Tunnistusapua...

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Tunnistusapua...

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Su 19.02.2006 15:45

Sainpa tuossa käsiini DVD:lle talletetun kokoelman erään kerhon 50- ja 60-luvulla kuvattuja kaitafilmejä. Siis ajalta, jolloin herrasmiehet kulkivat pyhänä palsa päällä ja hattu päässä purjekoneissakin oli pelkkiä kirjaimia tunnuksina. Jo aivan rainojen katselun alussa tuli vastaan pari yksityiskohtaa joita en pystynyt tunnistamaan.

Ensimmäinen oli Vasama, joka osallistui vuoden 1964 Kebneleirille. Koska en hoksannut miten tänne sen kuvan voisi työntää, on kuva nähtävissä Flightforumilla (=FSNordicissa):
http://www.fsnordic.net/discussion/inde ... #msg523415

Tämän jälkeen on kysymys, milloin Räyskälässä joskus 60-luvun alkupuoliskolla järjestettiin valtakunnalliset ilmailupäivät. Itse veikkaan vuosia 64 tai 65, mutta päivämääräkin olisi kiva tietää.
Paikalla oli ainakin seuraavat koneet:
- OH-TZD (Aeron LK) jolla myös hinattiin
- K-8b OH-RTC (Hämeenlinnan IK) kilpailunumerolla 24
- 2 Stigua hinauskoneena, joista toinen oli OH-SZO (Forssan Seudun IY)
- K-8b OH-RTH (Mikkelin IY) kilpailunumerolla 38
- Punainen Ka-6CR OHRSR (Kössi Luoman ja kumppaneiden kesäkuussa 64 hankkima) kilpailunumerolla 30
- PIK-16c Vasama sinisillä raidoilla kilpailunumerolla 39, joko OH-VAI (Vaasan LK) tai OH-VAJ (FK Cumulus)
- Ka-6CR OH-RSD (Hämeenlinnan IK) kilpailunumerolla 10
- Ka-6CR OHRSG (Kuopion IY) kilpailunumerolla 13
- Todennäköisesti vaaleanvihreä PIK-3c Kajava kilpailunumerolla 20, joka voisi olla OH-YKR (IK Wiima).

En tiedä onko tämä oikea paikka kysellä tällaisia asioita, mutta vanhojen koneiden harrastajat eivät yleensä pelkää käännellä historian pölyttyneitä sivuja.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Su 19.02.2006 16:57

Tervehdys,

Noita ilmailupäiviä oli useampanakin vuonna. Räyskälässä on jossain julisteita vielä tallella. Olisikohan siellä lennonjohdon portaikossa. Jotenkin tuntuu, että luetellut koneet viittavat enemmän myöhäiseen -60 lukuun. Tuskin -64 vielä oli mainittuja koneita Räyskälässä.

Antti
Viimeksi muokannut Alfalima, Ma 27.02.2006 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Su 19.02.2006 20:29

Laitoin tuonne vielä muutamia kuvia lisää. Kuppilarakennusta ei vielä ole, mutta HIK:n halli eli nykyinen hinauskonehalli on jo paikallaan.
http://www.fsnordic.net/discussion/inde ... #msg523545

Kaikki kuvat samasta tapahtumasta. Jos joku henkilöistäkin on tuttu, niin kertokaa vaan.

MWin
Viestit: 1
Liittynyt: Su 26.02.2006 21:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunnistusapua...

Viesti Kirjoittaja MWin » Su 26.02.2006 21:24

Jouni Laukkanen kirjoitti:Sainpa tuossa käsiini DVD:lle talletetun kokoelman erään kerhon 50- ja 60-luvulla kuvattuja kaitafilmejä. Siis ajalta, jolloin herrasmiehet kulkivat pyhänä palsa päällä ja hattu päässä purjekoneissakin oli pelkkiä kirjaimia tunnuksina. Jo aivan rainojen katselun alussa tuli vastaan pari yksityiskohtaa joita en pystynyt tunnistamaan.

