Sivu 7/11

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 11.12.2013 14:44
Kirjoittaja topspeed1
Tässä vielä tasan 11 kertaa tehokkaampi ( tehopaino suhde ) kuin Musculair II. Eli Hippi varustettuna levymäisella tehokkaalla 44.8% panelilla myös. Se sopii moottoripodin päälle ja antaa juuri Musculair IIsen verran lisätehoa ( siis riuskan polkijan verran ). Hevosvoimina teho on 4.2 heppaa ja ylittää 2 x painavamman Roter Vogelin minimitehon. Tällä kombolla tehopaino suhde on sama kuin Burt Rutanin Voyagerilla startissa, mutta siipikuormitus vain 1/9 osa siitä.

Projekti tarvii varmasti myös jonkun elektroniikka inssin panosta jatkossa säätimien ja asennusten takia.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Pe 13.12.2013 10:02
Kirjoittaja topspeed1
Tästä voi vetää johtopäätöksenä että jos 40 kiloinen kone lentää FL250 korkeudessa 260 km/t pelkällä suoralla aurinkoenergialla niin 200 paikkainen kone tekee sen korkeammalla nopeammin käyttäen suhteessa vähemmän tehoa ja siipialaa. Eli tarve turvautua taas näihin; http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg on ohitettu ( kun öljy loppuu ).

Eli esim 6 m2 per henkilö ja 30 kg

...eli 200 x 30 kg + matkustajien omapaino= 3000 kg + 16 000 kg = 19 000 kg

Siipipinta-ala 200 x 6 = 1200 m2 !!!

Vessat, keittiö ja sisäänvedettävät landarit lisännee laitteen painon 5-6 000 kiloon.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Su 15.12.2013 17:58
Kirjoittaja topspeed1
Paljastamatta matkustajakoneversion kolmitahoja tässä sen parhaat speksit koossa joka suvaitaan kentillä.

Aurinkoisella säällä tehopainosuhde startissa/nousussa sama kuin DA-11:lla..ja noin 10 hv per ukko/akka/skidi !

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Su 15.12.2013 22:28
Kirjoittaja ht
Miten ajattelit toteuttaa rungon suhteissa tilavuus/paineistus/paino? Saattaapi olla joko mahdoton tai kovin hintava ratkaisu... :shock:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ma 16.12.2013 06:39
Kirjoittaja topspeed1
Paineistus tapahtuu 24 polkijan voimin ( koneen peräosassa 24 polkupaikkaa joissa vuorotellaan..jatkuva teho 6 kw jolla paineistetaan hiilikuidusta tehty rungon paineastia 20 psi). Rungon jäykistys ja siiven ( lifting body ) pitää muutenkin olla kestävä näissä osissa joten bulk headit ( laipiot ) ovat osa painestusjärjestelmän paineastiaa, jolloin lisäpainoa syntyy hyvin vähän.

Hippiäisessä on 2 x 6 hr happipullot eikä sillä lennetä 10 kilsaa korkeammalla.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ma 16.12.2013 06:46
Kirjoittaja topspeed1
Tämä voi olla mielenkiintoisinta tässä...jos matkustajakonetta ajetaan vain perämiehen kanssa kahdestaan on koneen tehopaino suhde parempi kuin Spitfire MKXIX:n. Eli konetta voidaan ajaa 50 asteen nousukulmassa ekat pari kymmentä minuuttia..jolloin ollaan jo 15-20 kilometrissa. Aurinkokaan ei tarvi olla kovin korkealla koska jos ajetaan auringosta poispäin ( joka on edellytys startissa tässä tapauksessa ) riittää että auringon deklinaatio on 30 astetta ( Suomen kesä ? ).
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koneella voidaan lentää Suomeen etelästä täydellä kuormalla, mutta talvella Suomesta voi koneen lentää pois vain noin 1/3 matkustajamäärällä, ehken vain 1/4:lla, koska kesälläkään ei voi ottaa kuin ½ matkustajista.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ma 16.12.2013 08:08
Kirjoittaja topspeed1
Eletravia2 on A60 Fauconnet moottoroituna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scheibe_Spatz

Pikkusaarella onkin tollanen myynnissä; http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... f=7&t=1087

http://www.electravia.fr/ELIGHT2Eng.php

Laskeskelin että ½ tunnin lentoon HIPPI koneella riittää 4 tällaista; http://www.rc-addict.nl/webshop/lipo-ac ... -lipo-accu ( täytyykin riittää koska 35 kiloiselle koneelle riittää yksi ).

