Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Moi,

Tämän säikeen alle voi kirjoteilla kokemuksista Ranskan alpeilla tulevan talven aikana.

Suomen Urheiluilmailuopiston retkikunta saapui Nizzasta tänne Chateau Arneux St. Aubaniin tänään. Kuollut on kenttä näin sunnuntaisin, mutta niin tuntuu olevan koko Ranska.. Toimivan kaupan löytäminen on haastavaa.

Tarkoituksena on viettää ensi viikkoa vuoristomatkalentämistä ja paikallisia opetustapoja opetellen.
Palailen asialle tulevina päivinä kokemusten kartuttua..

-Markku

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Perässä tullaan.

Olen itse tulossa Puimoissoniin (Aubanista n. 20km kaakkoon) syyskuun toisella viikolla. Lisäksi Tampereelta on lokakuussa tulossa taas leiri St Aubaniin.

Mitenkäs muualla Alpeilla? Onko esimerkiksi Aostassa tänä vuonna suomalaisia?

Visa-Matti

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Moi,

Meinaan lentää Chamberyn suunnasta Alpeilla 3-9.9., varmaan käyn St Aubanin ja Puimoissonin nurkilla myös.

Chekatkaa se pulinajakso siellä, se on 129.975...tai jotain sinnepäin...

T Eki

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Moi!

Tänään aloitettiin lentotoiminta kenttätarkkarin omaisilla parin tunnin lennoilla. Päivän aluksi kouluttajamme tuli vähän pahoittelevasti kertomaan, että kaikki Duo-Discukset ovat käytössä, sopisiko meille kenties Arcus? Pitkin hampain hyväksyimme. Kone on ollut täällä nyt viikon ja on vielä saksan rekisterissä. Yhteensä lentoaikaa hiukan vajaa 50h ennen tätä päivää. Onhan se kieltämättä makean oloinen peli - tosin vanhemmat pilotit saattavat tarvita portaat koneeseen nousua varten, ohjaamon laidat ovat huomattavan korkeat.

Tänään ei juurikaan termiikkiä esiintynyt, kova pohjoistuuli sen sijaan takasi toimivat rinteet sekä paikka paikoin aaltoa. Kysyttäessä "kuka lentää ensin" vastasin "Minä!" ennenkuin Matti sai suutaan auki. Seurauksena minä lensin ensin, Matti vähän pitempään ja on vielä tätä kirjoitettaessa ilmassa.

Paikalliset toimintavat ovat tällä kentällä hyvin tarkkaan määritellyt, laajat ja ainakin ensi alkuun vähintäänkin hämmentävät. Lähinnä kyse on siitä, että samalla kentällä hinataan ja vintturoidaan - ja molempia tehdään paljon. Vintturimahdollisuus on ollut kuulemma noin kolmen viikon ajan.

Tällä tuulella hinauksesta irroitetaan n. 600...650m (korkeudet tässä tekstissä merenpinnasta, kentän korkeus 460m) korkeuteen kentän eteläpuolen pieneen rinteeseen, josta rinnetuulessa piti päästä 1400m korkeuteen jotta seuraavaan liukuun olisi turvallista lähteä. Ajelimme lennolla ensin Sisteroniin, josta jatkoimme aaltoa käyttäen Serresiin asti, siellä jarruilla alas muutaman sadan metrin korkeuteen ja rinteitä pitkin Dignen kautta takaisin St. Aubaniin. -melkein joka rinnettä ennen jarrua käyttäen, tarkoituksella aina mimini-aloituskorkeudelle kullekin rinteelle.

