Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on La 15 Joulu 2018 23:27

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma 20 Elo 2012 18:54 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 14:27
Viestit: 432
Vuoden 2012 SM-kisoissa meillä oli viisi luokkaa, joista jaettiin yhteensä kait 18 mitalia. Se on aika paljon osallistujamäärään nähden. Osallistujamäärät taisivat olla ennätykselliset niiden vähyyden vuoksi, jopa vakioluokassa jäätiin alle 15 osallistujaan vaikka kyseessä olivat valintakisat Suomen MM-kisoihin. Ainoastaan kerholuokassa osallistujamäärä on ollut kestävällä tasolla viime vuodet (n. 15 osallistujaa, sekin vähänlaisesti).

Tämä näkyy vähitellen myös kisojen tasossa. Mestaruuksista taistellaan pienen porukan kesken leppoisasti, kisoissa virheitä on varaa tehdä eikä mihinkään ei ole kiire. Jotta tasoa saadaan kiristettyä, SM-kisojen luokkarakennetta pitäisi muuttaa. Meillä pitäisi olla viiden sijaan kolme SM-luokkaa, joissa jokaisessa käytetään tasoituskertoimia. Nämä olisivat kerholuokka, "15m" luokka ja "avoin" luokka. Laitoin kaksi viimeistä heittomerkkeihin, sillä nimet voivat olla mitä vain. 15m luokassa lentäisivät tasoitetusti kaikki vakio- ja 15m- koneet (sekä pykälää vanhemman polven koneet). Avoimessa vastaavasti 18m- ja 20m-kaksipaikkaiset, miksei myös avoimen koneet jos joku sellaisella haluaa tulla. Näin saataisiin luotua kaksi uutta luokkaa, joihin on realistista odottaa yli 20 osallistujaa.

Mielestäni vähentyneeseen osallistujamäärään pitäisi reagoida luokkamäärää pienentämällä, ei kasvattamalla kuten IGC tekee MM-tasolla. Jos joku miettii että miten tällaisista tasoitetuista kisoista valitaan joukkueita kansainvälisiin kisoihin, niin jätetään se PT:n huoleksi. He voivat ilmoittaa kriteerit. Oleellista olisi saada kovatasoiset SM-kisat aikaiseksi jossa mitalista oikeasti joutuisi taistelemaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 20 Elo 2012 23:39 
Poissa
WGC 2008 Team

Liittynyt: Ti 21 Maalis 2006 13:08
Viestit: 236
Kristianin mallia on toteutetu mm. Australiassa. Ja siten on mm. IGC pisteiden keruuta parannettu. Olen samaa mieltä että pitäisi saada enemmän "kovia nimiä" samoihin kisoihin. Tekisi kisoista paljon mielenkiintoisemmat. Esim 15m luokka on ollut jotain poikkeusta lukuunottamatta kahden tai kolmen kauppa jo ties kuinka pitkään...ja samoin muissakin luokissa. Vakiossa on ollut hiukan vilkkaampaa taistelua viime aikoina.

Kannatan ko. luokkajakoa, vaikka periaatteessa olen aina tasoituskerrointen käyttöä vastaan koska ne eivät koskaan vastaa todellisuutta...ovat päivästä riippuen aina vähän tai enemmän pielessä. Mutta näissä oloissa, kuten Kristian perustelee, luokkajako on perusteltavissa järkevästi.

En usko että tämä vaikuttaisi paljoakaan edustusjoukkueiden valintaan, samoja nimiä ne tietysti pääsääntöisesti olisi, mutta varmasti vaikuttaisi kisojen ilmapiiriin sähköistävästi, ja suuremmat osanottajamäärät per luokka olisi parannus nykyiseen. Lisäksi saadaan esim. ne avoimen koneet mukaan kisoihin!

Kannatetaan!!!

