maastolaskun jälkihoito

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

tapio k
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

maastolaskun jälkihoito

Viesti Kirjoittaja tapio k » Su 24.05.2015 08:45

Jotkut purjelentomatkailijat leiriytyvät mielellään toisten pelloille. Julkaisen kokeellisesti jutun aiheesta tällä palstalla.

MAASTOLASKUSTA OTSIKOIHIN
Maastolasku on purjelentäjälle tuttu juttu – ulkopuolinen taas katsoo asiaa toisesta näkökulmasta. Lentokoneen laskeutuminen pellolle näyttää useimpien katsojien mielestä onnettomuudelta, luki Purjelentotaito-kirjassa sitten mitä tahansa. Silminnäkijä saattaa soittaa hätäkeskukseen tarkistamatta tilannetta, eikä paikallislehden toimittaja voi vastustaa ilmiselvää ”skuuppia”. Jälki on sitten tätä:
”Lentäjä selvisi rytäkästä vammoitta. Hän oli jo saanut kyydin Räyskälän lentokeskukseen pelastuslaitoksen saapuessa paikalle.”
”Paikalla oli pelastuslaitoksen ja poliisin yksiköitä.”
”Purjekone tippui pellolle Vetelissä”
”Poliisilla tällä hetkellä olevien tietojen mukaan tapahtuneessa ei ole syytä epäillä rikosta.”
Nämä kaikki ovat aitoja lainauksia maastolaskukirjoituksista lehdissä.
HÄTÄKESKUSLAITOS NEUVOO
Kysyin hätäkeskuslaitokselta menettelytapaa turhien ilmoitusten varalta ja sain seuraavan vastauksen:
”Olette tiedustellut Hätäkeskuslaitoksen kannanottoa soittamisesta hätäkeskukseen tilanteessa, jossa purjelentokoneen laskeutumisesta on mahdollisesti soitettu turhaan hätäkeskukseen.

Hätäkeskuslaitoksen viranomaisyhteistyöyksikön Juha-Veli Frantin kanssa käymäni keskustelun pohjalta totean, että mikäli purjelentokoneen lentäjä tietää laskeutumisesta soitetun hätäkeskukseen tai epäilee näin tapahtuneen, eikä kyseinen laskeutuminen todellisuudessa anna aihetta pelastustoimenpiteisiin, voi hän soittaa asiasta hätänumeroon ja ilmoittaa olevansa kunnossa.

Hätäkeskuspäivystäjät tekevät jokaisesta hätäpuhelusta riskinarvion, jossa selvitetään mitä on tapahtunut ja kenen viranomaisen hoidettavaksi tehtävä tai ilmoitus kuuluu. Tällaisissa lentokoneen maastoon laskeutumistilanteissa päivystäjällä voi olla hyvin rajoittuneet mahdollisuudet olla hälyttämättä paikalle viranomaisapua, etenkin jos soittaja on täysin sivullinen ja tekee havaintoja kauempaa. Tällöin päivystäjällä ei ole käytettävissään riittävää tietoa siitä, että lentäjä on kunnossa tai mitään muuta vahinkoa ei ole tapahtunut. Tällaisissa tilanteissa lentokoneen kuljettajalta saatu lisätieto siitä, että hän ei ole loukkaantunut ainakin mahdollistaa sen, että paikalle hälytetty pelastusyksikkö voi tehdä päätöksen tehtävän peruuttamisesta.

Lentäjän soittaessa em. tapauksissa hätäkeskukseen tulee varmistaa, että hätäkeskus saa tietoonsa tapahtumapaikan tarkan sijainnin, jotta voidaan olla varmoja siitä, että sivullisen ilmoittama tapahtuma ja lentäjän ilmoittama tapahtuma ovat samoja”

