Jaca 2010

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Aubanin porukka on näemmä aloittanut myös.
Tänään on tulossa taas hyvä päivä, luvattiin briefingissä jopa 3000m mahdolliseksi. Parempaa keliä kuin eilen ja sekin oli jopa hyvää. Lisäksi tänää saattaa keli alkaa aikaisemminkin.
Säähän on tulossa viikon lopulla jotain muutosta, saa nähdä mitä tulee. Lämpötilat ainakin nousee ja aurinkoa riittää, ainakin toistaiseksi. Tänää on tarkoitus lähetä ajamaan kimpassa KS ja 777 vuorille. Nyt on pari pari päivää vähemmän porukkaa niin voidaan lentää vähän pidempää keikkaa.

-M-

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja O.H »

Aijai, onpa hienoja maisemia ja kuvia. Varmaan tosi hienoa lentää ihan toisissa maisemissa mitä Suomessa on tottunut. Voi kun itekin pääsis mukaan täältä pakkasista pois.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Hieman faktoja mitä tuonne Jacaan meneminen ja siellä lentäminen maksaa:
- lentolippu meno-paluu esim. Blue1 (hyvä yhteys suoraan ja aamupäivällä Espanjassa) noin 220euroa
- vuokra-auto viikoksi noin 140euroa (kulkee jopa 4 henkeä)
- asuminen Santa Cilia de Jaca kylässä 20-40euroa/yö riipuen haluaako hienon vai tyytyykö ihan tavalliseen siistiin huoneeseen
- lentopäiviltä 10euroa/pv kenttämaksu
- hinausmaksu
- Opiston Duon vuokrahinta 50€/h, suomalainen LS4 (KS) 35€/h (LS4 on Jacassa kesän yli ja vuokrattavissa)
- Jos ilmoittautuu Opiston leirille niin päivähinta 72€ sisältää majoituksen ja opettajan palvelukset
- paikallinen hinnasto hinauksista

Majoitus, Duo- ja LS4- lennot maksetaan Opistolle leirin jälkeen- helppoa ja vaivatonta!

Ja kyllä on mukavaa! Seurantasivu: http://www.hawketracking.org/rayskala/f ... acking.htm
http://www.suio.fi/EFRY_kuvat/Jaca

saku
http://www.suio.fi

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Joo, komppaan pomoa: Kyllä on helppoa.
Tänään toteutettiin suunnitelma siirtyä ihan kunnolla korkeimmille kiville kahden koneen parilla. Minä olin Jonin kanssa 777:lla ja Visa KS:lla. Optimoitiin lähtöhetki perinteen mukaan juuri oikein ja lähdettiin ekana, Britit heti jonossa perässä. Keli oli juuri herämässä ja päästiin heti kiinni. Pari ekaa yritystä siirtyä pohjoiseen ei toiminut mutta sitten keli heräsi vuorillakin. Nähtiin myös livenä metsäpalon sammutus kopterikalustolla.
Etelätuuli oli sen verran voimakasta että mukavaa rinnetuulta oli tarjolla koko leveydeltä itä-länsi suunnassa korkeimmilla kivillä. Ylhäällä puhalsi ehkä noin 10-15 solmua ja termiikki oli jonkin verran turbulenttista. Keskinostot paraimmillaan kolmemetrisiä, norminosto 2.4m/s. Muuten varsin hyvää koulutuskeliä. Brittien Mike kävi yli 3000 ja piti hänkin päivää hyvänä, samoin Joni ja Visa. Keli antoi myöten työkeikkojen jälkeen myös hyvälle perhelennolle.

Muutama sana päivärytmistä.
aamusella Toylla on tarjolla aamupalaa niille, jotka asuvat Ambarin yläkerrassa suunnillen klo 9. Kentällä on pakollinen briefin klo 10 sisältäen melko kattavan sääbriefingin. TopTherm- ennusteohjelma antaa kelvollisen kuvan säästä. Koneet siirretään baanalle tyypillisesti briefingin jälkeen kun ne on riisuttu peitteistä. Startit ovat noin klo 13-14 tähän aikaan vuodesta. Lentoajat ovat tyypilliseti tunnista kahteen per nenä. Tämä on koulutusta ja tavoitteen täytyttyä vaihdetaan miehiä. Toki jos tilaa on saa tiimaakin kerätä. Lentojen jälkeen koneet putsataan ja peitellään ja jälkibriefing annetaan kentän kuppilassa terassilla. Siirtyminen majoitukseen 1.5km noin klo 19. Pesulle ja edustusvaatteet päälle ja porukalla syömään klo 2030. Espanjassa ravintoloissa syödään suunnillen klo 21 eteenpäin. Kentän kuppilassa saa tolki ruokaa mihin aikaan vaan.
Leppoisaa ja ohjelmoitua hommaa.
Ai niin, shortsikelit alkaa olla. Tänään oli oikeesti kuuma ennen termiikin alkua. Keikalla riittää Duon ohjaamossa T-paita.

