Sivu 1/1

Corowa, Australia

Lähetetty: La 28.11.2015 13:30
Kirjoittaja SKe
Tervehdys Corowasta!

Purjelentomatkailu myös Corowassa on aloitettu. Saavuttiin Martin kanssa torstaiaamuna paikallista aikaa perille 34 h matkustamisen jälkeen. Eilen perjantaina viimeisteltiin kone lentokuntoon ja kenttätarkkarin jälkeen käytiin parin tunnin tutustumiskierros lähiympäristöön. Tänään jo suunniteltiin tehtäväkin, mutta alun nihkeän kelin jälkeen muutettiin suunnitelmaa ja käytiin katsastamassa Tocumwalin ja Benallan kentät. Tocumvalissa vaihdettiin jaksolla kuulumisia Korhosen Hanskin kanssa. Matkaa kertyi reilu 360 km. Täällä on kentällä hyvä ja ammattimainen ilmapiiri ja lähipäivien kelit ovat lupaavia. Ohessa muutama Martin ottama kuva tältä päivältä. Toinen kuva on tyypillistä maisemaa, katsopa oikeastaan mihin päin tahansa ja toisessa kuvassa on Hanskin kotikenttä Tocumwal.

t. Simo

ps. Petrille onnea ja menestystä kisoihin viitisen sataa kilometriä pohjoiseen Narromineen!

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: Ma 30.11.2015 13:55
Kirjoittaja MaraL
Lennot Corowassa ovat toistaiseksi jatkuneet ilman katkosta. Tänään päästiin starttaamaan jo ennen puoltapäivää kuivaan keliin, suuntana luode, tavoitteena 500 km kolmio. 130 km jälkeen tuli vastaan säärintama, joka varjosti koko edessä olevan reitin. Siksipä päätettiin kääntää kohti Tocumvalia, joka ohitettiin 10 km päästä, ja edelleen kohti Benallaa. Taivaalle muodostui aalto (!) pilvijonoja, joihin ei kuitenkaan jaksettu kiivetä. Termiikki vei 2400 m:iin, ja heikossa aallossa olisi varmaan voinut päässä 4 km:iin, kuten engelsmanni Richard päinvastaisessa ilmansuunnassa onnistui pääsemään. Benalla oli vesisateen takana, joten päätettiin palata ilman suurempaa kiirettä Corowaan. 4 tuntia ja 320 km.

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: Ke 02.12.2015 13:08
Kirjoittaja SKe
Eilisestä tuli lepopäivä kun kylmärintama ohitti alueen pilvineen kovan tuulen ja ukkosen säestämänä. Kylmän rintaman mentyä ohi lämpötila laski täksi päiväksi kotoisiin kesälukemiin reiluun +20. Tänään kuitenkin päästiin taas lentämään. Kelin alkaminen antoi kuitenkin odottaa, mutta iltapäivällä kahden aikaan päästiin matkaan ja ehdittiin kiertää 400 km lenkki kuivassa n. 1000-1800 m risteilykorkeuksilla. Loppuviikkoa kohdin korkeapaineen pitäisi vahvistua ja lämpötilan nousta taas paikalliseen normaaliin yli +30.

Willelle onnittelut Namibiaan uudesta SE:stä!

Simo

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: Su 06.12.2015 14:24
Kirjoittaja SKe
Kolme lentopäivää lennetty vaihtelevissa tunnelmissa. Toissapäivänä keli oli lupaavaa ja asetettiin reilu 500 km tehtävä. Alku menikin mukavasti nostojen viedessä yli 2000 m:iin, mutta ensimmäisen käännepisteen jälkeen laajahkon metsäisen alueen (harvinaisia täällä) ylitettyä ilman nostoja, saavuttiin peltoalueelle sen verran matalissa, että kunnon noston löytäminen ei enää onnistunut ja korkeudet hupenivat pikku hiljaa moottorin käynnistymiseen. Seuraavana päivänä edellispäivästä sisuuntuneena laitettiin sama tehtävä, mutta edellisestä päivästä viisastuneena pysyttiin korkeammalla ja ohitettiin samainen metsäalue reunoja kierrellen. Tuloksena reilu viissatanen. Tunnelman ja kelin tästä noustessa, tänään jo lähdettiin lentämään yli 750 km tehtävää. Etelästä nousevan täyspilvikaton alkaessa varjostaa Corowan aluetta loppupäivästä käännyttiin kuitenkin toiselta legiltä hyvissä ajoin takaisin kohti kenttää ja pilvikaton alla yli 100 km loppuliun jälkeen perille. Matkaa kertyi 657 km iltapäivän huimissa neljän tonnin pilvirajoissa.

