Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Lukittu
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 00:14


Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 10:56

haapajarvi kirjoitti:Milloi muutakin kuvia kuin tahopiirrustuksia projektista? Joko ensikesänä lentää?

-J
J. Haapajarvi !

2012 hain Helsinkiin lentotekniikan osastolle tekemään väikkäriä aurinkoenergiamatkustajakoneen tiimoilla...ei kelvannut aiheeksi. Tänä vuonna hain samaan oppilaitokseen jatko-opiskelijaksi koska katsoin että vertikaalirakentamista pohjolassa ( ilmasto-olosuhteet ) tulisi tutkia kun kukaan ei ole pohjoismaissa sitä tutkinut..ei kelvannut koska ei liity muuhun aiheen tutkimukseen aiemmin. Täällä Oulussa loppuivat hommat pari vuotta sitten kun Jämerä myytiin Aerocille ja NOKIA kaatui ja asiakkaat hävisivät. Oikeastaan ainoa mahdollisuus tämän rakentamiselle olisi jos saisin Kauhavan 0-hallin tai 1. tai 2. hallin muutamaksi vuodeksi käyttöön ilman vuokraa 2014 jälkeen ja muutan Kauhavalle. Silti pitäisi saada jostain liksaa jotta työkalut ja aurinkopanelit, potkurit ja moottorit saadaan hankituksiksi ja jigit ja plugit tehtyä. 1-2 protoa ei riitä vaan koneella pitäisi myös tehdä ainakin 4-5 FAI ennätystä jotta myynti olisi taattu. Niin ja hinta pitäisi pysyä 10 000 ekun pinnassa per styge. Jonkinlaista softaakin pitäisi hankkia jotta aerodynaamiikka saadaan 100% kuntoon ennen ensilentoa...ja pari stuidua hommiin....muuten voi odottaa PÄÄTALON kohtalo..ja se oli synkkä se. Markkinathan tälle on sen on oikein insinöörismies Oulussa Tekesin toimesta tutkinut ( mun kustannuksella ).

t. Juke
Liitteet
Roter_Vogel2_65.jpg
Roter_Vogel2_65.jpg (88.28 KiB) Katsottu 3331 kertaa
Viimeksi muokannut topspeed1, Su 08.12.2013 11:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 11:09

Niin ja tässä vastaava propulsio paikoillaan; http://en.wikipedia.org/wiki/Lympne_lig ... aft_trials

Airborne; http://www.youtube.com/watch?v=o6c6yeI7s8w

Kone täällä; http://www.shuttleworth.org/shuttlewort ... .asp?ID=13

3-tahot puuttuu mutta mitat linkissä.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Electric_Wren

11.28m kv 7.39m pituus 105 kg tyhjänä.
Liitteet
800px-EEWren.jpg
800px-EEWren.jpg (86.1 KiB) Katsottu 3334 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 11:37

Tässä vielä Siegfrid ja Walter Guntherin Roter Vogelin dataa.

http://adl-luftfahrthistorik.de/dok/Bae ... _Vogel.pdf

8 hv Douglas moottori ja 125 kg tyhjänä !
Liitteet
Roter_Vogel1.jpg
Roter_Vogel1.jpg (201.6 KiB) Katsottu 3331 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 12:16

Tähän siis pyritään ja isommalla helpompaa ( siis esim. 140 paikkainen aurinkoenergia matkustajakoneessa vastus puolittuu per matkustaja )...yksipaikkainen on hankalin vastuksen kannalta. Eli siis jos kone lentää ja starttaa 2.6 kw teholla ei tarvita lainkaan raskaita akkuja ja koneen tyhjäpaino on n. 40 kg......aurinkoenergia pelkästään mm Australiassa riittää koneella lentämiseen tyynessä. Toinen vaihtoehto on startata hyvin heikolla akkuteholla ja kapasiteetilla ( vierintävastuksen eliminointi ja kiihdytys ). Karhumäen veljekset onnistuivat lentämään 8,5 hv teholla ( Karhu 1 ) Keljossa jäältä suksilla ( 6.25 kW teholla ).
Liitteet
R-Vogel_Hippi55.jpg
R-Vogel_Hippi55.jpg (83.45 KiB) Katsottu 3332 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 18:40

500 wattia riittää jos siipeä on 80 jalkaa...( 24.4 m ).

http://www.youtube.com/watch?v=FQq72OvEGcw

...vois väittää että tossa tulee hiki !

http://www.youtube.com/watch?v=eRyyKQQtYqg

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Su 08.12.2013 18:49

Jos markkinat on , niin kai joku Businesenkeli lähtee rahoittamaan(?). Firma pystyyn ja starttirahalla alkuun...
Oulussa kuulemma entisille Nokialaisille ainakin syydetään rahaa jos jonkun laiseen startuppiin.Ja otahan Kauhavan päättäjiin yhteyttä, ne voi vaikka innostua tuhlaan rahoja kuhan vaan saavat kentälle jotain järkevää toimintaa - ja sielä tosiaan olis vuoden päästä 3 kilsaa tyhjää baanaa koelentoihin. Ja mä voin vuokrata kämpän kohtuuhinnalla :D
Pohjanmaalla on kyllä muutenkin lentokoneen rakennustaitoa ja osaamista.