Niin joo. Jos tänne tulee lentämään, kannattaa huomioida pari pikkuseikkaa:
-ennen ensimmäistä lentoa tulee hankkia ranskalainen lupakirja (tai jokin sitä vastaava dokumentti). Saatavissa paikan päältä, teko kestää noin minuutin ja hintaa tulee 72 eur.
-Jos majoitut St. Aubanin majoituksessa, muista ottaa pyyhe mukaan. Ainakin Sunnuntaina on perin haastellista löytää pyyhettä myyvää kauppiasta tai kauppaa.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Iltaa vaan!
Pääsin tosiaan Markun jälkeen keikalle 4 jälkeen. Harvoin meikäläinen jää jälkeen muista suun aukomisessa, nyt jäin taas.
Opettajat tuntevat paikan omien taskujensa tavoin ja muutamien muiden tullessa alas Les Mees-rinteestä (kentän vieressä) kun eivät muualle päässeet hra Veron kertoi tasan tarkkaan mistä rinteestä minnekin pääsee. Saimme kakkosvuoroonkin hyvän keikan aikaan ja lähitienoon tutustuminen kymmenien paikannimien kanssa onnistui. Tosin yhteen aaltoon ei päästy kiinni ja käytiin tutkimassa mahdollisia laskupaikkoja Sisteronin lähellä. Rinteet toimivat päivän tuulissa ihan hyvin eikä itse asiassa edes oltu peltoon menossa. Paikannimien opettelussa on oma hommansa, täällä kun vaativat paikkailmoituksia 30 minuutin välein. Alku oli tosi hyvä eikä pelivälinekkään jättänyt kylmäksi. Arcus on hyvä kone.

-M-

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja O.H »

Moi! Hieman kysymyksiä leiriläisille: Oletteko tuoneet oman koneen Suomesta sinne vai lennättekö paikallisen kerhon (vuokra)kalustolla? Ilmeisesti paikallisen kerhon/kerhojen Duo Discuksia on mahdollista vuokrata? Montako lentoa siellä pitää lentää ennen kuin saa yksinlentoluvan paikallisen kerhon kalustolla(jos ei ole aikaisemmin kyseisessä paikassa lentänyt)? Minkälaiset vuokraushinnat kerhon koneilla? Mitä maksaa majoitukset? Minkälaisia kelejä tuolla tähän aikaan vuodesta on, löytyykö aaltoa vai rinnetuulta? Entä termiikit? Onko näkyvyyksien kanssa ongelmia tietyillä tuulensuunnilla(auerta?)
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Moi tässä muutamia vastauksia. Muut täydentäköön.

Oman koneen voi tuoda. Tosin oman koneen käyttömaksu on verrattain korkea. Kaikki lentäminen St Aubanissa on virallisesti kurssimuotoista. Eli lentäjät ovat aina jonkin kurssin jäseniä, on oma kone tai ei. Myös silloin kun olen ollut paikalla omalla koneella, on minulla aina ollut nimetty opettaja joka huutelee 30min välein sijaintia vaikka kyydissä olisi ollut kuka championi. Kurssihinnat ovat sen verran edullisia (noin 500e viikko high season ja 250e low season) että oman koneen vieminen ei ainakaan taloudellisista syistä ole järkevää. Kurssihintaan sisältyy opettaja, kaksipaikkaisen käyttö ja muutaman päivän harjoittelun jälkeen yksipaikkainen. Eli aina pääsee ilmaan ja tiimaa kertyy.

Kelit ovat vielä tähän aikaan erittäin hyvät. Viime viikolla viereiseltä kentältä (Vinon) lennettiin vielä tonneja. Myöhäisin mitä ole lentänyt Alpeilla on syyskuun viimenen päivä ja silloin pohjat olivat yli 2,5km ja nostot 3m/s. Pistivät tuolloin hinauskoneen talvisäilöön ja kun kysyin miksi lentäminen lopetetaan vaikka kelit ovat vielä näin hyvät, vastaus oli 'koska kesällä on niin paljon parempaa'. :wink: Tamperelaiset olivat viime syksynä leirilla St Aubanissa lokakuussa ja pääsivät lentämään lähes joka päivä. Kelit olivat rinnettä, aaltoa ja termiikkiä. Oman kokemukseni mukaan Vielä syyskuun puolella voi olla 3500 - 4000m termiikkikelejä. Keväällä lumi haittaa termiikkiä ja käytännössä lentäminen on lähinnä rinnetuulta ja aaltoa (toki hyvää lentämistä sekin) huhtikuun alkuun asti.

