K8b

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » La 02.12.2006 18:42

Täytyy sen verran levittää infoa tällä foorumilla, että yksi uusi kone Suomen ilmaalusrekisterissä on syksyllä hommaamamme K8b OH-972. Kone on rakennettu Saksassa 1965 ja se on oleskellut ennen Suomea, Ruotsissa ja Norjassa viimeiset pari vuotta Kalmarissa josta me sen ostimme. Koneen omistaa syndikaatti jossa on porukkaa Nummelasta ja Tesjoelta. :shock:
WS

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Su 03.12.2006 10:38

Ja onhan se niin tyylikäskin...

Kuva

Masi
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 26.05.2006 12:20
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Masi » Ma 04.12.2006 09:45

Niin ja tuon kuvan lisäksi on koko loppukonekin hieno.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Su 10.12.2006 21:20

Lennettiin tänään ensi lento Suomessa Cloudialla ja oli kivaa. Kuka väittää ettei Suomessa voi lentää Joulukuussa purjelentoa. Meillä on tarkoitus jatkaa lentotoimintaa niin kauan kun säät sallii. Sucksi
WS

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: K8b

Viesti Kirjoittaja viper » Ma 11.12.2006 13:01

WS kirjoitti: Lennettiin tänään ensi lento Suomessa Cloudialla ja oli kivaa. Kuka väittää ettei Suomessa voi lentää Joulukuussa purjelentoa. Meillä on tarkoitus jatkaa lentotoimintaa niin kauan kun säät sallii. Sucksi

Säät on toivottavasti vaan paranemaan päin lentämistä ajatellen :D Vastoin yleistä luuloa talvellakin on ihan mukava lentää purjekoneilla.

Masi
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 26.05.2006 12:20
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Masi » Ti 12.12.2006 21:37

Kuva

Tässä yksi kuva Cloudiasta sunnuntailta.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 13.12.2006 08:26

Onpa hieno talvinen kuva koneesta joulukuun hangilla. Koelentoja jatkettiim myös eilen eli tiistaina hyvällä menestyksellä ja suhinun perässä, (kiitos PIK tästä mahdollisuudesta).
WS

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ke 13.12.2006 12:30

Ja ensi kesänä Jämille, eikö...?

:)

hannu

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » To 14.12.2006 18:23

En tiedä ehditäänkö Jämille , mutta ainakin arktiseen hysteriaan on tarkoitus tulla mahdollisesti kahdella koneella eli kasilla ja seiskalla jos autohinaus toimii. Saatiin tänään lentokelpoisuus koneeseen ja ensi viikon loppuna on aikomus lentää lekosta ja autohinauksesta Nummelassa. :lol:
WS

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Su 17.12.2006 09:24

Eilen lennettiin taas Cloudialla kolme keikkaa lekosta ja kuusi autohinauksesta. Kyllä Suomessa kannattaa lentää talvellakin kun on siihen sopiva kalusto ja mielestäni kerhojen kannattaa satsata autohinaukseen sillä sen kulut ovat inhimilliset. Suuri kiitos vielä PIK:lle että saimme käyttää suhinua koelentoihin ja ilmailuhallinnosta Marja-Liisa Marvialalle ja Hannu Martikaiselle nopeasta toiminnasta koneen lentokuntoon saattamiseksi. Sucksi
WS

Mikko Suokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 20.05.2003 16:12

Re: K8b

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas » Su 17.12.2006 18:41

Paljonko saitte korkeutta autohinauksesta, ja hinasitteko suoraan vai kääntöpyörän kautta?

Kävin tänään kaverin kanssa Nummelassa, mutta ettepä olleet tänään lentämässä.

t. Mikko

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Su 17.12.2006 20:21

Korkeutta tuli parhaimmillaan 650m kääntöpyörällä 1400m:n narulla. Sivutuulikomponentti oli aika suuri, joten sorratus vähensi korkeutta. Aika hyvin silti tuokin.

