Clubikisakynnys ?

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Clubikisakynnys ?

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ma 24.03.2003 12:25

Olisiko hyviä neuvoja, minkä verran kannattaa harrastaa itsekritiikkiä ennekuin menee ilmoittautumaan mukaan, mitä pitää/kannattaa osata, mitä nopeutta pitää osata lentää jne jne, vai riittäisikö että sattuu olemaan sopivasti aikaa ja kone käytettävissä :roll:
Jorma Seppänen

Nalle
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 04.02.2003 12:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nalle » Ti 25.03.2003 00:14

Moro Jorma

Ittekin vielä kisaa lentämättömänä olisin ainakin sen verran itsekriittinen, että ainakaan alle 100 h en lähtis kauheesti kisaamaan??? :?:

Ainakin 3- mielummin 5-satanen pitäs kuitenkin pystyy lentämään - olla lennettynä kovalla kelillä kohtuullisen kivuttomasti.

Tietty ainakin sellanen perusasia kuin jokunen maastolasku pitäs olla tehtynä - hallussa!!! 8)

Jos aiot osallistua niin älä ota tosissasi vaan pidä hauskaa ja ennen kaikkea: LENNÄ TURVALLISESTI - LENNÄ SILMÄT AUKI - ÄLÄ YRITÄ LIIKOJA!!!
Jo hinausten jälkeen voi samassa nostossa olla parikymmentä konetta!

Kisakonkarit kommentoikaa


T: Nalle

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ti 25.03.2003 11:47

Tervehdys,

Nallella ihan hyvät kommentit.

:twisted: Ei näin - vaan 8)

Jos 500 km matkalento on yhä lentämättä, ei se ole mikään este. Suorituslennoissa vaikutaa aina keli, käytettävissä oleva vapaa-aika, kerhokoneiden saatavuus jne. Jos ei niiden kanssa ole onnea matkassa, suoritus jää helposti tekemättä, vaikka edellytyksiä muuten olisikin.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Antti K » La 29.03.2003 18:11

Terve,

SM-säännöt sanoo, että pitää olla 100h tiimaa ja HC lennettynä. Oma kokemus sanoo, että lisäksi pitäisi olla matkalentokokemusta edes jonkun verran ja maastolaskun tekeminen pitää osata. Kokemuskysymyksessä vaikuttaa paitsi kokonaiskokemus, myös viimeaikainen kokemus. On ihan eri asia 100h viime kesänä kuin sama kerättynä kymmenessä vuodessa.

Kisalentäminen on pikkaisen erilaista, kuin normaali kentänkiertäminen. Termiikkikaarto otetaan sinne puolelle, missä nosto on eikä aina vasemmalle. Matkaa lennetään myös sellaisissa keleissä, missä aloitteleva ei ehkä muuten matkalennolle lähtisi. Hinaukset voidaan aloittaa esim. pilvikorkeuteen 800m tai koko keikka voidaan lentää kuivassa. Ylikehittyminen (kuuroileva sade) ei yleensä estä tehtävänantoa. Eli kokemusta pitäisi olla erilaisista keleistä. Ja koneesta pitää katsoa ulos, samalla tehtävällä kun on monta konetta, usein samassa nostossakin.

Omat rajoitukset kannattaa ottaa huomioon, ettei ota liikoja paineita. Ja hauskaa pitää olla, ei otsa rypyssä. Kun tämä asennepuoli on kunnossa, niin kannattaa lähteä. Parhaimmillaan kerhopilotille ensimmäisiin kisoihin osallistuminen voi olla mahtava kokemus. Ei tarvii kiilata konetta eikä itse miettiä mikä tehtävä lennetään. Voi keskittyä pelkkään lentämiseen. Eli omien kykyjen mukaisesti ja sitten vaan reippaasti mukaan kisoihin. :)

Teemu
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 05.02.2003 23:03
Paikkakunta: Räyskälä

Yhdet kisat lentäneenä

Viesti Kirjoittaja Teemu » Ke 02.04.2003 14:03

Joo, eli itselläni oli takana reilu 200h. HC-lennettynä ja muutenkin jonkun verran matkalentoja. Sen verran oli matkalentokokemusta, että tollanen 300km ei tuntunut ollenkaan pahalta. Kuitenkin tollanen 500km tuntui sitten jo suoritukselta. En ollut kuitenkaan sillon vielä lentänyt esim 500km FAI-kolmiota. Ja mitä maastolaskuun tulee niin omasta mielestäni niitä ei tarvitse olla takana tuhottomasti, kunhan kilpailuissa ei tule ensimmäistä maastolaskua ja on sellainen tuntuma, että sellaisen klaaraa.

