Missä parhaat lentokelit...?

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Missä Euroopassa on varmimmat purjelentomestat hieman meidän kelikuukausien ulkopuollella :?:

Uudessa Siivet lehdessä oli esitelty Tallard paikkana, jossa sataa vain noin 1 viikko vuodessa. Näytti hyvältä vaikka hieman ruuhkaiselta, muun kuin purjelentotoiminnan aiheuttamana.

Lisätoivomuksien listalla olisi myös vuoristoaaltoa, lämmintä, edullista jne jne.

js

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Pari vinkkiä jo löytyikin, Siivet lehden jutussa mainittu naapurikenttä Sisteron ja saman tien varrella vielä etelämpänä St Auban. St Auban vaikuttaa isolta paikalta, kiitoratojakin puolen tusinaa. Sisteron lupailee www sivulla monipuolisia kelejä, nostoja, rinnetuulta ja vuoristoaaltoa, ei lähempää selvitystä, millaisilla tuullilla & kuinka todennäköisesti mitäkin.

http://aeroclub.sisteron.free.fr/ACSen/ACSpage1_en.htm
ja muutamia otoksia maisemista: http://www.iter.dk/mn/gallery/gallery.a ... er=Soaring

http://www.cnvv.net/page_accueil_acces_en.htm

Hyvät vinkit edelleen tervetulleita...

Janne Huvilinna
Viestit: 6
Liittynyt: Su 18.05.2003 22:02
Paikkakunta: Vantaa

keliä

Viesti Kirjoittaja Janne Huvilinna »

Norjasta ja Ruotsista vois löytyä, mutta yhtä lämmintä sielläkin on kuin täälläkin.
-Koko Etelä-Suomi nostaa-

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Gliding Magazinen jutussa mainittu Gariep http://www.gariepgliding.com/ näyttäisi säiden puolesta olevan ihanteellinen, pohjat tuurilla jopa yli 5 km ja sitä rataa. Matalahkoa vuoristoa oli jonkin verran lähistöllä, mutta sen käytöstä ei mainintoja, termiikit kun on niin korkeaa. Ei löytynyt mitään mainintaa, että onko pilvilento sallittua 5 km nousun saamiseksi... Matka kuulema tehdään tavanomaisesti pistämällä koneet konttiin suuremman karavaanin keralla. Jotkut vuokraa koneitaan siellä kuljetuskulujen kattamiseksi.

Samoilla suunnilla vuoristoisella rannikko maastolla sijaitsevalta Cape Gliding Clubilta oli lennelty 1000 km lenkki aika matalissa taiteillen.

Hieman syrjässä paikat on.

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Yhtenä iltana, ihan äskettäin, kun alkoi käydä tää talvi/syysmasennus sen kokoiseksi että oksat pois, kyselin Bloemfonteinissa Etelä-Afrikassa leirejä junailevalta Dick Bradleylta, mahtaisiko olla joulun seuduilla "tilaa".

Tässä vastaus:

We have our Nationals from 27th Dec to 4th Jan, and our Nimbus 3 available from 21st Dec to 4th Jan and we have an LS4 or Ventus B 15/16.7 from 5th to 17th Jan.

Best wishes,
Dick

Eli kalustoa löytyy ja nettisivut on http://www.soaring-safaris.com/

Nyt ei vaan lompsa kestä mitä pää vaatisi....
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 485
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Tervehdys,

Etelä-Afrikassa ei tarvitse mennä pilveen päästäkseen viiteen kilometriin. Mönkkö voi kertoa millaista on lentää, kun alaraja on 20 000 jalkaa, eli kuusi kilometriä.

Jos meidän kautemme ulkopuolella haluaa lähteä purjelentomatkalle, on parasta suunnata eteläiselle pallonpuoliskolle. Keväällä Euroopassa kausi alkaa vain vähän aiemmin kuin Suomessa, mutta meillä on joskus todella hyviä kelejä aivan alkukeväästä. Korkeita pilvirajoja ja kovia nostoja. Jokunen vuosi sitten oli maaliskuun lopussa lähes 3km pilviraja ja yli 5 metrisiä nostoja. Silloinhan Suomesta ei kannata olla poissa.

