Kiripotib, Namibia 2015

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » La 03.01.2015 10:34

Leireily Kiripotibissa on alkanut. Eilen oli ensimmäinen lentopäivä. Vallitseva suursäätila ei tällä hetkellä hemmottele. Eilinen testilento yhdellä välilaskulla nopeusmittariongelman takia jäi neljään tuntiin. Matkaa kertyi runsas 400 km. Kaikki lähtivät kuivaan keliin vasta lounaan jälkeen. Ajoittain kohtuu hyviä nostoja kuivassa, mutta välillä laskevissa hävisi kilometri korkeutta aika nopeasti.

Tänään sää jatkuu kuivana ja järkevää keliä on aika pienellä alueella. Niinpä lennämme racing tehtävän iltapäivällä. Järkevä juttu näissä olosuhteissa. Jää löttöstely vähemmälle.

Paikalla on 14 konetta, kaikki itselähteviä. Väkeä Saksasta, Belgiasta, Hollannista, Israelista, Puolasta ja Itävallasta. Pientä vaihtuvuutta lähes päivittäin. Tulomatka Frankfurtista sujui mukavasti Mr. Janowitchin kanssa "maailmaa parantaen".
Liitteet
Värikäs wingletti.jpg
Värikäs wingletti.jpg (25.14 KiB) Katsottu 9765 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » La 03.01.2015 22:53

Maastotiedustelua.jpg
Maastotiedustelua.jpg (47.27 KiB) Katsottu 9657 kertaa
Tehtävä lennettiin, kolme ehti grand prix -lähtöön ja meikä 18 min perässä, kun ei meinannut pysyä ilmassa. Lähtölinja aukesi kenties vähän turhan nopiaan. Tuli hyvä treeni yksin kuivassa lähes vieraalla maalla ja vähän variometrin kanssakin harjoitellessa.. Kuten eilen, hyviäkin nostoja, mutta tosi hyviä laskevia. Etukäteen on vaiketa arvioida, mihin keliin osuu. Maaliin tulo on otettava oikein reilusti varman päälle, ettei se laskeva jono ime mataliin loppuliu'ussa.

Tänään tutustuttiin myös lähimaastoon mm. yllättävän laskeutumistarpeen ilmetessä esim. loppuliu'ussa. Sunnuntaina ei suuria muutoksia. Saattaa olla taas hyvä racing task harjoituspäivä, kuivassa.. :D

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ma 05.01.2015 10:30

Sunnuntaina oli taas kuiva keli, ei pilven pilveä. Grand Prix tehtävä 605 km. Olipa iloista ajella, kun oli kovaa sakkia porukassa. Wolfgang Janowitch, Jerzy Kolasinski, isä ja poika Schmelzer yms. Osa porukasta keskeytti tehtävän toisella puolikkaalla harvojen nostojen ja energiansäästön takia.

Wolfgang ja Jerzy jättivät meikäläisen noin puolivälissä, mutta yllättäen tulivatkin käännepisteellä alapuolelle. Niin ne osat vaihtelevat. Viimeiset 250 ajeltiin Wolfgangin kanssa puljassa kotiin ja niinpä meikä tuli toiseksi päivän tehtävällä. Kolme konetta kahdeksasta lensi tehtävän läpi. Hieno päivä!

Tänään jatkuu sinisessä lentely. Huomenna paranee vähän ja sen jälkeen pitäisi alkaa "oikeat" kelit.
Liitteet
Avustajia.jpg
Avustajia.jpg (77.21 KiB) Katsottu 9559 kertaa
Arcus M ja Wolfgang Janowitch.jpg
Arcus M ja Wolfgang Janowitch.jpg (22.87 KiB) Katsottu 9559 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti 06.01.2015 20:02

Maanantaina kun oikein valitsi, niin pääsi jopa nauttimaan cumuluksista. Tehtävä päätettiin hylätä ilmassa ja valita suunta kelin mukaan kauas itään. Wolfgang veti porukkaa ja saatiin aikamoinen Afrikan oppitunti. Opettavainen päivä 142 km:n loppuliu'ulla oli taas hieno kokemus.

