Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on To 18 Loka 2018 8:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 23:53 
Poissa

Liittynyt: Pe 22 Tammi 2010 15:55
Viestit: 66
Paikkakunta: Hämeenlinna
Lainaa:
Jotain tarvis mielestäni tehdä jotta meilläkin olisi ultrakevyiden alapuolella oleva luokka kuten USAssa on FAR Part 103.

Mitähän pitäisi tehdä ?
Vaikka sen että suunnittelija lukisi vähän kansallisiakin määräyksiä, eikä vain viittaisi muihin maihin tietämättä edes omista vaatimuksista:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13204033 ... 11-7-6.pdf

_________________
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 08 Tammi 2014 14:47 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Lukeeko näitä myös Trafista vastaava ministeri ?

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 08 Tammi 2014 16:55 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Pe 14 Maalis 2003 16:42
Viestit: 201
Paikkakunta: Vaasa
Juke, lopeta nyt jo tämä koko juttu.

Näitä sinun erilaisia ruutupaperilentokoneita on jo nähty monilla eri foorumeilla. Älä enää selitä netissä, vaan toteuta jotain ilman mitään selityksiä. Tee edes kohtuuiso RC malli jostain "suunnitelmasta". Tässä viimeisimmässä on ehkä puurakenteet, joten se proton tai rc mallin teko ei voi olla edes kustannuskysymys. Tai lähetä minulle ne piirustukset, niin minä teen sen RC mallin. Huom. oikeat piirustukset, ei mitään pelkkiä kuvantoja ja kuvaruutukaappauksia netistä.

terv. Jyrki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 08 Tammi 2014 18:50 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
:wink:

JTH tuulahdus FlightForumilta ja Lennokit.netistä !

Kiva nähdä tuttuja.

On nyt muita kiireitä.

t. Juke


PS: Pidetään pikku paussi tässä...alkaa näemmä taas ylikuumeta.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 08 Tammi 2014 18:52 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
haapajarvi kirjoitti:
Nyt ei ole hyvä aika vedota liikesalaisuksiin... Siinä menee helposti loppukin uskottavuus...
Jos takana olis useampi vuosi R&D, olisi meillä nähtävillä moinen siipi.

Mutta lisätäänpä uusi tieto siivestä listalle - päällystys kangasta... Veikkaisin n. 300g/m2 + lakka tai maali (kumpi?)

-Juha



Okei..nyt meni sitten uskottavuus. :lol:

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 09 Tammi 2014 11:43 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Oratex600 päällyste ok ?

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 21 Tammi 2014 12:24 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Tässä vielä tuo foili kertaalleen..siis oikea ajattelemani ja suunnittelemani siipiprofiili.


Liitteet:
LD_214_CL1.4.jpg
LD_214_CL1.4.jpg [ 41.52 KiB | Katsottu 6328 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 22 Tammi 2014 12:10 
Poissa

Liittynyt: Pe 06 Touko 2005 11:09
Viestit: 58
Paikkakunta: KAUHAJOKI
Ihan oikeasti! Tässä ei ole taas tolkun häivää näissä pohdinnoissasi, eivätkä ne varsinkaan liity mitenkään vanhoihin purjekoneisiin. Kuten Jyrki sanoi, tee edes joku lennokki suunnitelmiesi pohjalta niin joku voisi edes jollain tasolla ottaa niitä vakavasti.. Nyt tämän yksinpuhelun taso on kuin suoraan suomi24:sta!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke 22 Tammi 2014 12:44 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Tämä on tarkoitus joo Sami..patience my friend ..patience !

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 25 Tammi 2014 13:22 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
haapajarvi kirjoitti:
Kun noiden koneiden painoja vertaat nii huomioi kuski ja "matkatavarat"... Yhteensä kantsii arvioida se 110-120kg... Kevyellä koneella lentoonlähtopaino on tuplat tyhjäpainosta ...
Näkyy olevan pieni viba monissa luvuissa se että oletetaan tyhjämassaltaan puolet kevyemmän koneen olevan myös puolta kevyempi lentoonlähdössä.

-Juha


Haig Minibat on 36 kg empty..ja kuorma 100 kg....eikö suhde ole 4:1 silloin ? Siis loaded ja unloaded ratio ? Rutanin Voyagerissa hieman yli 4 sama luku.

http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_minibat.htm

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 17 Helmi 2014 1:50 
Poissa

Liittynyt: La 02 Huhti 2005 22:33
Viestit: 45
Paikkakunta: Espoo
Tässä on pohdittu kevyen liitokoneen olemusta. Ihan kuin PIK-5.

http://www.electricmotorglider.com/EMG6 ... relim.html


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 17 Helmi 2014 13:29 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Pertti Pääsky moi !

Hiano esitys Slovenian poijjilta..oikein kivat färit ! Rupeli on hiukka piänen oloone !

