Kiripotib, Namibia 2015

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Su 29.11.2015 22:40

Kohtalaista keliä oli tänään tarjolla. Toki pitkää matkaa suunnitellessa on lähdettävä ajoissa aika matalaan kuivaan keliin. Nyt se hoitui aika kivuttomasti. Tarkoitus oli lentää ns. suunniteltu OLC-reitti. Vähän sitä piti sään takia modifioida, mutta ilman suurempia haasteita päivästä tuli onnistunut. Toki reitin loppupuolella löytyi kunnon laskevat linjat ja tonni meinasi jäädä haaveeksi. Sieltä sitten edestä kuitenkin pukkasi yllättävä hyvää nostoa, joten tavoite täyttyi.

Viikko on aikaa "suoritella" ja huominen sää näyttää yllättävän hyvältä. Tiistaina taas huonompaa.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti 01.12.2015 00:26

Kohtuu kelin lykkäsi. EB 28 ja Antares 23 pilotit jopa piirsivät 1250 kolmion. Se oli kuitenkin liikaa. Keliä ei ollut riittävän laajalla alueella. Itse ajattelin lentää joka tapauksessa pitkän keikan, mutta FAI kolmio aina houkuttaa ja niinpä sellainen asennettiin loggeriin.

Sovittiin vähän yhteistyöstä sveitsiläisen Arcus porukan kanssa. Suunniteltu yhtäaikainen lähtö meni pieleen, mutta muuten satuttiin matkalla näyttämään nostoa puolin ja toisin. Ekalla legillä ennen kivisen ja kelvottoman maiseman ylittämistä oli vähän ongelmia löytää kunnon nosto ja saada turvalliset risteilykorkeudet. Sen jälkeen matka eteni, kunhan taas löytyi se toimiva pilvi ja kunnon nosto.

Sen jälkeen toinen legi menikin mukavasti. Yllättäen selvästi aikaisemmin lähteneet sveitsiläiset olivatkin ennen käännepistettä vähän takana ja alapuolella. Heillä oli ollut ongelmia etenemisessä kohti etelää. Matka jatkui sujuvasti kohti viimeistä käännepistettä. Kuulemma tässä kohtaa Arcus ei pysynyt Ventuksen perässä ( kerrointoimikunnalle huom..).

Keskinopeus vaikutti alkuvaikeuksista huolimatta mukavalta 147 kmh, mutta ennen viimeistä käännepistettä oli sininen reikä ja piti vähän taistella hyviin korkeuksiin pääsemiseksi ennen viimeisen legin korpimaisemien ylle liitämistä. Siinä keskinopeus putosi, mutta tärkeintä oli FAI-kolmion läpi lentäminen. Näyttäisi kuitenkin käyneen niin, että edellinen ennätys vähän korjaantui paremmaksi :)

Editointia: Sveitsiläinen Valentin Maeder lensi 1250 kolmion läpi ja saanee diplomin numero 21. Harvojen herkkua..

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ke 02.12.2015 22:56

Tiistain keli alkoi lupaavasti, mutta pohjoisesta saapuneet sade- ja ukkoskuurot lopettivat auringon paisteen muutamaksi tunniksi. Niinpä neljästä lentämään lähteneestä kaksi tuli moottorilla kotiin. Itse päätin kelin kehitystä seurattuani pysyä maassa.

Tänään oli hieno keli. Briefaaja suositteli OLC-jojoa, jolla tulee paljon kilometrejä ja hyvä keskinopeus. Itse päätin piirtää maan länsiosaan reilun 250 km:n viivan, jossa voisi lentää edestakaisen ehdotettuun jojoon liittyen. Homma meni muuten hyvin, mutta 140 km:n päässä käännepisteeltä loppui pilvikeli. Sinisessä ei juuri nostoja ole ja maasto on karua. Tuliko lähdettyä liian aikaisin, ettei cumulukset vielä syntyneet? Pitäisikö palata ottamaan uusi lähtö? Siihen ei aika riittänyt.

