3. Lentokesä 2012

Palsta nuorille ja/tai aloitteleville harrastajille

Valvoja: junior

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

3. Lentokesä 2012

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 15.02.2012 12:21

Moro!

No, kolmas lentokesä 2012 ei vielä varsinaisesti ole päässyt alkuun, mutta kuten me kaikki tiedämme niin purjelento on kaikkea muutakin kuin lentämistä. Huokuttelenkin kaikkia uusia pilotteja rohkeesti lähtemään mukaan kerhojen koneiden huoltoihin ja muihin talkoisiin. Ahkeralta huoltajalta ei nääs sitten hyvänä kelipäivänä viedä jollain verukkeella sitä konetta nenän edestä.
Huoltohin voi osallistua vaikka ei olis taitoa - kyllä kerhoissa neuvotaan sitten, mutta taitoa saa tarvittaessa eri kursseilla. Helmikuusta onkin kaksi viikonloppua allekirjoittaneella varrattuna Seinäjoella järjestettävälle purjekoneiden maalauskurssille, yks viikonloppu takana ja toinen edessä. Ja viimeviikonloppu oltiin risteillyllä Pakkasparlamentin puitteissa - mahtava annos turvallisuustietoutta!
Kebnen reissu lähestyy ja Oulun IK:n koneita laitetaan lähtövalmiiksi. Viimeviikolla laitelin happisysteemit kuntoon (Sukellupuolelta hapenkäsittely on tuttua, joten ne on jäänyt mun vastuulle)...
Mutta on sitä lentopuolen oppiakin tullut hankitua. Tammikuussa tuli tentittyä MOPU(ultra) teoriat, ideana saada pikkasen jatkoa kauden molempiin päihin. Lentokoulutus sille puolelle on tosin hakussa vielä. Oulussa Moottoriliitäjien kone on vielä pari kk, hallissa purettuna :( - ja sitten on jo purkkarikausi O/. Esim. Turuus koneet olis vakuutuksessa koko vuoden, mutta olivat liittymismaksun kehittäneet semmoseksi, ettei taida pelkän kurssin ajaks kannattaa liittyä. Mutta selvitellään...
Mutta tämän hetken suunnitelman mukaan purjelentokausi aloitetaan sitten Kebnellä pääsiäisen jälkeen. Nyt on toivottavasti Junnus hapet kunnossa ja saadaan ainakin se KC-nousu varmemmin otettua. 2011 irotuskohta näkyi logissa huonosti, ni ei kehtaa KC:ta sillä hakea. Timanttikin olis kiva :)
Kebnen reissun jälkeen, jos lumitilanne sallii ja saan Pegasen Pudasjärven hallista pois, siirrytään Kauhavalle odottelemaan kevään ensimmäisiä kumpiaisviikonloppuja. Huollot tuli omalle koneelle tehtyä jo syksyllä, joten ei tarvi ku tarrat tarkistaa.
Toivottavasti huhti- - toukokuuhun osuis Kauhavalla joku lentoviikonloppu - tuli nääs luvattua pakkasparlamentissa, että lähetään Vesiksen kisoihin :).
Mutta tämmöset on alkuvuoden mietteet ja ajatukset - tarkoitus olis nyt pitkin kesää kirjoitella kuulumisia vähän enemmänkin.

-Juha

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: 3. Lentokesä 2012

Viesti Kirjoittaja SamiM » Su 26.02.2012 13:19

Terve!

Tuosta mopu-lupakirjasta: Kauhavallahan on myös Falke ja itsellänikin olisi tarkoitus lentää kevään mittaan mopupahvi, mahdollista tulevaa LAPL-lupakirjaa silmälläpitäen kun nykyisestä ultrapahvista ei juurikaan saa hyvityksiä mutta mopu+ultrapahvista saanee... Opettajiakin kerhossa on muutama.

T:Sami Mäntyharju

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 3. Lentokesä 2012

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Su 26.02.2012 16:44

SamiM kirjoitti:Terve!