Kisoihin lähdettiin ihan kokemuksia ja oppia hakemaan(Ja tietenkin katsomaan miten lujaa ne sedät oikein lentää). Sijoitustavoitetta ei ollut ollenkaan, tavoite oli lentää kisat läpi kunnialla ja kone ehjänä.

No miten meni?
Jannenkisat 2002 oli aika sateinen(kumma juttu) ja saatiin vain 2 kisapäivää. Ensimmäinen päivä oli kananlento ja se meni nollille, koska loggerin muisti oli täys. Lento kuitenkin kulki ja itsetunto kohosi, sillä lensin enemmän kuin suurinosa muista(jossittelulla 5:s sija). Toisena päivänä onnistuin myös mielestäni loistavasti. 8 pääsi kotiin ja olin vielä viimeisellä legillä samassa nostossa kuin 4 kotiin tullutta. Tein kuitenkin alkeellisen virheen ja jouduin tekemään maastolaskun hämeenlinnaan. Tuloksissa olin kuitenkin 10:s.

Mitä siis jäi käteen?
Tulevaisuutta varten opittiin PALJON:Muistetaan opiskella miten välineet toimii(vaihdoin cambridgen volkkariin ja sehän ei sitä muistia tyhjennä)eikä tehdä turhia/typeriä lapsuksia, esim: nostonvaihtoja varsinkaan illalla vain sen takia, että toiset näyttää nousevan paljon paremmin.
Itsevarmuus nousi ja sai hyvän kuvan mihin rahkeet ja taidot riittää. Nyt tietää myös, että kantti pitää sateenkin sattuessa eikä keskittyminen herpaantunut vaikka vettä satoi monta päivää.(sehän se tuntuu yleensä purjelento-kilpailuissa olevan se tarvittavin taito) Lisäksi ainakin omalta kohdaltani voin sanoa, että viikon kilpailut opettivat enemmän kuin 2kk muuten vaan kentällä notkuminen.

Mukaan vaan kokemuksia hakemaan avoimin mielin!

Teemu

P.S Ja jos menee lentämään kilpailuihin, joissa saa/käytetään vesiä, niin kannattaa opetella niilläkin lentämään ennen kun kilpailuihin ryntää...Keikka määrää on vähän vaikea sano, mutta sen verran, että kaikki jutut tuntuu tutulta.

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep » Ti 29.04.2003 08:33

Kiitos vastauksista. Kommentit olivat asiallisia, informatiivisia ja keskittyivät olleellisiin asioihin.

Maastolaskua ei vielä ole, mutta tuntuisi jotenkin liioitellulta ottaa riskiä ja laskeutua pellolle ihan harjoittelumielessä. Kai sitä voi harjoitella kentän reunalle, sivuluistatteluharjoituksin korkeuksissa jne...?

Kilpailulisenssin saaminen vielä tälle vuodelle on varmaan myös aivan ylioptimistinen haave, kun viimekesäisen HC-suorituksen rekisteröintikin on SIL:ssä vielä työn alla... :wink:

Muuten voisi varmaan olla ihan hauskaakin... :)
Jorma Seppänen

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 29.04.2003 12:27

Moi,

kilpailulisenssin saanti ei edellytä rekisteröityä HC:ta. Soitto vain SIL:oon ja ilmoitat että haluat lisenssin. Siitä se lähtee.

Myöskään kisoihin ilmoittauduttaessa ei käytännössä kysellä HC:n numeroa tai muuta. Riittää, että se on lennetty. Ei tarvitse olla käsitelty ja myönnetty. Näin ainakin oli omalta osaltani aikoinaan.

Maastolaskun teko pitää osata. Se on eri asia kuin onko eka maastolasku takana. Kannattaa harjoitella esim kentälle tehdylle saralle. Joskus se eka kerta tulee kumminkin. Jos ei osu kohdalle ennen kisoja niin tulkoon sitten kisoissa. Päasia että sen sitten osaa kun tarvitaan.

:D Antti

Vastaa Viestiin