Ensimmäinen oli Vasama, joka osallistui vuoden 1964 Kebneleirille.
Matkapäiväkirjan mukaan OH-VAH (nyk. OH-280) on ollut käytössä vuonna 1964 pääsiäisen molemmin puolin. Startti- ja laskupaikkoja eivät silloiset pilotit ole merkinneet, mutta kyllä tuo ajankohta aika vahvasti Kebneleirille viittaa.

Marko

jkarjanl
Viestit: 69
Liittynyt: Ma 15.09.2003 23:21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkarjanl » Ma 27.02.2006 09:26

OH-VAI:n (nykyinen OH-281) ensimäinen päiväkirja on kadonnut, joten sen liikkeitä ko. vuonna voi vain arvailla. Nykyinen kirja alkaa jostain -70 luvun alkupuolelta.

Jos jollain on tietoa ko. kirjasta niin mielellään sen jäljittäisin. Tokkopa kukaan sentään ihan roskikseenkaan olisi heittänyt?


-Janne

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 27.02.2006 10:56

Kone ostettiin uutena Vaasan Lentokerhoon vuonna 1963. Se myytiin Saloon joskus 70-luvun loppupuolella ja ostettiin takaisin 90-luvun puolessa välissä. Kirjasta en tiedä mutta voin vähän tiedustella.

Matts

Avatar
PY
WGC 2008 Team
Viestit: 160
Liittynyt: Ti 04.02.2003 08:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PY » Ti 28.02.2006 04:06

Mielenkiintoista on se, että luettelosta puuttuvat täysin Tapikin (ny EIK:n) koneet. Kerho on perustamisestaan saakka toiminut pekästään Räyskälästä käsin. Tämä viittaa vahvasti vuoteen 64 tai 63. Olen lisäksi ollut paikalla kaikissa tapahtumissa vuodesta 66 eteenpäin. Eikä mieleen tule tuollaista konekirjoa.

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

64-66 ?

Viesti Kirjoittaja RR » Ti 28.02.2006 16:30

Terve,

Jos muistan edes jotenkin oikein, niissä ilmailupäivien julisteissa (3 kpl), jotka oli 90-luvulla Efryn kuppilan seinällä oli vuodet 64-66. Epäilen, että nuo Jounin listaamat koneet on olleet mukana ns. Räyskälän kisoissa, joita pidettiin vuosittain (ei siis itse ilmailupäivässä). Saattoi kyllä olla, että kisat alkoivat itse ilmailupäivästä. Mukanaolleet varmaan tietää paremmin, itse näin päivänvalon vasta v.1979...

Taisi olla v. 65 ilmailun takakannessa Vasaman kuva (OH-VAI, täytyy tarkastaa,koska lehti ei ole nyt tässä), joka oli otettu em. kisojen aikana. Villi veikkaus on siis vuosi 1965, jos kuvat on kaikki otettu saman vuonna.

Kuten PY mainitsi, Tapik lensi tuolloin jo Efryssä. Koneina oli K-8b ja Ka-6cr. Höyry tuli kesäksi -65 ja Havukka -69. (Noista muuten on ainoastaan Havukka poistunut "rivistä" vintturikaputissa 1970-luvulla,mutta kasi -294 ja höyry -325 ovat edelleen rekisterissä Suomessa).

Ainakin Ansan Hannu (Honzi) ja Rissasen Pauli (Pablo) lensivät kasilla 1964 Räyskälän kisoissa. Käy ilmi vanhasta ilmailusta.

Kuvissa näkyy "Jannen punainen koppi", ilmeisesti nykyisen kuppilan paikalla, joten kyse on ajasta ennen vuotta 1968.

Että tämmöstä veikkaisin. Jos aikaa on voin katsella iltapuhteella vielä vanhoja ilmailuja...