Tuosta mopu-lupakirjasta: Kauhavallahan on myös Falke ja itsellänikin olisi tarkoitus lentää kevään mittaan mopupahvi, mahdollista tulevaa LAPL-lupakirjaa silmälläpitäen kun nykyisestä ultrapahvista ei juurikaan saa hyvityksiä mutta mopu+ultrapahvista saanee... Opettajiakin kerhossa on muutama.

T:Sami Mäntyharju
Moro!

Falke oli tiedossa. Minä, Ope + matkabensat vaan on Falkelle raskas pala :) ... Syystä jotta jätän ultrat myös väliin.

-Juha

Tommi.R
Viestit: 11
Liittynyt: Su 14.02.2010 20:34

Re: 3. Lentokesä 2012

Viesti Kirjoittaja Tommi.R » Ke 04.04.2012 09:47

Moi!

Lainaan Juhan ketjua, kun samana kesänä kurssi käytynä. Juha on nyt Kebnellä ja tätä kirjoittaessa lentänytkin, eiköhän me saada täälläkin lukea herran seikkailuista kun palaa ihmisten ilmoille.
Oma lentokausi starttaa ehkä jo viikonloppuna Vesa sai houkuteltua Kebnelle, saas nähdä mitä tulee. Duoa ollaan varailtu, mutta miten se onnistuu "kun oltiin vähän mattimyöhäisinä liikenteessä" niin selviää vasta paikan päällä. Nyt olen yrittänyt olla huolloissakin mukana jotta oppisin tuntemaan lentopelini paremmin, paljon hyvää oppia onkin jäänyt käteen.
Eikait lennetään kovasti yritän saada varmuutta omaan toimintaan, jos uskaltais lähtä raipattaan jo kentästä hieman kauemmaksikin. Opettajia pitää värvätä lentämään kimpassa DG-500:lla tai seuraa johtajaa periaatteella. Tuppaa vaan opiskelijalla olemaan niin lyhyet kesälomat että pidemmät leirit pudiksella taitaa jäädä jälleen kerran vain haaveeksi. Ja ehkä laskuja treenailla, sen verran heikolla tasolla mentiin aavahelukassa syksyllä :D, jos vaikka lähtis uudestaan kisaamaan.


-Tommi
Lennetään paljon ja autetaan muita, saadaan kiva lentokesä 2012 kaikille.

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: 3. Lentokesä 2012

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Su 08.04.2012 12:52

Moro!

Joo, kausi on avattu. Oulun poppoo oli matkassa 3 lentäjän ja kahden kisaturistin voimin. Koneeksi pakattiin mukaan vaan 744, Szd-51-1 Junior. Luotimme siihen että SUIO:n Duo on lisäksi käytettävänä.
Kebnen leiri oli nyt melkein vuotta aikasemmassa kuin vuotta sitten ja sen huomas lämpötiloista.
--> pukeutumista pitää kehittää.
Aloittelija kun ollaan, niin kevättarkkari piti suorittaa. Joten 1.4 kello 15:59 Duo:n etupenkille, Timo Pankka hyppäs opettajan penkille , hinaus 600m. No sää oli tyyni, joten ei aaltoa edes etsitty, muttei termiikkiäkään löytynyt -> normaali pulkamäki-tarkkarikierros.
2.4 oli kova hinku taivaalle. Eka hinaus Junnulla tuotti aikalailla puhtaa mäenlaskun, mutta jotain sielä ilmassa oli, joten uutta hinausta perään. Toisella yrittämällä löytyi se alueen ainut termiikki, joten hiukan pitemmän kaavan mukaan sai haettua tuntumaa ja melkein tunti sielä tuli roikuttua.
Loppuviikosta tuuli voimistui ja aaltoa oli hiukan luvassa. 4.4 päästiin Junnulla 1800m ja perjantaina 2800m. Mutta mitään hurjia nousuja ei tullut - liekö taidoista kiinni? Kylmyys pakotti kyllä monesti alas ihan liian aikaisin.

Kaiken kaikkiaan kiva reissu , 6 starttia, 5h 30min.

-Juha
Ps sorry sen verta työlästä keliä, ettei tullut kuvattua.

Vastaa Viestiin