Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on To 18 Loka 2018 7:38

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke 01 Tammi 2014 11:33 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Ilmailulaitoksen ex-vt. arkkitehti kiittää hyvistä uudenvuodentoivotuksista ! :? Toivotan myös kaikille hyvää alkanutta vuotta 2014 !

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 03 Tammi 2014 0:19 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Asiaan takaisin...onko tuon dataa saatavilla ?


Liitteet:
bachem_lerche_mot2.jpg
bachem_lerche_mot2.jpg [ 32.7 KiB | Katsottu 4779 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 03 Tammi 2014 13:10 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Olisko tätä kokoluokkaa..laskin esitteestä, että Lerchen moottori painoi 28 kg ( 18 hv ).

http://www.youtube.com/watch?v=Lm6-ox32tHQ

Vyöt näyttää hyvältä.

Kuva


Liitteet:
hols_der_teufel2.jpg
hols_der_teufel2.jpg [ 245.14 KiB | Katsottu 4750 kertaa ]
hols_der_teufel1.png
hols_der_teufel1.png [ 85.23 KiB | Katsottu 4753 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 03 Tammi 2014 13:29 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Bachem Lerche voi silti olla pienempi..eli noin 120 kg empty moottorin kera.

http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCtter_H%C3%BC_17


Liitteet:
hutter_17-18353.jpg
hutter_17-18353.jpg [ 29.6 KiB | Katsottu 4753 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe 03 Tammi 2014 18:30 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
Kun noiden koneiden painoja vertaat nii huomioi kuski ja "matkatavarat"... Yhteensä kantsii arvioida se 110-120kg... Kevyellä koneella lentoonlähtopaino on tuplat tyhjäpainosta ...
Näkyy olevan pieni viba monissa luvuissa se että oletetaan tyhjämassaltaan puolet kevyemmän koneen olevan myös puolta kevyempi lentoonlähdössä.

-Juha


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 04 Tammi 2014 15:10 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Niin näinhän se menee..mutta hyvä suunnittelija tekeekin aivan jotain muuta..kts nämä; http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Lancaster vs http://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_Voyager

Voyagerin tyhjäpaino onkin vain 1/4 osa lastatusta !

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La 04 Tammi 2014 22:02 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
Riipuu katsellaanko me sitä purjelentokoneena vai ei?
Flightforum vois olla parempi paikka moottoroitujen lentolaitteiden kuvien esittelyyn...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma 06 Tammi 2014 23:54 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Valtuutan sut Haapajärvi esittelemään projektin FlightForumilla jos haluat !

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 0:11 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: Su 15 Marras 2009 1:52
Viestit: 124
Jos ollaan matalalla niin otetaan se termiikki mikä löydetään, vaikka olisi huono.

Ja jos on bannattu muilta foorumeilta, niin sitten postataan sille foorumille mille pystytään, vaikkei se liittyisi aiheeseen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 1:44 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
topspeed1 kirjoitti:
Valtuutan sut Haapajärvi esittelemään projektin FlightForumilla jos haluat !

A: Tuskin haluat mun esittelevän projektia - vois olla hiukan vähemmän maarittelevaa.
B: Minkälaisesta korvauksesta puhutaan työpanokselleni? Kyseessä on kaupallinen projekti, josta odotetaan tulevan kaupallinen tuote ...

Projektisssa on nääs 2 vikaa:
1: Moni laskelma (jos voi käyttää termiä laskelma) perustuu olettamukselle että koneen paino olisi 42kg
- mikä ei ole mahdollista ihan lujuusteknisesti.
- pilottin paino puuttuu yhtälöstä
- pilotille pitää myös tehdä turvallinen työtila
2: Ja siltikään tehot ei riitä...

Niin ja 3: Jos ton toteuttaa ja joutuu työvoimalle jotain hintaa laskemaan, niin hinta-arviokin on pielessä 10-100x

Joo ja 4: ihan laskelmiakin kannattas tehtä....

Pulinajakso on on ollut tähän asti asiallinen purjelentokeskustelupalsta - tarvitaanko me tänne kylähullua?



-Juha


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 15:21 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Sä alat Juha olla nyt vaarallisilla vesillä...ensinnäkin nimittely ja mollaaminen ei kuulu nettisaiteille. Siitä yleensä bännätään välittömästi !

