Speed-OLC 2010

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ma 26.04.2010 21:08

Moi,

OLC-nettikilpailuun on tälle vuodelle tullut uusi sarja: Speed-OLC. Kuten nimi kertoo, tässä sarjassa kilpaillaan nopeudesta eikä matkasta niinkuin perinteisessä OLC:ssä. Nopeuskilpailu on ollut aiemmin kerhojen välisenä OLC-League kilpailuna ja nyt on kysymys henkilökohtaisesta kilpailusta.

Lennon nopeus lasketaan samalla perusteella, kuin tuossa OLC-League kilpailussakin. Nopeus mitataan 2,5 tunnin ajalta max kolmen käännepisteen kautta siten, että korkeushyötyä ei saa käyttää - maalin on oltava vähintään yhtä korkealla kuin lähdön. Joka päivä julkaistaan Daily score ja Champion kisaan otetaan mukaan kuusi parasta lentoa kultakin vuodelta.

Tässäkin kisassa on oma sarjansa koko maailmalle, Euroopalle ja Suomelle.

Euroopan Speed-OLC:ssä on lisämausteena Bitterwasser Cup. Kilpailukausi on kaksivuotinen 1.4.2010-10.10.2011. Parhaan tuloksen tehnyt voittaa kahden viikon reissun Bitterwasseriin matkoineen Frankfurtista, majoituksineen ja purjekoneineen. Saattaapi olla, että vuoristo-olosuhteet on edellytys tässä kisassa menestymiselle.

Tällä hetkellä tämän vuoden Euroopan kisaa johtaa ranskalainen Robert Prat. Hän lentelee "suomalaismaisemissa" Jacan lähisöllä Pyrenneillä. Paras nopeus on 174 kmh ja kuudennen lennon nopeus on 109,75. Tuolle välille Suomessakin pääsee helposti, joskin tuo 174 kuuteen kertaan voi olla vaikeampaa.

Bitterwasser cupia johtaa Michael Wiech ja nopeudet ovat välillä 126-112kmh. Kristian on ASW-20:llä saanut jo yhden 128kmh nopeuden, joten ihan hyvät on mahdollisuudet.

Kannattanee paneutua tähän kisaan, on ainakin hyvät palkinnot - tai palkinto.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 04.05.2010 11:35

Moi,

Eilen Speed-OLC koko maailman sajassa kolmoisvoitto Suomeen :D
http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... 0&c=C0&sc=

Reittiä suunnitellessa kannattaa tuulen vaikutus ottaa huomioon. 3.5. tuuli oli heikko, mutta myötätuuleen matka taittuu aina joutuisammin. Eli pitkä siivu tuulen suunnassa ja mieluusti myötäiseen.

Semmoinenkin tuli mieleen noita OLC:n eri sarjoja katsellessa, jotta miksei ole Skandinavia sarjaa. Suomi -Ruotsi-Norja lienevät olosuhteiltaan suht tasavertaisia, Tanska toisaalta ei. Jos asia saa kannatusta, ehdottaisin purjelentopäättäjille asian ottamista esiin pohjoismaisten kollegoiden kanssa kun seuraavan kerran tapaatte.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ke 05.05.2010 09:51

Moi,

Tarkemmin kun tutkin Speed-OLC tuloksia löytyi länsinapurin Börje Erikssonin hurja lento toukokuun toiselta päivältä. Nopeus 145,7 kmh. Kuivalla Ventus 2a:lla, varmistin asian herralta itseltään. Keli lienee ollut parempi kuin Suomessa päivää myöhemmin, keskinosto koko lennolla 2,8 m/s. Meillä suomalaisilla vähemmän.

Se mikä kiinnosti asiassa on käytetty liitonopeus ko kelissä ja kuivilla koneilla. Pistin yhteen Hannun (YX-punainen käyrä), Tapsan (KX-vihreä), Kristianin (VA-sininen), Oma (AL-violetti) ja Börje (8X-keltainen). Käppyrät osoittavat maanopeuden, joka näkyy pystyakselilla. Tuuli oli kakilla sama, noin 290astetta ja 20 kmh. Kun on lennetty vastatuuleen maanopeus on pienempi ja myötätuuleen suurempi. Tehtävien eri rytmitys (vastatuuli-myötätuuli) hieman tekee kärryröistä vaikealukuisia, mutta kyllä kuvasta selviää, milloin kukin on mihinkin suuntaan lentänyt.

