Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on La 15 Joulu 2018 22:50

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La 14 Touko 2016 14:46 
Poissa

Onko mikään muuttunut 36-vuodessa KC-matkalle lähdön vaikeudessa?

Kirjoitan tähän lyhyen kertomuksen toissapäivänä 12.5.2016 lentämästäni elämäni ensimmäisestä kolmesatasesta, josta en nyt vielä tiedä, onko se KC-matka vaiko eikö ole… Ilmeisesti ei. Tässä tulee myös hieman itkua, kitinää ja valitusta, älköön kukaan kuitenkaan minun jutuistani loukkaantuko tai vetäköön hernettä nenäänsä. Tämä on ehkä debriefing oman mieleni purkamiseksi. Älkää ottako liian vakavasti.

Lentelin nuorena poikana muutaman kesän Kymissä. Lentelin, hinailin ja enimmäkseen vietin aikaani lentokentällä. Tiimaa tuli kasaan vajaa sata tuntia neljän kesän aikana. Lensin HC:n ja valmistauduin KC-matkaan. Kolmesatanen jäi kuitenkin lentämättä. Itseäni aktiivisemmat ikäluokkani kaverit lensivät sen, minä en. Syytä en tiedä, arvailenpa vain että lähtemisen vaikeus oli suurin syy. Omasta mielestäni silloiset taitoni riittivät kolmesatasen ajoon, yritys ei. Tuntui jotenkin käsittämättömän vaikealta hommata jostain kamera, filmiä, suuri pahvilevy, paksu tussikynä ja mitä muuta siihen vielä olisi tarvittu, ehjä barograafi ja siihen paperit ja musteet. Ei onnistunut, ei ollut riittävästi intoa selvitellä niitä juttuja. Sitten purjelento loppui vähäksi aikaa, tuli muita mielenkiinnon kohteita.

Aloitin uudestaan viime vuonna. Mieltä kaiversi se vuonna 1980 lentämättä jäänyt kolmesatanen.

Asetin tämän kauden tavoitteekseni kolmesatasen.

Harjoittelin lentotaidot siihen kuntoon että tiesin pärjääväni kolmensadan kilsan matkan. Treenailin Discuksen ja Viisvitosen repimistä matalalta ylös kuivassa kuplakelissä. Harjoittelin nopeaa keskittämistä ohjaimet, kuula ja lanka ristissä. Harjoittelin nostoon tuloa, kepistä vetämistä ja lentsikan kallelleen laittoa sekä sitten sitä kepistä työntämistä. Harjoittelin käännepisteellä käymistä. Harjoittelin tuntikausien lentoja. Harjoittelin eteenpäin reitille katsomista. Harjoittelin selvä päämäärä mielessäni. Ja uskon vahvistuksen kannalta hyödyllisin harjoitus oli se kun pääsin Hannun kyytiin KUKAn takapenkille viidensadan kilsan intensiivikurssille. Kiitos vielä kerran...

Valmistelin matkaa varten kolmion Kymi-Lappeenranta-Vesivehmaa-Kymi sekä kolmen käännepisteen tiimalasin Kymi-Artjärvi-Luumäki-Vierumäki-Kymi. Kuivaharjoittelin nämä läpi kartalla, netissä ja mielessä. Kävin ”maastontiedustelulennolla” Lappeenrannan ja Savitaipaleen suunnalla. Tein Android-puhelimen XCSoariin reitit valmiiksi ja hommasin oman muistikortin Flarmin tiedostojen kopiontia varten. Piirsin kartalle kolmion reitin valmiiksi. Varasin pientä evästä sekä naposteltavaa, pienen vesipullon ja muovipussin. Kertasin maastolaskun teoriat netistä. Kertasin seitsemänkymmentäluvulla painetusta ”Purjelento” -kirjasta J. Horman kirjoittaman osan ”Matkalennot Suomen olosuhteissa käytännössä”, joka on mielestäni edelleenkin täyttä asiaa. Valmistelin lennon omasta mielestäni niin hyvin kuin osasin. Kaikki oli valmista starttia varten kolmenkymmenenkuuden vuoden valmistelujen jälkeen.

