Tasoituskertoimet

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ke 21.03.2007 13:46

Lukaisin Ilmailuliiton sivulta tiedon uusista tasoituskertoimista.

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... T_2007.pdf

Onkohan koko lista jostain saatavissa (siis myös muut kuin koneet, joiden tas.kerroin <= 1.09). Tätä tarvitaan esim. Vesivehmaa Openissa, jossa kumpikin luokka lentää tasoitettuna.

Sekin - mistähän kumman syystä :) - ihmetyttää, ettei SZD-55:ta ole listassa, vaikka se vanhemmassa listassa (2005 kertoimet) on kohdassa 1.08 jakaen sen arvon Discus(wl), ASW-24(wl) ja LS-7(wl).

Vanha lista löytyy osoitttesta
http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... ET2005.pdf

Tai, ehkäpä 55 on kabinettipäätöksellä nostettu yhtä kovaksi koneeksi kuin LS8 ja Discus 2! No, sehän tietää vain koneen arvonnousua ;)

Eli onko tästä mitään tietoa kellään?

t. hannu

apaija
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 23.05.2003 09:58
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Saksalaisilta sivuilta

Viesti Kirjoittaja apaija » To 22.03.2007 09:33

http://www.daec.de/downfiles/se/index_2006.pdf
Sivulla http://www.daec.de/down/index.php?sparte=110 mainitaan että tuo vuoden 2006 lista on myös voimassa 2007.

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja RR » To 22.03.2007 11:16

Jeps,

Hannu, sulla on liian kova kone :roll: . Kahden kimppa-Pikin osaomistajalle uudet kertoimet on mannaa, ellei nyt sitten satu satamaan urakalla :shock:

Eikun veivejä huoltamaan...winglettejäkin saa jo maailmalta... :D

Kampiterveisin,

RR



hnpilot kirjoitti:Lukaisin Ilmailuliiton sivulta tiedon uusista tasoituskertoimista.

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... T_2007.pdf

Onkohan koko lista jostain saatavissa (siis myös muut kuin koneet, joiden tas.kerroin <= 1.09). Tätä tarvitaan esim. Vesivehmaa Openissa, jossa kumpikin luokka lentää tasoitettuna.

Sekin - mistähän kumman syystä :) - ihmetyttää, ettei SZD-55:ta ole listassa, vaikka se vanhemmassa listassa (2005 kertoimet) on kohdassa 1.08 jakaen sen arvon Discus(wl), ASW-24(wl) ja LS-7(wl).

Vanha lista löytyy osoitttesta
http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... ET2005.pdf

Tai, ehkäpä 55 on kabinettipäätöksellä nostettu yhtä kovaksi koneeksi kuin LS8 ja Discus 2! No, sehän tietää vain koneen arvonnousua ;)

Eli onko tästä mitään tietoa kellään?

t. hannu

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Viesti Kirjoittaja kristian » To 22.03.2007 11:20

Tässä on IGC:n viimevuotinen lista:

http://www.fai.org/gliding/system/files ... dicaps.pdf

Maaliskuun IGC:n kokouksessa siihen taidettiin lisänä koneita 1,08-1,09 kertoimilla. Taisi olla ainakin Discus ja ASW20, muttei mielestäni viisvitosta.

DAEC:n politiikka on yleensä se, että kaikki tuotannossa olevat saman luokan koneet saavat saman kertoimen. Esim. aikoinaan DG-303 ja Discus-2a.

IGC:n listan koneet ovat keskenään hyvin tasoitettuja. Ongelma meillä on se, että kun hypätään uudempiin laippakoneisiin (joiden kertoimet periytyvät DAEC:n listasta), tasoituskertoimet pompsahtavat taivaaseen. Onneksi PT:llä on valta luoda omat kertoimet Suomeen.

Kristian

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hnpilot » To 22.03.2007 11:48

Eli... millähän tasoituksella sitten 55:lla nyt tänä kesänä Suomessa lennetään? Kaikissa listoissa, mistä se löytyy, tasoitus on 108, mutta tuossa vuoden 2007-listassa se ei ole vielä 109:kään...