Kuvasta voitaneen tulkita, että Börje on koko ajan liitänyt lujempaa kuin me härmäläiset. Kovemmat nostot: suurempi nopeus. Kristian liitää ASW-20llä ihan yhtä kovaa kuin me muut moderneimmilla koneilla. Ja saavuttaa vastaavan keskinopeuden!

Olisiko asiasta opittavaa laajemmaltikin?

Antti
Liitteet
GS0205yx8xvakxal.jpg
GS0205yx8xvakxal.jpg (703.47 KiB) Katsottu 8908 kertaa
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 05.05.2010 12:10

Moi kaikille.
Hienosti lennetty Antti ja kumppanit olisin itsekkin laittanut fail:n tuonne mutta oli lennolla akkujen vaihdon takia pätkissä eikä kelvannut lennoksi. Oppia ikä kaikki-
Sucksi
WS

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 444
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 05.05.2010 14:58

Alfalima kirjoitti: Kuvasta voitaneen tulkita, että Börje on koko ajan liitänyt lujempaa kuin me härmäläiset. Kovemmat nostot: suurempi nopeus. Kristian liitää ASW-20llä ihan yhtä kovaa kuin me muut moderneimmilla koneilla. Ja saavuttaa vastaavan keskinopeuden!

Olisiko asiasta opittavaa laajemmaltikin?

Antti
Kovaa on Börje liitänyt. Vaan kyllä kuivallakin koneella täytyy liitää reipasta vauhtia kovassa kelissä. Itse ajoin maanantaina kovimmat liidot 180-190 km/h, ilmeisesti olisi ollut varaa tuupata vielä karvan kovempaa. Tärkeintä on kuitenkin se että liidon jälkeen tulee se kova nosto...

Kristian

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ke 05.05.2010 18:43

Moi,

Tuon kisan kannalta, suomen oloissa homman nimi on kuitenkin jonot. Kun aletaan ajamaan 2,5h ajan keskinopeuksia, saa ~120 luokkaa olevan nopeuden kohtuu helpollakin kun vaan ajelee hyvää jonopätkää edestakaisin, 4 legin ansiosta ~80km pätkä riittää hyvin (320km/2,5h = 128 km/h), 90 km pätkä riittääkin sitten jo 144kmh nopeuteen. Yleensä on helpompaa löytää pieni oikein hyvän sään alue, kuin todella laaja alue hyvää säätä jossa sitten ajella myötätuuleen.

Ja kun kahden vuoden ajalta on vain kuusi merkitsevää päivää, on käytännössä niin, että 90% merkitsevästä ajasta on liukua. Toki kun pääsee jonoa liukumaan myötätuuleen, saa vielä paremman keskinopeuden, mutta tuon kisan kannalta tärkein optimointi ajatusmallissa on lennettävä päivä - ilman hyviä jonoja ei merkitsevää tulosta kovin helpolla saa.

vertailun vuoksi suomen champion-tulokset 2009:
S. Kuusisto: 694
H. Korhonen: 693
A. Jaakkola: 660,

ja 2008:
K. Roine: 672
T. Saarnimo: 668
M. Kuusisto: 651

Ylläolevat ovat siis kuuden lennon tasoitetut nopeudet kultakin kaudelta. Oma veikkaus parhaista kahden kauden yhteistuloksista suomessa on välillä 700...730.

Ihan vain pari ajatusta.

-Markku

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Speed-OLC 2010

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ma 17.05.2010 20:30

Viime lauantaina maailman 3. kovin lento speed-olc:ssä:

http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... Id=1219573

Menee juurikin edellisen viestin ajatusmallilla. Lisäksi toinen iso asia on lennettävä laite - eli ne tasoituskertoimet. Discus 2/ ls 8 linjan laitteella tuostakin lennosta olisi saanut muutaman pointin lisää.. mutta ei se kovin paha noinkaan.

-Markku

Vastaa Viestiin