Paitsi yksi puuttui… Tieto siitä että miten ihmeessä se lento nykyään oikeasti pitäisi dokumentoida, jotta se menisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan oikein…

Olin lukenut talven aikana uusimman FAI:n Sporting coden etuperin, takaperin, ylösalaisin, englanniksi, ulkomaaksi, ulkobulvaaniaksi ja vinkuintiaaniaksi lopputuloksena suunnaton epävarmuus. Epävarmuus siitä että mitä ihmettä minun pitäisi tehdä jotta saisin oikeanlaisen tiedoston jotenkin lähetetyksi johonkin. Ilmailuliiton nettisivuilta ei löytynyt mitään yksinkertaisen selvää apua. Tai löytyyhän sieltä hakemuskaavake, jonka ohjeissa puhutaan loggerin sinetöimisestä ja tiedoston levykkeelle kopioimisesta. Höh. Siellä puhutaan vielä myös valokuvauskoneesta ja barografista. Sporting code ei muistaakseni puhunut kamerasta mitään. Olisihan minulla nyt kamera, mustavalkofilmiä pakkasessa ja kehitysvehkeet. Mutta ilmeisesti se ei nyt käy.

Lento itsessään oli helppo kun keli oli kohdallaan ja kaikki valmiina. RASP -ennusteen perusteella valitsin kolmen käännepisteen reitin. Starttasin aamulla heti kun keliä oli ilmassa pysymiseen. Hiippailin sitten hinauksen jälkeen rantaa pitkin tonnissa länttä kohti Utin lähestymisalueen kulman kiertäen Lapinjärvelle ja sieltä Artjärvelle, jossa tein varsinaisen lähtöpäätöksen kun totesin kelin kehittyväksi minulle riittävän hyväksi. Artjärveltä olisi vielä voinut hiippailla häntä koipien välissä kotiin kasvojani menettämättä, luulen minä. Mutta nyt mentiin kun kaikki lentoon liittyvä oli kunnossa. Huutelin Utin Tornia ja sain luvat ajella lähestymisalueelle Taavettia kohti. Helppo homma, keli parani ja pilviraja nousi niin kuin ennustettu oli. Vierumäen kääntämisen jälkeen olikin sitten jäljellä enää liukuilu kotiin pikkuisen siellä täällä pyörähdellen ja lopussa pientä mutkaa pilvien kautta tehden. Lento-osuus oli yllättävän helppo ja nopea. Liian helppo, sanoi eräs minua vanhempi Vasamalla kolmesatasen lentänyt vinsmanni... Vajaa neljä tuntia ilmassa ja ennätin jopa työntää lentsikan halliin ennen kuin piti käydä metsän reunassa. Tuli tilapäinen voittajaolo.

Voittajaolo oli siis tilapäinen. Minulla on ennen starttia jotenkuten täytetty ”FLIGHT DECLARATION” -paperlappu. Minulla on Flarmista kopioitu IGC -tiedosto, joka on ilmeisesti täynnä koordinaattia ynnä muuta sijaintitietoa, mutta siinä ei ole mitään etukäteen naputeltua tietoa lennon tarkoituksesta. Höh. Mitäs nyt sit? Lento helppo, pyrokratia vaikea.

Minä itse tiedän, että olen lentänyt kolmesatasen ennalta määriteltyjen kolmen käännepisteen kautta. Minulla on taskussa todisteena myös Android-puhelimen tekemä tiedosto, jonka olen myös julkistanut OLC-sivustolla. Skylines-sivustolla näkyy kuinka monta kertaa olen missäkin nostossa pyörähtänyt ja kuinka monta kertaa oikealle tai vasemmalle. Mutta virallisesti nämä eivät riitä FAI:lle ja Ilmailuliitolle. Minulle se on sinänsä ihan sama, koska en osaa vielä arvata, missä ja milloin saisin ajetuksi KC-nousun. Kultaisen merkin saamisen kannalta ei siis ole mitään kiirettä. Voin ajaa kolmesatasen varmaankin toisen, kolmennen ja neljännenkin kerran sitten kun tiedän miten se pitäisi virallisesti ajaa. Ei sen virallinen todistaminen nyt enää niin tärkeää ole, eikä se kultainen merkkikään niin tärkeä ole. Mutta...