Syksyllä kausi jatkuu pitempään Euroopassa kun meillä. Syys-lokakuussa löytyy Euroopasta hyviä kelejä. Aaltolentopaikoissa vuoristossa sesonki kestää koko vuoden, mutta talvinen aaltopurjelento on arktista hommaa vaikkei Kebnellä oltaisikaan.

Etelä-Afrikka, Uusi-Seelanti ja Australia ovat suomalaisten ja muiden eurooppalaisten purjelentomatkailijoiden suosikkikohteita talvisaikaan. Noista paikoista löytyy hyvin järjestettyjä keskuksia, jotka vuokraavat koneita.

Puuha ei ole ihan halpaa, mutta elämyksiä tulee roppakaupalla. Paikat ovat myös melko varmoja sään suhteen.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Gariebin webbisivujen ilmastoselonteossa annettiin pohjien normaalivaihteluväliksi 14 000 - 18 000 ft. Kun lentopaikat on 4 000 - 5 000 ft korkeudella, niin timantti voi jäädä kiusallisen vähän vajaaksi ellei ole aikaa odotella sitä parasta keliä. Kuvissa pilvet kyllä oli aika matalia, selonteon mukaan näyttäisi esiintyvän korkeampiakin. Garien ja Bloemfontein ovat n. parin tunnin ajomatkan päässä toisistaan, eli aikalailla samoja seutuja, ilmastoselonteon mukaan ero voisi olla jollakin tapaa merkittäväkin, todennäköisyyksissä. Bloemfonteinissa ihan liikennelentokenttäkin, ilmatilavarauksineen.

Onko kellään vinkkejä/kokemuksia Espanjan ja itäeuroopan puolen vuorilentopaikoista, pulinapalstalla jo esiteltyjen lisäksi?
Jorma Seppänen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Ostivin Mountain Wave Projekti on näköjään hoitanut homman, keski Euroopasta analysoitu 47 roottoria, hyvät teoriaselosteet jne jne

http://www.mountain-wave-project.de/

Talgarhissa on päästy jopa 32 000 ft pinnoille... Sivuilla oli myös hyviä opasteita. Rinteessä on syytä varoa patikoijia, piviä ja sateita. Etenkin lumipyryjä...

http://www.talgarthgc.co.uk/

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 301
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Kun tuo Antti tuolla oikein mainostaa noita pilvirajoja E-Afrikassa, niin en voi olla kertomatta, että kieltämättä kun toinen korkeusmittari näyttää 20.000 ft MSL ja toinen 4700 m QFE (kumpiaisen alla) niin fiilis on kun avaruuslentäjällä... Nostot tosin oli tuohon aikaan illasta "heikkoja", vain noin kahta metriä. Kotiin (ei Keravalle vaan Mafikengiin) oli matkaa n. 120 km ja Ventus kakkosen loppuliukulaskin oli karvan auki 2000 m plussalla.... Siitä sitten vaan Botswanan kautta koukaten kotio. Oli oikeesti tosi nastaa. Sen päälle maistui huurteinen....... no mikä nyt maistuu makkaran palan painikkeena uima-altaan reunalla Afrikan auringon painuessa mailleen. Hieno laji.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Ihan mielenkiintoinen seloste...

Ostiv on näköjään tehnyt myös maailman termiikkiatlasta. Näkee missä päin maalimaa termiikki kukkii... http://www.pfg.dk/termikanalyse/
Periaatteena on että kerätään kaikkien maailman loggereiden datat kasaan ja annetaan ohjelman vähän aikka ruksuttaa ja piirtää sitten kartoille termiikkien paikat, voimakkuudet ja korkeudet. Mikäs siinä. Aika heikkoa tuloksen mukaan Suomessa... taitaa kartat näyttää pikemminkin missäpäin maailmaa lennetään paljon termiikkiä loggeri päällä. Mutta ainakin vähän tietoa purjelentoon käytettyjen seutujen termiikeistä.