T Eki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 26 Elo 2012 9:08 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ke 29 Tammi 2003 15:25
Viestit: 414
Paikkakunta: Strömfors
Hyvä ehdotus Kristian.

Tuolla tavalla selvitään kaksilla kisoilla jos halutaan. 15m kisat erikseen ja Avoin luokka ja kerholuokka voivat lentää samoissa kisoissa. Ainakin 15 metrisissä voisi olla "luokkakertoimet". Vakion kerroin on 100 ja laippakoneiden 103 tai 104. Tietysti laippapilotit laittavat hanttiin koska eivät tahdo pärjätä JS:lle ilman kertoimiakaan ;-)

Hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 26 Elo 2012 16:30 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: La 30 Heinä 2005 21:11
Viestit: 189
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kunhan 15m ja avoin pidetään erillään niin saataisiin varmasti erittäin mielenkiintoisia kisoja. 18m koneetkin ovat lyhyillä kärjillä varustettuja Willen Ventusta lukuunottamatta nyt kun Anttillakin on 15m kärjet. Porukkaa olisi realistisesti 25 samalla viivalla.

Toisaalta kertoimet tekisivät hyvää myös avoimen kisoille. Mukaan lähtisi varmasti herkemmin vakion koneita jatkopaloilla, kun tasoitusta ei tarvitse antaa jo lähdössä. Jatkopaloilla varustettuja LS8:ja on kuitenkin kymmenkunta. Tähänkin kisaan saataisiin helposti yli 20 kilpailijaa.

Kristian on ajatuksessaan täysin oikeassa ja olisi hienoa jos tätä kehiteltäisiin edelleen.

Aku

P.S. JS:llehän on määritelty oma kerroin joka on 106 silloin kun pyörä on lukittu ulos ja muuten 110....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 26 Elo 2012 17:08 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ke 29 Tammi 2003 15:25
Viestit: 414
Paikkakunta: Strömfors
Tottakai avoimen kisa pitäisi olla oikeasti avoimen kisa eli saa osallistua millä koneella hyvänsä. Kertoimissa on vaan vähän enemmän pähkäilemistä.

Hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 26 Elo 2012 18:49 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 14:27
Viestit: 432
Vakion ja 15m luokan yhdistämisiä on kokeiltu luokkakertoimilla 100 (vakio) ja 102 (15m). Haluaisin viedä tuon pykälää pidemmälle, jotta myös vanhat Discukset ja ASW20:t (oma lehmä ojassa) pääsisivät samalle viivalle tasoitettuna. Siis kerholuokan parhaat koneet (IGC:n kerroin 108) ja siitä aina ASW27/Ventus2-tasoon asti.

Tasoituskertoimista unohtui mainita, että ne eivät todellakaan voi olla DAeCin kertoimet, joita nimenomaan ei ole tehty luokkien välisten erojen tasaamiseen. Omia Jannenkisakertoimiani, joka siis on käytännössä IGC:n kerroinlista jatkettuna parempiin koneisiin, on yritys korjata DAeCin listan hölmöyksiä. DAecin listaa ei käytetä Saksan ulkopuolella suuremmissa purjelentomaissa lainkaan, mm. briteillä, jenkeillä, puolalaisilla ym. on omat paremmat kerroinsysteemit.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 8:17 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ma 21 Huhti 2003 5:55
Viestit: 442
Paikkakunta: Lahti
kristian kirjoitti:
DAecin listaa ei käytetä Saksan ulkopuolella suuremmissa purjelentomaissa lainkaan, mm. briteillä, jenkeillä, puolalaisilla ym. on omat paremmat kerroinsysteemit.


