Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Lukittu
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 03.12.2013 16:52

Tällä on kuitenkin 6-kertainen power to weight ratio Solar Impulseen nähden cruisessa ja startissa aurinko energiallakin pelkästään 1 prosentin etu...tosin siipikuormitusta on 12-15% enemmän riippuen set upista.
Ajatus olisi että rinnan kytketyillä 7( max 10 ) x 450 gramman 51.8 voltin akuilla ( C60 ) ajetaan kone ilmaan aika vihaisesti ehkä kilometriin tai kahteen ja aurinko hoitaa loput, koska aurinkotehoilla pelkästään kestää tosiaan verraten kauan päästä 7-8 kilsaan ja Atlantin ylityksen pisin 1040 km leki jää haaveeksi. Korkealle pitää sen takia päästä että matalalla koneen vastus liian suuri nopeaan lentämiseen.

OT: Tänään muuten heitin Toppilan frisbee golf parkissa 187 metrisen midarilla ....Innovan Star Eagle ( 175 gr ) oli kiekkona.
Viimeksi muokannut topspeed1, To 05.12.2013 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 03.12.2013 23:39

Tässä vielä ilmeisesti käytännöllisin ratkaisu korkealla lentämiseen.
Liitteet
hip_regulator70_2bottles.jpg
hip_regulator70_2bottles.jpg (105.2 KiB) Katsottu 3288 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 04.12.2013 10:02

Tässä vielä verranto Atlantin ylitystä pian yrittävän koneen kanssa.

Duckhawkin siipikuormitus on 58 kg...joten kovin korkealle tuolla huiskalla tuskin päästään...sisäänleivotut aurinkopanelit tarvitsisivat kuitenkin lentokorkeutta.

Samat ennarit mielessä; http://www.etlantic.com/records.html

http://www.etlantic.com/index.html
Liitteet
duckhawk.jpg
duckhawk.jpg (70.04 KiB) Katsottu 3275 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 04.12.2013 15:01

Atlantin ylittäjä ! :wink:

Siipi pieneni hieman.
Liitteet
highflyer_hip73.jpg
highflyer_hip73.jpg (82.43 KiB) Katsottu 3252 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 04.12.2013 22:02

Miksasin tämän vielä kerran jotta Duckhawkin arvot saadaan ikään kuin parannettua.

Hyvää itsenäisyyspäivää ! :D
Liitteet
duckhawk_6zx.jpg
duckhawk_6zx.jpg (98.12 KiB) Katsottu 3231 kertaa
Viimeksi muokannut topspeed1, To 05.12.2013 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » To 05.12.2013 10:32

Muutoksen muutos...sen verran tuota keveyttä arvostan ja nostovoimaa, että tällainen siipi sittenkin ( helpompi myös tehdä ).
Liitteet
duckhawk_7s.jpg
duckhawk_7s.jpg (111.55 KiB) Katsottu 3215 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 06.12.2013 16:57

Ajatusleikkinä suunnittelin 90 paikkaisen 132 m kv matkustajakoneen ( Mtow 10 000 kg ) jossa 990 m2 aurinkopanelia joista 200 neliötä tehokkaampaa 45 % teholla toimivaa loput 22.8% teholla.

Jos kone lentäisi kuten Solar Impulse 15 KM:ssä ( 43 mph 7 kw:lla ) se tarvitsisi vain 10 kg työntövoimaa per mylly ( 4 potkuria ).

http://usatoday30.usatoday.com/weather/wstdatmo.htm

Maximi teholla ja jaettuna neljällä ( yhden potkurin teho ) tuplaamalla työntövoimatarve ( ilma 1/5 tiheydeltään merenpinnan tasoon nähden ) saan laitteen huippunopeudeksi 310 km/t. Koneen matkustajista 20 vuorollaan polkee virtaa paineistuksen ylläpitämiseksi..jolloin koneen kokonaisteho on 402 kw ( auringosta ) ja 7 kw polkijoista.

Olisko tollanen 310 km/t jo siedettävä matkanopeus Atlantin ylittämiseen "ilmaiseksi" ?
Liitteet
Solar Impulse equivalent thrust_doubled2.jpg
Solar Impulse equivalent thrust_doubled2.jpg (87.55 KiB) Katsottu 3172 kertaa

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Pe 06.12.2013 20:10

topspeed1 kirjoitti:Ajatusleikkinä suunnittelin 90 paikkaisen 132 m kv matkustajakoneen ( Mtow 10 000 kg ) jossa 990 m2 aurinkopanelia joista 200 neliötä tehokkaampaa 45 % teholla toimivaa loput 22.8% teholla.
Jos kone lentäisi kuten Solar Impulse 15 KM:ssä ( 43 mph 7 kw:lla ) se tarvitsisi vain 10 kg työntövoimaa per mylly ( 4 potkuria ).
Myös vain ajatusleikkinä:
90 matkustajaa matkatavaroineen on noin 9 000 kg, joten koneen rakenteille (MTOW:n ollessa 10 000 kg) jää siitä vain 1000 kg, joka on suurin piirtein sama kuin C185:n tyhjämassa. Taitaa suunnitelmassa olla pieni laskuvirhe tai sitten matkustajat eivät ole ihmisiä?

Hyvää Joulun odottelua ;-)

Miuku
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja ht » Pe 06.12.2013 21:19

topspeed1 kirjoitti: Koneen matkustajista 20 vuorollaan polkee virtaa paineistuksen ylläpitämiseksi.. ?
Ehdota tätä O´Learylle. Jätkä varmaan innostuisi välittömästi... :lol:

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 06.12.2013 21:20

Se on Miuku totta matkatavaroille ei ole laskettu mitään ja aikuisen keskipaino 70 kg ( nainen vs. mies ).