Painosta voin kertoa seuraavasti; http://www.homebuiltairplanes.com/forum ... ots-6.html

Sitä paitsi Sanginjoella oleva Päätalo jota yleisesti haukutaan kylähulluksi loukkaantui erittäin vakavasti 4:nnen koneensa maahansyöksyssä vuosi sitten ( koneen uusi pakasta vedetty VW moottori sammui metsän päällä ). Arvostan tuota herraa kovasti..siinä on jotain samaa kuin Wrightin veljeksissä 1903. Opettele käytöstapoja jos pidät itseäsi kauhavalaisena.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Viimeksi muokannut topspeed1 päivämäärä Ke 08 Tammi 2014 19:01, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 15:53 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Haapajärvi olen itse tehnyt suunnitelmieni eteen töitä tässä taloudellisessa pienkone asiassa 8 vuotta. Aloitin yhteydenpidon USAn lekosuunnittelijoiden kanssa 1998...eräs heistä on jo kuollut..hänen isänsä keksi aikoinaan television...tiedäthän tuon vänkän " näköradion " ?

Niin....ja euroakaan en ole saanut korvausta mistään...mutta tiedonjanoni ainakin joissakin asioissa alkaa olla täytetty.

Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 17:03 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
topspeed1 kirjoitti:
Sä alat Juha olla nyt vaarallisilla vesillä...ensinnäkin nimittely ja mollaaminen ei kuulu nettisaiteille. Siitä yleensä bännätään välittömästi !

Opettele käytöstapoja jos pidät itseäsi kauhavalaisena.

Pyydän anteeksi "kylähullu" nimitystä! Jos sitten et ota sitä positiivisena :D
Kaikkea uutta voi miettiä - totta - ja on totta että monia neroja on pidetty enemmän tai vähemmän "hulluina"... mieluumin hullu kuin tyhmä :D

Mutta siltikin projekti sisältää mielestäni aspekteja jotka eivät ole toteutuskelpoisia - ei nyky tekniikalla, eikä ihan lähitulevaisuudessa.
Ja jos tahtuu vakuuttaa jonkun joka ei usko, niin pitää olla laskelmia ja todisteita.

-Juha
PS pitää korjata toi Kauhava - on jo vanhaa tietoa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 17:04 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
haapajarvi kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:
Ja jos tahtuu vakuuttaa jonkun joka ei usko, niin pitää olla laskelmia ja todisteita.

-Juha


Niin tai sitten lentävä kone...toope !

Edesmennyt ystäväni ( myös ) ilmailuguru Bill Husa sanoi kerran että kokenut lentokonesuunnittelija ei tarvi laskelmia ymmärtääkseen onko joku mahdollista vai ei.

Salon paino puusta on laskettu 8 kg ( siipikaaret 60-30 gr / kpl yht 840 gr). Siipi on luokkaa 15 kg. Runko noin 10 kg. Peräsimet 4 kg. Ohjaimet 2 kiloa..pyörät telineineen 3-4 kiloa.


Liitteet:
4,5G_teleskooppisiipi_sisin_8.4m_LITE.jpg
4,5G_teleskooppisiipi_sisin_8.4m_LITE.jpg [ 171.38 KiB | Katsottu 4475 kertaa ]
29eppler_fx170_best_LD_lowest_drag_highest_liftFL36.jpg
29eppler_fx170_best_LD_lowest_drag_highest_liftFL36.jpg [ 143.38 KiB | Katsottu 4477 kertaa ]
190_LD.jpg
190_LD.jpg [ 59.45 KiB | Katsottu 4477 kertaa ]
superPOLAR_2.3cl.jpg
superPOLAR_2.3cl.jpg [ 134.24 KiB | Katsottu 4477 kertaa ]
thick26_pros_polars_all_flaps30_cl2.26.jpg
thick26_pros_polars_all_flaps30_cl2.26.jpg [ 144.72 KiB | Katsottu 4477 kertaa ]

_________________
http://max3fan.blogspot.com
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 19:15 
Poissa

Liittynyt: Pe 22 Tammi 2010 15:55
Viestit: 66
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pelkät linkin muiden webbisivuille, viittaukset toisiin suunnittelijoihin tai oma ajatusvirtasi eivät oikein vakuuta lukijoita, pitää olla myös näyttöä.
Eli rakenna kone ja lennä sillä, niin sitten uskomme että sinulla oli toimiva suunnitelma.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 19:31 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ti 18 Helmi 2003 22:12
Viestit: 396
Paikkakunta: Mustasaari
Lainaa:
Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.


Jos joku onnistuu tässä, eli näitä koneita tulee (halvalla) myyntiin, niin viranomaiset laskee oitis painorajan arviolta 25:een kiloon :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 20:29 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Matts kirjoitti:
Lainaa:
Jos ja kun tästä tulee ilman lupaa lennettävä 45 kiloinen sähköleko niin ainakin olisi teoriassa mahdollista että niitä voitaisiin tehdä syntymäkunnassani Kauhavalla. Tämä työllistäisi ehkä jonkun ihmisen siellä...maksimissaan 100-200 ? Ensi alkuun protoa pitäisi varmaan tehdä kutakuinkin talkoilla.