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 09:34
Kirjoittaja topspeed1
Painon pudotus on muuten yli 80% raskaimpaan Elektrovian versioon verrattuna; http://www.electravia.fr/ELIGHT2Eng.php

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 18:12
Kirjoittaja Antti K
topspeed1 kirjoitti:Paineistus tapahtuu 24 polkijan voimin ( koneen peräosassa 24 polkupaikkaa joissa vuorotellaan..jatkuva teho 6 kw jolla paineistetaan hiilikuidusta tehty rungon paineastia 20 psi).
Matkustajat tarvii myös hengitysilmaa ja matkustamo tarvii lämmitystä. Nykyajan koneissahan systeemi toimii suunnilleen niin, että paineistettua ilmaa työnnetään matkustamoon jatkuvana virtana ja poistoventtiili pitää paineen tasaisena. Tuloilmaan sekoitetaan ahtimelta lämmintä vuodatusilmaa sen verran, että saadaan haluttu lämpötila.

180 matkustajaa + miehistö tarvii jo jonkun verran ilmaa per minuutti eli jonkunmoinen virtaus tarvitaan. Toki Hippiäisen tuloilma lämpiää adiabaattisesti paineistuksessa mutta kannattaa huomioida lisäksi koneen lämpöhäviö, mikä useamman kilometrin korkeudessa on ihan merkittävä vaikka kone varmasti onkin lämpöeristetty. Olihan lämpöeristeet painolaskelmissa? Lämpöhäviötä tapahtuu paitsi rungosta johtumalla myös kuljettumalla ilmastoinnin poistopuolella vaikka olisikin lämmön talteenotto. Polkeminen on kovaa hommaa jos matkustamon painekorkeus on vaikkapa 2,4km luokkaa, siinäkin sitä ilmaa kuluu :shock:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 18:33
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Antti K kirjoitti: 180 matkustajaa + miehistö tarvii jo jonkun verran ilmaa per minuutti eli jonkunmoinen virtaus tarvitaan. Toki Hippiäisen tuloilma lämpiää adiabaattisesti paineistuksessa mutta kannattaa huomioida lisäksi koneen lämpöhäviö, mikä useamman kilometrin korkeudessa on ihan merkittävä vaikka kone varmasti onkin lämpöeristetty. Olihan lämpöeristeet painolaskelmissa?:
Taitaa olla liikennekoneen suunnittelussa aika paljon huomioitavaa, kts: http://easa.europa.eu/agency-measures/c ... .php#CS-25

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 18:38
Kirjoittaja topspeed1
Lähtökohtaisesti jos tämä pikkukone ensin liikahtaa ja saadaan lentämään pelkästään aurinkokennoilla ja maksaa alle 20 K€ niin seuraava vaihe olisi suunnitella jotain isompaa. Tollanen iso FL750ssä cruisaava aurinkolaiva on valtava hyppy "tuntemattomaan".

Keksin vielä taittaa siiven puoliskon keskeltä niin saadaan mahtumaan kivasti traileriin. Menee se salko muutenkin poikki niksauskohdassa niin tämä suorastaa helpottaa suunnittelua.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 18:42
Kirjoittaja topspeed1
Antti K kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Paineistus tapahtuu 24 polkijan voimin ( koneen peräosassa 24 polkupaikkaa joissa vuorotellaan..jatkuva teho 6 kw jolla paineistetaan hiilikuidusta tehty rungon paineastia 20 psi).
Matkustajat tarvii myös hengitysilmaa ja matkustamo tarvii lämmitystä. Nykyajan koneissahan systeemi toimii suunnilleen niin, että paineistettua ilmaa työnnetään matkustamoon jatkuvana virtana ja poistoventtiili pitää paineen tasaisena. Tuloilmaan sekoitetaan ahtimelta lämmintä vuodatusilmaa sen verran, että saadaan haluttu lämpötila.