Visa-Matti

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja visamatti »

btw. Katsokaapa OLC:sta eilisä lentoja alueella. Serres on St Aubanista 30km pohjoiseen ja Vinon 30km etelään. Viisi tonnia eikä muutkaan lennot huonoja olleet. :shock:

Visa-Matti

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Eilinen oli myös kohtuullinen lentopäivä. Aamulla oli vielä luoteen puolelta kovaa tuulta mutta sen ennustettiin heikkenevän ja ehkä kääntyvän etelään. Ihan erilainen keli maanantaihin verrattuna. Minulla oli Arcus-vuoro ensin ja Markku sai tyytyä Discuskeen koko päiväksi. Meillä on sellainen ryhmä jossa yhdelle opettajalle on nimetty neljä pilottia ja eilen (tiistaina) opettajaa ja Arcusta jakoi siis minä Hiroko Suzuki Markun lentäessä Diskuksella. Ryhmän neljäs jäsen kuormitti opettajaa 18 minuutin verran ajamalla hinauksesta suoraan peltoon 10km kentästä olikohan asw27 tjsp. Vuoron vaihdon jälkeen lähdin vielä yksipaikkaisella ajelemaan pariksi tunniksi juuri noiden 30 minuutin paikkailmoitusten varassa. Nostot alkoivat vaan heikkenemään kuuden nurkilla ja päätin olla vähän hollantilaista varovaisempi.
Jos tänne aikoo tulla, niin minun mielestä ensimmäisellä reissulla kannattaa kyllä hyödyntää kaksipaikkaista ja opettajaa mahdollisimman paljon. Yksipaikkaisella kyllä ehtii lentää muulloinkin. Kalustokin täällä on noiden kaksipaikkaisten osalta asianmukaista. DuoDiscus 3kpl, Nimbus 4d 2kpl, ASH25, DG1000, Arcus ja nämä siis vain täällä länsipuolen hallissa. Ei olla käyty inventaarioiskulla itäpuolen hallissa mutta kovasti sielläkin tuntuu kalustoa olevan.
Kentällä toiminta on vähän hassua siksi, että tavallaan itä- ja länsipuoli elää omaa elämää. Länsipuolen konet nouseva ja laskevat länsipuolelle, itäpuolen vastaavasti omalleen. Välissä on tuo uusi vintturi, johon sitten voi osallistua kummaltakin laidalta. Tavallaa kolme operaatiopistettä suunnilleen samalla starttisuunnalla, pari lekohinausta ja vintturi. Toki vain yksi kerrallaan starttaa.
Koitetaan Markun kanssa muistaa pitää SPOTteja päällä joten onlinetracking pitäisi onnistua.
Tarvii linkkisivu kaivella esiin seuraamista varten.
-M-

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja skuosman »

SPOT-laitteet pojilla:
SPOT10-laite(Matti)
http://share.findmespot.com/shared/face ... EDyuxkkZu4

SPOT11-laite(Markku)
http://share.findmespot.com/shared/face ... eBObyp49AD

Kertokaa sitten kummalla on kumpikin vekotin kyydissä. edit: Matti spot 10 ja Markku se SPOT11
Yhteinen seurantasivu on se http://www.hawketracking.org/rayskala/f ... glarge.htm mutta keskitys on alkuun Räyskälä ja kun klikkaa koneen kuvaketta oikealla ylhäällä niin siirtyy St Aubaniin.

saku
SPOT -laitteen saa ostettu Opistolta asevelihintaan ;)

