Weihe (to sell or not to sell)

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Weihe (to sell or not to sell)

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ti 14.12.2004 07:57

Monestakin syystä, muun muassa siksi että toistuvasti asiasta Keski-Suomen ilmailumuseota kyselyillä häiritään, olemme (Keski-suomen ilmailijat) tekemässä selvitystä aiheesta; Mitä tehdä museon varastoissa oleville omistamillemme purjekoneille (Weihe ja Olympia). Jos sinulla on hyviä ehdotuksia niin ilmoita ajatuksesi.
Tähän mennessä vaihtoehdot täysin auki -myynti -itsekunnostus-näyttelykunnostus......


Markku

jkarjanl
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 15.09.2003 23:21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkarjanl » Ke 15.12.2004 11:50

Yleisesti ottaen olisi ideaalitilanne että joku taho (yksityinen, kerho?) laittaisi priimakuntoon, ja niillä sitten myös lennettäisiin. Tuntuu pahalta jos jäävät jonnekin makaamaan...

Kaukosen kirjat lukeneena olisi tosiaan elämys nähdä Weihe ja Olympia Jämillä VGC:n aikana...

Kun ei ole vielä(kään) tullut käytyä Keski-Suomen ilmailumuseossa niin ei ole tosin mitään käsitystä noiden kunnosta.

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ke 15.12.2004 21:21

Todentottatosiaankin. Kunpa olisi keino saada Weihe ilmaan esim Jämille,
vaan se työmäärä ja byrogratia. :shock: vaikka toisaalta 32 seisontavuoden aikana ei ainakaan ole tullut lentovaurioita :D
Kunto on aina suhteellista. Weihe on kunnossa josta britti sanoisi; pyyhinpä tuosta pölyt ja suoritan ilmailu-urotekoja, suomalainen ilmailuviranomainen taasen saattaapi innostua vaatimaan kaikenlaista.
Olympia sensijaan on siinämäärin pehminnyt että sen siirtelyssäkin olisi oltava varovainen.
Nyt näyttääpi siltä että saanemme ainakin Weihen varastojen kätköistä esille ja ripustettua museon katosta riippumaan. Pientä fiksailua sekin tosin vaatii mutta tuleepahan ainakin näkösälle.

Markku

Matti Adolfsen
Viestit: 17
Liittynyt: To 29.04.2004 09:09
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti Adolfsen » Pe 17.12.2004 19:12

Tuo Tikkkakoskella varastoituna oleva Olympia on saamieni tietojen mukaan ollut 1960-luvulla yksityisomistuksessa täällä Kemissä. Alkuperäinen rekisteritunnus on OH-OAB. Koneen alkuperäinen kuomu on vielä meillä tallella täällä kerhohuoneella, kuomu kun on uusittu näkyvyyden parantamiseksi.

Olympia on suunniteltu 1935, sillä oli tarkoitus lentää Helsingin olympiakisoissa purjelentoa näytöslajina. No, sota sotki suunnitelmat, mutta koneita on jonkin verran ympäri maailmaa, ja vielä 50-luvulla niitä rakennettiin alkuperäisten saksalaisten piirustusten pohjalta. Näitä koneita on Suomessa ollut 3 kpl.

Viime keväänä eräs kerhomme veteraaneista muisteli ensimmäistä yksinlentoaan OH-OAB:llä: "koulutus tapahtui Slingsby T-21:llä, joka on avo-ohjaamoinen kone. No, Olympiasta kuomu jätettiin pois, että ei tule outoa fiilistä. Sitten vintturistartti sorapintaiselta kiitotieltä: vintturiköyden jarruvarjo heitteli pikkukiviä silmille koko maakiidon ajan..."

http://www.piy.fi

Vastaa Viestiin