Teinpä pienen vertailun noiden Kristianin mainitsemien kerrointen kesken ottamalla muutaman yleisen konetyypin ja palauttamalla kertoimen meillä käytettyyn muotoon (eli paremmalla koneella parempi kerroin). Keskityn tässä malliksi vain 15-m koneisiin (tosin Duon otin mielenkiinnosta mukaan)

Brittien järjestelmä (verrokki Ls 8/Discus 2):

Cirrus: 90
Ls-1f: 91
LS 4: 96
Discus: 98
LS 8, Discus2: 100
ASW-20: 98 (ASW 20B 100)
Duo Discus: 101
Ventus 2, ASG 29: 104


Puolalaisten: (verrokki 100 sama kuin DaECilla, käännetty)
Lähde: http://pre.egc2013.eu/media/download/Po ... 22_eng.pdf

Cirrus: 100
Ls-1f: 102
LS 4: 105
Discus: 109
LS 8, Discus2: 111
ASW-20: 112
Duo Discus: 113
Ventus 2, ASG 29: 116

HUOM! Puolalaisten 15m mestaruuskisojen maksimitasoitus on 112 (eli sulkee mm. Ventus2/ASG 29 ulkopuolelle)

Australialaisten kertoimet:

Cirrus: 93
Ls-1f: 93
LS 4: 97
Discus: 99
LS 8, Discus2: 100
ASW-20: 100 (ASW 20B 101)
Duo Discus: 100 (99.5)
Ventus 2, ASG 29: 102

Jos noista haetaan luokkakertoimet, niistä tulee (samassa järjestyksessä kuin yllä: 1.04, 1.045, 1.02, DaECilla se on 1.06 (1,0555)

hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 12:25 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ma 21 Huhti 2003 5:55
Viestit: 442
Paikkakunta: Lahti
Lisätään vielä jenkkien systeemi:

Cirrus: 100
Ls-1f: 101
LS 4: 105
Discus: 107
LS 8, Discus2: 109
ASW-20B: 110
Duo Discus: 112
Ventus 2, ASG 29: 114

Vakio/15m suhde: 1.05 (1.046)

Nyt vaan sitten aletaan äänestämään mikä näistä. Tosin äänstystuloksen voi varmaan laskea ihan kilpailjoiden koneiden lukumäärien perusteella, kun kukin haluaa optimoida oman kilpakoneensa kertoimen suhteessa muihin ;)

hannu

P.S. Laitatko Kristian omat kertoimesi näille samoille koneille tänne näkyviin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 12:53 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 16:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Moi,

Kertoimien käyttö purjelennossa on tässä jo muiden toimesta tullut haukuttua, joten en lähde toistelemaan. Perusajatus homman taustalla on aivan oikea - omien SM-kisojemme tasoa on saatava nostettua. Kilpailijamäärän kasvattaminen on hyvä temppu siihen.

Itse olen pohdiskellut pohjoismaista yhteistyötä. Jos vaikkapa vuorovuosina me menisimme Ruotsiin ja vastaavasti sieltä tultaisiin tänne, saisimme kisailijoita lisää ja muutenkin uutta jännitettä kansallisiin mestaruuskisoihin. Matkakustannus naapurimaahan ei ole järkyttävän suuri.

Jos kertoimia halutaan käyttää, kannattaa paneutua brittien overseas kisoissa käyttämään malliin. Siinä on menty askel eteenpäin verrattuna normimalliin. Kertoimet muuttuvat kelin mukaan. Olin itse aikoinaan ko kisassa mukana ja silloin jousto ei vielä ollut mukana. Viime vuosina mukana olleet ovat kehuneet systeemiä. Kaavat löytyvät;
http://soaringclub.com/senasa_rules.html

Kertoimien käyttö kisassa vaikuttaa taktikointiin. Pikkuisen huonommallakin koneella pysyy useimmissa keleissä helpohkosti muita peesailemalla porukan mukana ja kerroin hoitaakin sitten loppuvaiheessa pisteet kotiin. Tämä ei minun mielestäni ole hyvä asia ja perussyy nihkeään suhtautumiseeni kertoimien käyttöön.