Tänään oli luvassa keliä pienelle alueelle. Osa porukasta lähti kuitenkin ajoissa ja tekevät pitkät matkat. Itse Mr. Kolasinskin kanssa nautin lounaan vältellen hellettä ja lähdin myöhemmin lyhemmälle lennolle. Keli oli pienellä alueella tosi hyvää ja Belgialaiset isä ja poika Schmelzer tekivät 100 km:n kolmion ennätyksen 206 km/h. Omat suunnitelmat olivat vähän toisenlaiset, mutta eipä keli niitä suosinut. Hauskaa oli ajella, kun 1h42min meni kaartamatta yhtään ympyrää. Saa katsella maisemia :D

Tänään vähän lyhyempi päivä, koska huomenna saattaa keli suosia pitkää lentoa. Saas nähdä, kuinka käy.
Liitteet
Jerzy ja Wille.jpg
Jerzy ja Wille.jpg (45.31 KiB) Katsottu 9367 kertaa

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » Ke 07.01.2015 23:49


Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » To 08.01.2015 07:40

Kiitos Pera! Yksi tavoitteista toteutui, tai oikeastaan kaksikin. Ensimmäinen 1000 km:n FAI-kolmio mukavalla keskinopeudella. :D

Sää oli jopa ennustettua parempi pilvikeliä riitti lähes koko alueelle. Alku noilla pitkillä lennoilla on aina hankala, koska nostot ovat vielä heikkoja ja pilvet kehittyvät vasta iltapäivän puolella. Niinpä eilenkin alkumatkasta puolalaisten Arcus päräytti (yritti myös tonnia). Oma alkumatka meni ilman ongelmia, mutta hitaasti. Reitin alkupuolella oli parasta holdata hyvin heikossa nostossa hetki seuraillen kahden Arcuksen taistelua pinnoissa. Ensimmäiset 150 km menikin noi 70 kmh.

Kelin kehityttyä meno olikin mukavaa, joskin yllättävän moni juhlavan näköinen pilvi ei toiminut tai en osunut oikeaan kohtaan. Osuminen oli joskus haastellista korkean alarajan takia (pohjat parhaimmillaan 5350 m MSL). Ylhäällä olikin mukava pitää kunnon vauhtia ja pitkäkin legi taittui yllättävän sukkelaan. Viimeisellä käännepisteellä piti väistellä sateita ja rakeiden lisäksi kone kastukin pari kertaa. Kotimatka sujuikin aika hulppeass pilvikelissä.

Yleissäätila meni nyt huonompaan suuntaan. Katsellaan, mitä lähipäivien kelit sallivat.

Lomailuterveisin,
Wille
Liitteet
Tällaista keliä.jpg
Tällaista keliä.jpg (32.68 KiB) Katsottu 9170 kertaa
Viimeksi muokannut Wille, To 08.01.2015 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

visamatti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 07.03.2003 09:33

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja visamatti » To 08.01.2015 10:06

Hienoa Wille.

Ja onneksi olkoon kaikista Suomen ja Afrikan ennätyksistä jotka rikoit. Laita Afrikan ennätyksen tiedot tulemaan, niin päivitetään tiedot FAI:n sivuille.

Visa-Matti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 08.01.2015 10:24

Hyvä Wille,
PT:n puolesta onnittelut - SE hakemusta odotellessa !
Antti

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 09.01.2015 08:24

Kiitos Visa-Matti ja Antti! Hakemuksien väsääminen alkaa pian :wink:

Torstaina aamu näytti harmaalta, mutta puolilta päivin keli alkoi paukkumaan. Kehitys oli voimakasta ja siitä seuraa yleensä ongelmia eli ylikehittymistä ja kuuroja. Kyseessä oli ensimmäinen puhtaasti OLC-lento eli sinne, missä keli näyttää järkevältä. Niinpä piipahdin ensin 125 km lännessä nappaamassa ensimmäiset vesipisarat. Vilkkaasti itään, missä oli kuivempi massa. Kelin kehityksen seuraaminen oli mielenkiintoista; miten kauas on järkevää mennä ja milloin sateita on liikaa ja missä?