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 06.12.2013 21:45

Nostin Mtow:n 12300 kiloon ja keskipaino 80 kg aikuisille ( 80 kpl ) ..+ luggagea 14 kg per matkustaja.
Siipikuormitus nousi 14.1 kg/m2 lukemaan..jolla kone lentää edelleen mainiosti...itseasiassa ilmeisesti jopa 18 km sopisi korkeudeksi.
Huippunopeuden 358,5 km/t lisäksi tail wind voi lisätä nopeuden ( TAS ) 500 km/t asti ( vastatuulta pitää välttää ).
Siipeä ja panelipintaa tuli lisää. Alla yhden potkurin teho korkealla.
Kärkiväkiä on 44 m enemmän kuin AN-225:lla; http://fi.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225
Liitteet
Solar Impulse equivalent top speed.jpg
Solar Impulse equivalent top speed.jpg (108.21 KiB) Katsottu 3148 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 11:44

Hyvin mahdollistaettä vauhti on kuitenkin vain tätä luokkaa..ja myötätuulessa TAS sitten esim 300-350 km/t.

Tuo static thrust ei oikein vastaa tehoa korkealla..vaan enemmän lentoonlähtö tehoa voi sillä tutkia.
Liitteet
hippi_top_speed_SI_equivalent_times 4.jpg
hippi_top_speed_SI_equivalent_times 4.jpg (112.49 KiB) Katsottu 3125 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 12:07

Dynamic thrust näyttää olevan yleensä enemmän kuin edes kalkuloitu dynaaminen työntövoima; http://electricrcaircraftguy.blogspot.f ... ation.html

NASA on tutkinut aihetta myös; http://www.nasa.gov/centers/dryden/pdf/ ... H-1141.pdf
Liitteet
dynamic_thrust.jpg
dynamic_thrust.jpg (121.64 KiB) Katsottu 3122 kertaa

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » La 07.12.2013 12:42

topspeed1 kirjoitti:Nostin Mtow:n 12300 kiloon ja keskipaino 80 kg aikuisille ( 80 kpl ) ..+ luggagea 14 kg per matkustaja.
Siipikuormitus nousi 14.1 kg/m2 lukemaan..jolla kone lentää edelleen mainiosti...itseasiassa ilmeisesti jopa 18 km sopisi korkeudeksi.
Huippunopeuden 358,5 km/t lisäksi tail wind voi lisätä nopeuden ( TAS ) 500 km/t asti ( vastatuulta pitää välttää ).
Siipeä ja panelipintaa tuli lisää.
Hyvä Joulupukki anna näiden suunnitelmien toteutua !

Soveltamalla näitä suunnitelmia saataisiin aikaiseksi sähkötoiminen paineistettu ultrakevyt lentokone jonka (450 kg MTOW) tyhjämassa olisi 144 kg, kuormattavuuskin olisi riittävä 306 kg ja jolla päästäisiin jopa 18 kilometrin korkeuteen. Tällä ratkaistaisiin ultrien kuormattavuuspulmat ja samalla tulisi vähennettyä ilmailun aiheuttamien päästöjen määrää.

Lisäänpä tämän joululahjatoiveisiini ;-)
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 14:32

Yritän etsiä tietoa korkealla ja kauas lentämisestä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_49

Japanilaisilla oli myös vastaava..muistaako kukaan ?

Täällä Koken-Ki; http://en.wikipedia.org/wiki/Koken-ki

Antonov/Tupolevin ANT-25; http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-25

Bristol type 138; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Type_138

Farman F-1000; http://translate.google.com/translate?j ... e-4558.htm

Näistä se alkoi !

Varsinaiset FAI korkeusennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_altitude_record ja matkaennarit; http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_distance_record

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 15:31

FAI luokiteltuja M. Yatesin ennareita ( 500-1000 kg ); http://www.flightofthecentury.com/yates ... rds-to-14/

Jean Luc Soullierilla on kaikki alle 300 kg lentolaitteiden sähköversio ennarit; http://www.fai.org/record-microlights-paramotors

Arnold Ebneter rikkoi Keltiäisen aiemman ennnätyksen jonka suomalainen inssi teki 50-luvulla.
Liitteet
ebneter.jpg
ebneter.jpg (45.63 KiB) Katsottu 3099 kertaa
FAI_alle_300KG.jpg
FAI_alle_300KG.jpg (213.88 KiB) Katsottu 3099 kertaa
Luc Soullier.jpg
Luc Soullier.jpg (84.49 KiB) Katsottu 3099 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 18:39

Sain tuunattua matkustajakoneen 120 m kv mittaan.

Tässä siihen twin moottorit ( yhteensä siis 8 myllyä ).

http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 20:23

Hippiäisellä yllättävä yhdennäköisyys Walter ja Siegfrien Guntherin ROTER VOGELin kanssa.

http://www.fzt.haw-hamburg.de/pers/Scho ... design.pdf

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 07.12.2013 20:42

http://www.j2mcl-planeurs.net/dbj2mcl/p ... e_0int.php

Onko Erno Rubik sama kaiffari joka keksi sen kuution ?

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » La 07.12.2013 21:01

Milloi muutakin kuvia kuin tahopiirrustuksia projektista? Joko ensikesänä lentää?

-J

Lukittu