FAI:n suorituslentojen säännöt

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

moonraker56
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 23.06.2008 14:23

FAI:n suorituslentojen säännöt

Viesti Kirjoittaja moonraker56 » Ke 25.06.2008 10:33

Hei kaikki!

Jos aiot lentää HC:n tai KC:n suorituksia, olisi ehkä hyödyllistä tietää - mieluummin etukäteen :) - mitä ylin auktoriteetti tässä asiassa - FAI - sanoo. Kyseessä on Sporting Code Section 3 - Gliding, ja se löytyy sivusta http://www.fai.org/gliding/sc3
Mutta oletko jopa yrittänyt lukea sitä? Ensinnäkin se on englanninkielistä, ja vieläpä sellaista lakikieltä muistettavaa, että tulee äitiä ikävä.
Mieluummin sittenkin kyselet kerhon kokeneemmalta - jospa hän sattuisi tietämään. Tai luet mainiosta Valmennuspäiväkirjasta - joka löytyy tästä: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/Valm ... akirja.pdf
Vuosien saatoissa on kuitenkin tullut muutoksia siihen, miten käännepisteellä käynnin todistaminen on muuttunut; ja se on vielä muuttumassa. Näyttää siltä, esimerkiksi, että ennen vanhaa niin tuttu käännepisteiden valokuvaaminen jää syksyllä lopullisesti pois, ja GNSS-loggerien käyttö tulee pakolliseksi, niinkuin se itseasiassa on kilpailuissa jo monta vuotta ollutkin, ja esim. OLC:n lennoille (http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... coringId=4). Tähän liittyy omia niksejä, eli miten loggerin käännepisteiden asetukset laitetaan.
Totesin, että tieto tällä alueella on ollut itselläni melko harmaata, ja päätin selvittää sitä - huomasin mm. että minulla on ollut tähän asti väärät lähtöpisteen asetukset- hyvä, ettei ole muutenkaan tullut onnistuneita suorituksia :oops:
Tulokset tästä tutkimusretkestä löydät HyvinkäänIlmailukerhon mainioista veppisivuista http://www.hyik.fi/ "Lentäjät kertovat" palstasta.

Terveisin Robin

jkin
Viestit: 3
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:55

Re: FAI:n suorituslentojen säännöt

Viesti Kirjoittaja jkin » Ma 28.06.2010 11:13

Nyt on ilmestynyt SIL:n sivuillekin selkeät ja ytimekkäät ohjeet HC- ja KC-suorituslentoja varten. Ohjeet ja hakemuslomake löytyvät osoitteesta http://www.ilmailu.fi/fi/lajit/purjelen ... tussaannot .

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: FAI:n suorituslentojen säännöt

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » Su 05.06.2011 11:43

HC matkalennosta on kirjoitettu:
"50 kilometrin matkalento. Lento saa olla pidempi, mutta yhden reittivälin tulee olla vähintään 50 kilometriä pitkä. Lento tulee suorittaa ilman ulkopuolista apua. Esimerkiksi radiolla tapahtuva neuvominen (paitsi turvallisuussyistä) on kiellettyä.
Tehtävän matkalentosuorituksen tulee olla ennakkoon määritelty. Tämä voidaan tehdä sähköisellä tehtäväilmoituksella tai ennen lentoa tehtävällä paperisella tehtävälapulla."

Tarkoittaako tuo siis sitä, että matkalento voi olla edestakainen, kunhan legi on vähintään 50 km? Joskus muinoin piti laskeutua 50 km etäisyydelle lähtöpaikasta.

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: FAI:n suorituslentojen säännöt

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Su 05.06.2011 13:44

Pertti Pääsky kirjoitti:HC matkalennosta on kirjoitettu:
Tarkoittaako tuo siis sitä, että matkalento voi olla edestakainen, kunhan legi on vähintään 50 km? Joskus muinoin piti laskeutua 50 km etäisyydelle lähtöpaikasta.
Kyllä tarkoittaa... Eli periaatteessa riittää, että käy 25 km päässä ja sitten vastakkaiselle puolelle 25 km, jos haluaa minimoida maastolaskuriskin ;) Eri asia mitä järkeä tuossa on. Koneet paranevat ja suoritussääntöjä vaan helpotetaan... Mutta näin se nykyjään on vaan kirjoitettu.

hannu

Vastaa Viestiin