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Tänään oli hyvä päivä. Tarkemmin tuossa myöhemmin mutta aina kun lentää, oppii jotain uutta. Opettajan kanssa saa lisää aluetta käyttöön. Meikäläisellä tuli rajat vastaan tänään ja yksiköllä ei saanut+halunnut omin päin selvitellä reittejä. Periaatteet on jo hanskass siinä mielessä miten voi siirtyä. Silti, opettavaisinta on mennä ensin open kanssa.
-M-

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Iltakin pitää kiirettä. Markku tuli laskuun klo 1900 (oli määrätty).
Koneiden pesun ja iltatoimien jälkeen piti vielä syödä joten lennoista tarkemmin huomenissa. Koitetaan kinuta IGC-filet jossain vaiheessa.
Päivästä lyhyesti:
" 'Uouviala you take that CC today for all day, Marku will fly first with me on DuoDiscus..." sanoi Nicolas aamutuimaan. Se on hienoa kun joku miettii valmiiksi mitä tehdään.
Ekassa kuvassahieman sellaista, mitä kunnon purjelentokoulussa pitääkin olla, toisessa toiveet joulupukille OPM:ssä ja kolmannessa sellainen mainio juttu mitä täällä voi tehdä, täällä voi sovittaa erilaisia purjelentokoneita. Toistaiseksi parhaiten on sopinut se Arcus. Korvatunturille tämäkin pikkuvinkki, on oltu kilttejä ja ahkeria. Tänäänkin reilut 4h per nenä.
Liitteet
koneetjapilotit.jpg
koneetjapilotit.jpg (64.02 KiB) Katsottu 12208 kertaa
toimitilatjoskusefry.jpg
toimitilatjoskusefry.jpg (64.49 KiB) Katsottu 12213 kertaa
sovita.jpg
sovita.jpg (62.23 KiB) Katsottu 12193 kertaa

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

On hieno juttu että SUIO on panostanut tähän henkilökunnan koulutukseen! Kun henkilökunta on opiskellut vuoristolentämisen taitoja, niin silloin on mahdollisuudet siirtää sitä tietoa muun lentävän kansan pariin. Itse kävin St. Aubanin kurssin 2004 syksyllä, sitä ennen siellä toki olivat käyneet jo monet suomalaiset, mm. Tapsa Savolainen ja Asko Pankka jo yli kymmenen vuotta aiemmin, muistaakseni. Muilla kentillä ovat käyneet mm. P Pääsky, Pekka Marjamaa ja Visa Matti muutamia mainitakseni.

Ranskan Alpit ovat huikean hienot, ja huikean suositut. Joinakin päivinä kesällä saattaa olla n.800 pursikonetta Alpeilla. Flarm on pakollinen, ja nyt myös Anti Collision värit.

Matkalentäminen Alpeilla on oma taiteen laji. Siinä täytyy opiskella vuoristo kaikkineen hyvin tarkasti. Itse olen kokenut että matkalentäminen ei suju ollenkaan kuin kisalentäjä haluaisi. Eli nopeuden ylläpitäminen on monen tekijän summa. Tasamaalla kun päätöksenteko on aivan erilaista.

Lensin runsaan parin tunnin koulu-tarkkarilennon Challes les Eauxissa toissa viikolla, ja opettaja sanoi että pari kertaa hänellä oli hiukan epämukava olo persuustassa kun kääntelin konetta vuoren kyljessä. Itse olin mielestäni OK. Vuoristolentämisen riskejä ei kannata aliarvioida; suuri osa onnettomuuksista tapahtuu erittäin kokeneille ja taitaville piloteille! Älkää antako kokemuksen lisääntymisen vaikuttaa teidän marginaaleiden alentumiseen riskirajan väärälle puolelle!

Terveisiä Nicolakselle, hän oli taitava opettajani 2004 syksyllä! 10 000 tuntia Alpeilla täytyy näkyä jossakin...