Muutama kuva mukaan..

-M-
Liitteet
palo.jpg
palo.jpg (218.68 KiB) Katsottu 7156 kertaa
similarconditions.jpg
similarconditions.jpg (100.28 KiB) Katsottu 7149 kertaa

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Vielä yksi
Liitteet
camarero.jpg
camarero.jpg (148.43 KiB) Katsottu 7111 kertaa

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Pitäisi varmaan viedä se Sauna sinne ensi syksynä. Tuossa Matin selän takana kun on uima-allas!

saku

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Tänään tulee lepopäivä. Keli olisi lennettävää ja nostojakin olisi tarjolla, mutta Visa on lentänyt jo 16h ja muutkin paikallaolijat ovat nähneet sen mitä tänään on tarjolla.
Varmistettiin koneiden ankkuroinnit ja teipattiin staattisen reiät tukkoon, yöllä saattaa sataa.
Säätyyppi on muuttumassa. Nämä hyvät päivät on lennetty täysin kuivassa ja rintaman mentyä yli tulee aika todennäköisesti kumpiaiskeliä.
Eilen katselin Duon kirjaa ja kone on lentänyt nyt 50h tällä kevätsessiolla. Jonkun tunnin enemmänkin olisi saanut jos olisi jokaisen kelin istunut loppuun mutta ainakin tällä hetkellä on tavoitteet saatu lennettyä tosi hyvin kasaan.
Viikonlopuksi tulee lisää porukkaa ja Toyan (majoituksen emäntä) bileet on lauantaina. Lammasta on luvassa, se on suussa sulavaa.
Eilen päätettiin päivä illalliseen täällä kentällä Brittien kanssa. Hauskaa oli tosi hienon lentopäivän jälkeen ja nyt paimennetaan muumeja takaisin laaksoon.
-M-

kimmok
Viestit: 7
Liittynyt: To 18.03.2010 19:26
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Viimeviikon aaltokelissä pääsi tositilanteessa käyttämään SUION koneen happilaitetta (KS). Laite on helppokäyttöinen ja toimi moitteetta, kiitos Jussin hyvän opastuksen. Tälläkerralla timanttinousu jäi hyväksi harjoitteluksi, mutta kyllä sekin päivä vielä tulee.

terveisin Kimmo
Liitteet
mIMG_0333.JPG
mIMG_0333.JPG (149.71 KiB) Katsottu 6782 kertaa

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Muumeja etsitään edelleen. Kaikki eivät ole laaksossa vieläkään.
Britit lensivät jonkin verran päivällä mutta keli kuuroutui jossain vaiheessa. Tyydyttiin tutustumaan nähtävyyksiin ja suorittamaan tärkeitä hankintoja.
Ennusteet ovat nyt hieman heikompia viikonlopun ajalle. Varmaan lennettävää on mutta ensi viikon aluksi näyttäisi olevan kehittymässä mielenkiintoista keliä. Tämän päivän rintama tuli nopeammin kuin oli ennustettu, joten toivottavasti saadaan jo viikonloppuna matalapaineet oikeaan paikkaan.
Huominen on ehkä parempi kuin tänään.
Hieno kuva Kimmo. Tuo laite on vieläpä ihan järkevän hintainen.

-M-

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Tälle päivälle on luvassa jonkinlaista etelä-aaltoa. Brittien Stemme on kaupungin päällä aallossa 7500 (jalkoja) parhaillaan. Lähtivät aamulla aikaisin. Tenhusen kanssa lennetään tänään jos lennetään. Keliä on vain muutaman tunnin jos on ja sitten iltapäivällä sataa vähän. Huomenna voi olla Josen mukaan hyvää etelä-aaltoa jos kylmä rintama siirtyy vähän itään. Katsotaan tässä nyt miten käy, joka tapauksessa päivä on lentojen osalta lyhyt ja jos lennetään, kaikki haluavat taivaalle samalla hetkellä. Britit lentänevät koulua.

