Mikä oli se kilpapursikone ?
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Tällä on kuitenkin 6-kertainen power to weight ratio Solar Impulseen nähden cruisessa ja startissa aurinko energiallakin pelkästään 1 prosentin etu...tosin siipikuormitusta on 12-15% enemmän riippuen set upista.
Ajatus olisi että rinnan kytketyillä 7( max 10 ) x 450 gramman 51.8 voltin akuilla ( C60 ) ajetaan kone ilmaan aika vihaisesti ehkä kilometriin tai kahteen ja aurinko hoitaa loput, koska aurinkotehoilla pelkästään kestää tosiaan verraten kauan päästä 7-8 kilsaan ja Atlantin ylityksen pisin 1040 km leki jää haaveeksi. Korkealle pitää sen takia päästä että matalalla koneen vastus liian suuri nopeaan lentämiseen.
OT: Tänään muuten heitin Toppilan frisbee golf parkissa 187 metrisen midarilla ....Innovan Star Eagle ( 175 gr ) oli kiekkona.
Ajatus olisi että rinnan kytketyillä 7( max 10 ) x 450 gramman 51.8 voltin akuilla ( C60 ) ajetaan kone ilmaan aika vihaisesti ehkä kilometriin tai kahteen ja aurinko hoitaa loput, koska aurinkotehoilla pelkästään kestää tosiaan verraten kauan päästä 7-8 kilsaan ja Atlantin ylityksen pisin 1040 km leki jää haaveeksi. Korkealle pitää sen takia päästä että matalalla koneen vastus liian suuri nopeaan lentämiseen.
OT: Tänään muuten heitin Toppilan frisbee golf parkissa 187 metrisen midarilla ....Innovan Star Eagle ( 175 gr ) oli kiekkona.
Viimeksi muokannut topspeed1, To 05.12.2013 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Tässä vielä ilmeisesti käytännöllisin ratkaisu korkealla lentämiseen.
- Liitteet
-
- hip_regulator70_2bottles.jpg (105.2 KiB) Katsottu 5100 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Tässä vielä verranto Atlantin ylitystä pian yrittävän koneen kanssa.
Duckhawkin siipikuormitus on 58 kg...joten kovin korkealle tuolla huiskalla tuskin päästään...sisäänleivotut aurinkopanelit tarvitsisivat kuitenkin lentokorkeutta.
Samat ennarit mielessä; http://www.etlantic.com/records.html
http://www.etlantic.com/index.html
Duckhawkin siipikuormitus on 58 kg...joten kovin korkealle tuolla huiskalla tuskin päästään...sisäänleivotut aurinkopanelit tarvitsisivat kuitenkin lentokorkeutta.
Samat ennarit mielessä; http://www.etlantic.com/records.html
http://www.etlantic.com/index.html
- Liitteet
-
- duckhawk.jpg (70.04 KiB) Katsottu 5087 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Atlantin ylittäjä !
Siipi pieneni hieman.

Siipi pieneni hieman.
- Liitteet
-
- highflyer_hip73.jpg (82.43 KiB) Katsottu 5064 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Miksasin tämän vielä kerran jotta Duckhawkin arvot saadaan ikään kuin parannettua.
Hyvää itsenäisyyspäivää !
Hyvää itsenäisyyspäivää !

- Liitteet
-
- duckhawk_6zx.jpg (98.12 KiB) Katsottu 5043 kertaa
Viimeksi muokannut topspeed1, To 05.12.2013 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Muutoksen muutos...sen verran tuota keveyttä arvostan ja nostovoimaa, että tällainen siipi sittenkin ( helpompi myös tehdä ).
- Liitteet
-
- duckhawk_7s.jpg (111.55 KiB) Katsottu 5027 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Ajatusleikkinä suunnittelin 90 paikkaisen 132 m kv matkustajakoneen ( Mtow 10 000 kg ) jossa 990 m2 aurinkopanelia joista 200 neliötä tehokkaampaa 45 % teholla toimivaa loput 22.8% teholla.
Jos kone lentäisi kuten Solar Impulse 15 KM:ssä ( 43 mph 7 kw:lla ) se tarvitsisi vain 10 kg työntövoimaa per mylly ( 4 potkuria ).
http://usatoday30.usatoday.com/weather/wstdatmo.htm
Maximi teholla ja jaettuna neljällä ( yhden potkurin teho ) tuplaamalla työntövoimatarve ( ilma 1/5 tiheydeltään merenpinnan tasoon nähden ) saan laitteen huippunopeudeksi 310 km/t. Koneen matkustajista 20 vuorollaan polkee virtaa paineistuksen ylläpitämiseksi..jolloin koneen kokonaisteho on 402 kw ( auringosta ) ja 7 kw polkijoista.
Olisko tollanen 310 km/t jo siedettävä matkanopeus Atlantin ylittämiseen "ilmaiseksi" ?
Jos kone lentäisi kuten Solar Impulse 15 KM:ssä ( 43 mph 7 kw:lla ) se tarvitsisi vain 10 kg työntövoimaa per mylly ( 4 potkuria ).
http://usatoday30.usatoday.com/weather/wstdatmo.htm
Maximi teholla ja jaettuna neljällä ( yhden potkurin teho ) tuplaamalla työntövoimatarve ( ilma 1/5 tiheydeltään merenpinnan tasoon nähden ) saan laitteen huippunopeudeksi 310 km/t. Koneen matkustajista 20 vuorollaan polkee virtaa paineistuksen ylläpitämiseksi..jolloin koneen kokonaisteho on 402 kw ( auringosta ) ja 7 kw polkijoista.
Olisko tollanen 310 km/t jo siedettävä matkanopeus Atlantin ylittämiseen "ilmaiseksi" ?
- Liitteet
-
- Solar Impulse equivalent thrust_doubled2.jpg (87.55 KiB) Katsottu 4984 kertaa
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Myös vain ajatusleikkinä:topspeed1 kirjoitti:Ajatusleikkinä suunnittelin 90 paikkaisen 132 m kv matkustajakoneen ( Mtow 10 000 kg ) jossa 990 m2 aurinkopanelia joista 200 neliötä tehokkaampaa 45 % teholla toimivaa loput 22.8% teholla.
Jos kone lentäisi kuten Solar Impulse 15 KM:ssä ( 43 mph 7 kw:lla ) se tarvitsisi vain 10 kg työntövoimaa per mylly ( 4 potkuria ).
90 matkustajaa matkatavaroineen on noin 9 000 kg, joten koneen rakenteille (MTOW:n ollessa 10 000 kg) jää siitä vain 1000 kg, joka on suurin piirtein sama kuin C185:n tyhjämassa. Taitaa suunnitelmassa olla pieni laskuvirhe tai sitten matkustajat eivät ole ihmisiä?
Hyvää Joulun odottelua

Miuku
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Ehdota tätä O´Learylle. Jätkä varmaan innostuisi välittömästi...topspeed1 kirjoitti: Koneen matkustajista 20 vuorollaan polkee virtaa paineistuksen ylläpitämiseksi.. ?

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Se on Miuku totta matkatavaroille ei ole laskettu mitään ja aikuisen keskipaino 70 kg ( nainen vs. mies ).
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Nostin Mtow:n 12300 kiloon ja keskipaino 80 kg aikuisille ( 80 kpl ) ..+ luggagea 14 kg per matkustaja.
Siipikuormitus nousi 14.1 kg/m2 lukemaan..jolla kone lentää edelleen mainiosti...itseasiassa ilmeisesti jopa 18 km sopisi korkeudeksi.
Huippunopeuden 358,5 km/t lisäksi tail wind voi lisätä nopeuden ( TAS ) 500 km/t asti ( vastatuulta pitää välttää ).
Siipeä ja panelipintaa tuli lisää. Alla yhden potkurin teho korkealla.
Kärkiväkiä on 44 m enemmän kuin AN-225:lla; http://fi.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225
Siipikuormitus nousi 14.1 kg/m2 lukemaan..jolla kone lentää edelleen mainiosti...itseasiassa ilmeisesti jopa 18 km sopisi korkeudeksi.
Huippunopeuden 358,5 km/t lisäksi tail wind voi lisätä nopeuden ( TAS ) 500 km/t asti ( vastatuulta pitää välttää ).
Siipeä ja panelipintaa tuli lisää. Alla yhden potkurin teho korkealla.
Kärkiväkiä on 44 m enemmän kuin AN-225:lla; http://fi.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225
- Liitteet
-
- Solar Impulse equivalent top speed.jpg (108.21 KiB) Katsottu 4960 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Hyvin mahdollistaettä vauhti on kuitenkin vain tätä luokkaa..ja myötätuulessa TAS sitten esim 300-350 km/t.
Tuo static thrust ei oikein vastaa tehoa korkealla..vaan enemmän lentoonlähtö tehoa voi sillä tutkia.
Tuo static thrust ei oikein vastaa tehoa korkealla..vaan enemmän lentoonlähtö tehoa voi sillä tutkia.
- Liitteet
-
- hippi_top_speed_SI_equivalent_times 4.jpg (112.49 KiB) Katsottu 4937 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Dynamic thrust näyttää olevan yleensä enemmän kuin edes kalkuloitu dynaaminen työntövoima; http://electricrcaircraftguy.blogspot.f ... ation.html
NASA on tutkinut aihetta myös; http://www.nasa.gov/centers/dryden/pdf/ ... H-1141.pdf
NASA on tutkinut aihetta myös; http://www.nasa.gov/centers/dryden/pdf/ ... H-1141.pdf
- Liitteet
-
- dynamic_thrust.jpg (121.64 KiB) Katsottu 4934 kertaa
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Hyvä Joulupukki anna näiden suunnitelmien toteutua !topspeed1 kirjoitti:Nostin Mtow:n 12300 kiloon ja keskipaino 80 kg aikuisille ( 80 kpl ) ..+ luggagea 14 kg per matkustaja.
Siipikuormitus nousi 14.1 kg/m2 lukemaan..jolla kone lentää edelleen mainiosti...itseasiassa ilmeisesti jopa 18 km sopisi korkeudeksi.
Huippunopeuden 358,5 km/t lisäksi tail wind voi lisätä nopeuden ( TAS ) 500 km/t asti ( vastatuulta pitää välttää ).
Siipeä ja panelipintaa tuli lisää.
Soveltamalla näitä suunnitelmia saataisiin aikaiseksi sähkötoiminen paineistettu ultrakevyt lentokone jonka (450 kg MTOW) tyhjämassa olisi 144 kg, kuormattavuuskin olisi riittävä 306 kg ja jolla päästäisiin jopa 18 kilometrin korkeuteen. Tällä ratkaistaisiin ultrien kuormattavuuspulmat ja samalla tulisi vähennettyä ilmailun aiheuttamien päästöjen määrää.
Lisäänpä tämän joululahjatoiveisiini

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Yritän etsiä tietoa korkealla ja kauas lentämisestä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_49
Japanilaisilla oli myös vastaava..muistaako kukaan ?
Täällä Koken-Ki; http://en.wikipedia.org/wiki/Koken-ki
Antonov/Tupolevin ANT-25; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-25
Bristol type 138; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Type_138
Farman F-1000; http://translate.google.com/translate?j ... e-4558.htm
Näistä se alkoi !
Varsinaiset FAI korkeusennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_altitude_record ja matkaennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_distance_record
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_49
Japanilaisilla oli myös vastaava..muistaako kukaan ?
Täällä Koken-Ki; http://en.wikipedia.org/wiki/Koken-ki
Antonov/Tupolevin ANT-25; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-25
Bristol type 138; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Type_138
Farman F-1000; http://translate.google.com/translate?j ... e-4558.htm
Näistä se alkoi !
Varsinaiset FAI korkeusennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_altitude_record ja matkaennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_distance_record
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
FAI luokiteltuja M. Yatesin ennareita ( 500-1000 kg ); http://www.flightofthecentury.com/yates ... rds-to-14/
Jean Luc Soullierilla on kaikki alle 300 kg lentolaitteiden sähköversio ennarit; http://www.fai.org/record-microlights-paramotors
Arnold Ebneter rikkoi Keltiäisen aiemman ennnätyksen jonka suomalainen inssi teki 50-luvulla.
Jean Luc Soullierilla on kaikki alle 300 kg lentolaitteiden sähköversio ennarit; http://www.fai.org/record-microlights-paramotors
Arnold Ebneter rikkoi Keltiäisen aiemman ennnätyksen jonka suomalainen inssi teki 50-luvulla.
- Liitteet
-
- ebneter.jpg (45.63 KiB) Katsottu 4911 kertaa
-
- FAI_alle_300KG.jpg (213.88 KiB) Katsottu 4911 kertaa
-
- Luc Soullier.jpg (84.49 KiB) Katsottu 4911 kertaa
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Sain tuunattua matkustajakoneen 120 m kv mittaan.
Tässä siihen twin moottorit ( yhteensä siis 8 myllyä ).
http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html
Tässä siihen twin moottorit ( yhteensä siis 8 myllyä ).
http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Hippiäisellä yllättävä yhdennäköisyys Walter ja Siegfrien Guntherin ROTER VOGELin kanssa.
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scho ... design.pdf
http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scho ... design.pdf
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
http://www.j2mcl-planeurs.net/dbj2mcl/p ... e_0int.php
Onko Erno Rubik sama kaiffari joka keksi sen kuution ?
Onko Erno Rubik sama kaiffari joka keksi sen kuution ?
-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 173
- Liittynyt: To 03.09.2009 00:49
Re: Mikä oli se kilpapursikone ?
Milloi muutakin kuvia kuin tahopiirrustuksia projektista? Joko ensikesänä lentää?
-J
-J