180 matkustajaa + miehistö tarvii jo jonkun verran ilmaa per minuutti eli jonkunmoinen virtaus tarvitaan. Toki Hippiäisen tuloilma lämpiää adiabaattisesti paineistuksessa mutta kannattaa huomioida lisäksi koneen lämpöhäviö, mikä useamman kilometrin korkeudessa on ihan merkittävä vaikka kone varmasti onkin lämpöeristetty. Olihan lämpöeristeet painolaskelmissa? Lämpöhäviötä tapahtuu paitsi rungosta johtumalla myös kuljettumalla ilmastoinnin poistopuolella vaikka olisikin lämmön talteenotto. Polkeminen on kovaa hommaa jos matkustamon painekorkeus on vaikkapa 2,4km luokkaa, siinäkin sitä ilmaa kuluu :shock:
Hyviä pointteja. :wink:

On tullut noita mietittyä, mutta kieltämättä paineistus korkealla tuo siihen uuden mausteen..eihän 4 senttiä uretaania hirveesti paina mutta kaksoisseinä/ sandwichrakenne kylläkin. Väittäisin että se ulompi kehä tulee olla paineenkestävä...sisempi vain kestävä.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 19:23
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
topspeed1 kirjoitti: Keksin vielä taittaa siiven puoliskon keskeltä niin saadaan mahtumaan kivasti traileriin. Menee se salko muutenkin poikki niksauskohdassa niin tämä suorastaa helpottaa suunnittelua.
Pistitkö myös rungon poikki samasta pituudesta (1/4 kärkivälistä), muutenhan traileria ei voi lyhentää kuin rungon mittaan ? :roll:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ti 17.12.2013 19:40
Kirjoittaja topspeed1
Ei Miuku ! :wink:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 12:10
Kirjoittaja topspeed1
Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta vielä tähän matkustajakone speksailuun, jota olen harrastanut tämän yksipaikkaisen rinnalla.

Aamulla 4 tunnin uurastuksen jälkeen sain putkella piennettyä frontal alaa ( etukuvanto ) 12% eli nyt 0,443 m2 per matkustaja eli nyt koneen poikkipinta edestä tasan 1/6 per matkustaja jos verrataan vaikka Elektravia2een. Eli kone on siis hyvin virtaviivainen. Nostin painon myös 6000 kiloon joka on realistinen.

Jos konetta lennetään 1/3 matkustajista siten, että 30 aikuista ovat ammattipyöräilijöitä ja 30 lasta loput saadaan tehopainosuhteeksi 3 x enemmän kuin mitä Solar Impulse käyttää korkealla vaikka koneen siipikuormitus on sama ( 10 kg/m2 )....ja tärkein osa...kun auringosta saadaan vain 1/5 maksimista eli 15-20 astetta eli Suomen talvessa ! Siis auringon deklinaatio 15-20 astetta.

Pyöräilijät lisäävät tehoa 5% keskivertoon verrattuna. Kokonaisosuus tehosta 10%.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 15:41
Kirjoittaja topspeed1
Hieman keskeneräistä kuvaa putkelta...pyörä liian iso landarissa.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 17:29
Kirjoittaja haapajarvi
Moro!

Mua rupes hiukan kiinnostaa toi Hippiäisen rakenne.
45kg sisältäen aurinkovoimalähteen ja jonkun moottorin....

Mitä exootista kuitua tommoseen oikein täytyy käyttää? Pelkästään siipien päällystysmateriaali (jos kangasta) painaa 10kg...
Koneen pitää kuitenkin kestää hiukan turbulenssia ja aikaisemmin esitetyt nopeudet aiheuttaa vielä omat rasituksensa.

Nimimerkki , vinkkejä purjekoneen keventämiseen kaivataan....

-Juha

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 19:08
Kirjoittaja topspeed1
Tämähän on erittäin paljon purjekonetta pienempi ja siipi on erittäin paksu..joten siitä saa keveän. Salko painaa 8 kiloa.

HBA saitilla kerroin nämä.

I did not eliminate 80% of Spatz-L I just designed an aeroplane for similar use that is more than 80% lighter.

Key words are:

1. Tighter ergonomic study
2. Inventions in spatial thinking
3. New lighter materials ie composites
4. Inventions in foil design
5. New inventions in drag reduction
6. Massive amount of research of existing aeroplanes
7. Extensive experimenting with flying models

...just to mention few !

----

Niin ja kannattaa muistaa että 10 metriä pidemmällä siivellä Musculair II painaa 20 kiloa vähemmän.

----

Komposiitti on muunmuassa 0,4 mm vaneri + 10 mm eps + 0,4 mm vaneri.

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 19:22
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
topspeed1 kirjoitti: HBA saitilla kerroin nämä…….
HBA :?: :roll:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Lähetetty: Ke 18.12.2013 19:24
Kirjoittaja topspeed1
Myös kandee vilkasta tätä taas kerran.

Massiivinen 3 x isompi Solar Challeger painoi vain 90 kiloa 15 kg painavampine kennoineen.