Niinpä kohdekäännepisteet vaihtuivat muutamaan kertaan ja kotiinlähtöpäätös osui aika tavalla kohdalleen. Nokka pystyssä hyvissä korkeuksissa kahden isomman sateen välistä kastuen kotiin ja vielä Pokwemin lähelle hukkaamaan ylimääräiset korkeudet pois. Matkaa kertyi 739 km nopeudella 136 km/h. Namibiassa lensi eilisessä säässä vain parikymmentä konetta.

Tänään näyttää myös harmaalta, mutta ehkä iltapäivällä sää mahdollistaa lentämisen. Aamun harmaus näkyy myös kuvassa, jossa Räyskälän MM-kisastakin tutut Bert ja Tilj Schmelzer lähtevät EB-28:lla siirtolennolle Bitterwasseriin palauttaakseen koneen vuokra-ajan päättyessä.

-Wille
Liitteet
P1030838.jpg
P1030838.jpg (50.48 KiB) Katsottu 9041 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 09.01.2015 19:23

Nahkeaa oli kelin kehitys, mutta puolilta päivin alkoi paukkumaan. Lounas vei oman aikansa piloteilta sekä organisaatiolta ja lähtö vähän venähti. Ylä- ja keskipilveä oli koko päivän runsaasti ja ensimmäiset pisarat koneeseen osuivat puolen tunnin lennon jälkeen. Yritin sääsuositusten mukaan lentää itään kuivempaan massaan, mutta keli edessä näytti lahonneelta ja useampi pilvi osoittautui lähes kuolleeksi. Kuuroja syntyi siihen tahtiin voimakkaan yläpilvisyyden lisäksi, että päätin kääntyä takaisin kohti länttä.

Loppulento olikin kuurojen kiertelyä ja maaston tutkimusta. Pari aikaisemmin lähtenyttä konetta pääsivät paremmassa säässä itään ja saivat kohtuulliset lennot. Olemme nyt pohjoisesta tulevan trooppisen massan ikeessä. Kosteusprosentti on kahdessa päivässä noussut noin kahdeksasta 30:een. Sen huomaa myös iholla.. Lähipäivät pyritään lentämään, mutta lennot taitavat jäädä aika lyhyiksi.

Tänään jäi aikaa myös maatilan lemmikeille. Gepardi on illansuussa aika nälkäinen. Isot lihaköntsät saivat kyytiä neljän kissan hampaissa. Toisessa kuvassa ennen tätä lentokautta rakennettu paikallinen grillikatos. Siinä nautitaan ruoat ja juomat aamusta iltaan :)
Liitteet
Farmin kissa.jpg
Farmin kissa.jpg (97.2 KiB) Katsottu 8933 kertaa
Ulkoravintola.jpg
Ulkoravintola.jpg (48.42 KiB) Katsottu 8933 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Su 11.01.2015 09:20

Lauantain ennusteen perusteella oli ajatuksissa jopa pitää välipäivä. Kehitystä kannattaa kuitenkin aina seurata ja niinpä kelin kehittyessä kone paanalle ja taivaalle. Sään mukaan ensin länteen yläpilven reunaan asti, sen jälkeen kohti itää, kunnes tuli sadealue vastaan. Nokka kohti etelää koko ajan kelin kehitystä ja kuuroja seuraillen. Järkevän pilvikelin haperoituessa nokka kohti alueen koillisosaa, josta oli tarkoitus palata kotiin.

Kotiin lentely muuttuikin konvergenssilinjan hyödyntämiseksi etelään ohi Bitterwasserin. Toista sataa kilometriä liitelyä pilvijonon alla joku hyvä nosto välillä napaten. Sitten kohti kotia hiipuvaa, mutta vielä toimivaa systeemiä hyödyntäen lännen kautta koukaten. Taas, kun sateet tulivat vastaan, niin siitä loppuliuku Kiripotibiin. Sellaista tyypillistä OLC:tä, 762 km nopeudella 137 km/h. :)

Tänään kuuroilee ilmeisen reippaasti. Taas seuraillaan kehitystä ja lennetään, mahdollisuuksien mukaan.