-M-

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Eilen Britit kävivät aallossa yllättävän korkealla. Taisivat olla peräti 3500m tai vähän yli. Tosin päivä oli ohi iltapäivällä ennen neljää sadekuurojen tullessa lännestä. Meidän porukka ei lentänyt. Tänään on taas kinkkinen päivä ennustaa onko keliä vai ei. Jotain eteläaaltoa on varmasti, mutta pilviä on sen verran, että arveluttaisi mennä sekaan. Tai siis ei arveluta, eli ei mennä. Jos kirkastuu, niin tilanne on toinen. Lännessä on pieni reikä satelliittikuvissa ja hieman tarkkaillaan miten käyn. Luotauksen tuuliennusteen mukaan aaltoon on mahdollisuus.

Eli toistaiseksi seurataan tilannetta. Illalla on Toyan bileet yhdessä brittien kanssa. 14kg lammasta on tilattuna, more or less.

Muutama kuva aikaisemmilta päiviltä.
Liitteet
KS2b.gif
KS2b.gif (219.52 KiB) Katsottu 6372 kertaa
KS3b.gif
KS3b.gif (239.18 KiB) Katsottu 6379 kertaa
KS4b.gif
KS4b.gif (179.2 KiB) Katsottu 6375 kertaa

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Hola!

Tällä ketaa Sakun koneelta kirjoitellaan. Eilinen kelin tekeminen kannatti. Iltapäivällä eilen saatiin kaikki muumit laaksoon ja illalla oltiin brittien kanssa Toyan tarjoamalla juhlaillallisella ja osa porukasta samalla päätti antaa tämän päivän lentovuoron innokkaammille. Aamun koittaessa ja auringon paistaessa täydeltä terältä alkoi usko espanjalaisiin ennusteisiin horjua. Jose lupasi hetkeksi pikkunättiä keliä ja päätettiin kuitenkin alkaa lentämään koko kalustolla. Keliä olikin jonkin aikaa ja saatiin härnättyä kotkia Sepon kanssa.
Kylmä rintama ylitää tätä osaa ja saatiin vähän sadetta keikkojen jälkeen. Loppuviikolle on luvassa taas ihan hyvää pilvikeliäkin. Viime viikon keikat ajettiin ihan sinisellä taivaalla.
Huominen on minun osalta viimeinen päivä täällä kevään leirillä ja katse alkaa jo kääntyä syksyyn. Kesä on kohta ohi.

Ai niin, Paavali on tasan oikeassa. FLARM on meilläkin tällä reissulla osoittanut tarpeellisuutensa. Saatiin yksi hälytys videollekin. Mielestäni sellainen kannattaisi saada Suomessakin mahdollisimman pian kaikkiin purjekoneisiin, vaikka säätämällä se pakolliseksi. Sitä on helppo vastustaa siihen asti että saa yhden hälytyksen koneesta jota ei ole vielä nähnyt. Sen jälkeen on helppo olla FLARM-uskovainen.

-M-

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja jari p »

skuosman kirjoitti:Hola!

Ai niin, Paavali on tasan oikeassa. FLARM on meilläkin tällä reissulla osoittanut tarpeellisuutensa. Saatiin yksi hälytys videollekin. Mielestäni sellainen kannattaisi saada Suomessakin mahdollisimman pian kaikkiin purjekoneisiin, vaikka säätämällä se pakolliseksi. Sitä on helppo vastustaa siihen asti että saa yhden hälytyksen koneesta jota ei ole vielä nähnyt. Sen jälkeen on helppo olla FLARM-uskovainen.

-M-
Kyllä tuo Flarm alkaa yleistyä Suomessakin. Ensi vuonna ainakin kaikissa kisakoneissa on Flarm, toivon mukaan
jo tänä vuonna kaikilla on vapaaehtoisesti.

Jari

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Maanantaina lennettiin Duolla ja LS4 koneella. Molemmilla yli 3h. Kelit olivat yli 2.000m kentän pinnasta.Tässä Canta Cilian muutamasta lennosta OLC tietoja.