Terv,

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 13:19 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 14:27
Viestit: 432
hnpilot kirjoitti:
P.S. Laitatko Kristian omat kertoimesi näille samoille koneille tänne näkyviin


Nopeasti löysin 2011 kertoimet, taisivat olla samat 2012 (ei ainakaan muutettu mitään, joku kone ehkä lisättiin).

"Tasoituskertoimet 2011"


1,24 "ASW22BL"
1,22 "Nimbus-4D, ASH 25 (26+m)"
1,20 "ASH25 (<26m)"
1,18 "ASG29 (18m), Ventus-2cX (18m), LS10 (18m)"
1,16 "Ventus-2c (18m), ASH26, DG-800 (18m), LAK-17A (18m)"
1,15 "LS6-c (18m), Arcus"
1,14 "LS8 (18m), LS6c (17,5m), Ventus (17,6m), Discus-2c (18m), ASW28 (18m), LAK-19 (18m)"
1,12 "Ventus-2, ASW27, ASG29, LS10, LAK-17A(w), DG-800, Ventus (16,6m)"
1,11 "DuoDiscus WL/T/X/XL, DG-1000 (20m), DG-505 (22m), LS6-c(w)"
1,10 "LS8, Discus-2, ASW28, LAK-19 (w), Ventus, LS6, DuoDiscus"
1,09 "ASW20B, Janus Ce, DG-505 (20m)"
1,08 "Discus, SZD-55, ASW20, Glasflugel 304"
1,07 "LS7, ASW24, LS3, Mosquito, Janus C (kiint.teline), DG505 Orion (20m)"
1,05 "LS4, DG-300, Janus A-B, DG1000 (18m)"
1,04 "Pegase"
1,03 "PIK-20"
1,02 "DG505 Orion (18m)"
1,01 "ASW19, DG-100/101, Jantar Std. 1-3, LS1-f"
1,00 "Hornet, Phoebus C1, Std. Cirrus, Std. Astir"
0,98 "ASW15, Std. Libelle, Cobra 15, LS1-a-d"
0,96 "Astir, Club Libelle, Mistral C"
0,94 "Twin Astir (sis.ved.teline)"


"Huomioita:"
"Kärkiväli 15m jos ei toisin mainittu"
"Jälkiasennetut wingletit nostavat kerrointa 0,01"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 13:32 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 14:27
Viestit: 432
Brittien systeemi vaikuttaa kiinnostavalta. En pidä Discus2:n ja Ventus2b:n eroa isompana kuin se kaksi prosenttia (voipi johtua siitä että Juhalla on aina niin kiire kisoissa;)

Antille kommenttina, ei kukaan pidä tasoituskertoimia täydellisinä, eivätkä ne joka kelissa toimi kuten pitäisi. Minun mielestäni koneen vienti ulkomaille on kallista. Järkyttävää tai ei, mutta ei täältä varmaan montaa ukkoa Ruotsiin lähtisi SM-kisoihin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 27 Elo 2012 23:18 
Poissa
WGC 2008 Team

Liittynyt: Ti 21 Maalis 2006 13:08
Viestit: 236
Juu, olin vissiin vuosi tai kaksi myöhemmin Overseas kisoissa, ja silloin Brian aloitti ne voittajan nopeuteen perustuvat muuttuvat tasoituskertoimet. Ja niissä on ehdottomasti enemmän järkeä kuin kiinteissä tasotuskertoimessa. Etenkin edellisen sukupolven avoimen koneet kärsivät nopeiden päivien osalta kun lyhymmät siivet lensivät yhtä kovaa...

Jos tasoituskertoimia tullaan käyttämään Suomessa, niin varmasti ym. muuttuva tasoituskerroin olisi harkitsemisen arvoinen...