Eilen talkoiltiin ensimmäisiä koneita konttiin paluumatkaa varten. Kausi täällä loppuu kahden viikon kuluttua.
Liitteet
TWO konttiin.jpg
TWO konttiin.jpg (180.36 KiB) Katsottu 8769 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ma 12.01.2015 10:30

"Tänään kuuroilee ilmeisen reippaasti. Taas seuraillaan kehitystä ja lennetään, mahdollisuuksien mukaan."

Tuo toteamus oli aika hassu tulokseen verrattuna. Ennuste meni aika pahasti pieleen. Keli alkoi aikaisin ja heti pilvikelinä. Ilmaan vaan ja sään mukaan parhaaseen suuntaan mahdollisimman pitkälle. Koko ajan mielessä kuurojen muodostuminen ja sään seuraaminen, ettei jää minkään rintaman taakse juntturiin. Eipä muodostunut mitään suurempaa häiriötä, paikallisia kuuroja kylläkin.

Iltapäivällä, kun oli 500 km takana, tuli mieleen, että tässähän on mahdollisuudet lentää tonni. Lisää määrätietoisuutta ja vauhtia mahdollisuuksien mukaan. Suurin muutos reittisuunnitelmaan tuli, koska alueen koilliskulma piti jättää ison kuuropilven takia käymättä ja nokka kohti kotia ettei tarvitsisi moottorin kanssa pelata. Lopussa vielä sadekuuro yritti torpata tonnin saavuttamisen, mutta vielä löytyi nostoa sen verran, että OLC-tonni täyttyi.

Sellainen huonon ennusteen päivä, jota myös lepopäiväksi harkitsin :o

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti 13.01.2015 22:35

Maanantaista tulikin sitten lepopäivä. Kymmenen lentopäivää putkeen takana ja sää hyvin nihkeä; parempi ottaa yksi päivä lunkisti lentämätättä. Uima-allas ja avustajan lakisääteinen juoma pilotille oli ihan paikallaan. :D

Tiistaina suursäätilanne pysyi samanlaisena eli kosteutta riitti ja lämpötila ei noussut ollenkaan ennusteen mukaisesti. Päivästä tuli lyhyt, koska lännestä kehittyi sade ja ukkonen. Niinpä kohtuu myöhäisen startin jälkeen pitikin kiiruhtaa aikaisin kotiin, ettei jää pitämään sadetta esim. Bitterwasseriin. Laskuun tultiinkin kovassa puuskaisessa tuulessa ja koneita paketoitiin talkoilla suojiin ja ankkuriin ennen isoa myräkkää.

Keli jatkuu samantyyppisenä eli pari lyhyempää keikkaa tiedossa ennen vuokrakoneen paketoimista konttiin Eurooppaan kuljetettavaksi.
Liitteet
P1030883.jpg
P1030883.jpg (243.81 KiB) Katsottu 8340 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 14.01.2015 23:19

Sääennuste oli taas pessimistinen. Toki kelin alkaminen tällä kentällä venyi yllättävän myöhäiseksi, mutta hyväksi se sitten muodostui. Porukan päätöksellä lähdettiin GP-tehtävälle kuudella koneella (3xArcus, ASH-25, HPH Shark ja Ventus 2cxM). Mielenkiintoista, kun mukana olivat herrat Wolfgang Janowitsch ja Janusz Centka molemmat perämiestensä kanssa Arcuksilla.

Tehtävällä oli mittaa 432 km. Lähtö sujui muuten hyvin, mutta Wolfgang antoi nelisen minuuttia tasoitusta, kun ei ehtinyt myöhäisen lentoonlähdön takia lähtökorkeuteen. Alkumatkasta muu väki jäi ja toiseksi viimeisellä osuudella loppuliukukorkeuksia kerätessä Ventus oli ylimpänä, sitten Janusz'n Arcus ja Wolfgang oli "yllättäen" kirinyt etumatkan lähes kiinni. Sopivasti plussalla lähdin tykittämään kotiin. Viimeisellä legillä hurjassa nostossa tein pöljän kierroksen ja Janusz pääsi "siivelle". Loppumatka mentiin rinta rinnan ja lopulta kokemus (Janusz) vei nokan mitalla voiton.