RR

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Matts » Ti 28.02.2006 17:09

Vaasan Lentokerhon historiikissa lukee että OH-VAI oli mukana Räyskälän kisoissa vuosina 1964 ja -65.
Matts

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ke 01.03.2006 16:19

Sain isältäni Pentiltä seuraavan viesti:

Moi!
Sattui löytymään Maakunnallisen ilmailupäivän ohjelmalehtinen vuodelta 1964 ja päivältä 12.7-64. Konetiedot täsmäävät lehtisen kilpailuosaan eli II Räyskälän kisat pidettiin 5-12.7.1964 ja osanottajaluettelossa olivat koneet
OH-RSJ , RSD , RSG , YKN , YKN , YKR , RTC , RSR , RSL , RTH , VAI , YKH , RTI pilotteineen.
Kisan voitti pari Matti Tuomi / Mikko Viljanen (Ka-6 OH-RSL / HIK), 2. Pekka Pulsa / Paavo Riikonen ( RSJ / Inkeroisten IK, 3. Eero Salo / Kari Murtola ( RSD / HIK ). Se juliste on muuten jossakín siellä RY:ssä....
Pentti


Välitti,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Ke 08.03.2006 23:08

Tämähän on hienoa! Kävin sitten tuosta ruutu ruudulta tuota Jannen kopin kohtausta ja isä-Lehdon viestin voimin luulen pystyväni erottamaan siinä juuri mainitun päivämäärän 12.7.1964. Toiveajatteluahan muokkaa näkemistä, mutta silti...

Tämä tyydyttäisi minua erittäin hyvin. Mutta tieto tuskaa lisää kuten sanotaan: Tampereen IY:n pitkäaikainen pj Osmo Toiviainen (joka on kävelevä paikallisen ilmailuhistorian käsikirja) oli katsellut myös kuvia ja tunnistanut kuvassa 3. näkyneen Chevrolet Fleetmasterin TIY:n käytössä olleeksi autoksi. Sen takana puretaan saman kerhon keltaista Kajavaa (OH-YKN). Hän taas arvioi ajankohdaksi kesää 1966!

Kuin tähän lisämausteena sain tiedusteluuni jo eläköityneeltä kollegaltani Pertti "Pepe" Myllylältä tänään sähköpostia, jossa hän kertoo seuraavaa:
Tietoa TIY:n "Leenasta"
Auto Chervolet Fleetmaster 4 door sedan v.1048
rekisterinumero IL-388

Auto oli Yhdysvaltain lähetystön entinen kulkupeli.
Kerholle se ostettiin vaihtoautohallista joskus 60-luvun alkupuolella vanhana taksina.
Auto oli harmaa ja varustettu lokasuojassa olevalla lipputangolla sekä puskurin pystytolpilla.
Autolla suoritettiin lukuisia muistorikkaita pursikoneen hakureissuja, joista allekirjoittanut tiettääparemmin.
Käytin autoa mm. SM-kisoissa v.1966 ollessani 20-vuotias.
Paklatulla en kehdannut kisoihin lähteä,ja kun maalausapua en saanut, niin maalasin sen Miranolilla puna-valkoiseksi.
Vuosikymmenen palveltuaan " Leena " joutui Ylöjävelle autoromuttamoon.


Aika hienoa, että asia jaksaa kiinnostaa näinkin useita ja että vielä näin moni on pähkäilyyn ottanut osaa. Laitoin kuitenkin lisää kuvia vastaukseen http://www.fsnordic.net/discussion/inde ... #msg523545 ja numeroin ne tunnistamisen helpottamiseksi. Toivottavasti kuvat herättävät hyviä muistoja.

Tällä hetkellä tuo Pömpön lista on kovin ehdokas ja toivon toki vielä kommentteja. Ei siitä osallistujalistasta kävisi ilmi kaikki konekunnat miehistöineen?

Kiittäen,
Jouni

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Ilmailupäivästä

Viesti Kirjoittaja RR » To 09.03.2006 19:32

Moi taas,

Edelleen olen ollut saamaton = Ilmailut v. 64-66 on jääneet tutkimatta asian selvittämiseksi. Sellaista tämä ok-talon remppa on:)

Voi olla että vuosi olisi hyvinkin v. 1964, kuten Antin / Pömpön tiedoista käy ilmi. Jos vuosi olisi 1966 niin kuvissa olisi mukana varmaan myös Kotka ja ainakin yksi Utu (jos kyseessä SM-kisat, Springin Helellä taisi olla yksi jo -66 kisoissa). Mutta 1966 SM-kisat oli ennen heinäkuuta ?
Myös Havukka oli tuolloin jo lentänyt (ensilento -65). Suurella todennäköisyydellä edes joku näistä kolmesta konetyypistä olisi noissa kuvissa jos vuosi olisi 1966. Mutta onko varma että video on samalta vuodelta ?

