Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 442
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 05.03.2018 09:48

Hei, IGC:n tasoituskerroinlistasta keskusteltiin viime lauantaina IGC:n kevätkokouksessa Saksassa. Suomi esitti että palattaisiin vuonna 2017 voimassaolleeseen listaan, sekä että kevätkokouksella olisi mahdollisuus äänestää vuosittain uudesta listasta. Kumpikin esitys sai kannatusta, mutta valitettavasti äänestyksissä ei tarpeeksi. Vaikutelmaksi jäi että ne edustajat joilla olis kokemusta kerholuokassa lentämisestä kannattivat esitystämme, osa (ml. yksi handicap-committeen jäsen) oli samaa mieltä kanssamme mutta äänesti meitä vastaan lojaliteetista komiteaa kohtaan, ja osa oli pihalla kuin lumiukot, tosin tämä ei estänyt heitä pitämästä polveileviä monologeja aiheesta.

Tällä hetkellä siis mennään täsmälleen kuten tässä ketjussa aikaisemmin otaksuin, uusi lista on ensi kesänä voimassa MM-kisoissa ja sitä on jo alettu korjailla (viimeisin listan päivitys FEB 2018 jossa 304:n kerroin on muuttunut).

Kotimaisten kertoimien osalta jatkossa mennään kansallisilla, jo julkaistuilla kertoimilla.

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja Hurja » Pe 25.05.2018 21:24

Varmat voittajat. Puolalaiset viisvitosilla. Ylivoimainen kerroin :mrgreen:

2kpl ASW-20, 2kpl LS-4, LS-3 ja Discus :shock: ilmoittautunut. Ei ainakaan vielä tänä vuonna kadonnut Cirrukset ja muut 1.0 koneet.

https://wgc2018.pl/en/entries/
Viimeksi muokannut Hurja, Su 27.05.2018 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » La 26.05.2018 07:19

Hurja kirjoitti: 2kpl ASW-20, 2kpl LS-4, LS-3 ja Discus :shock: ilmoittautunut. Ei ainakaan vielä tänä vuonna kadonnut Cirrukset ja muut 1.0 koneet.
Saa sitten nähdä millä koneilla kisa käydään. Saamieni yleensä luotettavien tietojen mukaan eräskin listalla oleva Cirrus-pilotti harjoittelee jo aktiivisesti 55:llä! Ainakin ensimmäinen harjoitus meni ihan putkeen.

55:n kerroin on tosiaan alhainen. Sen vertailupainokin on korkea. Tuohon painoon (363 kg) voi jo lastata tuhdin pilotin lisäksi jonkin verran lyijyä, hiekkaa tai muuta mukavaa materiaalia, mitä nyt itse kukin pitää turvallisena. Tyhjä 55 on aika lailla tuulen vietävissä eikä oikein liidä, mutta 363 kiloa ei ole enää tyhjä. Listassa on siis vielä hienosäätöä.

Virheet sikseen, onhan tässä selvä tahtotila nähtävissä nuorentaa kerholuokan kalustoa. Vaikea uskoa että enää palattaisiin Jantar-Cirrus -luokkaan.
papafox-Sakke

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja Hurja » La 26.05.2018 08:30

Kyllä se 55:n sen kaikki 363kg tarvii liitääkseen kertoimensa lailla. Nousukyky onkin jo sitten 55:lla parempi verraten muihin. Ainakin teoriassa. Ei siinä 55:n kertoimessa isovirhe ole, jos nyt virhettä on :roll: Mutta jäämme jännityksellä odottamaan ylivoimaista voittoa. Ei ole varmaan montaa 55:sta ollut MM kisoissa kerholuokassa tähän asti.

Hyvä, että harjoittelut menee putkeen :lol:

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 256
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 30.05.2018 10:43

Joo,

On siinä listassa sitä "hienosäätöä" muutenkin kuin 55 osalta. 363 kiloon jää matkaa esim 225kg tyhjäpainon koneella 138kg, jota jakaa pilotille ja muulle "turvalliselle" ei dumpattavalle lisäpainolle.

Kevyempiäkin 55 on esiintynyt.

Sitten on Mosquito vrt 304 (kertoimet väärinpäin) ja pari muutakin kummallisuutta.

Karkeampi säätö suoritukseen tulee sitten siitä sauvan ja selkänojan välistä.

R

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 442
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet vuodelle 2018

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 30.05.2018 20:57

RR kirjoitti:Joo,

On siinä listassa sitä "hienosäätöä" muutenkin kuin 55 osalta. 363 kiloon jää matkaa esim 225kg tyhjäpainon koneella 138kg, jota jakaa pilotille ja muulle "turvalliselle" ei dumpattavalle lisäpainolle.
Tämän kun kerroin maaliskuussa handicap-committeen ranskalaisjäsenelle, hän alkoi inttää että 55 painaa aivan saman verran kuin muutkin koneet, yli 250 kg. Sanoin että 215-220 kg, ei kuulemma voi olla mahdollista.

Vastaa Viestiin