Vågå mainosti newssissä itseään vaatimattomasti Euroopan parhaaksi aaltolentopaikaksi. Laitoin niille kysymyksen, että millä perusteella. Vastaus luettavissa rec.aviation.soaring -palstalta 2004 Vågå Wavecamp -theadista. Myös raportilla http://www.segelflyget.se/robban/4_Days_at_Vaga.pdf olisi jotakin kokemuksia paikasta. Varmaan ihan hyvä.

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

http://www.streckenflug.at :ssä on hyvä kartta Itävallan Alppien eteläföhn - reiteistä, ks kohta Strecken Südföhn, Streckenführungen bei Südföhn. Föhniä näyttäisi olevan parhaiten huhti-toukokuussa, noin 10-12 päivää per kk. Sivulla on myös kuvakertomuslinkki, ei mitkään hassummat maisemat. http://home.pages.at/gliderpilot/gliding/20010429.htm
Mielenkiintoisen näköinen mittaristo 55:ssa. Joissakin kuvissa jopa päällä...

Ruotsalaisten ykkösaaltolentopaikka näyttäisi olevan Ottsjö, kertovat että pohjoismaiden korkeusenkka himpun yli 10 000 m olisi sieltä kotoisin. http://www.segelflyget.se/ottsjo/

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Vågån pilvikuvia näytti olevan Glinding Magazinessa, aika vaikuttavan näköistä: http://www.glidingmagazine.com/ListFeat ... asp?id=378
Jorma Seppänen

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Tuo Euroopan loggerilentojen karttaplottaus selittänee, miksi Saksan purjekoneteollisuus on niin vahvaa: http://www.pfg.dk/termikanalyse/all_flights_EUROPE.htm

Kontrasti Ranskan rajalla on aika valtava, siellä tiheää reittiverkkoa on enemmän vain Provencen vuoristoseuduilla. Mietittämyssyyn jää, selittäisikö harrastuksen laajuus, purjelentokelit vai mieltymys teknisiin vempaimiiin kuten loggereihin tuota eroa? Vilkkaalta tuo Saksan taivas karttojen perusteella kuitenkin vaikuttaa. Alankomaissa näyttäisi olevan myös melko vilkasta toimintaa. Pohjoismaat aika tasaisia Tanskaa lukuunottamatta, jossa näyttäisi olevan parilla seudulla hieman enemän rekisteroityjä lentoja.

Vuoristolennon suosio, etenkin Alpeilla näyttää oikeataan yllättävänkin suurelta (suhteessa lajin vaativuuteen...?). Ranskassahan ero vuoristoseutujen hyväksi näytti melko selkeältä. Nuo Espanjankin lentoseudut taitaa sijoitua vuoristojen läheisyyteen.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 485
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Tervehdys,

Taitaa tietojen keruu painottua Saksaan. Suomesta tiedot on kerätty 17 lennolta ja se on aika vähän. En ehtinyt perehtyä kuinka tiedot siirtyvät databaseen, mutta taitaapi olla OnlineContestin kautta.

Alpeilla lennetään ympäri vuoden, 12 kuukautta vuodessa. Suomessa neljä tai viisi. Siinä on melkoinen ero. Tuossa tilastossa Suomen lennot on viime kesäkuulta.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Morjens vaan,

Jatkanpa tätä purjelennon maantiede -sarjaa...

Kelattuani lisää noita Itävallan Alppien keliselosteita ja matkareittejä näyttäisi että Zell am See:n lentopaikka Alppit itä-länsisuuntaan halkovassa laaksossa sijaitsisi aika hyvin aalto- ja alppimaisemalentoja ajatellen. Vaikuttaa myös hyvältä palveluiltaan. Matkalentoreitit kulkevat hieman pohjoisempana Zell am See:stä pohjoiseen haarautuvan laakson varrella. Siltä reitiltä tuo aiemmin linkaamani kuvasarjakin on, näkymä Zell am See:hen on yhdessä kuvassa matkan varrelta.

Alppien pääharja kulkee kutakuinkin itä-länsisuunnassa laaksosta hieman etelään. Sen myötä seudulla on hyvin aaltoa etenkin eteläföhnin aikoihin. Asiasta on ihan diplomityö http://www.streckenflug.at/gebirgswellen/index.html Mahdollisuuksia termiikkilentoonkin vaikuttaisi olevan, mutta sivujen kartastot ovat siltä osin aika suurpiirteisiä.