-Juha


topspeed1 kirjoitti:
haapajarvi kirjoitti:Milloi muutakin kuvia kuin tahopiirrustuksia projektista? Joko ensikesänä lentää?

-J
J. Haapajarvi !

2012 hain Helsinkiin lentotekniikan osastolle tekemään väikkäriä aurinkoenergiamatkustajakoneen tiimoilla...ei kelvannut aiheeksi. Tänä vuonna hain samaan oppilaitokseen jatko-opiskelijaksi koska katsoin että vertikaalirakentamista pohjolassa ( ilmasto-olosuhteet ) tulisi tutkia kun kukaan ei ole pohjoismaissa sitä tutkinut..ei kelvannut koska ei liity muuhun aiheen tutkimukseen aiemmin. Täällä Oulussa loppuivat hommat pari vuotta sitten kun Jämerä myytiin Aerocille ja NOKIA kaatui ja asiakkaat hävisivät. Oikeastaan ainoa mahdollisuus tämän rakentamiselle olisi jos saisin Kauhavan 0-hallin tai 1. tai 2. hallin muutamaksi vuodeksi käyttöön ilman vuokraa 2014 jälkeen ja muutan Kauhavalle. Silti pitäisi saada jostain liksaa jotta työkalut ja aurinkopanelit, potkurit ja moottorit saadaan hankituksiksi ja jigit ja plugit tehtyä. 1-2 protoa ei riitä vaan koneella pitäisi myös tehdä ainakin 4-5 FAI ennätystä jotta myynti olisi taattu. Niin ja hinta pitäisi pysyä 10 000 ekun pinnassa per styge. Jonkinlaista softaakin pitäisi hankkia jotta aerodynaamiikka saadaan 100% kuntoon ennen ensilentoa...ja pari stuidua hommiin....muuten voi odottaa PÄÄTALON kohtalo..ja se oli synkkä se. Markkinathan tälle on sen on oikein insinöörismies Oulussa Tekesin toimesta tutkinut ( mun kustannuksella ).

t. Juke

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 08.12.2013 20:04

Jep...tollasen koneen osaa vaikka mummo rakentaa jos osat vaan saa valmiina.

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ma 09.12.2013 10:32

topspeed1 kirjoitti:Jep...tollasen koneen osaa vaikka mummo rakentaa jos osat vaan saa valmiina.
Entä osaako arkkitehti tehdä ne osat, joista mummokin saa koottua lentokoneen? ;-)
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 11:36

Hitsaamista en osaa..siiven kiinnityskorvakkeet ja nokkapyörän ja polkimien ja "ohjaushässäkän" tekeminen jää ammattilaiselle. Suunnitella ne osaan kyllä. Toki harjaantumista tarvitaan ja kokemusta muissakin työvaiheissa. En ole rakentanut kuin lennokkeja ( ja taloja ).

----------------------------------

Voyagerin teho painosuhde oli 0.054 hp/kg ( 0.040 kW/kg ). Matkustajakoneeni speksattu teho startissa ylittää sen karvan verran.

Voyagerin siipikuormitus 130 kg/m2; http://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_Voyager ( ohoh ! )

http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/R ... -Title.jpg

HPAt on noin 1/10 osa tuosta tehopainosta ja alle.

HIPPI 110 kilosella pilotilla siipikuormitus 21.8 kg.

Näistä MUSCULAIR II lienee kehittyin ie..lyhyin kv jne; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hu ... d_aircraft

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ulair2.jpg
Kuva

Siipikuormitus sama kuin Solar Impulsessa 9kg/m2 ( FAA pilotti ).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ulair2.jpg

Se näyttää myös aivan SUNSEEKER IIlta....

------------

FAR Part 103 ( ilman lupia USAssa lennettävät ) koneet ovat ( Legal Eagle ) 110 kg ja 9.7 m2 siipeä.

http://www.betterhalfvw.com/details.htm


Eli FAA ( 80 kg ) pilotilla 21.5 kg/m2 siipikuormitus ja teho/painosuhde ( 110 kiloisella 25 kg/m2 )

Moottoriteho 30 hv eli starttiteho 30/240 ( 110 kg pilotti ) 0.125 hv/kg kun se Roter Vogelilla oli 0.033 hv/kg ja Wrenillä 0.037 hv/kg !

