanpa nyt tänäkin vuonna tästä samasta asiasta. En jaksa sitä enää tarkemmin eritellä, sen kun luette tuon vuoden vanhan viestin yltä.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja Alfalima » To 26.04.2012 21:14

Moi,

Ei ole ihan otsikon mukainen tämä kommenttini, mutta kumminkin.

Nyt on mahdollista tehdä Euroopan ennätyksiä. Jossain FAI:n nettisivulla on kunkin ennätysluokan minimivaatimukset. Siellä on omat luokat myös 15m koneille. Yritin löytää niitä linkittääkseni tähän, mutta enpä löytänyt...

Antti

Korj. Löysinpäs! http://www.fai.org/component/phocadownl ... al-records

Esimerkiksi 15m vähimmäisvaatimus 500km edestakaiselle on 125 kmh. Ei liene mahdoton... Hankin muuten juuri 15m palat koneeseen... Kuka ehtii ensin?

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 27.04.2012 07:33

kristian kirjoitti:Muistutanpa nyt tänäkin vuonna tästä samasta asiasta. En jaksa sitä enää tarkemmin eritellä, sen kun luette tuon vuoden vanhan viestin yltä.
Voisitko kumminkin vähän eritellä...

Ensinnäkin, ilmailuliiton sivut ohjaavat edelleen ikivanhaan taulukkoon:
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/pu ... kset_vanha
URLissa oleva "vanha" antaa tästä myös jonkin viitteen...
Nykyinen taulukko on
http://www.ilmailu.fi/fi/lajit/purjelen ... ennatykset

Liiton mahtava nettisivu-uudistus on poikinut mielenkiintoisia sekaannuksia, joista yllämainittu ei ole ainoa. Asiat ehkä joskus vielä saadaan järjestykseen.

Mitä sieltä uudesta taulukosta sitten puuttuu, verrattuna FAI:n taulukkoon? Pääasiallinen ero on ultralight-luokan ja maailmanluokan puuttuminen kokonaan. Pitäisikö nämä noteerata Suomessakin? Ei. (Vielä/enää.)

Joitakin ennätysluokkia tosiaan puuttuu kokonaan, esimerkiksi 1500km ja pitempien kolmioiden nopeus.

Mitkä ovat tärkeimmät puutteet, mitkä pitäisi olla mukana?

Sitten on vielä yksi juttu... meillä ei ole suomalaisia ennätyssääntöjä (ainakaan minä en tiedä). Meillä on vain tämä kooste tuloksista. Ennätyksiä voi käsittääkseni lentää missä tahansa FAI-luokassa, kyseiset tulokset sitten kootaan tähän taulukkoon. Tarvittaessa luotaneen uusi rivi.
papafox-Sakke

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 27.04.2012 17:32

^Sieltä Sporting Codestahan ne puuttuvat ennätysluokat löytyvät. Section 3, kohta 1.4.3-1.4.8.

Ja sen Purtsin tonnin voisi vihdoin rehabilitoida.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja Antti K » Pe 26.09.2014 10:46

SE-sääntöjä on päivitetty.

Olennaiset muutokset:
" Kaksipaikkaisilla lennettäessä molemmilla miehistön jäsenillä tulee olla suomalainen kilpailulisenssi."
sekä:
"Virallinen valvoja voi Suomen ennätyksiä lennettäessä olla hyvin purjelentoon perehtynyt Suomen Ilmailuliiton jäsen. Ulkomailla Suomen ennätyksiä lennettäessä virallisena valvojana voi toimia myös paikallinen henkilö, jolla on valtuutus toimia virallisena valvojana FAI suorituslennoille."

Päivitetyt SE-säännöt löytyy SIL:n sivulta http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... 140925.pdf.

Antti

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ma 12.01.2015 22:35

Moro!

Näkyy linkki menneen hukaan, onko uutta tiedossa?

-Juha

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 441
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Suomen ennätykset

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 23.02.2015 14:07

haapajarvi kirjoitti:
Moro!

Näkyy linkki menneen hukaan, onko uutta tiedossa?

-Juha
Onkohan tämä:

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... 150120.pdf

En edes kysy miksi on olemassa Ilmailuliiton sivusto osoitteessa ilmailu.fi sekä ilmaluliitto.fi, siten että kumpaankin päivitetään sisältöä joka poikkeaa toisistaan.

Mutta itse asiaan, onkohan Timo Kiihan ennätys vuodelta 1998 kuitenkin luokassa 3.1.4f, "Matka käyttäen enintään kolmea käännepistettä", jota siihen aikaa kutsuttiin nimellä "Free distance"? Tuo 3.1.4b taitaa olla myöhäisempi keksintö, siinähän ei tarvitse esittää ennen lentoa mitään pisteitä, ne katsotaan jälkikäteen.

Vastaa Viestiin