Varmasti muitakin hyviä paikkoja sieltä varmasti löytyy, mutta en kyllä aio kaikkia käydä läpi. Nämä on poimintoja.

Linkki lentopaikan sivuille: http://www.flugplatz-zellamsee.at/Lagep ... eplan.html

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Termiikkikartoituksen mukaan Australian kelit ovat miltei eteläisen Afrikan kelien tasoisia. Keskinousut vain himpun pienempiä, maksimipohjat Ausseissa ovat ilmeisesti 12 000 - 13 000 jalan tuntumissa. Tosin kentätkin ovat hieman alempana ainakin tuossa Tocumwal - Corowa - Benalla seudulla. Talven sesonkiajan normaalissa kelissä pohjat näyttäisivät liikkuvan 3000 m tienoilla, Corowan sivuilla oli päivittäiset luotauskäyrät pohjakorkeustietoineen. Vilkkain purjelentoalue näyttäisi suuntautuvan koilliseen rannikon vuoriston tarjoamassa sääsuojassa. Vuoristossa on aaltokeliäkin, kelikausista, nousukorkeuksista tai roottoripaikoista ei kyllä löytynyt selostuksia.

Tocumwal taitaa näistä olla vilkkain ja palveluiltaan hyvätasoisin kenttä: http://www.sportavia.com/ Ihan suomenkielisetkin sivut löytyvät.

Hieman rauhallisemmassa Corowassakin toimii palveluorganisaatio: http://www.australian-soaring-corowa.com/ Majoituspalvelut läheisessä kaupungisssa.

Molemmilla palvelukentillä on järjestetty purtsikkojen yhteiskuljetus konteilla Euroopasta. Benallasta sai vaikutelman, että olisi enemmänkin hiljaisehko kerhopaikka.

Ausseissa hyvät palvelut, kehittynyt infrastruktuuri ja yleisessä käytössä oleva tutuhko murre luo aika turvallisen tuntuiset puitteet harrastukselle. Hyvä etappi käännepisteluetteloon, sitten isona...

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Nykyiset ennätystehtailut näyttävät sijoittuvan pituuksien osalta Andeille ja korkeuksien osalta Uuteen Seelantiin.

Uuden Seelannin tukikohtana on Omarama, joka vaikuttaa ihan hyvältä palvelukentältäkin: http://www.glideomarama.com/ Jos tähtää Perlan projektin I-vaiheen korkeuksiin, niin pitää muistaa ottaa paineistettu lentohaalari mukaan, mutta muuten palveluhinnasto näytti kattavan kaiken tarpeellisen hyvätasoisen konekaluston ja majoituksen mukaanlukien.

Perlanilla oli toisena vaihtoehtona muuten Kiiruna/Kebne, eli sieltä olisi myös polaarivirtauksen aikaansaamaa stratosfääriaaltoa.

Ennätystehtailu Andeilla näyttää olevan kovasti 'in', ratifiointia odottavat uudet ennätykset kun miltei kaikki on tehty siellä http://records.fai.org/gliding/pending.asp Listassa on useita lentopaikkoja Argentiinan Neuquenin lähettyviltä. Seutu on espanjakielistä, bongasin webistä vain yhden englanniksi ilmoittelevan palvelukentän, Chos Malalin http://www.patagoniasoaring.org.ar/Ingles/index.htm Palvelut eivät vaikuttaneet ihan yhtä kehittyneiltä kuin edellisissä. Varmaan lentopaikat kehittyvät vielä tuon Andibuumin myötä, mutta yleisen infrastruktuurin taso saattaa olla hieman samantapaista kuin Etelä Afrikassa...ko?

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Voimassa olevat korkeusennätykset ovat kuitenkin edelleen jenkkien hallussa, lennetty Los Angelesin pohjoispuolella sijaisevilta Fox Lancasterin ja California Cityn ( http://www.caracolesoaring.com/ ) kentiltä Sierra Nevadan vuorijonon kupeella sijaisevan White Mountainin aalloissa.