T Eki

Mara
Viestit: 39
Liittynyt: To 08.01.2004 19:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Mara »

Tosiaan SUIOn panostus tuohon on hieno juttu.
Ekin kommentit allekirjoitan täysin.
Itse olen ollut Aubanissa 3 eri kertaa -95 ja kaksi kertaa -96 joista toisella kertaa lensin MM esikisat.
Pitää sanoa että hommahan muuttui kinkkiseksi kun lyötiin numerolappu rintaan. Kyllähän tehtävät tuli lennettyä mutta aikaa meni kun joskus junnasit jonkun 3km korkean vuoren väärällä puolella (matalissa). No, kokemusta tuli ja päätös jättäytyä pois varsinaisista kisoista. Mutta purjelentomatkailuna ja löttöslentämispaikkana se on aivan upea paikka. On tarkoitus kyllä vielä joku kerta sinne tulla, sen verran upeat maisemat ja kelejäkin riittää pitkälle syksyyn. Keväällä muistaakseni aloittelevat jo helmikuussa. Ei muuta kuin hyviä lentoja ja upeita purjelentoelämyksiä sinne.

Mara

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Kyllä täällä vain kunnioitus lisääntyy siihen missä rajat kulkee. Nicolas tosiaan on ammattimies parhaasta päästä.
Liikenne täällä on vilkasta etten sanoisi. Lisäksi lentäjää on monen tapaista. Kummatkin ovat saaneet pitää silmät auki muutamien varsin odottamattomien liikkeiden takia joita jotkin täällä harrastavat (muilta kentiltä). Maanantaina oli vielä aika vähän koneita mutta nyt niitä on ollut enemmän. Koneet vielä keskittyvät hyvin kapeille alueille rinteiden päälle ja eteen.
Riskeinä ilmassa kahteentörmäykset ja hallinnan menetys vuoren lähellä ovat viime kauden kuolemaan johtaneissa kärkisyyt. Täällä jaetaan sellainen opas jossa on kysymyksiä auttamaan riskienhallinnassa ja ennakoimisessa.
Nämä turvallisuuteen vaikuttavat seikat ovat juuri ne tärkeimmät asiat mitä täältä haetaan.
-M-

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Pitää yhtyä Ekin ja Maran kommentteihin matkalentämisestä näillä kivillä. Kisoihin en myöskään täällä aio kyllä koskaan osallistua, mutta tälläiseen puolivakavaan matkalentelyyn paikka on kyllä mahtava, ja tarjoaa oivan mahdollisuuden ulos katselemisen ja rinteiden käytön parantamiseen. Lennon suunnittelukin saa ihan uusia ulottuvuuksia, kun laskukelpoisia peltoja ei ole kovinkaan paljoa. Muitakin peltoja kuin viralliseen laskupaikkakirjaan merkityt pellot toki on - mutta esimerkiksi eilen katselin ASW 27:n pohjaa, josta oli gelcoat karsiutunut varsin laajalta alueelta - valittu pelto oli kyllä n. 500m päässä 'oikeasta vaihtoehdosta', mutta näyttänyt jostain syystä paremmalta.

Muutama sana viime päivien lennoista:

Toissapäivänä lensin koko päivän yksin itselleni uudella tuttavuudella, 18m discus 2:lla. Keli ei ollut juuri lainkaan maanantain kaltaista vaan kuivatermiikkiä hyvin heikolla pohjoistuulella. Tämä teki päivän kohtuullisen hankalaksi koska aurinko paistoi eri puolelle rinteitä kuin mistä tuuli tuli. Muutaman hyvän noston avulla pääsin Serresiin asti, mutta se nurkka ei oikein tuntunut juurikaan toimivan, jotenka nilkutin La Motte Du Cairen kautta pikkuhiljalleen itäänpäin, mutta jotenkin homma vaan ei oikein toiminut ja lopulta eräs liito muuttuikin loppuliu'uksi. Lentäminen tuntui aika samalta kuin aikanaan Rietissä noilla olosuhteilla.

