Missä parhaat lentokelit...?

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Joku tuollainen pidempi reissu kieltämättä houkuttaisi, joten purjelentely tuolla länsi tai etelä USA:ssa on jäänyt mietityttämään.

Lentomatkatarjous oli hyvä ja euro mukavan vahva, joten tilaisuus niiltä osin on suorastaan 'nyt tai ei koskaan' -tasolla. Omat valmiudet ei ehkä vielä ihan optimaalisella tolalla, olisi varmaan hyvä tietää enemmän paikallisen ilmatilan käyttöön liittyvistä seikoista, kovan liikennöintitason, lupa-asioiden, turvallisuusvalvonnan yms takia. Tai sitten pitäisi olla kiemurat hallitsevan matkanjohtajan vetämässä ryhmässä...

Olisiko kiinnostuneita, jos yrittäisi kimpassa koota jonkilaista seuramatkaa tälle tai pikemminkin jo ensi talvelle? Esim. pari viikkoa perillä, josta osa lentämistä, osa muuta turismia, kukin voisi muokata paikallisen ohjelmansa haluamakseen, tai sitten tehdä joitakin kimpparetkiä. Miten nyt sovittaisi. Toivottujen lentopäivien kokonaismäärälle voisi pyytää muutamasta purjekoneesta koneen rajoittamatoman käytön ja hinauspalvelun sisältäviä pakettitarjouksia, Mindenin pakettien tapaisesti. Kokonaiskustannustaso majoituksineen kuitenkin varmaan pyörisi 1.5-2.5 tonnin tasolla per pilotti, riippuen lentopäivistä ja majoituksen tasosta. Turistina matkaavat perheenjänet saattaisi päästä edullisemminkin.

Veneilyn puolelle Vene-lehti on joskus pyörittänyt samantapaisia lukijamatkoja välimerelle ja Karibialle, veneet hintaan kuuluen, mutta täällä ilmailun puolella ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin yritellä viritellä itse...

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Pari paikkaa on jäänyt kierrokselta, eli Namibia ja Marokko. Marokosta oli näköjään juttua newsissäkin, sieltä parit linkit: http://volavoile.ouarzazate.free.fr/ ja http://www.sudmarocaero.com/fr_index.php Afrikan luoteiskolkan Atlas vuoriston vuoristolentopaikka. Termiikkianalyysin luvut hieman ristiriitaisiakin, pienestä otoksesta.

Namibiassa toimii mm. saksalaisten perustama Bitterwasser http://www.bitterwasser.com/-newsite/ww/index.html
ja toinen löytämäni pienemmältä ja edullisemmalta vaikuttava paikka Pokweni http://de.geocities.com/vioiv2001/
Windhoekista eteläkaakkoon molemmat, samoilla seudiuilla. Taitavat olla enempi termiikkipaikkoja, jonkilaista vuoristoa kyllä on länsirannikon suunnassa.

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Gliding Magazinessa oli tilasto eri maiden harrastamääristä, lajittelin 2003 luvut excellillä ja tulos oli allaoleva. Prosentti laskettu harrastajamäärästä. Suomi taitaa olla väkimäärän nähden ihan hyvällä sijalla.

Germany 35 236 28 %
USA 29 390 23 %

France 13 300 10 %
United Kingdom 8341 7 %

Austria 3686 3 %
Netherlands 3617 3 %
Czech Republic 3246 3 %
Poland 3058 2 %
Sweden 2912 2 %
Switzerland 2871 2 %
Australia 2606 2 %

Finland 2493 2 % :)

Norway 2469 2 %
Italy 2129 2 %
Belgium 1916 1 %
Czech Republic 1766 1 %
Hungary 1602 1 %
Canada 1232 1 %
Slovenia 949 1 %
New Zealand 919 1 %
Slovak Republic 762 1 %
Japan 643 1 %
South Africa 635 0 %
Spain 560 0 %
Lithuania 526 0 %
Argentina 316 0 %
Israel 175 0 %
Russia 127 0 %
China 120 0 %
Ireland 118 0 %
Iceland 65 0 %
Greece 60 0 %
Luxemburg 49 0 %
Serbia/M'ten 43 0 %
Pakistan 27 0 %
Korea 10 0 %
Kenya 7 0 %

TOTAL 127 981

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

rec.aviation.soaring palstalle oli tullut ilmoitus ilmestyneestä e-lehdykästä http://www.SoCalSoaring.com -sitella. Kiva pdf-muotoinen matkakertomus saitilla ainakin näytti olevan.

