Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 173 Liittynyt: To 03.09.2009 00:49
Viesti
Kirjoittaja haapajarvi » Ke 18.12.2013 20:19
Joo jäädäänpä odottamaan mielenkiinnolla miten toi käytännössä onnistuu...
Budjetti tais ainakin noiden verrokkien valossa saada pari nollaa lisää
-Juha
Markku Hiedanpää
Viestit: 66 Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ke 18.12.2013 22:16
haapajarvi kirjoitti: Joo jäädäänpä odottamaan mielenkiinnolla miten toi käytännössä onnistuu...
Näin tehdään…...
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » To 19.12.2013 08:45
Niin aurinkokennot maksaa 12 usd kappale...taipuisat kevyet 3 kg Hippiin...kallista kallista !
Vaneri on tosiaan kallista lentokonelaatuinen vaneri maksaa 100 000 euroa / m3 kun 0,4 mm paksua ! Tosin ihan kuutiota ( 600 kg ) ei saa mennäkään jos halutaan painon pysyvän 45 kilossa...ja styrsan osuus tilavuusprosentteina on 60-65%. Kuutio styrsaa on onneksi hieman huokeampaa. Akut ja moottori ovat noin 400 + 4 x 115 euroa ja potkuri 51 euroa. Onneksi paksumpi vaneri 2 mm on paljon huokeampaa kuutioittain kuin 0,4 mm paksu. Jonkun verran menee myös kuusta ja mäntyä sekä koivua. Rosteria ja liimaa kuluu myös satojen eurojen edestä.
Hikeä pukkaa kun on niin kallis ! Vai luuliko Haapajärvi että kone maksaa vain 10-50 euroa ?
Markku
Viestit: 10 Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04
Viesti
Kirjoittaja Markku » To 19.12.2013 09:53
Ei tää lentäminen olekaan pers'aukisten hommaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » To 19.12.2013 10:07
Niin tällä koneella sitten 10 000 euron alkuinvestoinnin jälkeen lentäminen onkin lähes ilmaista.
Huomaa että Etlantic ( ottaa auringosta osan tehosta ja muuten ajaa akuilla ja ) yrittää Atlantin ylitystä ensivuonna. Sen otsapinta on 1/100 m2 suurempi kuin Hipissä ja siipikuormitus 3.5 kertainen.
Liitteet
HIPPI_BOXer55.jpg (80.4 KiB) Katsottu 10371 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » To 19.12.2013 11:06
Karvalakkiversio ilman aurinkopaneleita on varmaankin 5 000 ekkua huokeampi.
Liitteet
HIPPI_BOXer55_tips.jpg (85.63 KiB) Katsottu 10371 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » To 19.12.2013 14:22
Tässä kone johon on hyvä verrata..siipuormitus ja pienin teho vaakalennossa tiedossa ( 3.9 hv ).
Liitteet
R-Vogel_Hippi75_2.jpg (139.8 KiB) Katsottu 10353 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Pe 20.12.2013 13:29
elikkäs 230 tai 346 grammaa neliö ( 41 panelia )
1100 usd neliö !
Aika kallista siiven päällystettä....muttei 230 grammaa neliö kovin painavaa.
Liitteet
aviation grade.jpg (128.41 KiB) Katsottu 10320 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » La 21.12.2013 12:00
Mielestäni tässä on jotain logiikkaa...kevyempi vähäisemmän vastuksen omaava kone tarvii vähemmän tehoa. Musculair II on 25 kg ja 0.28 kw ja otsapinta 3.6 m2.
Liitteet
efficient_liteplanes2.jpg (139.59 KiB) Katsottu 10277 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » La 21.12.2013 13:38
MC30 lentomassa on 200 kg ja tyhjänä 95 kg.
Liitteet
Luciole_Hipster76.jpg (97.83 KiB) Katsottu 10267 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » La 21.12.2013 14:19
Cruise Solar Challengerissa olikin 2.5 kW jatkuvaa.
Liitteet
efficient_liteplanes3zzz.jpg (124.2 KiB) Katsottu 10266 kertaa
mcready.jpg (63.84 KiB) Katsottu 10266 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Su 22.12.2013 19:10
4000 jalkaan asti kone nousee 500 jalkaa minuutissa 4:lla 900 gr akulla ja aurinkoenergialla.
Solar Impulseen nähden alussa on 2.5 kertainen teho....cruisessa 5.5 kertainen.
....taidan joutua vielä muuttamaan nuo nopeudet IAS ( indicated air speed ) iksi !?
Liitteet
Hippi_CLIMB_FL300_90.jpg (122.04 KiB) Katsottu 10224 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 24.12.2013 13:20
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 24.12.2013 13:48
Laskettiin pieni korjaus minimitehoon ElectroLIGHT2lle...
Liitteet
efficient_liteplanes3zzzX.jpg (123.5 KiB) Katsottu 10160 kertaa
Markku Hiedanpää
Viestit: 66 Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ti 24.12.2013 16:15
Hyvää Joulua ja Uutta vuotta !
Liitteet
EASANTA.jpg (40.51 KiB) Katsottu 10146 kertaa
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 534 Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja topspeed1 » Ti 24.12.2013 17:46