Eilen oli vuorossa kaksipaikkaiskeikka opettajan kanssa läski-duolla. Päivän sää tarjosi kuivatermiikkiä lähes tuulettomana. Lähtö ajoitettiin hieman yhden jälkeen, jotta keliä olisi, ja olihan sitä - heti ensimmäinen nosto vei yli kahta metriä liki kahteen kilometriin. Ajelimme pohjoiseen pikkuhiljalleen aina St. Crepiniin asti, n. 80km kentästä pohjoiseen. Pikkuhiljaa reviiri kasvaa päivien myötä. Sieltä ajelimme samaa reittiä takaisin ja laskuun.

Koneen vaihto ja ASG 29:llä taivaalle. Opettaja kertoi ennen lentoa, että "lennä sitten paikallisesti vaan, kello alkaa olemaan jo paljon ja nostot heikkenevät. Käy vaikka n. 30km itään ja takaisin.."
No, ensimmäisellä nostolla kahteen ja puoleen kilometriin ja vaihto sujuvasti isoille kiville. Huikkaus radioon "2700m la blanchella - sopiiko jatkaa dormilouseen kääntämään?" Sopihan se. Sen jälkeen kävin etelässä Puimoissonin itäpuolella kääntämässä ja takaisin kotiin, kun kellon tullessa jo paljon todettiin että "fly local" ja pian "land latest at 19.00". No, kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen kunnollisen oloinen matkalento jonka olen alueella lentänyt ja pitää kyllä sanoa että on mahtava alue.

Yksi pointti jonka täällä selkeämmin huomaa, on flarm. Olin alunperin vähän nihkeä sitä kohtaan, viimeistään nyt ymmärrän miksi sellainen pitää olla jokaisessa lentolaitteessa. Täällä kun joidenkin yleisesti käytössä olevien rinteiden jokaisella kilometrillä on useamman sadan tuhannen euron edestä kuitua, on oikeasti hyvä että on muutakin kuin silmät, vaikka niitä kuinka auki pitäisikin.

Laitan muutamia maisemakuvia joukon jatkoksi. Tarkka katsoja huomaa että siipi on aina vähän eri näköinen. Saa nähdä millä laitteella tänään ilmaillaan..
Liitteet
P1000257.JPG
P1000257.JPG (63.31 KiB) Katsottu 12054 kertaa
P1000243.JPG
P1000243.JPG (47.04 KiB) Katsottu 12046 kertaa
P1000226.JPG
P1000226.JPG (67 KiB) Katsottu 12052 kertaa

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Markku K »

Iltaa. Tänäänkin täällä oli lentopäivä.

Matti lensi koko päivän Nicolan kanssa, minä koko päivän yksikseni 29:llä. Nicola on näköjään päättänyt, että se sopii mulle, ja nyt kuuden lentotunnin jälkeen alan pikkuhiljalleen olla samaa mieltä.

Tänäänkin oli heikko tuuli ja kuivatermiikkiä - tuuli tosin yltyi hieman iltapäivällä. Lensin ensin yksin noin kolmanneksen sallittua aluetta, jonka jälkeen Matti ja Nicola tulivat duolla vastaan ja jatkettiin yhdessä Barchelonettelle, sieltä pohjoiseen ja lopulta länteen st. Crepinin pohjoispuolelle. Selkeästi ASG:llä on pieni etu vanhaan duoon verrattuna, mikä on tämänkaltaisessa puljanvedossa vaan ihan hyvä juttu. Olin muutaman kerran juuri kriittisen sata metriä korkeammalla ja sain hyvän noston, kun alapuolella Matti joutui veivaamaan ihan tosissaan päästäkseen hyvälle alueelle kunnon nostoon käsiksi.

St. Crepinistä ajelinkin etelään Puimoussonille asti yksikseni, käytännössä se tarkoittaa yhtä liukua. Tässä kohden melko paksu cirrus-lautta ajelehti alueen ylle ja pilotteja kehotettiin pysymään liitomatkan päässä kentästä. Kävin vielä ajelemassa muutaman rinneharjoituksen kevyessä tuulessa kahdessa eri rinteessä ja sen jälkeen laskuun.

Loggerifaileja tuntuu olevan huomattavan hankala saada käsiinsä - tänään sain sentään EW:stä loggerin pois ja mulle luvattiin tiedostot huomenna aamulla. Katsotaan mitä tulee..

Vielä on kaksi päivää aikaa lentää, ilmeisesti säätyyppi pysyy melko samanlaisena koko loppuviikon. Nyt meillä on melko hyvä käsitys kevyellä etelätuulella kuivatermiikissä lentämisestä näillä nurkilla, muuten on ainakin itselle vielä vähän auki. Selkeästi tämän viikon aikana rinteiden käyttö on parantunut oikein aika laillakin.
Liitteet
torstai2.JPG
torstai2.JPG (103.88 KiB) Katsottu 11789 kertaa
torstai1.JPG
torstai1.JPG (76.69 KiB) Katsottu 11770 kertaa

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Hyvä pojat! Jatkakaa samaan tahtiin.
Lennonopettajan homma ei olekaan niin mahdottoman tylsää...

saku
pomo
http://www.suio.fi

P.S. syksyn leirille Jacaan mahtuu vielä, mutta varsinkin kevään Jaca-leirille kannattaa alkaa varaamaan jo paikkoja. Matti ja Markku ovat valmiita jakamaan oppia keväällä. Varmaan talvella saadaan oppia myös!

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Tänään oli tosiaan varsin opettavainen keikka ja ennen kaikkea hienoa saada koko päivä opettajan kanssa. Keikalla oli ns. mielenkiintoisetkin hetket ja on aina palkitsevaa lentää myös pois hankalammista paikoista. Nicolas tosiaan tietää missä ja miten ajetaan.
Muutama sana siitä, mitä täällä kouluttautuminen vaatii. Jos aikoo hommasta saada irti paljon, on oltava valmistautunut ja pidettävä huoli omasta suorituskyvystä. Oma peruslentotaito kannattaa myös olla iskussa.
Eihän 4 tuntia päivässä viikon ajan paljolta kuulosta mutta uutta opiskellessa on siinä oma rasituksensa. Lisänä on jatkuva liikenteen tarkkailu. Markun ja omienkin sanojen mukaan FLARM-uskovaiseksi ei synnytä, sellaiseksi tullaan täällä. Laite on ehdottomasti nykyaikaa vaikka puukoneessa (niissä on FLARMeja). Kaikki millä toisen koneen havaitsemista helpotetaan on hyväksi. Tiedä vaikka viranomainenkin joskus vaatisi (voisi kyllä vaatia). Sen ekan kerran kun se varoittaa koneesta jota et nähnyt laite on paras kaverisi ikinä. Ihan sama mitä maksoi. Ja ei, tänää ei ollut tiukkoja tilanteita. Liikennettä vaan on paljon ja purjekonetta on vaikea havaita edestä (tai takaa).

-M-

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ranskan Alpit talvi 2010-2011

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Tänään ehdottomasti yksi parhaista lentopäivistä urallani. Paljon uutta ja lisäksi aivan hurjan heinoissa maisemissa. Käytiin Briancon laaksossa ja siitä paineltiin jäätiköille. Matkaakin tuli minulle reilut 350 ja Markulle jonkun verran enemmän. Hieman lisää myöhemmin, mutta pari kuvaa toimiston ikkunasta.
Liitteet
Toimistonikkuna1.jpg
Toimistonikkuna1.jpg (64.6 KiB) Katsottu 11438 kertaa
Toimistonikkuna2.jpg
Toimistonikkuna2.jpg (63.63 KiB) Katsottu 11421 kertaa

Vastaa Viestiin