Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Junnu S » Ma 10.05.2010 10:03

Meni logiikkapiiri solmuun: pystyykö nopeusmittarin jotenkin kalibroimaan GPS:n antamalla maanopeudella.

Tuulestahan ei ikinä tarkasti tiedä mutta voisiko sen eliminoida jotenkin lentämällä edestakaisin tai jonkun kuvion, esim. neliön tms.

Terv. Junnu

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 10.05.2010 12:00

Varmaan voi, mutta mahdollisimman matalalla. Mittarin näyttämän nopeuden ja tosiasiallisen ilmanopeuden ero muuttuu suhteellisen nopesti korkeuden kasvaessa.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 10.05.2010 12:07

Eikös sulla ole Cambridgessä nopeusnäyttö(ainakin VW:ssä on sellainen). Sen pitäis näyttää samaa kun nopeusmittari.

Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Junnu S » Ma 10.05.2010 15:35

Onhan siinä mutta kun tuuli on aina arvioitu kaarossa vajoamasta tai suorassa lennossa nopeusmittarin ja maanopeuden erotus.

Kun tarkoitus oli kalibroida juuri sama nopeusmittari niin ei sitä voi käyttää tuulen nopeuden laskemiseen.

Junnu

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 10.05.2010 17:32

Mun VW:ssä on ihan puhdas nopeusmittarinäyttö, eli ei mikään tuulikomponentillä korjattu. Luulis että Cabridgessäkin olisi jossain menussa sellainen mahis.

Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Junnu S » Ke 12.05.2010 09:06

Niin niin muttaku se sunkin VW näyttö perustuu pitotsysteemistä tulevaan tietoon, samaan joka menee tavalliseen nopeusmittariin.
Jos siinä onkin virhettä niin se näkyy molemmissa.

Jospa lentäis neliön vakioilmanopeudella niin että kääntyis aina tasan 90 astetta. Jos tuulee niin siitä tulee vinoneliö tms josta vois laskea tuulen nopeuden vajoamasta.
En kyllä tiedä kuinka tarkasti siitä voi mitään laskea kun korkeuskin muuttuu ja pitää ottaa huomioon IAS / TAS muutos.

Junnu

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 12.05.2010 09:16

Vois tietysti lentää vertauslento toisen koneen kanssa ja katsoa onko eroa. Tuskin molemmissa koneissa on sama "vika". Tarkkuus ei tietysti ole "huimaava" mutta näkee ainakin onko sinne päin.

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 139
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ke 12.05.2010 10:19

kalibrointi tapahtuupi näinäs:

Lentäös suurin piirtein vastatuuleen jollain sopivalla IAS-nopeudella, sitä vastaava gps-maanopeus katsotaan muistiin, sitten tiukka käännös ja myötätuuleen samaa IAS-nopeutta ja jälleen gps-maanopeus muistiin.
Sitten gps nopeuksista pikaisella päässälaskulla keskiarvo ja sen tulisi olla sama kuin IAS. jollei ole, niin poikkeama on suoraan mittarivirhe kyseisellä (IAS)nopeudella.



M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Junnu S
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 28.07.2006 08:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Nopeusmittarin kalibrointi GPS:llä

Viesti Kirjoittaja Junnu S » Ke 12.05.2010 14:39

No juuripa tätä samaa proseduuria miettiessäni logiikkapiiri sumeni täysin eikä ole siitä vielä täysin toipunut.

Kiitos Markku ja tervetuloa sitten Menkijärvelle katsomaan kun liitelen päivät pitkät tarkasti 160 km/h
joka on se Discuksen maksimi liitonopeus vaikka olisi kuinka kova keli.

Tästä hyvästä voin vaikka tarjota sellaisen 0,0 oluen.

Junnu

Vastaa Viestiin