Ilmeisesti kerholuokkaan ei kuitenkaan ole asiaa, vai? En kyllä ole tämänhetkisten suunnitelmien mukaan kyllä sinne menossakaan ainakaan tänä kesänä.

hannu

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tasoituskertoimet

Viesti Kirjoittaja hnpilot » To 22.03.2007 11:52

RR kirjoitti:Jeps,

Hannu, sulla on liian kova kone :roll: . Kahden kimppa-Pikin osaomistajalle uudet kertoimet on mannaa, ellei nyt sitten satu satamaan urakalla :shock:
Rikulle ja muille PIK-20 lentäjille ohje sadelentämiseen: "Ensimmäiseksi pyörä ulos" ;)

Ei tässä sitten muuta kuin sadetansseja tanssimaan ;)

hannu
Viimeksi muokannut hnpilot, To 22.03.2007 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Viesti Kirjoittaja kristian » To 22.03.2007 12:17

hnpilot kirjoitti:Eli... millähän tasoituksella sitten 55:lla nyt tänä kesänä Suomessa lennetään? Kaikissa listoissa, mistä se löytyy, tasoitus on 108, mutta tuossa vuoden 2007-listassa se ei ole vielä 109:kään...
hannu
No tuohon osaa vastata vain PT, mutta kaiken järjen mukaan se kerroin pitäisi olla sama kuin LS7:n ja ASW24:n kerroin, eli 1,07. Etenkin kun viisvitonen on kuulemma liian kevyt kone ilman vesiä.

Kristian

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 23.03.2007 16:11

2007 Nummelaan saa mennä LS-8:lla tai Discus 2:lla, eikö? Mikä mahtaa olla kerroin...

Ja 2008 kerhokisoissa ne on sitten kielletty.

Just just. Ei olis vielä mahdollista tehdä jotain suomalaista viritystä kerhokisoihin 2008 ja siitä eteenpäin? Esimerkiksi, että LS-8 ja Discus 2 mahtuisivat mukaan jollain kertoimella noin 112? Meinaan ne on kumminkin niitä todellisia kerhokoneita Suomessa. Ilman niitä kerhokisat jää torsoiksi. Kansainvälisiin kisoihin menijät joutuisivat sitten vaihtamaan konetta huonommaksi - olisiko tuo iso ongelma?
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JTH » Ma 26.03.2007 12:18

LS-8 ja Discus 2

Voikos noilla koneilla mennä johonkin muuhun luokkaan kuin kerholuokkaan ? Joo, vakio ja osittain myös 18m ja vaikka 15m.

Voikos vanhoilla koneilla mennä muihin kuin kerholuokkaan ? Ei ainakaan yhtä helposti.

Lisäksi tulee hieman ajatella myös tehtävänannon vaikeutta. Kokeneet kisaketut uusimmissa raasereissaan valittaa, että tehtävät on liian lyhyitä ja samaan aikaan kokemattomat kaverit vanhan polven koneissa moittii että tehtävät on liian pitkiä. Ja molemmat ovat ihan oikeassa.

MUTTA ennenkuin aloitetaan väittely aiheesta, jonkun pitäisi kertoa että mikä on kerholuokan tarkoitus Suomessa. Sen kun tietäisi, olisi helpompi suhtautua eri vaihtoehtoihin.

terv. Jyrki

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ma 26.03.2007 13:12

JTH kirjoitti:LS-8 ja Discus 2

Voikos noilla koneilla mennä johonkin muuhun luokkaan kuin kerholuokkaan ? Joo, vakio ja osittain myös 18m ja vaikka 15m.

Voikos vanhoilla koneilla mennä muihin kuin kerholuokkaan ? Ei ainakaan yhtä helposti.

Lisäksi tulee hieman ajatella myös tehtävänannon vaikeutta. Kokeneet kisaketut uusimmissa raasereissaan valittaa, että tehtävät on liian lyhyitä ja samaan aikaan kokemattomat kaverit vanhan polven koneissa moittii että tehtävät on liian pitkiä. Ja molemmat ovat ihan oikeassa.

MUTTA ennenkuin aloitetaan väittely aiheesta, jonkun pitäisi kertoa että mikä on kerholuokan tarkoitus Suomessa. Sen kun tietäisi, olisi helpompi suhtautua eri vaihtoehtoihin.

terv. Jyrki
Voi myös tietenkin katsoa historiaan ja todeta, ettei "kerholuokan" koneilla juurikaan ole lennetty viime vuosina edes kerholuokassa. Itse tahkosin aikani Astirilla ja nyt on Valkaman Markku ajellut "avoimen luokan" Phöbuksella, Pankan Timpan PW-5 lentelyä toki unohtamatta.

Vaikuttaa vain siltä, ettei noilla edellisen sukupolven koneilla saada osallistujia enkä jaksa uskoa, että säännöilläkään se osallistuminen saataisiin kauheasti laajenemaan siihen suuntaan, vaan pkemminkin osallistujamäärä vain lähtisi laskuun.

Oikeastaan näitä väliinputoajakoneita on LS-4, Pegase ja ehkä jokunen DG:n kone, joilla ei ehkä SM-kisoihin edes vakioluokkaan hirveätä tungosta ole.

Siinä mielessä ei tätä "kahden kerroksen" väkeä siinä mielessä ole käytännössä olemassakaan.