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Simo

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: Pe 11.12.2015 08:17
Kirjoittaja MaraL
Kahden tymäpäivän jälkeen lennettiin keskiviikkona vielä heikohkossa kelissä pikku lenkki, mutta torstaina päästiin eka kerran lentämään hyvässä cumuluskelissä viissatanen (ks. olc). Pilvipohjat 2,5 km ja nostot makeita. Tänään perjantaina tuli neljäs lentämätön päivä kovan tuulen takia. Huomenna viimeinen rypistys ennen kotisuomeen paluuta, jolloin toivottavasti saadaan 4000 km ja 50 lentotuntia täyteen :lol:

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: La 12.12.2015 13:52
Kirjoittaja MaraL
Tänään lauantaina 12.12. oli sitten vihoviimeinen lentopäivä täällä down under Corowassa. Lyhyen jäähyväislenkin (170 km) jälkeen luovutettiin AM (ArcusM) OH-1018 Koivulan Maran ja Sirenin Karin huomaan. Mara kävi lentämässä AM:llä kenttätarkkarin (site check) Gertje Bruinsman kanssa, Fransesco Bruinsma hinasi Pawnee'lla. Neljästään kävimme sitten suosikkipaikassamme d'Amigos syömässä illallisen. Sunnuntaina aamusella käymme Simon kanssa vielä briefingissä, hyvästelemässä lukuisat uudet ystävämme, ja makselemassa pois muhkeat :( laskumme Bruinsman perheyrityksenä pyörittämälle Australian Soaring Center'ille. Sittenpä suunta Melbourneen, ja edelleen Tokion kautta Suomeen ja Ouluun. Edessä paluu arkeen ja talveen ja huomattavasti kymempiin säihin. Ja samantien hiljentyminen joulun viettoon. Kinkkua sulatellessa varmaankin tämän reissun mukavat päivät palailevat usein mieleen :D .
Lentotunteja 12 lentopäivästä (16 mahdollisesta) kertyi yli 51 h, ja kilometrejäkin hieman vajaa 4000 km.

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: La 26.12.2015 01:35
Kirjoittaja karisiren
Jouluaaton lento oli 12. päivä perillä. Lennettiin 7 päivää, muutama kelpo, vähän huonompi päivä jätettiin väliin. Saldona 38h ja 4.200km matkaa, mukavasti keskimäärin 600km per päivä ja 110kph maasta maahan vaikka se tonni jäi lentämättä. Keli vaihteli blue / grey / cumulus 1.500 - 4.000m Joulupäiväksi hiljennyttiin (altaalla...) odottamaan loistavaa perinteistä kentän Jouluateriaa. Tänään rintamasateen saattelemana ohjelmassa Maran vienti Melbourneen.

Re: Corowa, Australia

Lähetetty: Ma 29.02.2016 22:32
Kirjoittaja Visa Hietalahti
Jälkimietteitä Australiassa lentämisestä

Ainakin Corowasta käsin toimittaessa päällimmäiseksi mieleen jäi lentämisen vaivattomuus: organisaatio toimii hyvin, menetelmät ovat selkeitä ja lennolla ei juuri tarvitse kantaa huolta laskupaikoista. Tasaista, harvakseltaan puiden täplittämää laidunmaata riittää lähes joka suuntaan kyllästymiseen asti, eivätkä laskukelvottomat alueet juuri muodostu ongelmaksi, jos keli on normaali eikä ole tarvetta suunnitella lentoa takamaille. Sähkölinjoista laitumilla oli puhetta, mutta ei niitä ainakaan enempää näyttänyt olevan kuin Suomessakaan. Kokeneemmat varoittelevat vuorista: niille ei kannata mennä matalissa, sillä pois saattaa olla hankalaa päästä turvallisesti

Australian kulunut kesä ei ymmärtääkseni kelien puolesta ollut aivan tavanomainen, jos kohta suomalaisen mittapuun mukaan silti hyvä. Helmikuussa ilmanpainekuvio oli palautumassa normaaliksi: korkeapaineiden vyö etelässä, matalapaineet pohjoisessa. Kuun alkupuolella keliä oli useana päivänä riittävästi, mutta se alkoi melko myöhään pitkiä lentoja silmällä pitäen. 1000 km:n raja olisi varmaan nytkin rikottu parina päivänä, jos liikkeelle olisi päässyt aikaisemmin.

Ilma Australian näissä osissa on kuivaa, ja pilvien muodostumiseen olisi joinakin päivinä tarvittu 40 asteen pintalämpötila. Vaikka yli 30 asteen lämpötilat olivat tavallisia, usein pilviä joutui odottelemaan pitkälle iltapäivän puolelle. Kelin kehityttyä nostot olivat yleensä kuivassakin varsin korkeita. Silti yhtenä päivänä päädyimme päräyttämään heti kättelyssä: liito vajaasta 1500 metristä 500 metriin, eikä mitään mainittavaa. Liito päättyi kylläkin tiedossa olevan noston lähelle, mutta olisiko nosto löytynyt tiukkaan rypistämällä, jäi kokeilematta.

Kokemusta kuivassa lentämisestä tuli lähes joka päivä, jos ei muuta niin päivän aluksi. Aikaa nostojen etsimiseen siis kuitenkin oli selvästi enemmän kuin Suomessa tavallisesti. Mistä nostoja kuivassa pitäisi hakea, siitähän on Pulinallakin ollut puhetta, ja omien kyselyjen perusteella siihen ei taida olla mitään erityisen viisasta lisättävää: punainen väri tarkoittaa sitä, että maassa ei ole kasvillisuutta, minkä voi olettaa olevan osoitus nostolle otollisesta paikasta. Joissakin kohdin myös harvahkot metsäkumpareet ja vaaleat (!) laitumet näyttivät vetävän. Tästä olisi mielenkiintoista kuulla jonkun enemmän Australiassa lentäneen mielipide.

Pilvikorkeudet olivat parhaimmillaan joitakin satoja metrejä yli 3 kilometrin, tavallisimmillaan 2:n ja 3:n kilometrin välissä. Kuivassa nostot olivat, jos mahdollista, vieläkin repivämpiä ja kuplivampia kuin Suomessa, mutta tässä ei liene mitään odottamatonta: aurinkoenergiaa on tarjolla paljon, ja takamuksissa se kyllä tuntuu. Lämpöä piisasi yleisesti ottaen muutenkin yli tarpeen, mutta yli kolmessa kilometrissä iski kaikille tuttu purjelentäjän kirous: pää paistuu, jalat jäätyy.

Australiassa on oma RASP, josta ei jäänyt kovin vakuuttava kuva: se saattoi joinakin päivinä olla kyllä oikeilla jäljillä, mutta tarkkuudesta ei ollut mitään takeita. Francesco Bruinsman systeeminä oli katsoa parinkymmenen lähellä olevan paikan luotausennuste NOAA:n sivuilta ja tehdä niiden perusteella oma sääennuste Corowasta lentävien tarpeisiin. Tämä tuntui toimivan jokseenkin luotettavasti.

Bruinsman pariskunta oli tehnyt työtä lentopaikan toiminnan sujuvuuden ja yleisen ilmapiirin eteen jo viitisentoista vuotta, ja ulkopuolisen oli helppo tulla tällaiseen toimintaympäristöön. Koneita, toimintaa ja erilaisia toimijoita ei ollut samalla tavalla joka jakoon kuin vaikkapa Räyskälässä, mutta viihtyvyyden yleisiin edellytyksiin tällä ei toisaalta ole vaikutusta: kun systeemit ovat selkeitä, niihin opastetaan ystävälliseen sävyyn ja kaikki toimivat samassa hengessä, lentämisestä jää mukavat muistot.

Mitä muuta Australiassa voi nähdä ja kokea, sitä voi katsella täältä:
https://www.flickr.com/photos/140429461 ... 2720798994