Eräs Mindeninkävijä kommentoi, että paikka olisi helppo purjelentoympäristö, vaikka silloin tällöin reittikoneita kulkeekin alueen poikki. Radioilmoitukset liikenteelle kuten korpikentillä.

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Tämä ketju taisi lähteä liikkeelle kysymyksestä Euroopan keleistä, näyttää joku kiinnostuneen selvittämään kysymystä hieman konkreetisemmin: http://www.glidingmagazine.com/FeatureA ... asp?id=427

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Mindenin seudulla lentämisestä oli pari threadia newsissä, clippasin niistä muutamia tähän 'muistiin'. Paikallistieto näyttäisi olevan tärkeää vuoristoympäristössä.

---------------------------------
I live up (north) the road a bit from Minden, Carson City to be exact. I have some recommendations for you guys but will leave the airport debriefing to Tony and his able instructors.
Having started my soaring back East I can tell you what "Flat Landers" show be aware of. Also, not knowing how much experience you have and where you all have been doing most of your flying I may run the risk of telling you stuff you might already know.
1. Drink copious quantities of water before during and after flights.
2. See number one.
3. The thermals are VERY strong compared to back East. They also can be very narrow and require more agressive thermalling to core.
4. There is a high frequency of Blue Thermal days but the lift is still there. Look for dust devil and Raptors.
5. Unless you have mountain experience, don't get low over the high country and know what the winds are doing. Lee side of the Sierras can be leathal.
6. The runways at Minden are numerous but there is a predominant glider runway.
7. Be careful of long roll outs after landing as it is possible to encroach on an intersecting runway.
8. Wear white or light colored head gear.
9. Once you get above 8000' or so you can begin to see the blue of Lake Tahoe anything above that the view of the lake is most impressive.
10. Last but by no means least - we are in a very very dry period (draught).
Two weeks ago over 8k acres bured along with 17 homes here in Carson along the Sierras. Minden had a very active Tanker base. So if there are fires you could have a lot of traffic but you'll know that in advance.

Money well spent for the experience. Enjoy and fly safely.
-------------------------------------
I'd recommend you look at some flight traces to see where people generally go, where they stay high and where they get into trouble, etc. To view flights download a copy of SeeYou if you don't

have one. The OLC contest site is a good source for traces. Here are some flights out of Minden:

http://www2.onlinecontest.org/olcphp/20 ... a9674df533

You can also try Glider Forum: http://www.gliderforum.com/forum-view.asp?forumid=60

Don't get too low in the mountains, the windward canyons have turbulent currents that can surprise you in ways that could be bad for your health - downwind side will put you on the ground in a

hurry. Valleys are often influenced by cooler/more stable are pouring out of the Sierras and develop lift later and with much lower thermal tops. The Topaz Valley south of Minden is known for this.

Be aware that the winds often pick up out of the west in the afternoon.

Check with locals on landable spots along your intended route. Best to load the latest Minden/Truckee waypoints if you have a computer, but don't count on everything being 100% correct. I generally

fly with a known good alternate dialed in most of the time. I am told that the outer edges of dry lakes are landable, but retreives can be a challenge. I have never had to land in one myself.

If you can't get to 12k over the Pinenuts generally you're not going to go very far. Coming home, if you can clear the southern-most peak of the Pinenuts at around 10k you can generally get back to Minden in a glass ship.

=====================================

Heading south from Minden area what is the best way to approach
Whites. Should you only go there when you see clouds? Should you
start at the northern end of the range and try to get on top. My only
experience was a blue day and approached from the northwest at what I
believe is boundary peak, Due to rough air could only glide down the
western slope always well below the tops.