Tämä vain henk.koht mielipide / arvaus

Mistä muuten ko.dvd:n voisi saada ? Olisin kiinnostunut.

RR

Timppa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 13.04.2003 00:09
Paikkakunta: Hæmeenlinna

Viesti Kirjoittaja Timppa » To 09.03.2006 20:19

Monella räyskälässä pyörivällä on varmasti kaapeissaan vanhoja purjelentoaiheisia kaitafilmejä pölyttymässä. Harmi että tuntuu olevan siirrot digiaikaan joko liian työläitä itse väsättyinä tai sitten liian kalliita.
Vaan onko tuo nykyformaattikaan paras säilyvyyden kannalta... ainakin hieman käyttäjäystävällisempää....

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmailupäivästä

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Pe 10.03.2006 12:59

RR kirjoitti:Moi taas,

Edelleen olen ollut saamaton = Ilmailut v. 64-66 on jääneet tutkimatta asian selvittämiseksi. Sellaista tämä ok-talon remppa on:)

Voi olla että vuosi olisi hyvinkin v. 1964, kuten Antin / Pömpön tiedoista käy ilmi. Jos vuosi olisi 1966 niin kuvissa olisi mukana varmaan myös Kotka ja ainakin yksi Utu (jos kyseessä SM-kisat, Springin Helellä taisi olla yksi jo -66 kisoissa). Mutta 1966 SM-kisat oli ennen heinäkuuta ?
Myös Havukka oli tuolloin jo lentänyt (ensilento -65). Suurella todennäköisyydellä edes joku näistä kolmesta konetyypistä olisi noissa kuvissa jos vuosi olisi 1966. Mutta onko varma että video on samalta vuodelta ?

Tämä vain henk.koht mielipide / arvaus

Mistä muuten ko.dvd:n voisi saada ? Olisin kiinnostunut.

RR
Loppujen lopuksi tiukkasin Myllylän Pepeltä tuota ajankohtaa ja sain vastaukseksi seuraavan:
Jouni, kyseinen kuva voi todella olla v.1964, mutta olin myös kisoissa v.1966, silloin lensin KC-matkan ja siitä on itselläni valokuvia ja Matti Rantala oli viikon avustajanani ja nyt se lankomies.

Räyskälänkisoissa olin v.1964jolloin lensin tyypit OH-VAI :lla.
Olinmyös III Räyskälän - kisoissa v.1965, silloin tyypit OH-FOA :lla terv.Pepe


Eli nyt on tullut niin monta perustelua tuon 1964 puolesta, että kyllä se siihen täytyy ajoittaa. Ruutu ruudulta läpi käymällä siitä mainoksestakin voi mielestäni hahmottaa parhaiten päivämäärän 12.7.1964. Aivan rainan alussa on kuvattu mikkeliläisten lähtö kotikaupungista ja siinä on perässä maalaamaton SIL-putki - osuu erittäin hyvin aikoihin kerhon oman Vasaman valmistumisen kanssa.

Filmi on kokonaisuudessaan mikkeliläisten arkistoista koottu useammasta pätkästä ja ei-kronologisessa järjestyksessä. Yleisesti mielenkiintoisimpia ovat tässä esitelty n. 5 minuutin pätkä Räyskälästä, 2 pätkää Kebnekaiselta (toinen vuodelta 1964 ja toinen ilmeisesti vuodelta 1963) sekä Mikkelin Annilanselällä luultavasti 1965 pidetty lentonäytös. Olen tässä pikkuhiljaa kuvia ihastellessa purkanut tapahtumia ja yrittänyt ajoittaa tapahtumia ja tunnistaa henkilöitä. Kokonaisuudessaan rompun pituus on n. 1 tunti 10 minuuttia.

Voisin kysellä saisiko tästä kopioita - itse sain sen historian tutkimista eli kerhotyötä varten. Paljonko tuollainen romppu voisi mielestäsi maksaa?

Vastaa Viestiin