ENTÄS MAASEUDUN TULEVAISUUS?
Toinen asia maastolaskun jälkitilanteen hallinnassa on suhtautuminen laskupaikan isäntään. Viime kesänä MM-kisojen aikaan saksalainen purjelentäjä laskeutui maastoon ja aiheutti erikoisen tilanteen, joka huipentui siihen, että tilan omistaja esti joukkueen poistumisen paikalta ennen poliisin tuloa. Saksassa on jotenkin erilainen korvausmenettely kasvuston vahingoista viljelijälle; pilotti piti itsestään selvänä, että vakuutus korvaa vahingot ilman häntä koskevia toimenpiteitä. Tässä tapauksessa oli kyse lähinnä kielimuurin aiheuttamasta väärinkäsityksestä puolin ja toisin. Joka tapauksessa tarina päätyi Maaseudun Tulevaisuuden palstoille suhteellisen neutraalina juttuna. Keskustelu velloi kuitenkin jälkeenpäin tähän sävyyn:
”Saahan sitä laskeutua, kun ottaa lompakon esille ja sanoo, paljonko pannaan korvausta aiheutetusta vahingosta.”
Voimme varautua ensi kesänä kaikenlaisiin neuvotteluihin. Jotkut ovat jo aiemminkin varautuneet sopivilla voitelutuotteilla. Ennen kaikkea on hyvä tiedostaa, että kolmannen osapuolen vahinkojen korvaaminen kuuluu vakuutukseen, mutta omavastuu on aika korkea. Lisäksi vakuutusyhtiön käsittelyssä pienistä vahingoista tulee helposti kalliita kaikkine tarkastuksineen. Sekä maalais- että kaupunkilaisjärjen mukaista on pyrkiä mahdollisimman hyvässä hengessä sopimukseen paikanpäällä.

Enää ei kylän pikkupojat tallo viljapeltoa purjekoneen takia. Pari kesää sitten Haapavedellä kaksi natiaista kuulemma tuli utelemaan urhealta maastolaskijalta, miksi tämä oli valinnut juuri tämän paikan laskuun. Lentäjäsankari alkoi selostaa pitkän kaavan mukaan cumuluspilviä, liitolukuja ja laskunopeuksia. No, poikia kiinnosti oikeastaan vain se, miksei 200 metrin päässä sijaitseva kenttä kelvannut…

Tapsa K.
PT/lentoturvallisuus

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: maastolaskun jälkihoito

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 16.05.2018 07:30

Tämä asia nousi taas esille, kun tämän vuoden 2018 ensimmäinen HÄKE-ilmoitus ja lehtijuttu tehtiin maastolaskusta. Onneksi ei sattunut itselle, siis se turha hälytys.

Vähän vaikea on noudattaa yllä olevaa ohjetta. Ainakaan minulle ei ole koskaan pellolla tullut mieleenkään ihmetellä, olisiko joku ulkopuolinen soittanut 112:een. Ensimmäinen aavistus tulisi kun paloauto kurvaisi paikalle.
papafox-Sakke

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: maastolaskun jälkihoito

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ke 16.05.2018 08:25

papafox-Sakke kirjoitti:Tämä asia nousi taas esille, kun tämän vuoden 2018 ensimmäinen HÄKE-ilmoitus ja lehtijuttu tehtiin maastolaskusta. Onneksi ei sattunut itselle, siis se turha hälytys.

Vähän vaikea on noudattaa yllä olevaa ohjetta. Ainakaan minulle ei ole koskaan pellolla tullut mieleenkään ihmetellä, olisiko joku ulkopuolinen soittanut 112:een. Ensimmäinen aavistus tulisi kun paloauto kurvaisi paikalle.
Itsellä on kanssa yksi kokemus Jämin huitevilta. Laskin peltoon ja nousin koneesta, kun tien laidassa ulkoluolinen soitti jo hätäkeskukseen. Onneksi ehdin paikalle ja pääsin itse keskustelemaan häken kanssa eivätkä sitten tehneet hälytystä. Tosin hetken aikaa sai vakuutella, ettei mitään hätää tosiaankaan ole ja ottivat vielä varmuuden vuoksi yhteystiedot.

Mutta kaipa olisivat tulleet, jos soittaja olisi ollut kauempana...

hannu

Vastaa Viestiin