Heard all the grerat stories about this range but my first experience
was not so great.
---------------------
Follow the shear line from Bodie, east of Mono lake, to Boundry
(Montgomerey) peak. Alternatly, go via Mt Grant. Just depends on the
clouds. Stay high if it's blue, as there are no good landing areas
between Bridgeport and flying M until you get to Bishop. Plenty of
lift once you contact the Whites. Don't even think about landing on
the shore of Mono lake, or at Janie's. Bad, bad idea.
All the great stories are true.
-----------------------
On most days you will find a shear line between Mono Lake and Basalt.
It is formed when hot air boiling up out of the owens valley meets
somewhat moister air coming over the Sierras. Whispy Q's will mark the
line. Pick it up while still within gliding distance of Mono Airport
and ride it down to the Whites. Keep your speed up as you work the
Whites, I know a guy that was rolled inverted while working a thermal
in a canyon on the north end of the Whites. Once on top, its all
"push'n, pull'n & giggle'n.
JJ
----------------------
Actually, Hal made a pretty amazing flight (considering the conditions)
last Saturday. The Whites were basically unusable coming from the
north, rough broken thermals that were getting sheared off at the top of
the ridge (I flew the Duo down there that day). The sad part I was
passed by a few gliders up above 17K, coming from the south, definitely
in giggle mode. Anyway, Hal bumped along below the ridge down to
Bishop, and since no one told him that cutting across to the Sierra side
won't work, went ahead and did it, and went back north on the other
side. I fought my way down to White Mtn Pk, decided it wasn't worth it,
then had to tiptoe back to south of Mt Grant, between 10 and 11K the
whole way. Once there it was 10+ knots to 17,999 all of the way to the
Pinenuts.

Hal, Saturday was an unusually poor day on the Whites, most days when
you can get down there things are a lot better, blue or not. And,
cutting across to the Sierra side never works 8^)

Marc
-------------------------
I've only flown the Whites a few times so others with lots more
experience may have other suggestions, but my experience is that you
need to arrive at the Whites with plenty of altitude so you're on top,
or close to it. When I haven't been able to do that, my attempts to
climb up the west face have usually been frustrating too. The lift is
usually broken up and way too close to the cliffs for my comfort
level.

I don't know about the east face. Anyone able to comment? While I've
never landed there, the Circle L ranch (private strip) on that side is
supposed to be very landable and glider friendly per Carl Herold's
Landout CD. I have used it as a safety a number of times.

Especially on weekends in the summer, traffic can be pretty thick in
this narrow corridor and a Procedure Alpha has been promulgated as a
recommended method for avoiding midairs. Unfortunately, when I did a
google search, and also on a quick perusal of Minden Soaring Club's
web site, I could not find a link to it. Lots of references to it, but
no description! Can anyone point us to it's location? Hopefully with
the reporting points well defined.

Martin
----------------------
Generally winds are out of the west. If the shear line is working you fly on a line roughly from Flying M to Boundary Peak, though most fly Pinenuts to Mt. Patterson then deviate east around Mono lake to contact the shear
line.

It is also possible to glide across to Mount Glass and take on altitude there before crossing the Owens valley to White Mountain Peak (better be getting to 17k to make it comfortably). It's also possible under the right conditions to go down the Sierra side of Mono the cross at the same point, or further south.

I've never seen conditions where climbing up the east side is recommended. If the wind is from the east you'll have to figure it out as you go, since this is rarely the case. Obviously, going on the downwind side of a range as big as the Whites is a bad idea.

9B

jorsep
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 19.03.2003 12:56
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jorsep »

Lisää yleiskuvailua seudun olosuhteista:
....
Western US has really good conditions. In particular in California/Nevada. Altitude records get achieved here because of waves in the lee of Sierra mountains. Strongest waves are in the spring (around Easter) but they are not uncommon in the summer either. In the summer combination of high desert and mountains creates very strong thermal conditions. Often conditions are dry (no thermals), but still with very strong lift. Around here I could not fly cross country with cloud bottoms at 2000m. There are no places to land except at airports. It seems that where I fly in winter/spring any flat piece of ground was turned into a vineyard. In the summer I do not really dare to leave Truckee and go south to Nevada unless I can get to about 4500m and be fairly confident I can get 5000-6000 further south. I am somewhat more conservative in that than others, but others are flying ASW24 and better.
...
Truckee is at 5900ft MSL. Highest mountain (Mt. Rose) right next to it is 10500ft. If I go North mountains are 11-12000ft with valleys 4-5000ft. If I go SE I go towards mountains that range between 11and 15000ft with valleys around 5000ft. Airports are 30-60 miles apart, which would not be too bad except that sometimes one needs to cross mountains. One of the reasons that I am so conservative going SE from Truckee is that I want to have o hope of getting back there. In the afternoon there are strong SW winds blowing, and I have to cross extended 10000ft mountain range famous for generating waves. In a higher performance ship it is much easier. Very often I end up in Carson City (Nevada's capital). Last year I managed to connect with good weather and have not landed there at all, but other times it was 2 out of three times. The other way in is to go quite a bit North go around Reno and try to get back still mostly up-wind.
...
I once got a comment from someone flying in Illinois that they fly cross country in conditions that californians would not get out of bed for. Believe me it is not because we are spoiled.
...

