Kajavan siivekkeen tasapainoitus?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Kajavan siivekkeen tasapainoitus?

Viesti Kirjoittaja Ventti » La 24.04.2004 19:47

Mahtaisiko pulinajaksolta löytyä tietoa Kajavan siivekkeen tasapainoituksesta?
Korjausprojekti alkaisi olla jo kohtullisella mallilla, mutta vielä pitäisi saada varmistetua, että siivekkeen painopiste on oikeassa paikassa. Puuttuu vain tieto sallitusta alueesta...

t: Veli-Matti / PIY
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Matti Adolfsen
Viestit: 17
Liittynyt: To 29.04.2004 09:09
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti Adolfsen » Ma 10.05.2004 10:19

Pitkällisen etsimisen jälkeen todettiin, että Kajavan ohjainpintojen massatasapainoasemia ei ole suunnittelijoiden toimesta kirjattu ylös. Ei siis ole referenssiarvoja.

Tällaista menetelmää suositeltiin:
- punnitaan ohjainpinnat
- kirjataan punnitustulokset ja massatasapainolaskelmat ylös
- Allekirjoitetaan punnituspöytäkirja ja arkistoidaan se koneen muiden huoltodokumenttien mukana.
Näin hoidettuna homma kelpaa laitokselle.

Jatkossa, kun näitä punnitustuloksia tulee lisää, niistä muodostuu tietokanta johon sitten voidaan verrata. Ja onhan sitä massakeskiöaseman paikkaa hyvä seurata koneen ikääntyessä, Kajavan Vne on 250 km/h, joten flutterivaaraa kannattaa välttää tälläkin tavoin.

Ai niin, tässä esimerkki OH247:n punnitustuloksista:
- Siivekkeet: kokonaismassa 3.3 kiloa, takareunasta punnittuna 310 grammaa. massakeskiö 21 mm. laakerin takana

Matti

Vastaa Viestiin