Ke-pe saattapi tulla sadetta.
Lopetamme leirin tältä keväältä lauantaina ja DuoDiscus siirtyy Nitraan Pribina Cup-kisaan
Ls4 jää Espanjaan ja on vuokrattavissa.

saku

Sepon lento igc.

Seppo 23.3.

Seppo 22.3.

Jos muut Santa Cilian lentäjät haluavat omat filet (sallivat) tänne niin ne on mulla.
Liitteet
Seppo Taipale lähdössä 3h 36min lennolle
Seppo Taipale lähdössä 3h 36min lennolle
seppo_lahtoryhmitys26032010.jpg (74.46 KiB) Katsottu 5500 kertaa
Viimeksi muokannut skuosman, La 27.03.2010 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Loppuviikko oli hieman epävarmaa. Laitoimme DuoDiscuksen putkeen ja se lähtee Nitraan Pribina Cupiin la-aamuna.
LS4 lentää vielä tänään perjantaina kun on luvassa hyvää keliä noin 2300-2800m.

Kuvia myöhemmin tänään.

saku
Liitteet
Santa Cilia de Jaca aukio ja vasemmassa reunassa Cucu-majoitus 1 ja 2 kerros.
Santa Cilia de Jaca aukio ja vasemmassa reunassa Cucu-majoitus 1 ja 2 kerros.
majoitus_aukio.jpg (102.47 KiB) Katsottu 5576 kertaa

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Minä valaistuin OLC jutusta vasta Jacassa keväällä 2010- tosi hauska juttu! Filet voi laitta muutamalla klikkauksella nettiin. Itsekin Saariston Penan kanssa seikkailuista sain avattua JIK filen!

Kaikki kerhot nyt kisaan mukaan! Kuusiston Markku voi antaa vinkkejä.

saku
Joensuun Ilmailukerho, Santa Cilia de Jaca, Espanja 2010

Visa Hietalahti
Viestit: 10
Liittynyt: La 04.04.2009 20:40
Viesti:

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Visa Hietalahti »

Näin jälkijunassa joukkoon hieman lyriikkaa, sillä sitähän elämä välillä enemmänkin on kuin pelkkää fysiikkkaa. Fysiikkapuolikin on kunnossa, sillä tiimaa tuli 25 tuntia, hyvinkin vaihtelevissa mutta enimmäkseen kuivissa keleissä.

Kuvia en tähän laita, koska ne ovat enemmän muuhun matkailuun kuin lentämiseen liittyviä. Jos kuitenkin kiinnostaa nähdä, mitä muuta Espanjan-matkalla voi nähdä, käy osoitteessa

http://picasaweb.google.fi/visa.hietalahti

Loput runot (enimmäkseen jotain aivan muuta kuin lentämistä) osoitteessa

http://sites.google.com/site/visayardstext/home



CONDORES VETERANOS
17.3.2010

"Savanniko koti meillä?" tunkee mieleen Pyreneillä.
Vuoret antaa mittakaavaa, syvyyttä, ei pelkkää aavaa.
Kosmos niin kuin hahmon saisi, taivaat maita koskettaisi.
Lähempänä täällä tähdet, lähempää myös täältä lähdet.

Liitäessä lumiaavaa, mieleen piirtää pitkää haavaa.
Yhtäaikaa pientä, suurta, kosmistako sukujuurta?
Citius, altius, ihmiskunta, kotka nukkuu kotkanunta.

Korppikotkat etsii samaa, vuoristojen peruskamaa,
Kuumaa ilmaa, rinnetuulta, huipuilta tai laakson suulta.
Ihminen ja kotka kohtaa, vuorten sini, hanget hohtaa.

Ihminen ei etsi riistaa, tilasta siis tuskin kiistaa.
Kotka pyrkii raadon ääreen, elämälle antaa määreen.

Kuolema on kotkan ilo, syötävää voi tulla kilo.
Kylläisenä torkkuu varmaan, tyytyneenä kotkan karmaan,
Kaljuansa tuskin vaivaa, hautaahan vain sillä kaivaa.


t. Visa

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Jaca 2010

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Lentävä lyyrikkomme muotoili aika osuvasti.
Kiitokset Visa!
-M-

Vastaa Viestiin