Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on Ke 12 Joulu 2018 0:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ilmailua tehokone Kasilla
ViestiLähetetty: Su 11 Huhti 2010 16:24 
Poissa

Liittynyt: Ma 12 Helmi 2007 13:08
Viestit: 64
Paikkakunta: HKI
Otan tässä asiakseni saattaa uudelleen näkösälle ja palauttaa kansan mieliin Esko Hammarénin (sittemmin Johannes Hopiavuori) vuonna -98 suorittaman suurenmoisen ilmailuteon. Juttu kyseisestä pitkästä matkalennosta K-8b -tyyppisellä purjekoneella oli taannoin Imatran ilmailukerhon kotisivuilla, mutta on ilmeisesti uudistusten myötä sieltä hävinnyt.

Tekijän luvalla löytyy nyt sitten ainakin täältä: http://koti.mbnet.fi/pnur/uploads/ilmai ... silla2.pdf

Nostamalla esille tämän sangen inspiroivan ilmailutempauksen haluan kannustaa erityisesti nuoria tai muuten vain nuorekkaita lentäjiä yrittämään samankaltaisia urotöitä - tietysti sitten aikanaan kun lyhemmät suoritukset on ensin lennetty. Samalla on hyvä tilaisuus muistuttaa, että suorituslentojen (eli nämä HC, KC ja timantit) vaatimukset on asetettu jotakuinkin niihin aikoihin kun K-8 oli vielä tehokone tai ainakin lähestulkoon sellainen.

Saman tien muutama sana puukoneiden puolesta: Älkää hyvät ihmiset menkö myymään niitä maasta pois, vaan mieluummin ostakaa vaikka jokunen lisää niin kauan kun ne ovat näinkin halpoja. Onneksi jotkut ovat jo näin tehneetkin ja samalla muutenkin herätelleet eräänlaista neo-pioneerihenkeä - tässä yhteydessä lämpimät terveiset esimerkiksi Nummelan ja Ruotsinpyhtään suunnille. Ja Padasjoelle tietenkin oikein kesto-iki-iki-terveiset ja ilmava hatunnosto.

Ensinnäkään puukoneista ei ainakaan vielä tätä nykyä saa paljoakaan rahaa, mutta käyttöarvo niillä on suuri. Niillä pystyy opettelemaan ja harjoittelemaan lentämistä siinä kuin kuitu- tai peltikoneillakin. Kuten Eskon esimerkistä nähdään, niin niillä pystyy lentämään matkaakin - ja niin että ne timantit sun muut ovat varmasti ansaittuja.

Juuri vähäisemmän rahallisen arvonsa vuoksi puukoneita ei välttämättä tarvitse tai kannata kaskovakuuttaa, ja siksi niitä voi verraten huoletta pitää pitempään lentovakuutuksessa kuin kalliimpia kuituja. Näin lentämistä voi harrastaa esimerkiksi jäältä keväisin tai kentiltä niin kauan kuin lumitilanne sallii. Joissakin paikoissa on mahdollista myös hyödyntää meri- tai järvitermiikkiä, jota saattaa esiintyä myöhään syksyllä, ennen vesistöjen jäätymistä. Hinaustapana on ainakin mäenlaskukeleissä tietysti hyvä olla joko auto tai vintturi, ihan kustannussyistä. Lentokauden pituudesta puheen ollen, olen kuullut joidenkin suht. kokeneidenkin pelkästään_kuitupilottien höpisevän sellaista, että keväällä olisi huonot purjelentokelit. Tällainen täysin väärä uskomus voi syntyä vain sellaiselle, jonka lentokausi on aina rajoittunut vain loppukevääseen ja varsinaisiin kesäkuukausiin.

No, tässä vaiheessa ei muuta kuin nautinnollisia lukuhetkiä Eskon lentoseikkailun parissa! Toivotaan, että rupeamasta jäisi jotakin myönteistä ilmailuhenkeä mielten sopukoihin hautumaan.

-Pena

P.S. Jos tästä nyt sukeutuu jonkinlainen debatti puukoneiden hyvistä ja huonoista ominaisuuksista - joita toki riittää - niin mikäs siinä. Sellaista ei taida olla tällä palstalla vielä kunnolla käytykään, joten voisi olla jo aika.

P.P.S. Mitä tulee noihin Eskon - siis Johanneksen - tarinansa päätteeksi esittämiin argumentteihin, niin lähtökohtaisesti olen samaa mieltä siitä, että mahdollista se on. Ihan normaalikeleissä ei vain taida onnistua Suomen olosuhteissa, mutta tietyissä erikoiskeleissä voi onnistua hyvinkin. Alku- ja loppuliitojen laskelmat näyttäisivät olevan melko optimistisia, mutta ei sen lennon tarvitse kestää kolmeatoistakaan tuntia, jos onnistuu keskimäärin ajelemaan vähän kovempaa - vaikka nyt vähän päälle kuuttakymppiä edes. By the way, Kasilla saavutettuihin viimeaikaisiin vauhteihin voi tutustua Kilyn keskustelufoorumilla ( http://www.kily.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=244 ) Tietysti tehtävät ovat olleet lyhyitä kun satasen kolmiokisasta on kysymys, mutta nämä on lennetty ns. normaalikeleissä eikä edes ole sattunut jonokelejä toistaiseksi. Sitten kun sattuu, niin veikkaan että keskinopeuksissa mennään aivan uusille kymmenluvuille.

_________________
Wir brauchen Fliegensraum!


Viimeksi muokannut Pena päivämäärä Ma 12 Huhti 2010 4:03, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su 11 Huhti 2010 21:08 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ma 21 Huhti 2003 5:55
Viestit: 442
Paikkakunta: Lahti
Kasilla on kiva lentää :)

Oma juhlahetkeni sijoittui vuoden 2003 kanasinväliseen VGC Rallyyn tai oikeastaan sen preludiin, jolloin lensin kasin Vesivehmaalta Jämille TMA:n eteläkautta myötäpäivään kiertäen puhtaana purjelentona. Homman stressitasoa nosti se, kun putki lähti samaan aikaan kuin minä, mutta huomattavasti suorempaa reittiä (ja huomattavasti nopeammin).

Ensimmäinen n. 55 kilometriä meni varsin takkuisasti ja (ainakin tuntui että) olin enemmän tonnin ala- kuin yläpuolella ja kasin kanssa se tonni tuntuu olevan paljon alempana kuin kuiduilla :) Jostain Hauhon tasalta tilanne alkoi hiukan kirkastumaan ja matka eteni jo lähes mukavasti, vaikkakin 10-15 km liidot tuntuivat välillä turhankin pitkiltä. Jossain 50 km Jämistä etelään ajoin vielä selvästi alle tonniin, mutta kun siitä selvittiin niin parin liidon päästä olinkin vihdoin laskelmien mukaan loppuliitoetäisyydellä Jämistä. Lähdin loppuliukuun ja kuten yleensäkin (silloin kun sitä ei enää tarvitse) päivän ainoa nelimetrinen pamahti reitille, joten siinä ylös ja ja loppuun kunniakierros Kuninkaanlähteen uima-altan ympäri (kaikki Jämillä "kisaa" lentäneen tietävät ko altaan) ja vauhdikkaasti Jämille.

Olo oli aika messevä, vaikkei matkaa nyt loppujen lopuksi tullutkaan kuin se 240 km. Kyllä täytyy nostaa tinttilätsää viissataselle kasilla. Kolmesatanen menisi kyllä hyvänä päivänä silläkin heittämällä, näin uskaltaisin väittää (tuona minun lentopäivänäni keli ei nyt niin kauhean mahtava ollut, varsinkaan alkumatkasta). Harmi vaan, ettei meidän kasimme ole lentokunnossa -toisaalta se helpottaa uhoamista, kun ei joudu lunastamaan rehentelyjään ;)

t. hannu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 12 Huhti 2010 20:10 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Ma 21 Huhti 2003 5:55
Viestit: 442
Paikkakunta: Lahti
Jos jotakuta jäi kiinnostamaan, niin lento löytyy Google Earth-yhteensopivassa muodossa osoitteesta:

http://appserver.padasjoenlentokerho.fi ... a2efjm.kml

(voit katsoa myös http://maps.google.com ja laittamalla tuon yo. osoitteen hakukenttään)

ja IGC-fileenä:
http://appserver.padasjoenlentokerho.fi ... LA1BX1.igc

(HUOM: tiedostonimen alkuosa pitää olla noin, isoilla kirjaimilla, tuo on Linux)

Se on siis ihan oikeasti lennetty kasilla, vaikka IGC-tiedostoon onkin jäänyt Astirin tiedot ;)

t. hannu


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com