Espanjassa lentäville tiedoksi

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Sain tänään tiedoksi että espanjalaisessa rekisterissä olevalla koneella lentävien on "validoitava" ulkomaiset lupakirjansa ennen lentoja.
Tämä validointi ottaa aikaa minimissään kuukauden päivät ja vaatii onnistuakseen meidän oman ilmailuviranomaisen oikeaksi todistamat jäljennökset lupakirjasta, JAR CLASS II medikaalista, lentopäiväkirjan viimeisistä sivuista, passista ja tietty allekirjoitetun hakemuksen (hakemuksen saa minulta). Tämä validointi on sitten voimassa kokonaisen vuoden ja siihen liittyy leimaveronomainen pieni maksu suuruudeltaan 175,76 eur.

Jos joku suunnittele lentävänsä esim. Jacassa, niin paikalliset lupasivat auttaa validoinnin järjestelyissä. Santa Cilian operaattoria oli muuten vaadittu vaihtamaan paikallisen Duon rekisteröinti samassa rytinässä espanjalaiseksi. Se ranskalainen rekkari olisi kyllä ollut parempi...

Tämä koskee siis niitä, jotka lentävät espanjalaisessa rekkarissa olevalla koneella. SUIO:n leiritoiminnassa operoitaessa suomalaisella kalustolla ei ole ongelmia eikä tätä siis tarvita.

-M-

Avatar
jari p
Site Admin
Viestit: 397
Liittynyt: To 20.02.2003 08:20
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja jari p »

Onkohan vastaavaa tullut muihin euroopan maihin ?
Ranska, Italia ?

Jari

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja PY »

Tervehdys.

Enpä juurikaan ole ottanut osaa keskusteluihin. Nyt on pakko heittää palikka mukaan kaluttavaksi.

Espanja rikkoo 16.12.91 tehtyä direktiiviä (91/670/ETY), mikäli se vaatii toisen EU-jäsenmaan kansallisen lupakirjan vahvistamista (validointia) VFR olosuhteissa tapahtuvia yksityislentoja varten. Käytännön kokemuksen mukaan muut maat soveltavat tätä direktiiviä hyvin, Suomi mukaan luettuna. Kansallinen lupakirja pelaa (samoin kuin ajokorttikin). Asia on koeteltu kilpailuissa kymmeniä kertoja. Validointi vaaditaan EU:n ulkopuolisilta, mutta sitä ei voi vaatia EU:n kansallisilta lupakirjoilta. Direktiivin teksti on selkeä. Se ei jätä tulkinannan varaa.

(Ellei sitten kyseessä ole väärinkäsitysten sarja ? Kuka on vaatinut, millä perusteella ja keneltä ? Mikäli kyse on ansiotoiminnasta tai koulutuksesta, niin silloin toki tarvitaan validointi. Voi myös kysyä, onko kaksipaikkainen purjekone tulkittu useamman ohjaajan miehistön koneeksi, jota se ei tietenkään ole.

Vakaan käsitykseni mukaan kyse on viranomaisasiasta. Ei voi olla niin, että yksityistä ihmistä kyykytetään viranomaistulkintojen verkossa. Mikäli tuntuu, että Espanja soveltaa direktiiviä väärin eli rikkoo sen henkeä, niin valitus EASA:lle (ellei EASA laita asiaa järjestykseen, niin EASA:n toimista valitus komissiolle, ks EASA:n perustamisasiakirja).


Pekka
Viimeksi muokannut PY, La 04.12.2010 05:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja skuosman »

Me (Opisto) olemme saaneet näitä tietoja Jacan kentän operativiselta johdolta. tiedämme miten Suomessa suhtaudutaan muiden EU maiden lupakirjoihin lyhytaikaisessa lentätämisessä, mutta... olemme keskustelleet Jacassa toimivan organisaation kanssa ja siinä maassa keskustelu ei käy kuten meillä harrasteilmailuyksikön kanssa. He joutuvat keskustelemaan oman maan viranomaisen kanssa konsultin välityksellä. Kun kerroin Jacassa, että minä juttelen lupa-asioista ihan puhelimitse SUORAAN paikallisen CAA:n kanssa niin he olivat ihmeissään!
eli epsanjassa ollaan ihan toisessa maailmassa noiden byrokratioiden kanssa. ei ihme jos tulkinnat ovat tuota luokkaa mitä Matti kirjoittaa.

saku
http://www.suio.fi

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

Vaikuttaa siltä, että kyseessä on Espanjan viranomaisaen tekemä keksintö, joka tosiaan on Pekan mainitseman direktiivin vastainen.
En ole vielä saanut virallista dokumenttia vaatimuksesta mutta ilmeisesti kyseessä on virallinen vaatimus. Pulma voisi olla edessä jos joku suomalainen purjelentäjä yrittäisi saada validointia meillä kelpaavalla luokka 4 medikaalilla ja tuossa vaaditaan luokka 2.

Odotellaan että saadaan viranomaisdokumentit asiasta.
Kuten sanottu, periaatteellinen ongelma on jos kone on Espanjan rekkarissa. OH- koneella ei ole ongelmaa (eikä F tai D tai...).
-M-

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Espanjassa lentäville tiedoksi

Viesti Kirjoittaja visamatti »

No, Ranskassa on muutenkin paremmat kelit ;)

Visa-Matti

Vastaa Viestiin