Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Vectro
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 05.07.2011 19:14
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja Vectro » To 14.07.2011 19:16

Hei,

Olen rakentamassa PIK-5b (OH-PAY) runkoon lentosimulaattoria:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuva ... +-+OH-PAY/

Ohjelmistona tulee pyörimään Norjalainen Silent Wings simulaattori.
Tämän ohjelman päälle mallinnetaan PIK-5 lentomalli alkuperäisten suoritusarvotaulukoiden yms. saatavilla olevien tietojen pohjalta.

Olisin nyt kaivannut tietoa alkuperäisen koneen mekaanisesta lentotunnosta. Alla muutamia kysymyksiä:

- kun kone on pysähdyksissä, keskittääkö siivekepintojen paino sivuille tai eteen/taakse poikkeutetun sauvan?
- Paljonko ohjaintunto jäykistyy lennettäessä?
- keskittävätkö polkimien jouset maassa olevan koneen peräsimen?


Tarkoitus olisi rakentaa jonkinlainen jousikeskitteinen sauva ja samalla selvitän löytyykö joku peliohjain joka mallintaisi eri
nopeuksilla ohjainvoimien muuttumista.

Ainoat tiedot lentotunnosta olen löytänyt Jukka Raunion 'Lentäjän näkökulma III' -kirjasta missä mainitaan seuraavaa:
"Startti normaali alakytkinstartti, sauvasta saa vetää alusta lähtien. Ei keinumista. Pieni värinä nokassa, mikä johtuu vaijerista.
Pienellä nopeudella korkeus- ja siivekeohjainten vaikutus hyvä, sivuperäsin verraten laiska (nop.mittarin näyttämä 30-40km/t).
Suurella nopeudella sivuperäsin paranee, hyvin suurella (110-120 km/t) siivekkeet tulevat raskaiksi ja niitten liikutusvaijerit tuntuvat venyvän."

jkarjanl
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 15.09.2003 23:21
Viesti:

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja jkarjanl » To 14.07.2011 21:31

Jämillä on juuri tällä hetkellä kaksikin PIK-5:sta hallissa. Ymmärsin että vaikutat tässä lähistöllä, nyt äkkiä Jämille niin saat vähintään kylmät tyypit koneista. Huomenna perjantaina on puukonekisan viimeinen päivä, eli ilmassakin niitä voi tavata + ainakin haastatella niillä lentäneitä.

-Janne

Vectro
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 05.07.2011 19:14
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja Vectro » To 14.07.2011 22:44

Moi,

Kiitos vinkistä. Tarkoitus olisi saapua joko lauantaina tai sunnuntaina, riippuen säästä.
Viimeksi muokannut Vectro, Ma 18.07.2011 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja viper » La 16.07.2011 12:44

Hiukan kyllä kouraisi vanhojen puukoneiden ystävää kun katsoin kuvia ko. projektista ja näin, että takarunko on sahattu poikki :shock: Tuosta olisi varmaan voinut tehdä lentävän :)

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 402
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 18.07.2011 09:55

viper kirjoitti:Hiukan kyllä kouraisi vanhojen puukoneiden ystävää kun katsoin kuvia ko. projektista ja näin, että takarunko on sahattu poikki :shock: Tuosta olisi varmaan voinut tehdä lentävän :)

Eiköhän se ollut lukkoliimakone :|

Matts

Vectro
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 05.07.2011 19:14
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja Vectro » Ma 18.07.2011 11:25

Kone oli lentänyt viimeksi 60-luvulla ja siivistä ei mitään tietoa. Peruskunto oli vähintäänkin välttävä joten tämä olisi käytännössä pitänyt rakentaa alusta asti uudelleen.

Alkuperäiseen otsikkoon sainkin jo Jämillä vieraillessani tarvittavan avun. Hienossa kunnossa kyllä tuo Oldtimer Finlandin PIK-5c.

Eiköhän tämäkin holkki vielä entisöinnin jälkeen lennä, vaikkakin virtuaalitaivaalla.

Tiedoksi vielä, että museoonkin runkoa tarjottiin, mutta ei kelvannut. Vantaalla on jo kokonainen PIK-5 katossa pölyttymässä.

Parempi ratkaisu mielestäni on siis keksiä rungolle jokin tulevaakin harrastajapolvea palveleva ratkaisu. vrt. esim. Vaasan purjelentosimulaattori:
http://www.vaasanlentokerho.fi/?action= ... age(15741)

Harjoiteltukin on jo yhden Cessna-simulaattorin verran:

http://www.lentosimulaattori.com/

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 18.07.2011 13:43

Vectro kirjoitti:Kone oli lentänyt viimeksi 60-luvulla ja siivistä ei mitään tietoa. Peruskunto oli vähintäänkin välttävä joten tämä olisi käytännössä pitänyt rakentaa alusta asti uudelleen.

Alkuperäiseen otsikkoon sainkin jo Jämillä vieraillessani tarvittavan avun. Hienossa kunnossa kyllä tuo Oldtimer Finlandin PIK-5c.

Eiköhän tämäkin holkki vielä entisöinnin jälkeen lennä, vaikkakin virtuaalitaivaalla.

Tiedoksi vielä, että museoonkin runkoa tarjottiin, mutta ei kelvannut. Vantaalla on jo kokonainen PIK-5 katossa pölyttymässä.

Parempi ratkaisu mielestäni on siis keksiä rungolle jokin tulevaakin harrastajapolvea palveleva ratkaisu. vrt. esim. Vaasan purjelentosimulaattori:
http://www.vaasanlentokerho.fi/?action= ... age(15741)

Harjoiteltukin on jo yhden Cessna-simulaattorin verran:

http://www.lentosimulaattori.com/
Siipien puute on kyllä vakava haitta lentokoneessa :) Työläs projekti se olisi epäilemättä ollut tehdä tuosta lentävä, varsinkin kun tuo on todennäköisesti tehty lukkoliimalla kuten Matts epäili.

Vectro
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 05.07.2011 19:14
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Kysymys PIK-5b ohjaintunnosta

Viesti Kirjoittaja Vectro » To 09.08.2012 18:03


Vastaa Viestiin