Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on La 21 Huhti 2018 13:23

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To 22 Helmi 2018 12:05 
Poissa

(tämä ei oikeasti ole kaupallinen tiedote (kun palvelun hinta on 0eur), mutta jos tästä joku ahdistuu niin sitten tieto mulle, poistan hetimiten, enpä vaan keksinyt parempaakaan osastoa asialle)

Moro kaikille.

minulla on ollut jo kohta 8v mikroyritys Iwaru Oy (www.iwaru.fi ja www.modeldesigns.net) joka on valmistanut Suomalaisista lentokoneista mallilennokeita. Käytännössä piirustuksia tai ns. short-kittejä. Homma on ollut hauskaa, joskin tässä ei ole oikeasti mitään kaupallista pyrintöä, sen verran pienissä numeroissa liikutaan. Käytännössä toimituksia on ollut n. 100kpl ja osan piirustuksista olen laittanut ilmaisesti ladattavaksi. Näitä sitten onkin mennyt tuhansia n. 70 maahan ympäri maailmaa. Esimerkiksi PIK-7 Harakoita on lentänyt kaikille mantereille ja useimpiin maihin joissa lennokeita harrastetaan.

Näissä mun piirtelyissä on aina ollut isoimpana ongelmana alkuperäiset piirustukset. Ja se, että ne pitäisi saada sähköisessä muodossa. Skannauspalveluita saa kyllä yrityksiltä, mutta normilentokoneen alkuperäisten piirustusten skannaus maksaa helposti 200-300eur. Ei kiva.

Eräiden onnellisten sattumien takia minulla tuli mahdolliseksi hankkia suurkuvaskanneri. Mallia Contex SD One MF 36". ie. A0/910mm. Tämän sattuman takia voin tehdä tämän homman huomattavasti helpommaksi. Lisätietoja skannerista ja jäljestä löytyy esim. http://www.modeldesigns.iwaru.fi/large- ... one-mf-36/ & http://www.modeldesigns.iwaru.fi/gettin ... age-plans/

JOS SINULLA sattuisi olemaan ilmailuhistoriallisesti merkittävä piirustus (esim. PIK-sarjan koneista) lähetä se minulle. Skannaan sen sähköiseen muotoon (pdf/...) ja palautan alkuperäisen sinulle samassa putkessa jossa lähetit sen. En veloita tästä työstä mitään, koska koko mun juttuni tässä on ilmailuhistoria. Joudun veloittamaan postikulut ja mahdollisen muistitikun ellet toimita sitä itse. Jos tuuppaat paperit minulle kouraan ei ole edes niitä postikuluja.

Ilmailuhistoriallisesti merkittävä piirustus on sellainen joka on Suomessa suunniteltu ja/tai rakennettu lentokone tai sitten 50v vanhempi lennokki. Tai muuten perustellusti tärkeä vempele. Eli näiden osalta homma on ilmaista.

Jos muuten haluat skannattuna piirustuksiasi (esimerkiksi omakotitalosi tai jotain muuta ...) niin sillä on hintansa, lisää tästä sivuiltani http://iwaru.fi/misc.html, sivun lopussa. Hinnoittelin homman erittäin edulliseksi. Veloitus koskee ilmailuhistoriallisesti ei-niin-tärkeitä piirustuksia. Omakotitalosi ei ole ilmailuhistoriallisesti merkittävä vaikka kuinka sitä väittäisit.

Nyt kun tämä homma on paljon helpompaa toivon, että jokainen penkoo niitä omia/naapurin/kerhon hyllyjä ja saadaan nämä perustat paljon parempaan kuntoon.

Yhteydenotot mieluiten tuootal at iwaru.fi

Tuomas

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia