Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Onko CG 25% mahdoton tässä combossa ?

Takarungossa "rimat" styrsa vaneri sandwich lautaa.

Moottori; https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... duct=14427

...tai 150 cc ROTOMAX; http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... motor.html


...oho akut maksaa enemmän kuin moottori; http://www.campsolution.com/highdischar ... ypack.aspx
Liitteet
Hipster_electric2z.JPG
Hipster_electric2z.JPG (69.03 KiB) Katsottu 4879 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Ilmeisesti rungon yksinkertaistusta voisi jatkaa... HM-14 koneessa pääni ottaisi yläsiipeen kiinni !
Liitteet
hm14_pouduciel_hipster75.jpg
hm14_pouduciel_hipster75.jpg (106.54 KiB) Katsottu 4846 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Okei nyt pohja tasainen ja muutenkin yksinkertaisempi.

Hain hieman mallia HM 14 koneesta..toki tämä on 300 mm pidempi jne.
Liitteet
Flygande_Loppan_500px.jpg
Flygande_Loppan_500px.jpg (65.19 KiB) Katsottu 4797 kertaa
Hipster_electric3structure_ply2.jpg
Hipster_electric3structure_ply2.jpg (134.5 KiB) Katsottu 4797 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Karvan verran virtaviivaistusta vielä...alkaako olla ?
Liitteet
Hipster_3_vues45.jpg
Hipster_3_vues45.jpg (80.4 KiB) Katsottu 4779 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Koneeseen istuutuminen !

Tässä 51 euron potkuri 400 euron Turnigy sähkömoottoriin; http://www.3w-modellmotoren.com/katalog ... -3212.html

Pilotti joka on piirretty kuvaan ei ole ihan mikään tavallinen jockey vaan Charles Lindbergin kokoinen jättiläinen !!!
Liitteet
Hipster_boarding45.jpg
Hipster_boarding45.jpg (114.89 KiB) Katsottu 4756 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Okei nyt alkaa olla..onko elektroniikka guruja jotka kertoo kuinka tuo sähköpuoli ja akut ( + regulaattori ) tässä saadaan tuottamaan 1 h 50 min virtaa tuolle 10 kW Turnigy moottorille ?


Alla vielä korjaus sillä POU DU CIELin mukana tuli skaala tikku jonka mukaan tajusin vasta nut skaalata sen oikeaan kokoon putkellani.
Liitteet
Hipster2_pik-26_45.jpg
Hipster2_pik-26_45.jpg (101.83 KiB) Katsottu 4749 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Lievää tuunausta jalkatilassa ! :roll:
Liitteet
Hipster_3_vues_fence_hatch55.jpg
Hipster_3_vues_fence_hatch55.jpg (174.91 KiB) Katsottu 4736 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Vielä salko asiaa...

Plus miinus 6 G:tä tällä siivellä jos kuusesta salkorakenne. Mahdollisesti myös männystä koska pieni teräsputki avittaa juuressa.

Teräsputki auttaa kiinnittämään siiven runkoon ja auttaa kestämään mm ns. kovat laskeutumiset.
Liitteet
Hipster_spar_cap65.jpg
Hipster_spar_cap65.jpg (144.46 KiB) Katsottu 4719 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

9,2 kg painoa salolle 3,5 G rasituksella. Laskettu samalla laskimella. Tuella varustetun siiven salon paino olisi puolet siitä..jopa alle hieman. Liitteenä minimiteho vaakalennossa...polkemalla olisi teoriassa mahdollista pitää kone vaakalennossa jopa allekirjoittaneen...noin 5-10 sekunttia ! Merkittävintä lienee tieto siitä, että aurinkoenergialla tuo teho voidaan ylittää 200% jolloin lentoonlähtö optimaalisissa olosuhteissa lienee mahdollista ilman lisätehoa ( ladattuja akkuja ).

Toki täytyy näitä potkuriteholaskureita hieman ihmetellä. :mrgreen:
Liitteet
810mmprop_minimum cruise speed_power.jpg
810mmprop_minimum cruise speed_power.jpg (110.67 KiB) Katsottu 4684 kertaa
solar_hipxter85.jpg
solar_hipxter85.jpg (170.32 KiB) Katsottu 4684 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Okei mopuna vielä siivenkärjet uusittu.
Liitteet
motorgliders2.jpg
motorgliders2.jpg (126.36 KiB) Katsottu 4660 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Tämä saattaa kiinnostaa. Solar Challenger joka lensi 1981 oli 3 kertaa suurempi kuin Hippiäinen ja lensi 23 m2 aurinkopanelein joiden paino oli 30 kg. Hippiäisen 10.4 m2 panelit painaa 3 kg ja tuottaa optimaalisesti 22.8% teholla 2.8 kw kun SCssä aikoinaan oli 3.8 kW tehoa paneleista.

Liitteessä on nyt mini Hippiäinen joka täyttää FAR PART 103 sakkaus ja huippunopeus vaatimukset.
Liitteet
solar_challenger_hippiainen80.jpg
solar_challenger_hippiainen80.jpg (171.37 KiB) Katsottu 4639 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Siipisalon paino on nyt 8 kg ( 4 + 4 ). Seuraavaksi aion laskea aurinkoenergiateholla koneelle maksimi lentokorkeuden. Sitä varten postaan tänne tämän laskurin muistilapuksi.

http://www.denysschen.com/catalogue/density.aspx

Oletan että koneen mekaaninen hengitysilman painejärjestelmä toimii ( ottaa ajovirrasta potkurin kärjen takaa hengitysilman sisään ). :wink:

Tätä tarvitaan; http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/lifteq.html ( lift equation )

Ja potkurin työntövoimaa mittaava laskuria. http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/

Eli siis me tiedetään että korkealla optimiolosuhteissa tehoa kehittyy 10.4 m2 paneleilla 22.8% tehokkuudella 2.8 kW.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Ja tässä sitä vastaava nopeus korkealla ( 7-8 km ). Nostovoimakertoimen mukaan ja lift calculationin kautta saadaan että 80 kg ukko lentää 79 km/t. 15 km ei voi mennä koska happea ei saada ajovirrasta enää ja siipikuormitus 1/3 enemmän kuin Solar Impulsella ( joka tosiaan lentää 15 km korkeudessa jossa vastus on pieni ). Tämä on kuitenkin 10 km/t nopeampi kuin SI.

Aiemmin oli jo esitetty että tarvittava veto/thrust on 6.5 kg koneelle koska 1/3 pursikoneen ( 1000 lbs massasta 110 kiloisella ukolla/kuormalla ) tämähän on vain 280 lbs eli oikeesti vetoa tarvitaankin vain 12.3 lbs...eli 5.55 kg.
Liitteet
7500M_airdensity_speed.jpg
7500M_airdensity_speed.jpg (96.89 KiB) Katsottu 4594 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Eli 92 km/t on huiput näillä laskureilla ( suuntaa antava ).
Liitteet
7500M_airdensity_speed2.jpg
7500M_airdensity_speed2.jpg (82.91 KiB) Katsottu 4590 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Jos joku nyt väittää ettei noin pienellä teholla voi lentää niin Ray Stitts lensi jo 1957 2,2 kw teholla 13 kg/m2 siipikuormituksella.
Liitteet
skeeto_sa-8_hip.jpg
skeeto_sa-8_hip.jpg (62.92 KiB) Katsottu 4588 kertaa
sKEETo_specs.jpg
sKEETo_specs.jpg (106.04 KiB) Katsottu 4590 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Ray Stittsin 56 vuotta sitten lentänyt Skeeto aloitti ultra lentämisen USAssa.
Liitteet
skeeto_sa-8_hip45.jpg
skeeto_sa-8_hip45.jpg (79.86 KiB) Katsottu 4573 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Muutamia paikkoja jotka triplaavat vastuksen Hippiäiseeen verrattuna...plussaa on potkurivirran aiheuttama noste pohjan etumuotolevyssä..se vaan on liian jyrkkä vastuksen kannalta.

1. Polttoaine säiliö / tuliseinä aiheuttaa flat platen.
3. Tuulilasi liian iso ja pysty.
3. Alapuoleinen levy liian jyrkkä.
4. Valtavan pitkiä tukia paljon.
5. Ohjaamon jälkeinen rungon takaosa ei tasoita pilotin aiheuttamaa jättöpyörrettä juuri lainkaan.
Liitteet
skeeto_sa-8_hip45_5points.jpg
skeeto_sa-8_hip45_5points.jpg (86.11 KiB) Katsottu 4571 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »

Onko ilmatieteilijöitä...kuinka paljon saan ilmanpainetta nostettua ajovirrasta jota tehostaa potkurivirta ?
Liitteet
hip_regulator70_min2_73_moni_comp.jpg
hip_regulator70_min2_73_moni_comp.jpg (76.08 KiB) Katsottu 4533 kertaa
hip_regulator70.jpg
hip_regulator70.jpg (38.4 KiB) Katsottu 4533 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 »


Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Matts »

Ei taida nousta niin korkealle että olis tarvis.

Lukittu