Mutta miksi tieto on jossain kiven alla?

Miksi suorituslennon todistaminen on nykyään jotain mystistä salatietoa?

Miten ihmeessä nykyajan 17-vuotias osaa hommata kaiken tarpeellisen tiedon, pelit sekä vehkeet ja oikean malliset tiedostot ja tietokoneohjelmat, kun ei tämmöinen 53-vuotias kaikkien alojen ehdottoman asiantunteva erikoisasiantuntijakaan niitä osaa hommata?

Kirjoitteli mieltään purkaen Antti Purho

Anteeks...

Profiili  

ViestiLähetetty: Su 15 Touko 2016 13:04 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Hei

En ole mikään virallinen taho, joten saatan puhua puutaheinää, mutta minusta Kulta-C:hen ei tarvita 300 km etukäteen määriteltyä tehtävää (vaan 300 km lento määrämaaliin/etukäteen määritellylle reitille on yksi timanteista). En myöskään tiedä vaaditaanko silti etukäteen joku deklaraatio - mutta jos sitä ei "vapaan" 300km tapauksessa edes voisi tietää etukäteen, niin tuntuisi vaikealta mihinkään laitteeseenkaan laittaa.

hannu

P.S. En katsonut ajanpuutteen vuoksi itse edes sitä Sporting Codea, tämä vain muistinvaraisesti

Profiili  

ViestiLähetetty: Su 15 Touko 2016 14:13 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

2.2.2. a. GOLD DISTANCE: a distance flight of at least 300 kilometers as defined in 1.4.2d to 1.4.2h.

Kyseisissä kohdissa luetellaan vaihtoehdot
d) straight distance (300km legi irroituspisteestä tai deklaroidusta alkupisteestä)
e) goal distance (300km legi deklaroidusta alkupisteestä deklaroituun maaliin)
f) 3 turn point distance (enintään neljän legin matka deklaroitujen käännepisteiden kautta)
g) out & return (yksi deklaroitu käännepiste)
h) triangle (2 tai 3 deklaroitua käännepistettä)

Eli kyllä tuo pitäisi deklaroida kaikissa muissa tapauksissa paitsi lentämällä 300km irroituspisteestä kohti hevonkuusta. Hannun kuvaama metodi olisi 1.4.2j eli "free 3 TP distance" mutta sillä ei saa KC-matkaa.

Deklaraation voi tehdä johonkin validoituun loggeriin naputtelemalla hankalasti (esim. volkslogger), tai sitten syöttämällä sen sinne jotenkin ulkoisesti (esim. flarmiin voi työntää deklaraation muistikortilla tai sitten siihen kytketyllä XCSoarilla tai vastaavalla).

Jos määrittelet tehtävän XCSoariin ja lennät sen läpi, niin sen tuottama IGC-logi sisältää myös deklaraation, mutta logitiedosto ei ole validi niinkuin jollain oikealla loggerilla. Lienee sitten PT:stä kiinni hyväksytäänkö moinen logi vai ei. Olen kuullut ettei toimikunnassa kauheasti nirsoilla tuon validiteetin kanssa, mutta toisaalta XCSoarilla loggaaminen mahdollistaisi periaatteessa KC-matkan lentämisen vaikka simulaattorilla. :shock:

Luulen että käytännössä helpointa on vaan täyttää hakemuslomake ja lähettää moderneja tiedonsiirtomenetelmiä käyttäen sen mukana paperinen deklaraatiolappu sekä validi IGC-tiedosto PT:lle. Kyllä siellä osataan tutkia tiedostoja muualtakin kuin levykkeiltä. ;)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma 16 Touko 2016 6:24 
Poissa

Kiitoksia vastauksista.

Vastauksia löytyi sitten tietenkin myös halleilla istuskelleelta tietopankilta.

No, nyt olen ymmärtänyt, että minun pitää vielä opetella kirjoittamaan Flarmille joku tarkalleen oikean mallinen tiedosto, joka pitää syöttää sille vehkeelle muistikortlla ennen suorituslennolle lähtöä.

