Sivu 1/1

Toinen lentokesä 2011

Lähetetty: Ti 22.11.2011 01:44
Kirjoittaja haapajarvi
Morjest!

Kesä on vaihtunut talveks, joten on aika muistella kesän tapahtumia ja summata hiukan lukuja yhteen.
2011 ei oikeastaan ollut toinen lentokesä, kun sain GPL lupakirjan jo 2009, mutta elokuussa, joten 2009 ei lupakirjakurssia lukuunottamatta tullut pahemmin lennettyä.

Mutta vuoteen 2011:

Kausi aloitettiin rohkeasti Kebnen aaltolentoleirillä. No ihan newbie en ollut, vaan kävin tutustumassa jo edellisenä keväänä paikkaan.
18.4 Oli siis kevättarkkarin aika... Lepojärven Martti Puhkun takapenkille ja aaltoa etsimään - no ei löytynyt.
Seuraavina päivinä otin pari keikkaa kerhon Junniorilla, mutta vaikka vähän yritti ei oikein nostanut.... semmosta kantavaa roottorin reunaa ja pilvet haittas.
22.4 sitten osui kohalle. Hinaus vajaa 1100m QFE ja irrotus, häh, vario jäi tapittamaan tasaisesti +2m/s - kumma olo, ihan tasaista mutta ylös vaan noustiin.
Jälkeenpäin loggerin dataa analysoitaessa nosto oli niin tasainen, ettei edes irrotuskohtaa pystynyt eroittaa. Ylös se vaan vei kunnes yhtäkkiä 5m/s laskeva - 180 käännös ja huonompaan suuntaan mentiin. No jälkeen päin loggeri kertoi että olin peruuttanu junnulla pois nostavalta alueelta - tuuli ylhäällä oli todella voimakasta.
No nostava alue löytyi ja hukkkui pari kertaa, mutta 4100m QFE tuli mittariin - jees kultanousu - ja oli aika viedä kone alas ja päästää seuraava pilotti ilmaan.

Ahmosuolla otettiin Pegase OH-681(TA) pois talviteloilta 8.5, mutta kelit ei vielä Oulun korkeudella olleet kohillaan, joten etelään ... ihan Räyskälään asti.
17.5 alkoi OpistoCamp, missä kokeneiden opettajien johdolla Duon etupenkillä lentotunteja tuli n. 10h... OpistoCamp oli kuin sorvattu allekirjoittaneen tarpeisiin.
Ainut mitä olis toivonut, että campin toiseen duoon olis osunut tasavertaisempi kuski, niin olis voinut paremmin vertailla tehtyjä ratkaisuja.

Kesäkuussa Pegase käyttöön ja matkalentämistä harjoitteleen... tunteja kerty ja kelit oli mitä parhaimmat. Parhaimmillaan pilvipohjat oli pinnan 95 yläpuolella :)
Myös vintturiin lähtötapaoikeutta rupesin opetteleen 5.6 - kivaa tymäpäivän toimintaa. Myös tyypit kerhon DG500 koneeseen tuli lennettyä.
Juhannuksen jälkeen kesäkuun harjoittelu sitten mitattiin... Oli Moskiito rallin aika.
Säät suosi Moskiitorallia. Vaikka vain kolmena päivänä kilpailtiin niin viitenä lennettiin, eli jokaisena leirin päivänä.
Kilpailun webbisivut löytyy http://www.oulunilmailukerho.fi/etusivu ... &Itemid=82.
Maanantaina ei annettu tehtävää , mutta tiistaina päästtiin tosi toimiin:
Tehtävän pituus oli n. 200km. Lähdin itse varovaisena liikeelle, mutta lopputuloksissa 7. sija ei ole huono pilotille, joka ekaa kertaa lensi ylipäätänsä ennalta annetun tehtävän läpi.
Keskiviikkona tehtävää ei annettu, keli olis ehkä sen sallinut, mutta eipä tarvinnu koneita hakea suosta.
Torstai oli sit allekirjoittaneelle se paras päivä. Edellä pysyi vaan Oulun konkarikisapilotit Lepojärvi (+ Runtti) ja Kettunen.
Mutta monta vuosialentänyttä jäi taakse.
Perjantai oli sitten huonompaa lentämistä 5. sija, mutta ei niin kauheesti pisteissä kuitenkaan jääty pisteissä.
Kokonaiskisassa oltiin kuitenkin 2. O/ - hyvä minä!!! No täytyy tunnustaa, että asiaan vaikutti Kettusen Simon jääminen pois perjantaina 18m-sm-kisojen takia.
Sivu kommentti, jos joku ihmettelee Moskiiton pistelaskujärjestelmää, ni se on sitten ihan oma viritys :D

Heinäkuu ei olut enään niin kauhean hyvää keliä, mutta kyllä sitä kilometrejä kertyi. Vintturikoulutus kuitenkin saatiin loppuun.
Elokuussa oli vielä parina päivänä matkalentokelit, mutta uutta actionia tuli mukaan. Päätettiin lähteä lähteä porukalla syyskuun alussa pidettäviin tarkkuuslaskun SM kisoihin. No Aavaherukassa ei oikein menestystä tullu. Eka lasku jä reilusti vajaaksi, joten 250++++ pistettä ja peli oli menetetty. Toinen lasku oli sitten jo tarkempi - 3. toisellakierroksella.

Syksyllä olen tehnyt muuttoa Oulusta Kauhavalle, ja kun 18.9 vielä näytti taivas olevan kumpiaisia täynnä, niin EFME piti ottaa suunta, ja käydä istahtamassa yks puolituntinen Vaasan lentokerhon Twinillä.


2011 lukuina (suluissa kokonaissaldo)

Startteja 69 (188) , joista vintturilla 11
Lentotunteja 92:29 (182:59)
OLC-kilometreja n. 3500
Pegasella 67:03 , 24 laskua


Kentät: Kebne, EFAH, EFPU, EFAA,EFME
Tyypit: Duo (Suio), DG500, ja muuten vaan kokeiltuna G103C Twin III Acro
Moskiitorallin II-sija

Re: Toinen lentokesä 2011

Lähetetty: Ke 23.11.2011 13:48
Kirjoittaja kartsa67
Onsekone :D