Jos joku onnistuu tässä, eli näitä koneita tulee (halvalla) myyntiin, niin viranomaiset laskee oitis painorajan arviolta 25:een kiloon :twisted:


Juuri näin DI Ari Jämsen teki TEKESille tästä ( edeltäjästä samoilla tavoitteilla ) tutkimuksen ja lopputulema oli että liikenneministeriöstä oli ilmoitettu että jos joku onnnistuu oikeasti tekemään tällaisen alle 70 kiloisen koneen ja alkaa myydä sitä ihmisille jolla ei ole lentolupakirjaa tullaan tällainen porsaanreikä välittömästi tukkimaan valtiovallan toimesta ! En muista oliko kyseessä naisministeri vai kansliapäällikkö. Ilmeisesti KYLLÖNEN itse. Nainen oli kyseessä joka tapauksessa.

Jotain tarvis mielestäni tehdä jotta meilläkin olisi ultrakevyiden alapuolella oleva luokka kuten USAssa on FAR Part 103.

Oikeesti jos sakkausnopeus 38 km/t niin kuinka sillä voi saada itsensä hengiltä jos se kone on muuten kestävä ja turvallinen ja hyvin lentävä...jne. Eihän kukaan toope oikeasti mene lentämään ellei ole edes kaverin koneella lentänyt jne. tai käynyt joskus ultrakurssin tms.

Eihän polkupyörällä ajamiseenkaan tarvi lupaa ja ainakin mun fillari liikkui viimekesänä parhaimmillaan 61 km/t !

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 20:57 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
Jotta ei oltaisi ennakkoluuloisia, niin suunnitellaas porukalla. Aloitetaan vaikka tutkimalla millaine on siipi. Ketjussa esiintyvistä kuvista löysin seuraavat datat:
- Massa 15kg (yksi siipi vai molemmat siivet ?oletetaan yksi)
- Pituus 5m (oikeastaan hiukan alle, kärkiväli 10m)
- Pinta-ala 3,75 m2 (yhteensä 7.50m2)
- Jänne 3.75/5 = n. 75cm , hiukan yli koska siiven pituus on hiukan alle 5m johtuen rungon sisään menevästä osasta ja siiven kapenemisesta kärkeä kohti.
- Profiilin paksuus 15.53% -> n. 12cm (hiukan reilu)
- Salko 8kg (oletetaan taas yksi)
- Salon muoto = box
- Salon korkeus 5 tuumaa ...
Avaatko vähän tota salon lujuuslaskelmaa? Ei ihan uponnut - oonko tyhmä?
- Kaaret 840g
Miten vääntöjäykkyys on hoidettu - torsiorakenne vai pelkkä salko?
- Päällystysmateriaali? Massa? Toimiiko jäykistimenä? Vastaus: kangasta

Uso tai älä, niin pelkän siiven suunnittelussa ja rakentamisessa tulee esille kivoja haasteita. Aikaisemmin mainittu Päätälo kävi pari vuotta sitten esittelemässä Tiira 4 EFAH ja pääsin silloin näkemään laitteen. Vaikka oli jo mestarin 4. lentolaite, niin haasteita olis senkin kanssa ollut.


-Juha


Viimeksi muokannut haapajarvi päivämäärä Ti 07 Tammi 2014 23:41, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 23:09 
Poissa
Aktiivikirjoittaja
Avatar

Liittynyt: Ke 05 Kesä 2013 9:10
Viestit: 505
Paikkakunta: Oulu
Okei siis siipi on yhtä kuin lifting surface..on vain yksi...kaksiosainen sellainen.

900 mm on jänne ja kapenee 465 mm keskeltä suurinpiirtein...( gullwing on planform ) ja kv 9.4 m. Yksi salko on 4 kg....laskettu ohjelmalla 4 g + ja -.

Siinä on vaneri jäykistetty johtoreunan päälle asti ( leading edge ) salosta lähtien...rättiä takaosa.

Mutta nämä rakenteet ovat tässä vaiheessa liikesalaisuuksia...koska poikkeuksellisen keveän rakenteen suunnittelu on vaatinut R&Dtä jo vuosia.

Foamia 90% painoprosentteina....0,4 mm + 0,8 mm vaneria ja hiilaria miksattu aivan uudella tavalla...kevennysreikiä kovasti jne.

_________________
http://max3fan.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti 07 Tammi 2014 23:40 
Poissa
Aktiivikirjoittaja

Liittynyt: To 03 Syys 2009 0:49
Viestit: 167
Nyt ei ole hyvä aika vedota liikesalaisuksiin... Siinä menee helposti loppukin uskottavuus...
Jos takana olis useampi vuosi R&D, olisi meillä nähtävillä moinen siipi.

Mutta lisätäänpä uusi tieto siivestä listalle - päällystys kangasta... Veikkaisin n. 300g/m2 + lakka tai maali (kumpi?)

-Juha


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com