Maalissa piti olla 300 m maanpinnan yläpuolella ja sen takia piti hillitä kovasti nopeutta. Millä mittaustavalla sen paikallinen päällikkö ratkaisee, kuullaan aamulla briefingissä. Lisäksi Janusz'lla saattoi hyvinkin olla viimeinen käännepiste Bitterwasserissa ennen aikojaan eli saattoi tulla oikaistuksi. Saas nähdä.

Oli hieno lento ja treeni uskomattomassa seurassa. Ja itselläni paras kone. Lento oli ajallisesti lyhyt, mutta tehtävän nopeudeksi taisi tulla 137 kmh, eli ei hassumpaa treeniä. Mieluummin tätä, kuin löttöstä :)

Kuvassa Tsekeissä valmistettava HPH 304S Shark.
Liitteet
HpH Shark.jpg
HpH Shark.jpg (94.14 KiB) Katsottu 8194 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 16.01.2015 13:27

Niinhän siinä kävi, että Janusz käytti väärää käännepistettä ja kurvasi viimeiselle legille 1,5 km liian aikaisin. Se selitääkin yllätyksen, että Arcus oli niin lähellä takana loppuliu'ussa. Hauskaa oli.

Eilen oli hyvä ennuste ja ennätyskeikka mielessä ja loggerissakin, mutta taas kerran sää oli jotain muuta. Lähtö venyi ja porukalla taas päätettiin lentää GP-kisaa. 544 km:n monikulmio lopulta hyvällä kelialueella. Alkumatka meni Janusz'n Arcuksen kanssa kimpassa, kunnes tiet erosivat (kertomansa mukaan hänellä valmennettava lensi). Sen jälkeen ajelin vähän liikaa reitistä sivuun ja ei oikein kulkenut. Kuitenkin taas tavatessamme olin Arcuksen yläpuolella. Toinen Arcus eli Wolfgang näkyikin sitten korkealla edessä lipuvan kantavia keräten eteenpäin (eli nähdään maassa kunhan perässätulijat ehtivät).

Yllättäen puolivälin jälkeen seuraan ilmestyi toinen Arcus eli Wolfgang. Kysyin jälkikäteen, että miksi odottelit meitä? Ei kuulemma odotellut (kohtelias mies). Loppumatka mentiin kolmen koneen porukassa, kunnes Janusz'n Arcus jäi kelkasta. Wolfgangin kanssa ajeltiin maaliin asti niin, että kenties puolella rungon mitalla jäin kakkoseksi. Tehokas ja opettava keikka, kun vielä luvan kanssa sai peesata ja opiskella ns. menestyvää lentotyyliä. Nopeuttakin tuli 147 km/h eli harvemmin tuollaista vauhtia.

Leiri on paketissa ja seuraavaksi kohti lumia.. :)

Kuvassa paikallisen kerhon hallia siivotaan oikein porukalla ja tynnyrien päällä olleet avoimen Jantar ja romanialainen kaksikko nostettiin lattialle.
Liitteet
Romanialainen kaksikko.jpg
Romanialainen kaksikko.jpg (233.66 KiB) Katsottu 8037 kertaa

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 21.01.2015 11:17

Kausi Namibiassa on päättymässä. Eilen lensivät vielä tonneja huikeilla nopeuksilla. Linkin takaa löytyy viimeisiä uutisia Kirpotibista. Jopa meikäkin pääsi poseeraamaan :o

http://www.dolba.de/kiripotib_flying/index.html

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 25.11.2015 22:01

Koska vuosi ei ole vaihtunut, niin jatketaan samaan ketjuun.

Saavuin paikalle tiistaina aamupäivällä huonosti koneessa nukutun yön jälkeen. Keliä olisi ollut mukavasti, mutta järkisyyt kieltävät lentämästä saapumispäivänä. On liian monta ihmeellistä asiaa aina ekalla lennolla näissä olosuhteissa ja yleensä oudolla koneella.

Paikalla on taas väkeä Itävallasta, Saksasta, Puolasta, Sveitsistä, Irlannista jne.