Nämä länsirannikon seudut näyttävät olevan ihanteellista purjelentoseutua. Termiikkiä 18 000 jalkaan ja aaltoa aika yleisesti 30 000 jalkaan, joskus sinne ennätyskorkeuksiin 45 000 jalan tienoillekin. Eli keleissä ei juuri mitään valittamista, pääsee niin korkealle kuin ilman 'avaruuspukua' viitsii nousta.

Loggeridatojen mukaan suosituimmat purjelentoseudut jenkeissä ovat Nevada ja Rocky Mountainsin seudut Coloradossa ja New Mexicossa. Yksi isompi läiskä myös Texasissa ja Itärannikolla on muutama pienempi reittiplottisöherö. Etenkin tuon länsirannikon seudun purjelentomaisemista ja -reiteistä löytyy runsaasti 3d-reittikuvia lentopaikkojen www-sivuilta tai softasivulta http://www.soar-high.com/soaring/3d/index.html Siellä näytti olevan Pasi Pulkkisenkin 300 km ennätyslento Elystä Wellsiin havainnollistettuna.

Nevadan tunnetuin lentopaikka lienee Lake Tahoen luona sijaitseva Minden, http://www.soarminden.com/ , http://www.highcountrysoaring.com/ (pitää leiriä Elyssä) ja http://www.mindensoaringclub.org/index.html Lähistöltä löytyy paljonkin lentopaikkoja ja operaattoreita. Alueella on paljon lentoliikennettä, josta seuraa että paikallisiin ohjeisiin on syytä tutustua tarkoin.

Jonkilaisia alueellista kerhoyhteistyötä näyttetäisiin myös harrastettavan, ks. esim. http://www.valleysoaring.net/ Hyvä kokoelma alueen kerhoja löytyy PASCON:n sivuilta http://www.pacificsoaring.org/clubs.html ja SSAn sivuiltahan http://www.ssa.org/ löytyvät kaikki.

Coloradosta löytyy esim. http://www.milehighgliding.com/index.html New Mexicosta http://www.thuntek.net/~sundance/

Texasin nimekkäimpiä lentopaikkoja lienevat hieman vilkkaammin liikennöity Uvalde, jonne tosin ei löytynyt lentopaikan www-sivuja, ja pienemmältä(?) rauhallisemmalta vaikuttava Marfa http://www.soaringnet.com/

Www-sivuilta löytämäni lentohintojen arviot Afrikan, Australian, Uuden Seelannin ja Etelä-Amerikankin lentoseuduille ovat liikkuneet 800-2000 euron tietämissä. Viimeisimmässä Ilmailussa oli Finnairin tarjous Los Angelesiin 495 euroa... Tadaa!

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JTH »

Pientä täydennystä mahdollisille kiinnostuneille.
Uvalde, Texas
Kotisivuja ei taida löytyä, mutta kentän yhteystiedot löytyvät
http://www.bluebound.com/States/Texas/s ... liding.htm

Lisäksi oheisen sivun ylläpitäjä vissiin asuu tai lentää Uvaldessa.
http://www.glider.com

Ja siellähän pidetään hyvien ja luotettavien kelien vuoksi lähes joka vuosi jonkun luokan Nationals tai Regionals kisoja. Tänä vuonna on elokuussa 18m luokan Nationals.
t. Jyrki

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Heitin tuonne soaring-newssiin kysymyksen siitä mikä olisi jenkkilän paras purjelentopaikka. Alkaa jo olla koossa ihan mukavasti lisätietoa aiheesta. Hersyviä perustelujakaan ei puutu...

Newsgroups: rec.aviation.soaring Subject: Best soaring site in USA?

Tuohon väärikkäänoloiseen Al Macdonaldiin törmäilee välillä news-keskusteluissa. Kaverilla on oma sivusto http://www.silentflight.com/ jossa on ihan hyvää kuva-aineistoa Mindenin alueelta ym.

Sivuilla on myös linkki Morning Glory aaltoon Australiassa. Näyttäisi että se toimii suurelta osin meren päällä.

Vastaa Viestiin