Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Matts kirjoitti:4.5 hp tuntuu vähän alimitoitetulta :?
Okei siis selvennän hieman..B&S kieltää käyttämästä ruohonleikkuriaan lentokoneissa mutta mylly on 149 cc...eli saman kuin tämä; http://www.desertaircraft.com/engines_d ... age=DA-150

Mutta tuota 4.5 hvn BS 450stä on käytetty mikroautoissa ja kun nipistetään noin 6-7 hv se kuulemma kestää. Mihinkään valtameren ylityksen ei sillä voi lähteä...mutta esim rullauskokeissa vaikka testimoottorina ellei rahat riitä 1400 USD DA_150 myllyyn tms.

Siipien kannon voi kokeilla noin 1 tuhannen euron rahallisella investoinnilla..kunhan lento korkeus on alle 5 metriä...moottoririkon sattuessa ( ja se sattuu varmasti jos nipistää esim 12 heppaa 150 euron ruohonleikkurista )..1:15 liitoluvulla ei kauas lennetä kun moottori sammuu ja 40 km/t sakkausnopeus voi silti viedä hengen jos ei peltoa löydy tai ei osu sinne. Koneen siiven turvallisuushan testataan staattisesti maassa hiekkasäkeillä staattisesti kuormittamalla ( Esim + 4 G ja -2 G ).

:|

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tässä muuten kone jonka valmistus tehtaassa lopetettiin 1939.

Pietenpol Air Camper; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... overed.JPG

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... w&dur=2644

Ensilento 1928; http://en.wikipedia.org/wiki/Pietenpol_Air_Camper

Sen seuraaja ensimmäinen homebuilt; http://fi.wikipedia.org/wiki/Ace_Baby_Ace

Ja toinen seuraaja ja ensimmäinen FAA laillinen homebuilt: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Heath_Parasol1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Heath_Parasol

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Pientä vertailua 1928 homebuiltin kanssa.

1929 muuten Karhumäen Tiira oli 7 m pitkä....Pietenpol Air Camper on 5.5 m pitkä.
Liitteet
Hippiainen_1XZ.jpg
Hippiainen_1XZ.jpg (111.86 KiB) Katsottu 6130 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Sitten vielä "PORCO ROSSO" vesitasoversio ! :wink:
Liitteet
Hippiainen_1Vs.jpg
Hippiainen_1Vs.jpg (23.46 KiB) Katsottu 6132 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Jenkeissä oli 1967 vastaava design Flaglor Scooter; https://en.wikipedia.org/wiki/Flaglor_Scooter

Tämä volkkarin moottorille ja melko iso myös pituus 4.8 m. Tyhjänä 180 kg.

Kuva

Popular Mechanics Toukokuu 1972; http://books.google.fi/books?id=StQDAAA ... &q&f=false

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Liitteet
flaglor_scooter.jpg
flaglor_scooter.jpg (69.43 KiB) Katsottu 6098 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Sandwich siipikaarien työkalu !

Kuva

Flying High ( ZZ TOP ) ; http://www.youtube.com/watch?v=_qFiYyWmbCY
Viimeksi muokannut topspeed1, Ke 31.07.2013 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Pituus nyt 4050 mm !

Tipsy Nipperiä 450 mm lyhyempi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tipsy_Nipper
Liitteet
tipsy_Hip65.jpg
tipsy_Hip65.jpg (76.94 KiB) Katsottu 5995 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tässä vielä Moni Motorglider josta hiljattain tehtiin ElectraFlyer C versio Cafe kisaan

http://www.scalesoaring.co.uk/MOTOR_GLI ... _Docs.html

22 hp myllyllä menee hyvin 117 KG tyhjänä.

Kuriosoteettinan Eklundin TE-1 OH-TEA; http://www.oshkosh365.org/saarchive/eaa ... 195805.pdf
Liitteet
MONI_HIP_TIPSY_PIET_S.jpg
MONI_HIP_TIPSY_PIET_S.jpg (76.8 KiB) Katsottu 5954 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tällä saisi vastuksen minimoitua entisestään; http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... duct=14427

Hinta 432 usd. :roll:

Kuva

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Koneeseen ujuttautumista on helpotettu avaamalla takaosaa ohjaamosta isommaksi.
Liitteet
4150mm1.jpg
4150mm1.jpg (73.74 KiB) Katsottu 5620 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Nyt alkaa olla zeniitissä.

Jos tolla 10 kv sähkisellä + aurinkokennoilla sais sen pysymään ilmassa vaakalennossa ?