( kirjootin poikkehuksellisesti murtehella nottei paljastu sisältö ulakopualisille )

Tässä verrannossa Etlanticin ( modifioitu Duckhawk ) ja oman suunnitelmani kanssa !

t. Juke

PS: Kevyehkö 50 000 punnan E-Go on lentänyt; http://www.e-goaeroplanes.com/the-aerop ... fications/ livenä; http://www.e-goaeroplanes.com/


Liitteet:
Comparison-side_2014_s65.jpg
Comparison-side_2014_s65.jpg [ 57.37 KiB | Katsottu 5896 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 18 Helmi 2014 12:24 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Tässä on muuten 3 hv moottorilla varustettu Mini Bat..pieni on potkuri siinäkin.

http://1000aircraftphotos.com/Contribut ... 11604L.jpg

47 kg tyhjänä; http://1000aircraftphotos.com/Contribut ... /11604.htm

Dataa; http://www.rcsoaringdigest.com/OTW/on-t ... inibat.pdf

36 kg empty....maininta; http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_minibat.htm


Liitteet:
11604L.jpg
11604L.jpg [ 38.11 KiB | Katsottu 5860 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 18 Helmi 2014 17:06 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Hokasin että sähkömoottorilla tästä työntökoneestani saa oivallisen kun akut voi sijoittaa edulliseen paikkaan painopisteen suhteen aikä tarvi ns. monimutlaista työtö/vääntötanko zydeemia potkurille. Nappaako kenelläkään ? CAFE kisaan ?

Y-peräsimet ja maailman pienin laskettu vastus sisäänvedettävillä landareilla.Pituus karvan alle 14 jalkaa...4.2 metriä.


Liitteet:
MAX3FAN_65.jpg
MAX3FAN_65.jpg [ 121.73 KiB | Katsottu 5836 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To 20 Helmi 2014 14:15 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Miksi aiemmin luovuin tuosta MAX3 konptista oli tämä VMaxProbe jolla piti kulkeman 450+ km/t; http://www.webcamsue.nl/vmax.html
Lars Giertz menetti laskussa koneen hallinnan...syystä tai toisesta.


Göppingen ja Learfan-2100 taas ovat lentäneet hyvin.

http://www.luft46.com/prototyp/go9.html

http://www.museumofflight.org/aircraft/lear-fan-2100

Suurin ero olisi se että MAX3 liikuisi mopuna 200 km/t liussa ja sakkaa 55 km/t..Giertzin kone taas liussa 500 km/t ha sakkausnopeus varmaan 80-100 km/t ?

INSERTTI;
What'll she do??

The top speed (Vmax) of any aircraft depends on two factors: available thrust and flat plate equivalent (drag). It is a simple formula: Speed=((146625 * Propeller Efficiency*Horsepower)/Drag)^.333. The VmaxPROBE's flat plate equivalent(drag) has been very carefully calculated by NASA aerodynamiscist (ret.) Bruce Carmichael, my tireless consultant who keeps me on track. He estimates a drag range of between .34 (optimum laminar flow across nose and flying surfaces and no aerodynamic surprises) to .60 (fully turbulent and no laminar flow). Plugging in numbers of 100 HP, 85% prop efficiency and an FPE of .45 we get 301 mph.

The current 3 km record in the 300 kg FAI class is 213 mph, and in the 500 kg class the record is 277 mph, and the Nemesis should soon have official FAI certification on the 285mph run at OSH.

Although I did not design the VmaxPROBE for the time-to-climb FAI record classification, Bruce has calculated that with 120hp the theoretical 0-3000 m climb could be run in two minutes and 40 seconds and the 0-6000 m in five minutes and 40 seconds.

The fuel capacity is about 26 gallons (24 in the wings, 2 in a header tank). With a fuel burn of 30 lb./hr, which would produce 50 hp, the aircraft would cruise about 240 mph, assuming a .45 FPE. This would allow over five hours of flight.

All of these numbers are of course only mathematical projections at this time.

Outrageous isn't it.


Sitten speksit !

Insertti;

Specifications.

Wing span: 14 feet
Chord: 2 feet
Wing area (exposed): 24 square feet
Length:14.5 feet
Fuselage cross-section: 30.5 x 23.5 inches (oval)
Dry weight : 410 lb.
Total wetted area: 139 square feet
Flat plate equivalent (calculated): <.45 square feet
Engine: AMW 808cc, 3-cylinder in-line, two stroke, liquid cooled, 100 HP



Eli 150-160 kg/m2 kuormitus siivessä...??? sama kuin Fougassa; http://fi.wikipedia.org/wiki/Fouga_Magister

http://www.fouga-team.fi/ohjaajanohje/c ... anohje.pdf .....eli Fouga sakkaa 170 km/t sileenä ja 140 km/t dirty.

Pieni kone kuten VMaxProbe vaan sakkaa 2 kertaa nopeammin ( pienempänä )...joten lopputulema ei ole ihme.

vrt; http://www.rotecradialengines.com/customers/Boxkite.htm ( 10.86 kg/m2 )


Liitteet:
fm_sakkaus145.png
fm_sakkaus145.png [ 150 KiB | Katsottu 5769 kertaa ]
jun1-2.jpg
jun1-2.jpg [ 15.36 KiB | Katsottu 5774 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com