------------

Pikku raketeilla kuten DA-11:lla tehopaino suhde on vain 0.107 hv/kg ( http://www.angelfire.com/ks2/janowski/o ... aft/Davis/ )

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 13:40

Span Loading Hippiäisessä on 7.5-11 lbs/ft...eli alle DuckHawkin.

http://www.youtube.com/watch?v=Ln9fuR8uwIc#t=668

Perlanin nopeus FL900ssa Mach 0.5 !
Viimeksi muokannut topspeed1, Ma 09.12.2013 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 14:34

Tässä muuten voimassa oleva potkurikoneen korkeusennätys; http://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.161 56 tuhatta ja risat jalkaa...

Sen siipikuormitus startissa on/oli 46.5 kg ja korkealla 38 kg/m2.

Ta-152 H-1 kuormitus oli 222 kg/m2 ( max )...He-219 taas 306 kg/m2.

Tsaarin pojanpoika täräytti 13 kilsassa JU-86sta siipeen; http://spitfiresite.com/2010/04/the-ver ... rince.html

MkXIX:n max siipikuormitus on 210 kg/m2.

Spitti on korkeimmalla käynyt potkurihäätäjä...51550 jalkaa ( MkXIX ).
Viimeksi muokannut topspeed1, Ma 09.12.2013 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 17:27

Tässä Hippiäisen ja matkustajakoneeni teoreettinen korkeuskatto..25 km ( 75 000 ft )..päättely on hieman epätieteellinen.

Mikäli näin olisi niin olisin matemaattisesti todistanut, että less is more ! :wink:
Liitteet
altitude75000ft_less is more.jpg
altitude75000ft_less is more.jpg (75.8 KiB) Katsottu 3206 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 21:33

Solar Eagle ( 140 paikkaisen matkustajakoneen ) -koneen siipisalko mikäli puusta olisi varsin elegantin jäntevä 4 G.

Spruce Goose hengessä.

Löysin aivan mahtavan laskurin muuten tehoille; http://www.e-props.fr/EPHCalculateur_eng.php
Liitteet
solar eagle_4Gs_main_wing_root.jpg
solar eagle_4Gs_main_wing_root.jpg (41.17 KiB) Katsottu 3186 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 09.12.2013 22:04

Tässä on se maaginen minimiteho jolla uskon hipin kykenevän vaakalennossa säilyttämään lentokorkeuden...potkuri ei jarruta vaan kone on ikään kuin dynaamisessa liitolennossa. Maksimi aurinkoteholla vetoa startissa 16 kg ja korkealla nopeutta 150 km/t kun 6 kg vetoa 8 km:ssä.
Liitteet
hip_min_power.jpg
hip_min_power.jpg (68.4 KiB) Katsottu 3186 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 10.12.2013 10:09

Pakkautuu laatikkoon 4500 x 900 x 700 mm !
Liitteet
HIPPI_inA_BOX.jpg
HIPPI_inA_BOX.jpg (90.54 KiB) Katsottu 3175 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 10.12.2013 23:24

Tässä vielä hieman tuunattuna tuo säilytys.
Liitteet
Hippi_trailer_2.jpg
Hippi_trailer_2.jpg (118.77 KiB) Katsottu 3127 kertaa
Viimeksi muokannut topspeed1, Ke 11.12.2013 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 11.12.2013 09:58

Roter_Vogelin tehot/paino suhde vaakalennossa "vain" 0.0167 hp/kg eli 0.0123 kW/kg. Kuormitus edelleen moninkertainen lihasvoimahärveleihin verrattuna ( moottori 350 ccm ). Liite: SPORT AVIATION 1958

Täällä sama tyhjäpaino ilmoitettu..muualla 125 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Roter_Vogel
Liitteet
roter_vogel_power.jpg
roter_vogel_power.jpg (195.56 KiB) Katsottu 3102 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 11.12.2013 10:17

Musculair II tarvi vain 280 wattia liikehtimiseen optimaalisesti; http://de.wikipedia.org/wiki/Musculair

Eli teho/painosuhde oli vain 0.0025925 kW/kg !

1/5 osa Roter Vogelin tehosta vaakalennossa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 11.12.2013 11:46

Eli SUMMA SUMMARUM parhailla 22.8% film thin aurinkokennoilla saavutetaan korkealla 2.8 kW tehot ( 3.8 hv )..eli tasan 10 kertainen verrattuna Musculair IIeen .
Liitteet
2015_world_tour55_area.jpg
2015_world_tour55_area.jpg (105.92 KiB) Katsottu 3096 kertaa

Lukittu