Aikaisemmin oli "kirjoittamaton sääntö", että kerholuokassa eivät lentäneet ne, jotka ovat osallistuneet SM-kisoihin jossain "oikeassa luokassa", mutta sekin jäi unhoon joskus vuosituhannen taitteessa (hatara muistikuva vuodesta). Ilmeisesti sytykkeenä toimivat kerhokisojen kansainväliset arvokisat.

Näyttää siltä, että kerholuokan aseman "introkisoina" ovat ottaneet Jannen kisat sekä Vesivehmaa Open (ehkä muitakin).

Tietenkin rajan voi vetää mihin tahansa, mutta jotenkin tuntuu veteen piirretyltä viivalta tiputtaa 2-3 vakion tyyppiä ja sallia ne kaikki muut...

hannu

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JTH » Ma 26.03.2007 15:46

Historiaa ?
Edellisvuonna oli 1 kova kone ja viime vuonna 2. Eli ei sitäkään voi miksikään ryntäykseksi sanoa.

Tässä kerholuokan kysymyksessä on oikeastaan kaksi eri kohtaa.

Kalusto
Minä yritän eri lajeissa joissa olen mukana, aina sanoa että miksi keksiä kansallisia poikkeuksia, jos kansainväliset säännöt on olemassa. Niillä poikkeuksilla on tapana vain levitä ja levitä ja hetken päästä puhutaan jo eri asiasta kuin kansainvälisellä tasolla. No, toisaalta tietysti voi kysyä että entäs sitten.

Pilotit
Joskus kerholuokkaa markkinoitiin kokemattomille kisaajille sinä ekana kisaluokkana. Hyvä ajatus, mutta ehkä sitä tänään hieman sotkee se, että siitäkin luokasta valitaan edustajia MM-kisoihin.

terv. Jyrki

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 26.03.2007 16:53

JTH kirjoitti:Historiaa ?
Edellisvuonna oli 1 kova kone ja viime vuonna 2. Eli ei sitäkään voi miksikään ryntäykseksi sanoa.
Mjah... laskin että Menkijärvellä 5/13 oli "kiellettyjä", 2006 Nummelassa 6/8. Tosin niistä Nummelan koneista 2 olisi muuttunut "sallituiksi" vain wingletit poistamalla.
papafox-Sakke

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ma 26.03.2007 17:23

JTH kirjoitti:Historiaa ?
Edellisvuonna oli 1 kova kone ja viime vuonna 2. Eli ei sitäkään voi miksikään ryntäykseksi sanoa.
terv. Jyrki
OK, tässä on pieni tulkintaerimielisyys ;)

Itse en näe Discus 2 ja LS-8 aivan eri planeetalta olevana koneena kuin esim. ASW-24, Discus ja 55 (joka viimemainittukin menee muka samaan sarjaan kahden ensimmäisen kanssa, hah!).

Tarkoitin "oikeita" kerhokoneita, kut LS-4, saati sitten tuolla tasoituskertoimen 1,00 paikkeilla olevia +-0.04.
Näitäpä Nummelassa oli tasan yksi (1) kappale, eli Phoebus C. Myöskään tulokset eivät kauheasti tue tuota "kovat" koneet/muut koneet-jakoa.

Menkijärvellä sentään oli 5/15 näitä 1.05 tai alle koneita eivätkä sielläkään nämä über-koneet nousseet mitenkään hallitsevaan asemaan huolimatta kohtalaisista keleistä (understatement of the decade :) ).

Ei minunkaan mielestäni ole syytä kauheasti maakohtaisia sääntöjä tehdä, mutta toisaalta olisi ihan hyvä, js osallistujamäärä saataisiin edes sinne 8 paikkeille myös kerholuokassa.

hannu

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 26.03.2007 21:36

Silloin kun muu maailma osteli näitä nykyisiä kerholuokan koneita (LS1/Std.Cirrus/ASW19 jne.) Suomen käytännössä kaikki uudet tehokoneet olivat pikejä. Karkeasti sanoen vuosien 75-80 välissä konekalusto kyllästettiin pikeillä, joilla on vasta aivan lähivuosina ollut mahdollisuus osallistua kv. kerhokisoihin. Tästä johtuen Suomen kerholuokka on ollut "sport-class", johon on saanut osallistua millä koneella vaan. Vasta nyt kun LS7/ASW24/Discus pääsevät mukaan voi edes harkita sitä, että uudemmat vakion sekä 15m koneet jätettäisiin pois (tämäkään ei välttämättä toteudu vielä ensi kesänä), ja samalla siirryttäisiin käyttämään kv. tason käytäntöä.