Keskiviikkona lennettiin kohtalaisessa kelissä. Vaikka keli rajoittuikin purjelentosektorin pohjois-osaan, tonneja tuli useita. LXNavin Uros lensi yksin Arcuksella FAI-kolmion, josta hänelle on hattua nostettava. Keli alkoi aikaisin (mistä tonneja lennettäessä on luonnollisesti paljon hyötyä), mutta ajasta ja alueesta riippuen nostot olivat ihmeellisisä. Itselläni ei asiaa auttanut variometrin kompensoinnin totaalinen olemattomuus. Nostossakin näyttö on vähän mitä sattuu. Audiokin oli pimeänä ;) No, eihän sitä audiolla lennetä... OLC-matkaa tuli kuitenkin reippaasti yli 800 km.

Kaiken kaikkiaan hyvä testilento. Varusteet toimivat huomenna jo paremmin. Sää tulee olemaan kuivaa ja selvästi matalampaa eli lyhyempiä lentoja tiedossa lähipäivinä.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » To 26.11.2015 19:43

Tänään oli normaalia rauhallisempi aamupäivä. Kuiva keli ennustettiin alkamaan vasta puolen päivän tienoilla ja niinpä koko porukka päätti nauttia lounaan ennen lentotoimintaa. Aikaa oli puuhastella koneeseen uusi audion kaiutin, jossa hanslankarina oli LX:n Uros eli ko. firman avainmiehistä toinen. Lisäksi vähän teippien vaihtelua ja vesihanojen rasvailua aamupäivän helteessä.

Vain kolme konetta kaikkiaan kahdestatoista starttasi taivaalle. Muut valitsivat joko "office day:n" tai selkeästi vapaapäivän. Itse päätin lentää ja tarkastella keliä. Eipä ollut kehumista. Täysin kuivaa, nostot todella harvassa ja turbulenssia vähän kaikkialla. Tulipa treenattua perusasioita ja maisema sekä variometri tuli taas entistä tutummaksi.

Seuraavat päivät lupaavat paranevaa keliä.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 27.11.2015 22:58

Paranihan se keli vähän. Päivän viimeinen ennuste oli samaa luokkaa eilisen kanssa. Kuitenkin iltapäivällä vaikutti siltä, että vapaapäivä ehtii tulla myöhemminkin. Niinpä siirsin koneen kiitotielle (20 metriä) ja ampaisin taivaalle tutkimaan pilvetöntä keliä. Kaksi konetta oli startannut aikaisemmin ja muut näyttivät edelleen jäävän lepovuoroon.

Eipä ollut turbulenssia eiliseen tapaan ja variometrikin toimi paremmin pienen askartelun jälkeen. Kuivakeliharjoittelua tuli reilu kolme tuntia ja matkaakin kertyi lähes 350 km. Sveitsiläinen kaveri starttasi puoli viideltä toimistotöiden jälkeen ja ajeli vielä mojovan määrän kilometrejä Antareksella.

Huomenna edelleen pääasiassa kuivaa. Pitää jatkaa harrastelemista säiden sallimissa puitteissa.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 310
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » La 28.11.2015 19:33

Hassu päivä tänään. Lähtövalmiudessa rullaaminen 20 metriä eteenpäin kiitotielle ei onnistunut millään. Nyt ei kuitenkaan ollut edessä mätäs vaan tyhjä päätelineen rengas vastusti liikaa :D Siitäpä alkoi afrikkalainen projekti. Varaosia oli hienosti, mutta ainut henkilö, joka on aikaisemmin moisen Beringerin jarruilla vaustetun renkaan vaihtanut, olikin jo ilmassa (yleensä aina maassa pyörittämässä toimintaa).

Niinpä aloitimme puuhan belgialaisen Peterin kanssa ymmärtämättä mitkä ruuvit ja muuterit pitää avata. Hellekin tuki asiaa. Toimittiin lopuksi maintenance manuaalia apuna käyttäen ihan oikein ja asia tuli kuntoon. Aikaa meni kuitenkin niin paljon, ettei kannattanut enää projektin jälkeen rynnätä taivaalle. Lisäski kannuspyöräkin osoittautui paineettomaksi... No, sen vaihto kesti viisi minuuttia.

Kaksi seuraavaa päivää näyttää hyvältä eli lippu korkealla :)
Liitteet
IMG_0906.jpg
IMG_0906.jpg (152.17 KiB) Katsottu 6156 kertaa

Vastaa Viestiin