T Eki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 28 Elo 2012 9:43 
Poissa
WGC-2006 Team

Liittynyt: Ma 03 Maalis 2003 14:27
Viestit: 432
Kaikenkaikkiaan kertoimien huono maine meillä perustuu DAeC-kertoimiin. Niistä ei OLC:n vuoksi päästä koskaan eroon, mutta omissa kisoissa on ainakin mahdollista kokeilla fiksumpaa systeemiä. Kysytään sitten jälkikäteen mielipidettä osallistujilta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 8:45 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 16:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Moi taasen,

Tuo otsikko kun on SM-kisojen tulevaisuudesta - en tiedä kuinka pitkälle tulevaisuuteen olemme kurkottamassa. Jos kuitenkin katsotaan ensin ihan tuohon ensi kesään. Meillä on omat MM-kisat vuonna 2014. Ensi kesänä olisi syytä olla isot ja komiat esikisat ja samalla tietty SM siinä yhteydessä.

Tein aikoinaan PT: lle esityksen noista esikisoista ja valinnoista yms. Esitys ei ottanut tuulta alleen, mutta ymmärsin, että esikisat olisi tarkoitus järjestää joka tapauksessa.

Tämä projekti olisi syytä panna liukkaasti liikkeelle, ellei se jo ole. Markkinointia kaikille mahdollisille foorumeille, koneita, asuntovaunuja, avustajia yms tarjolle kansainvälisille vieraille. Paljon osallistujia kisaan mukaan, ei tarvitse murehtia kisan tasosta ja kisailijoiden vähyydestä sen SM:n suhteen.

Jos vaikka saisimme niitä ruotsalaisiakin mukaan.... Ja huomatkaa: tässä tapauksessa ei tarvitse viedä koneita ulkomaille päästäkseen kansainväliseen kisaan!

Terv,

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 9:10 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 30 Tammi 2003 13:00
Viestit: 140
Paikkakunta: Nurmijärvi
Antti, ollos huoleton...
-Poikas valveel' on.

-Kaikki kisalentäjät, katsokaa almanakkaanne aikaa kunnon koitokseen.
-Kesäkuun toinen viikko 2013

Hansa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 10:32 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 16:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Jep jep,

Hyvä, että olet hereillä. Sama vielä kansainvälisille foorumeille, he tuskin lukevat tätä palstaa.

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 11:36 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 30 Tammi 2003 13:00
Viestit: 140
Paikkakunta: Nurmijärvi
Asiaa työstetään !
Kansainvälisille foorumeille markkinoimaan lähtiessä, tulee olla tarjota heti alkuun jotain "kättä pidempää" ja oikeita asioita.
Juuri mainitsemiasi: Avustajia, personal oppaita, autoja, koneita, majoitusta, kuljetukseen liittyviä yhteityökumppaneita, ja mikä tärkeintä hintoja.
Näiden yhteensovittaminen vie tovin.

Lukijoille tiedoksi että saattaisi olla mieleenpainuva "loma" viettää se ulkomaaneläviä auttaessa erinäisissä asioissa ja ongelmissa. (Nopeat syö hitaat, ilmoita halukkutesi: harry.sundstrom@rayskala.com)

-Koko kolmen vuoden projektissa tulee olemaan kaksi toimijaa. Operatiivinen itse kisa-asioita käsittelevä, sekä Säätiön harteille jää fasiliteetit kaikkine kommervenkkeineen ja mikä tärkeintä ilmaan pääsy.
Keskustelussa eilen Ollin kanssa tulin vakuuttuneeksi siitä että viime aikoina arvkisoissa käyneiden kanssa pidetään palaveri jos vaan soppii. Mikä, missä superia, mihin taas tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Omista huomioistani on kulunut jo vuosia.

Hansa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 12:02 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 16:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Hansa,

Kolmen vuoden kuluttua kisa on ollut jo vuoden ohi! :wink: :wink:

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 31 Elo 2012 14:13 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 30 Tammi 2003 13:00
Viestit: 140
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuinka sen sitten laskee...
-Itse jumppaan kuluu ydinryhmältä yli 3 vuotta. Arkistosta ensimmäinen oikea yhteyden otto "mualimalle"...