Suuri hajonta koneiden suorituskyvyssä tullee korjaantumaan sillä että kv. kisoissa minimi tasoituskerrointa aletaan vähitellen nostaa. Ekana tippuvat siis Club-Libelle tasoiset koneet pois. Kai niillekin vielä oma luokka keksitään.

Terv. Kristian

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Viesti Kirjoittaja WPQ » Ma 26.03.2007 22:26

Hmm. Koskas tulee kuskeille tasoituskerroin, niin ei tartte aina siitä kalustosta vääntää?

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 27.03.2007 11:12

Joo piloteille omat kertoimet, niin pulinaa ja narinaa kyllä riittäisi läpi vuoden.

- helppohan sen oli pärjätä, kun se sai niin hyvän kertoimen.
- no kyllähän mä olisin voittanut, mutta kun mulla oli väärä kerroin.


Kalustoasiaan löytyy selkeä ja helppo kansallinen ratkaisu. Yksityyppiluokka, eli vain Pik-20 eri mallit ovat sallittuja :-)


terv. Jyrki

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Viesti Kirjoittaja RR » Ti 27.03.2007 12:51

JTH kirjoitti:Joo piloteille omat kertoimet, niin pulinaa ja narinaa kyllä riittäisi läpi vuoden.

- helppohan sen oli pärjätä, kun se sai niin hyvän kertoimen.
- no kyllähän mä olisin voittanut, mutta kun mulla oli väärä kerroin.


Kalustoasiaan löytyy selkeä ja helppo kansallinen ratkaisu. Yksityyppiluokka, eli vain Pik-20 eri mallit ovat sallittuja :-)


terv. Jyrki
Passaa hyvin. Melkein 40 konetta olis maassa. Mutta E-Pikille rajoitus että tehtävällä mosa seis...)

R

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 27.03.2007 17:01

"Yksityyppiluokka, eli vain Pik-20 eri mallit ovat sallittuja "

Käy se mulle. :wink: :P

Eikö Jannen kisat muuten lennetty alun perin Pik 20 yksityyppiluokkana?

Matts

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 29.03.2007 20:06

Moi,

luettuani pitkää viestiketjua, on valistunut arvaukseni, että:
- PT seuraavassa kokouksessaan päättää SZD-55:n tasoituskertoimen (1,08 tai 1,09) ja sillä voi lentää kerholuokan SM:ssä.
- Ensi maaliskuun IGC:n kokouksessa on vastaava esitys - jos ei muualta niin Suomesta.

Hnpilot kaipaili "koko listaa" Vesivehmaa Openia ja muita vastaavia varten. Kun kerran ei ole SM kisa, niin kilpailunjärjestäjä voi laatia mieleisensä kisaa varten :lol: .

Aikaisemmin oli tosiaan "kirjoittamaton sääntö", että kerholuokassa eivät lentäneet ne, jotka ovat osallistuneet SM-kisoihin jossain "oikeassa luokassa". Kerholuokka on kylläkin nykyisin ihan oikea luokka, jossa lennetään ihan yhtä tosissaan kuin muissakin luokissa. Maailmalla se on enemmän arvostettu kuin Suomessa ja osallistujamäärät huimia. Tuo kirjoittamaton sääntö oli omiaan alentamaan kerholuokan arvostusta ja onneksi se on "menneen talven lumia".

Antti

jlaine
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 195
Liittynyt: Ti 11.07.2006 17:21

Viesti Kirjoittaja jlaine » To 29.03.2007 21:01

Tervehdys
Kun nyt ruvettiin muistelemaan vanhoja, eli kuinka ennen oli sääntönä että kerholuokassa ei saanut lentää jos oli osallistunut "isoihin" SM-kisoihin, niin voin minäkin osallistua, kun muistan (enää) niitä vanhoja asioita.
Yhtenä syynä rajoituksiin oli myös se, että haluttiin pienentää aloittelijoiden osallistumiskynnystä kun Kuittiset ja Kuusistot eivät lennä samassa kisassa. "Eihän sinne kehtaa mennä itseään munaamaan eikä niille kuitenkaan pärjää"
Oli mielestäni aika hyvä peruste, ainakin silloin, kun sitten vielä niitä kovia koneita ei ollut kuin niillä muutamalla. Samassa kisassa joku lensi LS-4:lä ja toinen kutosella. Ja se oli parhaassa tapauksessa E-kutonen, yleensä höyry. Siinä ei aina edes ne kertoimet toimi.
Niinhän se oli ennen, koneet oli puuta mutta me miehet....! Sitä punakantista lupakirjaakin oli tosi ylpeetä esitellä portsarille kun se papereita kyseli ja vaikka ei aina olisi kysynytkään. Näitä nykyisiä kehtaa kenellekään näytellä.

Jorma

Vastaa Viestiin