Tunnistusapua

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Ti 05.09.2006 16:08

Ostaessani erään tunnetun hämeenlinnalaisen experimental-rakentajan perikunnalta pari projektia, mukana tuli kaikenlaista ilmailullista sälää. Muunmuassa nämä kuusi kaarta, joita joitakin oli jopa kolme kappaletta. Kaarten numerot olivat 660, 750, 1220, 1650, 1695 ja 2040 viitaten asemaan nokasta päin laskettuna. Kaaren 660 mitat (suurinpiirtein) olivat 65x50 cm ja kaaren 2040 89x59 cm. Tässä ollaan parinkin ilmailijan kanssa pähkäilty, että mistä tässä on kysymys.

Rakenne on mäntyä kahden vanerikerroksen välissä liimattuna. Liimaus on tapahtunut ruskealla liimalla, josta en ainakaan itse sanoa mitä se on. Ensimmäiseksi tuli mieleen joki saksalainen purjekonekonstruktio noiden mittojen perusteella, mutta voihan kyseessä olla muutakin. Ehdotuksia?
Kuvan laitoin tänne: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1255.0

Pinke
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 13.09.2004 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Kaarten tunnistus

Viesti Kirjoittaja Pinke » Pe 08.09.2006 09:41

Veikkaisin myös, että kaaret ovat "höyry" kutosesta.
Liima on Resinoolia.
terveisin Pinke

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Ti 12.09.2006 18:02

Eipä ole höyry, tarkistin tänään piirustuksista. Vasamaakin on veikkailtu.

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kaarten tunnistus

Viesti Kirjoittaja viper » Ke 01.11.2006 14:15

Pinke kirjoitti:Veikkaisin myös, että kaaret ovat "höyry" kutosesta.
Liima on Resinoolia.
terveisin Pinke



Tuo resinol liima oli ilmeisesti aika laajassa käytössä niinä aikoina, kun puukoneita tehtiin paljon. Minkälaista tuo resinol liima oikeastaan on, onko se yksikomponenttista vai kaksikomponenttista ja käytetäänkö sitä enää puukoneiden rakennuksessa? Tässä http://www.geocities.com/mnikunenkr1/fuselage1.html projektissa on ilmeisesti käytetty ko. liimaa?

Mikko Suokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 20.05.2003 16:12

Re: Kaarten tunnistus

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas » Ke 15.11.2006 21:00

Minkälaista tuo resinol liima oikeastaan on, onko se yksikomponenttista vai kaksikomponenttista ja käytetäänkö sitä enää puukoneiden rakennuksessa?
Resinol lienee alunperin ollut erään resorsinoliliiman kauppanimi, josta se on vähitellen siirtynyt sentyyppisten liimojen yleisnimeksi. Liimoista löytyy jonkin verran juttua täältä:

http://www.puuproffa.fi/arkisto/liimat.php

Casco Cascosinol 1711 (kovete 2622) lienee resinol-tyyppinen liima, eli kaksikomponenttista on. En ole koskaan kokeillut enkä nähnyt, miten sillä liimataan, mutta kertovat sen vaativan sauman tarkemman sovittamisen verrattuna epoksiliimoihin sekä suuremmat puristuspaineet, jotta saumasta tulisi vahva. Sillä ei siis voi "muurata" koloja umpeen, vaan liimattavien pintojen on sovittava jetsulleen toisiinsa, mikä tosin pätee myös epokseihin silloin, kun tehdään lentokoneliimauksia. Pentti Saaristoa lainatakseni: "Muutamat epoksinvalmistajat väittävät jopa 1 mm liimapaksuuden olevan sallittu sauman siitä kärsimättä. Varmasti se sopii perunalaatikon liimaamiseen, mutta ei lentokoneeseen."

t. Mikko

Vastaa Viestiin