Seutu näyttää omalla tavallaan antoisalta ja vaativalta. Nousukorkeudet on meikäläisittäin mahtavia, mutta näyttäisivät olevan tuossa maastossa tarpeen.

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Ei löytynyt muuta sopivaa otsikkoa niin otetaanpa tämä vuodelta 2003 sitten....

Eli SM-kisailijoita "piristääkseni" kuvia Mont Blancilta, jonka juurelle viimein pääsin omin neuvoin...edellisen kerran olin kokeneemman alppilentäjän hinauksessa. Fayencesta sinne on n. 250km, ja viimeiset vajaa sata kilsaa on usein ollut vaikeaa ja en ole viitsinyt ottaa mitään riskejä. Laaksoissa ei ole monia laskupaikkoja, jossain ei ole ollenkaan joten varovainen olla pitää. Yhteenä tuli 710km viime lauantaina, Mont Blancilta takaisin Vinoniin ja sitten pohjoisen mutkan kautta takaisin Fayenceen.

Toivottavasti huomenna lennetään Räyskälässä.....

T Eki
Liitteet
IMAG0754.jpg
IMAG0754.jpg (237.27 KiB) Katsottu 7288 kertaa
IMAG0750.jpg
IMAG0750.jpg (237.27 KiB) Katsottu 7288 kertaa
IMAG0748.jpg
IMAG0748.jpg (190.74 KiB) Katsottu 7288 kertaa

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Hyvä Eki! Hieno lento.

Tältä puolelta Mont Blancia keli ei näyttänyt mitenkään erityisen hyvältä.

Visa-Matti

Eki Heinonen
WGC 2008 Team
Viestit: 239
Liittynyt: Ti 21.03.2006 13:08

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja Eki Heinonen »

Juu, Visa-Matti, käänsinkin ympäri Mont Blancin lounaisnurkassa; käännepisteeni oli Chamonix, mutta sinne päästäkseni olisi pitänyt mennä rinteen yli sinne pohjoispuolelle ja tuli pupu housuun ja ajattelin että ei se nyt kannata....keli ei näyttänyt hyvältä sillä puolella.

Olen vakuuttunut että teidän kaksipaikkaislentäminen ( Arcus ja Duot) Alpeilla tuo varmasti parempia tuloksia koska toinen voi jatkuvasti lukea karttaa ja pitää silmällä mahdollisia pakoreittejä laaksoihin, laskupaikkoihin jne. Eli minulla on tämä harjoittelu Alpeilla ollut melkoisen hidasta...

Toisaalta kun ei aseta itselle mitään epärealistisia tavoitteita niin lentäminen siellä on hauskaa, ja maisemat upeita. Kisaaminen siellä on toinen juttu, ja voin vain kuvitella kuinka stressaavaa se saattaa ajoittain olla!

T eki

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja WPQ »

EFRYssä ei tartte laskea kuin vedet

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala »

jorsep kirjoitti:Missä Euroopassa on varmimmat purjelentomestat hieman meidän kelikuukausien ulkopuollella :?:
js
Nyt näyttää vahvasti siltä että kohtuullisen varmasti lennettävää säätä on osunut Santa Cilian suunnalle SUIO:n reissujen aikana.
Siitä en suoralta kädeltä osaa sanoa onko se joka päivä ollut parasta säätä. Heikkokin keli on parempi keli kuin täysi tymä.


-M-

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Missä parhaat lentokelit...?

Viesti Kirjoittaja visamatti »

Pari päivää sitten täälläpäin (Pohjois Alpeilla) lennettiin useampia tonneja.

Visa-Matti

Vastaa Viestiin