Kaikilla porukasta ei ole vielä autohinauskelpuutusta. Täytyy vähän rajoittaa lentämistä, ettei iske lentoväsymys. Siksi jäi tänään väliin :D

Hannu

Mikko Suokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 20.05.2003 16:12

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas » Su 17.12.2006 20:32

Tuo 650 m kuulostaa todella hyvältä. Tehdäänpä täsmentäviä jatkokysymyksiä: millaista köyttä käytitte ja mikä olikaan hinausauto? Tämähän rupeaa vaikuttamaan oikein kiinnostavalta.

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Su 17.12.2006 20:43

Köysi on näitä uusia Dynatec/Dyneema köysiä. Aiheesta löytyy lisää tietoa tuolta http://hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?t=430
Köysi on näiden kokemusten mukaan toiminut loistavasti. Onhan se vähän kallis, mutta sehän on purjelentorahaa.

Hinausautona oli Linhon Teron mersu henkilöauto. Auto on kyllä automaatti, mutta kokemusten mukaan siinä on liikaa automatiikkaa tällaiseen käyttöön. Kasia se hinaa hyvin, mutta ASK-21:tä hinatessa automatiikat vähän sekoavat.

Hannu
Viimeksi muokannut Hannu N, Ke 20.12.2006 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Ma 18.12.2006 08:18

Auto on Linhon Teron Mersu 300 turbodiesel farmari automaatti. Niinkuin Hanski totesi se toimi todella hyvin kasia vedettäessä. ASK 21:ta hinattaessa käytettiin enimmäkseen Land Rover freelander turbo dieseliä, mutta sen laatikko ei oikein ollut hyvä painavalle koneelle eli kakkosen ja kolmosen väli liian iso. Tarkoitus on jatkaa lentotoimintaa Nummelassa ainakin 01.01.2007. jos sää ja lumitilanne antaa myöten. Seuraavaksi ensi vuoden puolella saamme K7:n kuntoon ja voimme aloittaa autohinaus koulutuksen. Sucksi
WS

harri
WGC 2008 Team
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 18.12.2006 08:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja harri » Ma 18.12.2006 09:49

Hannu kirjoitti: Korkeutta tuli parhaimmillaan 650m kääntöpyörällä 1400m:n narulla. Sivutuulikomponentti oli aika suuri, joten sorratus vähensi korkeutta. Aika hyvin silti tuokin.
Hannu
Jeps, pahimmillaan ei tainnut ihan tuolle korkeudelle yltää. Jäi videolle se eka veto ja jotenkin tuo näytti matalammalta :wink: .
Harri

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 414
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ma 18.12.2006 10:05

Välineiden kehittelyssä sattuu kaikenlaista. Vitsailin siinä ennen ensimmäistä vetoa ankkurointitolpan irtoamisesta ja niinhän siinä kävikin.
Vaihdettiin paku ankkuriksi, niin sitten toimi. Tuota tolppa-ankkuria kehitellään vielä ja kyllä sekin saadaan toimimaan.

Hannu

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Ma 18.12.2006 15:38

Hyviä kuvia kasin lennosta näkyy myös flightforun.fi keskustelukanavalta.Kun hakee ilmailukuvat ja kesäharrastus joulukuussa niin löytyy. Kuvissa Matias Sucksdorff lentää tyyppejä kasilla 16.12.2006. ja isä Martti hinaa suhinulla. On se lentäminen joulukuussa ihan mukavaa puuhaa purjekoneella, Sucksi :D
WS

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

K8b

Viesti Kirjoittaja WS » Ma 01.01.2007 15:13

Ei lennetty tänään Nummelassa sään takia, lumitilanne olisi sallinut lennot. Yritetään ensiviikonloppuna uudestaan. Hyvää vuotta 2007. Sucksi
WS

juliethoo
Viestit: 89
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Viesti Kirjoittaja juliethoo » La 27.01.2007 23:17

Lehillä vedettiin kääntöpyörällä 90-luvun puolivälissä eli ennen vuotta 95.
Discuksella roikuin köydenjatkona ja jenkkilava veti.Oli oikein mukavaa
menoa takuuvarmasti 700 metriin.Köyden mittaa en muista.Mutta kait se oli useita kilometreja kun Horman Janne sen järkkäs.Ja kone oli tietysti JH.Ja pilotti HH.

Vastaa Viestiin