Aihe: Räyskälä is preparing for WGC2014
Lähettäjä: "antti.koskiniemi@pp1.inet.fi" <antti.koskiniemi@pp1.inet.fi>
Päiväys: pe 24.2.2012 10:17
Vastaanottaja: igc-discuss@fai.org
Prioriteetti: Normaali

Tässä vaiheessa homma oli jo käynnissä, se alkoi jo vuonna 2010.
Tarkemmin se alkoi 28.09.2010 klo 13:35 enterin painalluksella tältä samalta koneelta.

Hansa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 01 Syys 2012 6:22 
Poissa
WGC 2008 Team
Avatar

Liittynyt: Ma 03 Helmi 2003 16:48
Viestit: 478
Paikkakunta: Helsinki
Moi,

Hyvä hyvä, hienoa että homma on hanskassa.

Olen itsekin igc pulinajakson tilaaja ja sain viime helmikuussa Kossun viestin koskien Suomessa 2012 järjestettäviä kisoja. 2014 kisalla on omat nettisivut ja sielläkin olen vieraillut.

2012 SM-kisat eivät houkutelleet kisailijoita ulkomailta. Esikisa on mahdollisuus saada suuri kansainvälinen kisa Suomeen, johon kaikki SM-kisailijat voivat osallistua. Ei tarvitse viedä konetta ulkomaille, kustannukset ovat matalat ja hieno kokemus varmasti kaikille.

Samoin Räyskälä hyötyy. Mitä enemmän porukkkaa sen parempi.

Eurooppalaisessa kisakalenterissa on paljon kisoja ja niissä vakiosuosikit. Viime syksynä kun Hahnweiden ja Klixin kisojen osallistuminen avattiin, kisat täyttyivät 15 minuutissa. Sama taitaa olla ollut tilanne Pribina Cupin ja Priedvidzan kisan kanssa joinakin talvina. Tämä kertoo, että ihmiset suunnittelevat toimintansa hyvissä ajoin ja päätökset seuraavan suven osallistumisista tehdään reilusti ennen vuodenvaihdetta. Tätä taustaa vasten helmikuun 24. maailmalle laitettu viesti on myöhässä.

Räyskälä on hyvässä maineessa maailmalla kisajärjestäjänä aiempien hyvin järjestettyjen kv kisojen ansiosta. Sen ansiostahan 2014 kisat on tänne myönnettykin. Räyskälä ei kuitenkaan ole vakiinnuttanut paikkaansa jokavuotisena matkakohteena kilpailijoille. Tässä syynä on syrjäinen sijaintimme ja siksi keskeistä Eurooppaa korkeammat kustannukset. Esikisa varmasti houkuttelee ja kiinnittää huomiota tavallista SM-kisaa enemmän ja siksi se mahdollisuus kannattaa hyödyntää.

Olen itse ollut useamman kerrran ulkomailla kisoissa. Useimmiten oma kone on ollut matkassa mukana, mutta myös lainakoneilla on tullut lennettyä. Kun kisapaikka on kauempana ja esikisa kyseessä on koneen vuokraus houkutteleva vaihtoehto. Esikisa ei ole ihan niin vakavissaan (vaan ei tosissaan) otettava kisa, kuin varsinainen arvokisa ja siksi logistinen helppous varmasti houkuttelee. Tämä koskee varsinkin merien takaa saapuvia vieraita. Jos vuokrakoneita on saatavilla, lähtökynnys madaltuu oleellisesti. Omissa kokemuksissani on usein ollut huomattavan vaikeata saada tietoa mahdollisista vuokrakoneista. Näin oli ennen 2010 Australian kisoja. Noin vuosi ennen tapahtumaa Ekin kanssa päätimme lähteä. Eki alkoi junailla oman koneensa kuljetusta ja hankkia sille vuokralaisia kustannuksia kattaamaan. Itse lähettelin sähköposteja sinne-tänne konetta etsien. Toukokuussa 2009 löysin koneen ja sovin vuokrauksen. Tämä oli 8 kuukautta ennen kisaa.