Kuva

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Verranto MONIiin !
Liitteet
Hip_3c.jpg
Hip_3c.jpg (78.05 KiB) Katsottu 4933 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Voisko joku kommentoida tätä...kaveri fbssä ehdotti kannuspyörää paljon parempana ratkaisuna.

Näen siinä muutamia ongelmia. Näkeekö kukaan muu ?
Liitteet
SMALL_plane1z.jpg
SMALL_plane1z.jpg (76.76 KiB) Katsottu 4912 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tuulian verrattiin myös...tässsä RF-4 tämän Hippiäisen kanssa.
Liitteet
RF-4_mini.jpg
RF-4_mini.jpg (109.79 KiB) Katsottu 4884 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

900 mm dia potkuri mahtuu nyt pyörimään.
Liitteet
electric_hippiäinen.jpg
electric_hippiäinen.jpg (77.15 KiB) Katsottu 4862 kertaa
hip_3850mm-p900mm.jpg
hip_3850mm-p900mm.jpg (109.07 KiB) Katsottu 4862 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Riittääkö 3.5 hv teho kuten RAY STITTSin SKEETOssa ?

Here an article says 1000 lbs sail plane needs 40 lbs of thrust to stay in level flight.

1000 lbs at 25/1 Lift to drag needs 40 pounds of thrust to remain inlevel flight. Any thrust above that number would result in eitherclimb or a faster level speed. So in theory, using those numbers,40.0000001 pounds of thrust would get the job done - eventually. 100pounds of thrust (2 large model turbines) would probably give areasonable rate of climb for a self-launch.Rather than do all the math just download a demo version of X-plane,add a jet to the glider and see what happens. http://www.X-plane.comJust remember that the simulation is no better than the data fed intoit............................===============Leon McAtee


from: https://groups.google.com/forum/#!topic ... o6XS5_oV4U

Tämä HI-1 painaa kuitenkin vain 363 lbs ( 170 kg ).

18 hepalla lienee 105 mph huiput.

Koneen pitäisi myös pysyä ilmassa aurinkoenenergialla Suomessa ( 1.9 kW ).
Liitteet
28 lbs_thrust 1.9kW.jpg
28 lbs_thrust 1.9kW.jpg (92.95 KiB) Katsottu 4853 kertaa
18hp105mph.jpg
18hp105mph.jpg (91.34 KiB) Katsottu 4853 kertaa
thrust_15 kg_hip.jpg
thrust_15 kg_hip.jpg (93.93 KiB) Katsottu 4855 kertaa
18KG3.5 hp.jpg
18KG3.5 hp.jpg (94.6 KiB) Katsottu 4855 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Lasketaanpa vielä pysyykö laite ilmassa 54.4 km/t nopeudessa ( 33.8 mph ) 1.9 kw teholla.

½ x 1.3 ( kg / m3 ) x 228 ( m/s ) x 8.4 ( m2 ) x 1.5 = 187 kg ( nostovoima ) ...eli 62 kg + 110 kg = 172 kg...eli 15 kiloo saa olla tavaraakin vielä ( tai kerroin nostovoimalle 1.4 ).

http://apstraining.com/blog/2009/10/13/ ... -equation/

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

90 mph ( 145 km/t ) ja 28 kg vetoa luulis riittävän huonoissakin olosuhteissa.

Myös aurinko energia teholla saatu nopeus vastaa prikulleen Solar Impulsen matkanopeutta ( 69 km/t ).
Liitteet
17kg2.8kw.jpg
17kg2.8kw.jpg (95.76 KiB) Katsottu 4818 kertaa
solar_hip.jpg
solar_hip.jpg (128.53 KiB) Katsottu 4819 kertaa
28kg10kw.jpg
28kg10kw.jpg (96 KiB) Katsottu 4819 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tässä muuten vielä näkemykseni siitä miten lennetään sen jälkeen kun öljy on loppunut ja jäljellä aurinkoenergia ja ydinvoima.

:wink:

200 km/t 15 km korkeudessa..polkemalla happea/paineistus.
Liitteet
economy_GEKKO_thrust.jpg
economy_GEKKO_thrust.jpg (97.97 KiB) Katsottu 4766 kertaa
economy_GEKKO65.jpg
economy_GEKKO65.jpg (171.26 KiB) Katsottu 4766 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tässä vielä tuon matkustajakoneen maximi "hätäteho" kun polkuvoima otetaan käyttöön.

243 km/t !
Liitteet
economy_GEKKO_thrust_max.jpg
economy_GEKKO_thrust_max.jpg (95.97 KiB) Katsottu 4767 kertaa

Lukittu