Jatkoin matkaa seuraten pilvikeliä vasemmalle pohtien kovasti tehtävän hylkäämistä ja OLC-kilometreihin panostamista. Sitten syntyi päätös, että käännepisteellä käydään, jos se kelin puolesta on turvallisesti mahdollista. Aikamoinen huikkoliito ja ja takaisin pilvikeliin 80 asteen kulmalla reittiin nähden... Ennen maalia kohti alkanutta taivallusta keskinopeus oli pudonnut arvoon 130 kmh. Eipä taida onnistua ennätysyritys.

Kieli keskellä suuta ja vauhti päällä matka taittui mukavasti. Maaliin piti taas koukata pilvettömälle alueelle, mutta keskinopeus nousi uusiin ennätyslukemiin, 148,5 kmh. Samalla päivän taivallus tuotti OLC-matkaa reilun tonnin.

Seuraavat päivät näyttävät kelien suhteen hienoilta :D

Ps. Simolle kiitos onnitteluista! Hyviä kelejä sinne Ausseihinkin.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » To 03.12.2015 19:40

Briefaaja sanoi tänään, että olosuhteet ovat ennen näkemättömät. Siis piti olla sitä parasta A-luokkaa. Kyllähän tonneja tuli varmasti taas tukuttain, mutta eiliseen verrattuna sää oli selkeästi huonompaa. Oma OLC-jojo sisällytettynä suunnitellulla tehtävällä ei ottanut onnistuakseen. Tehtäväalueelle ei muodostunut toivottua keliä ja tulipa käytyä matalallakin.

Suunnitelma B:n tuhosi sadekuurot ja suunnitelma C:n lässähtäneen näköiset pilvet. Niinpä päätin palata ajoissa kotiin uima-altaaseen ja koneen huoltotöihin (pyöräjarrun säätöä..).

Kaksi seuraavaa päivää näyttää edelleen hienolta eikä viimeinen lentopäiväni sunnuntai sekään huonolta näytä :D

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Pe 04.12.2015 23:19

Tänään oli ajatuksena lentää ainakin OLC-tonni ja sisällyttää siihen 300 km:n edestakaisen "pyrähdys". Tyypillisesti alkumatka tökki, vaikka keli näyttikin jo hyvältä. Keskinopeudessa ei ollut kehumista. Vaikka kuuroriskistä pohjoisosissa oli tietoa, niin vähän yllättävästi jo klo 13 ekat pisarat ropottelivat hyvännäköisistä kumpiaisista.

Ensimmäinen legi 95 km itään eteni vähän tökkien, mutta sieltä länteen jo paremmin. Ajatus oli, että idässä käynnin jälkeen länteen suunniteltu lähtölinja olisi mahdollista ylittää optimiaikaan iltapäivällä. Sehän onnistuikin mainiosti ja reitille lähtö oli ns. "prime time". Aika mukavasti sattui ajeltavat linjat kohdalleen ekalla legillä. Ainoastaan ennen käännepistettä piti vähän passata vasemman kautta koukaten.

Paluumatkalla kohti maalia matka eteni mukavasti, kunnes loppupuolella tuli vaikeuksia reitin valinnassa. Vesipisaroitakin tuli vastaan. Ennen maalia oli sinistä eli piti vähän kiertää. Pilvet loppuivat ja alkoi huikkoliito kohti maalia. Loppuliukulaskin näytteli +/-40 metriä eli tarkalle meni. Erilaisten laskevien ja viimein myös kantavien avulla maaliin pääsi riittävän korkealla. Tulihan siitä sitten uusi SE nopeudella 170 kmh. Nevadassa lennetty 157 kmh jää historiaan.

Maalin jälkeen kohti kotia, jonne oli reilut 200 km. Pari nostoa, jonka jälkeen liukupolku näytti -1400m. Edessä oli sen verran hyvää keliä saderintaman reunassa, että eipä tarvinnut kaartaa viimeiseen 215 kilometriin ennen laskua. Uskomatonta Namibialaista keliä.