Jossain vaiheessa pari vuotta sitten suunnittelin osallistumista Uvalden esikisaan. Taas lähettelin viestejä, mutta huonolla menestyksellä. Vastauksia ei tullut. Kisasivuilla avautui Vuokrataan/annetaan vuokralle palsta maalis- huhtikuussa 2011. Sieltäkään ei tullut vastauksia ja omien loma yms aikataulujen kannalta oli jo aivan liian myöhäistäkin, kisa kun oli elokuun alussa. Niinpä en lähtenyt esikisaan. Samalta palstalta yritin vuokrata konetta ja putkea varsinaiseen kisaankin ja yhtä huonoin tuloksin.

Räyskälän esikisan- hyvin ja ajoissa järjestetyn esikisan - näen mahdollisuutena hyvin monelle osapuolella. Ajoitus oli pointtini jo tuossa ensimmäisessä aiheesta kirjoittamassani viestissä ja toivottavasti tämä kirjoitus hieman valottaa kisailijan näkökulmaa asiaan. Tiedän, että kisan organisoiminen sieltä kilpailutoimistosta käsin vaatii aikaa ja ei ole aina ihan simppeliä. Arvostan sitä työtä suuresti ja se on Räyskälässä aina tehty hyvin. Saan aina maailmalla liikkuessani positiivista palautetta aiheesta.

Ihan samoin purjelentäjän näkövinkkelistä kisareissujen suunnittelu ja organisointi ei ole täysin mutkatonta. Ja usein se tapahtuu ihan yksin ilman minkään organisaation tukea. Vaihtoehtoja on maailmalla tarjolla runsaasti, mutta kuten Hahnweiden, Klixin ja muiden suosikken esimerkki kertoo, niin on kisoihin tulijoitakin. Ne pitää vaan saada houkuteltua Räyskälään.

Segelflug.de nettisivulla on lista kilpailuista, tulevista ja menneistä. Samoin IGC -rankinglistan yhteydessä on kisakalenteri. Tällä hetkellä noilla foorumeilla ei ole montakaan tapahtumaa vuodelle 2013. Räyskälän huomioarvo olisi suurin, jos se on siellä ensimmäisenä. Tyylikkäät nettisivutkin ovat olleet pystyssä jo jonkin aikaa. Sinnekin voisi laittaa infoa esikisoista, jos esimerkiksi ajankohtakin on jo selvillä. Samalle foorumille Vuorataan/Annetaan vuokralle-palsta. Ymmärtääkseni näiden toimien suorittaminen ei ole hirveän työlästä organisaation kannalta, mutta kisailijan vinkkelistä oleellisia tulevaa kisakautta suunniteltaessa. Ja mitä aiemmin - sitä parempi.

Sosiaalista mediaakaan ei kannata unohtaa. Kisan hakuvaiheessa Facebookissa oli näyttävä Räyskälän Bid-sivu. Samaan tyyliin nyt oma sivu esikisalle. Sitä kautta tieto taitaa nykypäivänä levitä kaikkein nopeimmin.

Kerhojen, kimppojen ja koneenomistajien on kalustoa vuokraamalla mahdollisuus saada hieman lisätuloja kustannuksia kattamaan. Hyvin suosittu tapa on vaihtokauppa. Lainaa Australialaisille kone kahdeksi viikoksi Suomessa ja lähde sitten seuraavana talvena vastaavasti lentämään heidän koneellaan. Vaihtokauppa on loistava tapa laajentaa oman harrastuksensa edellytyksiä. Ja ei se muutenkaan pahaa tee solmia kansainvälisiä ystävyyssuhteita. Harrastus saa siitäkin uusia ulottuvuuksia ja lisäpotkua.

Yst terv,

Antti

_________________
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com