Nyt pari yötä nukkuneena osaan jo vähän hymyillä tuolle purkaukselleni, joka tuli ihan oikeasti ihan syrämmen pohjasta. Ehkäpä mieltäni kaiversi nuoruusajan vaikeudet valokuvauskoneiden ynnä muiden hankkimisen vaikeudesta ja 36-vuoden aikahypyn jälkeen kokemani "eikö täällä mikään ole muuttunut" -tyyppinen sama tunne. Ja tunnustan että sähkökäyttöisten vekottimien määrä, Sporting Coden sivut ja liitteet sekä Ilmailuliiton levykeohjeet tuntuivat viime viikolla valokuvauskonetta ja barografia sekavammalta sotkulta.

Antti Purho

P.S. En vielä ole pyytänyt vaihtamaan käyttäjätunnustani muotoon "Pulittaja Varho" tai "Putkija Irho". Ehkä sekin päivä vielä tulee...

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma 16 Touko 2016 8:54 
Poissa
WGC-2006 Team

Hei,

ei syytä vaipua masennukseen, lukemani perusteella tästä voidaan edelleen KC-matkaa anoa. Ensinnäkin lentoilmoitus, eli flight declaration:

- Olisi hyvä jos se olisi sähköisesti syötetty loggeriin ennen lentoa, se kun on täydellinen todiste aikomuksesta lentää tietty tehtävä *).

- Sporting Code ei kuitenkaan pakota käyttämään sitä, vaan lentoilmoituksen voi tehdä paperisena kaavakkeena ennen lentoa (valvoja allekirjoittaa). Tässä tuo kohta Sporting Codesta liittyen lentoilmoitukseen (boldaukset minun):

2.3 DECLARATION REQUIREMENTS
2.3.1 Declaration handling The last declaration made before take-off is the only one valid for that
flight, regardless of the method of storing it or the number of FR/PRs carried.

a. The declaration may be input to a FR or be written. If a PR is used (see 2.6), a written declaration is required. When written, it shall be on a single sheet of paper or be transmitted either to the OO as an e-mail or input to a NAC-approved website. The declaration time is the time the e-mail is received by the OO or the website.
b. Evidence of any written declaration shall be submitted with claim materials. For a declaration made on paper: the original, a scanned copy, or a digital photo of it is acceptable. For a declaration sent by internet (note: an OO must still be present), include an electronic copy or printout.
c. A pre-flight declaration is required except for duration flights.
d. If the pilot or glider information is omitted or incorrect in the FR declaration for a Silver or Gold claim, the OO certificate required by 4.4.1c shall take precedence.

Jos siis lennolla on käyty oikeaoppisesti paperisessa ennakkoilmoituksessa mainituilla käännepisteillä, on se täysin hyväksytty suoritus.

Mitä tulee Position Recorder-laitteisiin (PR), PT:llä ei ole niistä toistaiseksi kokemuksia. Sporting Code kuitenkin antaa mahdollisuuden lentää HC- ja KC-suorituksia niitä käyttäen, joten lähtökohtaisesti ne kelpaavat. Huomioikaa kuitenkin korkeussuorituksissa, että suoritusrajaan pitää lisätä 10% käytettäessä laitetta jossa ei ole painekorkeuden mittausta (ainoastaan GPS-korkeus). Tässä tapauksessa ilmeisesti Flarmista sai sen oikean loggerin tekemän igc-tiedoston, joten asialla ei ole merkitystä. Tehtävän syöttäminen pelkkään PR-laitteeseen ei muuten riitä, silloin vaaditaan lentoilmoitus paperilla.

Suorituslentojen suomenkielistä ohjeistusta on varmaan tarvetta parantaa. Säännöt (Sporting Code Section 3 ja lisäohje Annex C) ovat englanniksi siksi, että niissä olisi yhteensä 60 sivua käännettävää, ja ne päivittyvät kerran vuodessa. Sääntötekstin kääntäminen on työlästä (olen kääntänyt Annex A:n), sitä kun ei voi tehdä "vapaasti". Jos kääntää vain pääkohdat, ollaan pulassa kun ne sivulauseet muodostuvat aina välillä elintärkeiksi. Taustatilastoa: PT sai viime vuonna yhden suoritushakemuksen. Dokumentit voi lähettää sähköpostilla liitetiedostoineen (pdf, igc-tiedosto) osoitteeseen: pt-suoritukset@ilmailuliitto.fi.