Hieno päivä kaiken kaikkiaan. Speed-OLC:ssäkin pääsi kärkikahinoihin. Sää näyttää huomisenkin osalta mukavalta.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » La 05.12.2015 23:05

Aina, kun laittaa tavoitteita, niin mieli virkistyy ja motivaatio nousee. Aamulla oli vähän sellainen olo, että mitähän sitä lennettäisiin tänään ja kuinka paljon? Erilaisia suunnitelmia oli pyörinyt mielessä, mutta ei oikein sytyttänyt. Osa väestä ajoi takaa FAI:n 1000 km:n kolmiota ja osa jopa 1250 km:n vastaavaa. Jälkimmäinen on minulle vähän extreemiä ja jätän sen muiden tavoiteltavaksi, ainakin toistaiseksi.

Sitten tupsahti ajatus 1100 km:n kolmiosta; onhan se enemmän, mihin on tähän mennessä pystynyt. Ei muuta kuin reitti loggeriin ja matkaan. Jopa oli alku tuskaista. Ei meinannut pysyä ilmassa ja reitillä alkumatkasta oli moottorin käynnistys lähellä. Ensimmäisen tunnin aikana etenin peräti noin 85 km. Käännepisteen jälkeen oli vielä jonkin matkaa hankalaa, mutta sen jälkeen alkoi keli paukkua. Ei tarvinnut alle neljämetrisiä hyväksyä; paremminkin 5-6 m/s oli se oikea taso.

Matka eteni hienosti, mutta päivän pituus askarrutti. Kun toiselle käännepisteelle oli matkaa reilut sata kilometriä, niin alkoi sininen osuus. Eipä ollut syytä jatkaa silläkin riskillä, ettei kotiin ehdi valoisan aikana. Nokka kohti koillista ja OLC-matkaa ajelemaan. Tuli katseltua läntistä hiekka-aavikkoa lähempää ja Atlanttikin siinti horisontissa. Aikanaan oli käännyttävä kohti kotia hyvissä korkeuksissa. Jos eilen kotiin liitäminen oli juhlaa, niin tänään oli päinvastoin. Reilu 600 metrin reservi 200 metrin turvakorkeudella ei riittänyt. Laskevaa aluetta oli uskomattoman laajasti ja Ventus todellakin liitää K-8:n luokkaa, kun kunnolla rojottaa.

Moottorin käynnistäminen oli jo lähellä erään pikkukentän kupeella muutama kilometri Kiripotibista, kun pamahti kolme metrin nosto. Ei muuta kun ylös ja pikaliito sen verran kentän taakse, että tonni täyttyi ja meni vähän ylikin. Speed OLC:ssä oli taas kohtuu tulos.

Huomenna lyhyempää keikkaa; viimeinen lentopäivä vähän rajallisemmassa kelissä.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 309
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja Wille » Ma 07.12.2015 20:28

IMG_0927.jpg
IMG_0927.jpg (227.83 KiB) Katsottu 5572 kertaa
Lennot on tältä vuodelta lennetty. Sunnuntai oli lyhyen pyrähdyksen päivä; kotiin ennen kolmea kakkukahville. Toki syynä oli myös lähestyvä tymä sateineen ja tuulineen. Viimeisten peittojen virittely tuotti vähän tuskaa, kun tuuli ryöpytti kunnolla ja hiekkaa pyrki mm. silmiin... Kilometrejä tuli 384 hyvässä kelissä, mutta valitettavasti se kesti vain hetken. Etelämpänä Bitterwasserissa oli mahdollisuus hyödyntää säätä pidempään.

Kuvassa lauantain kaunista jonoa :D

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 445
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kiripotib, Namibia 2015

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 08.12.2015 09:39

Kiitokset Wille kun jaksoit kirjoitella raportteja, näitä on mukava lukea talven pimeydessä.

Vastaa Viestiin