Kerholuokan tasoituskertoimet

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 478
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Kerholuokan tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja kristian »

Siirrän IGC-ketjusta keskustelun tähän ketjuun.

"Vahva argumentti: Kaikki muutkin käyttävät IGC:n kertoimia ja sääntöjä, varsinkin kansainvälisissä kilpailuissa.

Tuo epäoikeudenmukaisuus on kyllä pitkälti mielipidekysymys. Slovakiassa 2019 nopeat uudemmat koneet pärjäsivät, koska kelit olivat kovat. Heikommissa keleissä Cirrus pärjää vieläkin. Vastaavasti väitän, yhtä lailla tunnepohjalta, että uudet kertoimet eivät ole epäoikeudenmukaiset, vaan aidosti tasoittavat. Lisäksi uudet kertoimet vievät hienosti koko luokkaa eteenpäin: enää kerholuokka ei ole pelkkä Cirrus-luokka. Lentäjät kilpailevat erilaisissa koneissa, jolloin ryppäitä ja laumoja syntyy vähemmän. Myös toisten kyttääminen ja peesaaminen vähenevät.

Kaksi vuotta sitten povattiin että SZD-55:t vievät kaikki mitalit, kun uudet kertoimet niin kohtuuttomasti niitä auttoivat - vaan kanaarttina nuo vastaan purjehtivat.

Tosin... suomalaisiin SM:iin 2020 ei ole vielä ilmoittautunut yhtään Jantaria tai Cirrusta niin että mitä väliä. Akateemista keskustelua :lol:"

Kansallisiin kertoimiin siirryttiin aikoinaan minun aloitteestani. Silloin meillä käytettiin saksalaisia DAec:n kertoimia jotka olivat ja ovat niin absurdit että tuo ainakin aiheutti omalta osaltani sen etten enää 2000-luvun puolivälin jälkeen lentänyt yhtään kisaa joissa noita käytettiin. Silloin kerholuokan kertoimet saatiin luontevasti IGC:n listasta, se kun kuvasi varsin onnistuneesti suorituskykyeroja. Parempien koneiden kertoimet rakennettiin sen listan jatkoksi. Valitus kertoimista väheni oleellisesti, ja jos sellaista esiintyi perustellusti, listaa on tarkistettu ja tehty pieniä muutoksia. Eli edellisen kerran kun kertoimia uudistettiin, argumenttina oli että halutaan tehdä asiat paremmin kuin "kaikki muut". Siinä onnistuttiin. Sinun argumenttisi on nyt se että tehdään asiat huonommin koska muuallakin tehdään niin. "Kaikki muutkin" on muuten aika rohkea yleistys.

Mitä tulee kv. kisoihin, vanhat koneet häviävät sieltä sitä mukaa kun ihmiset saavat ne myytyä. G Dale kuvasi osuvasti uusilla kertoimilla lentämistä viritetyllä Std.Libellellään 2018 mm-kisoissa: "assrape". Tällä hetkellä Gee ei enää omista Libelleä. Ajatus että kisoissa lennettäisiin erilaisilla koneilla on fantasiaa, jokainen kisailija tietää että puljasta saa taktisen edun ja silloin valitaan konetyyppi jolla voidaan lentää puljassa ja mielellään saavuttaen kerroinetu. Tällä hetkellä Ranskan mm-kisoihin ilmoittautuneesta 41 koneesta 5 edustaa tuota "heikossa kelissä pärjäävää" vanhaa sukupolvea.

Meidän kotimaan kannalta tilanne on yhdentekevä, lähes kaikki myivät tai ovat myymässä noita indeksin 100 koneita. Se oli ja on sääli. Kuten sanoit, meillä se juna tuli ja meni, eikä siitä sen enempää. Se mikä epätasa-arvo IGC:n listassa vielä on, on seuraavan sukupolven vakion koneiden kerroinerot. Me jotka olemme sen aikakauden kisat kolunneet, muistamme aivan hyvin että suorituskykyerot koneiden Discus, ASW24, LS7 ja SZD55 olivat aivan mikroskooppiset, ja tulivat esiin aivan erilaisissa tilanteissa ja tietyillä siipikuormilla. Jokainen muistaa miten Esko liihotteli ASW:lla parhaan liitoluvun nopeudella muiden yläpuolella, tai miten Asko nousi Discuksella kuin korkki illan viimeisessä nostossa, tai kun Kaitsu runttasi menemään seiskalla viimeistä päivää. Näiden koneiden tasoituskerroin pitäisi olla lähtökohtaisesti prosentin sisällä toisistaan, ja sekin huomioimassa siipikuormaa. Nyt esität muutosta jolla käytännössä saisit prosentin lisäedun em. koneisiin nähden, sen varsin kyseenalaisen edun päälle mikä koneellasi jo nyt on kansallisissa kertoimissa. Etköhän pärjää ilmankin, on mukavampi lentää kun homma tehdään "fair playn" hengessä.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Kristianin viestistä voi saada sen käsityksen että nykyään kaikki lentävät LS-7:lla maailmanmestaruuksista. No ei.

Ilmoittautuneitten ilmoitetut koneet WGC 2020:
ASW-20 5
ASW-24 3 (Gerrard Dale)
CB 15 1
DG-300 1
Glasf 304 1
H-301 1
Libelle 1
LS-1f 2
LS-3 2 (Uwe Wahlig)
LS-4 7
LS-7 0 (Tom Arscott varmaan ottaa Seiskansa?)
M. Nimbus 1
Pegase 3
PIK-20 1
Std Cirrus 1

Olettaisin että LS-4 ja ASW-20 -pilotit lähtevät ihan "fair play" odotuksin mukaan... samoin kuin Pegasella ja ASW 24:llä lentävät. Vanhan mallin Discuksia ei näytä olevan yhtään, mikä lie siihen sitten syynä.
papafox-Sakke

Kari K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 129
Liittynyt: Ke 05.02.2003 00:22
Paikkakunta: Tampere

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja Kari K »

Mikähän ton Salton kerroin mahtaa olla?

-K

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 455
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Kerholuokan tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

Kari K kirjoitti:
To 19.03.2020 17:27
Mikähän ton Salton kerroin mahtaa olla?

-K
Vaikken missään asemassa tämän päätöksen suhteen olekaan, niin käsitykseni mukaan ratkaiseva tekijä taitaapi olla luokan alaraja, eli käsittääkseni kerholuokassa meidän kertoimilla 0.98 (muistaakseni tuo on 13,5m). Eri maiden kertoimilla mennään jossain Astir/Foka-tasolla, jossain taas ASW-15 (joskin silloin lienee 15.5m kyse).

Mastersissa 2017 oli 1.07, joka vaikutti kyllä hiukan epäedulliselta koneen suorituskykyyn verrattuna (siellä lensi Racing-luokassa). Kilpailunjohtaja toivotti Salto-pilotin yhtenä kisapäivänä gridissä (VÄsteråsin TMA:n kierto), tervetulleeksi takaisin - seuraavana päivänä...

h

Vastaa Viestiin