Harakan onnettomuus

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
erkkim
Viestit: 25
Liittynyt: La 14.06.2003 23:59
Paikkakunta: Helsinki

Harakan onnettomuus

Viesti Kirjoittaja erkkim » Ma 27.10.2003 22:53

Satuin Onnettomuustutkintakeskuksen nettisivuille. Siellä on monia, myös purjelentäjiä kiinnostavia tapauksia. Tätä foorumia ehkä eniten kiinnostaa Harakan =H-034 sakkaaminen v. 1996 Räyskälässä.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/fgowsm.pdf

Tapaus on tarkkaan kerrottu, mutta ilman nimiä, niin kuin kai asiaan kuluu...
Mutta voisiko joku edes kertoa, toipuiko Harakka-pilotti selkänikamien murtumista, vai jäikö niistä elinikäinen invaliditeetti?

Ja lennettiinkö Räyskälän EM-kisoissa 1996 Harakalla,vai peruuntuiko aie tämän onnettomuuden takia?

Paljonko Suomessaon tällähetkellä lentokuntoisia Harakoita? Ja paljonko lentäjiä, jotka osaavat ja uskaltavat sillä lentää, ja joilla on siihen tyyppikelpuutus

Olisiko tuo Räyskälän onnettomuus ollut vältettävissä? Tutkimusselostuksesta saa vähän sellaisen kuvan, että lentäjällä oli hyvä syy olettaa että veto kohta jatkuisi, vaikka se kuminauhailmiön takia tuntui loppuvan? Eikä hän sen takia työntänyt sauvaa heti eteen? Onko tällä onnettomuudella ollut vaikutusta vintturihinauksen ohjeistukseen ja koulutukseen? Tai Harakoiden uudelleentulemiseen?
Olethan jo allekirjoittanut http://pelastamalmi.org/adressi/index.html