Ohjeiden päivitys liiton sivuille on vaikeaa, meillä kun on kahdet erilliset liiton sivut (Ilmailu.fi ja Ilmailuliitto.fi). Toiset ovat MCI Pressin (nyk. Otavamedia) omaisuutta, ja niille kiellettiin tekemästä sisältöä yhdessä vaiheessa, toisessa vaiheessa taas kiellettiin tekemistä sisältöä vanhoille sivuille, niistä kun piti päästä eroon piakkoin. Tämä soutaminen ja huopaaminen on jatkunut vuosia, eikä minulle ole vieläkään selvää mille sivulla saa tai ei saa lisätä mitäkin. Jonnekin kuitenkin aina välillä tupsahtelee jotain, yleensä ei. Sivujen päivittämistä varten pitää käydä kurssi ja saada salasanat, minulta tämä "kelpuutus" puuttuu. Tässä lyhyesti kuvattuna SIL:n internet-strategia viimeisten vuosien ajalta.

Autamme mielellämme täällä pulinajaksolla jos tulee asiaan liittyviä kysymyksiä. Tarkat ohjeet ovat siis edelleen Sporting Code Section 3:ssa kohtuullisen selvällä englannilla kerrottuna.

*) Flarmiin tehtävän syöttö vaatii siihen datapiuhalla kytketyn kämmenmikron (tai vastaavat) tai sitten PC:n jolla tehtävä kirjoitetaan muistikortille. Toivoisin että kerhojen kokeneemmat opettaisivat niksit aloitteleville suorituslentäjille, mielelllään etukäteen. Nämä loggerien käyttöön liittyvät varsin yleiset ongelmat ovat sellaisia, jotka menevät vähän SIL/PT-vastuualueen ulkopuolelle. Jos kuuluu siihen promilleen väestöstä joka lukee laitteiden manuaalin ennen käyttöönottoa, välttyy näiltäkin vaikeuksilta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma 16 Touko 2016 19:08 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

vostok kirjoitti:
2.2.2. a. GOLD DISTANCE: a distance flight of at least 300 kilometers as defined in 1.4.2d to 1.4.2h.

Kyseisissä kohdissa luetellaan vaihtoehdot
d) straight distance (300km legi irroituspisteestä tai deklaroidusta alkupisteestä)
e) goal distance (300km legi deklaroidusta alkupisteestä deklaroituun maaliin)
f) 3 turn point distance (enintään neljän legin matka deklaroitujen käännepisteiden kautta)
g) out & return (yksi deklaroitu käännepiste)
h) triangle (2 tai 3 deklaroitua käännepistettä)

Eli ainoa mahdollisuus lentää KC-matka ilman timanttia on painaa sinne 300km päähän... Saako sieltä tulla edes lentämällä (samalla lennolla) takaisin? :P

h

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma 16 Touko 2016 19:59 
Poissa
WGC-2006 Team

Kova suoritus on myös pelkkä C kolmella timantilla, siis 500km alle 5 tuntiin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma 16 Touko 2016 20:45 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

hnpilot kirjoitti:
Eli ainoa mahdollisuus lentää KC-matka ilman timanttia on painaa sinne 300km päähän... Saako sieltä tulla edes lentämällä (samalla lennolla) takaisin? :P

h

Noup.

2.2.3 a. DIAMOND GOAL: a distance flight of at least 300 kilometers over an out-and-return (1.4.2g) or triangle (1.4.2h) course.

Jotenka metodeilla d, e ja f voi lentää KC:n ja välttää saamasta timantin. :)

Huom. muuten että tuo 3TP distance ei edellytä loppupisteen eikä startin deklaroimista, vaan niiksi voi valita lennon jälkeen mieleisensä fiksin. Ainoastaan käännepisteet pitää deklaroida. KC-matkan voi siis myös saada laskemalla peltoon.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia