Purjelennon pulinajakso

pulinajakso.ilmailuliitto.fi
Tänään on La 15 Joulu 2018 22:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti 02 Marras 2004 11:59 
Poissa

Liittynyt: Ma 15 Syys 2003 22:21
Viestit: 69
..vai onko se vielä edessä? (tokkopa sentään)

Lauantaina 2.10. oltiin Jämillä liikkeellä "kerran vielä, pojat!" -mentaliteetilla. Puchaczin vakuutusta oli jatkettu varta vasten sen vuoksi, ajatuksena että jos ei muuta niin sitten edes muutama 7 minuutin keikka. Yllättäen lauantaina olikin pilvetön taivas aamusta. Oli suorastaan epäuskoinen olo kun puolen päivän jälkeen "keli" pamahti päälle. Varjoliitohinauksia oli täydessä käynnissä, ja muutama siellä näytti pysyvänkin. Ei muuta kuin Puchaczi kentän päähän, ja vintturi toiseen päähän. Tuulta ei ollut nimeksikään, joten oikean pään valinta meni vähän arpomiseksi.

Vähän oli silti pessimistinen olo, koko edellinen kuukausi oli satanut, ja jotenkin jo oli tottunut ajatukseen että seuraava termiikkikeikka on sitten vuonna -05. No, yrittänyttä ei laiteta. Vinttauksesta täysin tyynessä korkeutta 480 m, irrotuksen jälkeen huomio kiinnittyi varjometriin joka näytti kantavaa. Tässähän on siis mahdollisuuksia! Tuli semmoinen olo että tässä on nyt tämän vuoden viimeinen mahdollisuus, tätä ei parane mokata. Kone kyljelleen, vauhtia 80 km/h ja tarkasti vaan kuula keskellä. Välillä piti vilkuilla varjoliitimiä, niitä oli 3 kpl yhtä aikaa ilmassa, kaksi ainakin nostossa kiinni. Muutaman kierroksen jälkeen noston paikka alkoi hahmottua. Variometri näytteli +0,25 m/s, pääasia oli ettei sentään vajonnut. Tuntui kestävän ikuisuuksia ennenkuin oli tullut 650 metriä mittariin. Niin paljon oli kesän aikana kuitenkin viisastunut, että ei tullut mieleenkään lähteä hakemaan "parempaa" nostoa, ainakaan näissä korkeuksissa.

Kun 700 metriä meni rikki niin nostokin vähän parani, nyt jopa puoli metriä, fiilikset kuitenkin katossa ;-) Nosto oli äärimmäisen rauhallista, nousua ei oikeastaan huomannut muuta kuin variometristä, ja harvakseltaan korkeusmittarin vaivalloisesta etenemisestä. Pilvet tuli vastaan 900 metrissä. Siinä vaan sitten pilveä vaihtamaan kentän toiselle puolella lievässä laskevassa. Korkeutta ehti tipahtaa reiluun seitsemään sataan ennenkuin taas tärppäsi.

Tuli mieleen että kyllä tämä vaan onkin mukavaa. Saisi vaan äkkiä tarvittavat tunnit täyteen että saisi matkustajankuljetusoikeuden. Tämmöinen fillis täytyisi ehdottomasti päästä jakamaan jonkun kanssa, vaimokin on joskus mennyt lupaamaan tulevansa sitten kyytiin...
Siinä sitä sitten hyräilin itsekseni ja katselin maisemia. Riippuliidin näytti olevan kaakon puolella samoissa korkeuksissa, toista näemmä hinattiin taivaalle. Ruskan värejä näkyi maastossa, joku oli veneellä järvellä ja taisipa A-luokan ultrakin siinä alempana käydä päräyttämässä.

Kolme varttia ehti kulua ennenkuin huomasi että taisi se viimeinen tuoremehu olla liikaa.. ja lisäksi olisi tarvinnut villasukat, varpaista alkoi jo tunto lähteä. Eipä siinä muuta kuin suunta alaspäin. Tuli kokeiltua vähän vauhdikkaampaakin lentämistä, ja niin jyrkkää G-kaartoa kuin koneella vain sai aikaiseksi. Sitten olikin jo laskukierroskorkeudet käsillä, ilmoitukset radioon ja nätti lasku 09:lle. Tästä jäi hyvät fiilikset ensi vuotta ajatellen.

Kuinkas teillä muilla ?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti 02 Marras 2004 16:58 
Poissa

Liittynyt: La 15 Maalis 2003 21:21
Viestit: 56
Paikkakunta: Seinäjoki
Tais viimenen lento olla 24.8. Lähdin kaverin kanssa vaan puolihuvikseen kentälle asenteella "jos ei lennetä niin sitten edes kuppilatiimaa ja Golden Airin saabin kuvaamista".

Kun pääsimme kentälle, huomasimme, että koulutus oli alkamaisillaan. Pidemmän aikaa oli tehnyt jo mieli pyytää ASW-24:sen tyyppejä ja heitin sitten sen iltaiselle opelle, että sopisko että otan Echo Papan hallista ja lentäisin tyypit kun kelikin tuntui olevan aivan piimää. Pienen suostuttelun jälkeen :lol: hän siihen suostui ja käski ottaa käsikirjan kentän päähän mukaan käsikirjakuulustelua varten. Samalla kaverini tyypitti ASW-19:n

Alkoi koneiden lykkääminen, mutta tässä tulikin mutkia matkaan, sillä AFIS käski odotella Goldenin tulon ja lähdön rullaustien varressa. Tässä vaiheessa alko hiat palaa ,kun könnäsimme radan varressa noin 20 minuuttia

:evil: ...noo olipa aikaa tutustua vielä kerran ohjaamoon...

Kuulustelu meni siinä sivussa ihan ok ja tyypittäjä eli kyseinen opettaja toivotti hyvää matkaa ja käski kokeilla kaikkea mitä keksii

Hinaus 700 metriin ja siinä koneen ominaisuuksiin totuttelemista. Kävin kaikki normaalit sakkaukset ja sivuluisut läpi, kunnes ajattelin kokeilla vähän koneen ominaisuuksia kovemmissa vauhdeissa. Vauhtia n. 200 ja erilaisia kaartoja ja korkeuden tiputtelua. Seuraavaksi kierrokseen ja tennari pihalle. Kone tuli mukavan pehmeästi 8) maahan ja kone halliin.
Nautin tuolla koneella joka minuutista ja ensi kesää odotetaan innolla, että pääsee tutustumaan tuohon kaunokaiseen paremmin.

http://www.epik.fi/koneet/k17.jpg


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To 25 Marras 2004 14:41 
Poissa

Liittynyt: Ma 15 Syys 2003 22:21
Viestit: 69
Korpikenttien hyviä puolia: Jämillä ei tarvi paljon odotella muuta liikennettä, mitä nyt laskuvarjohyppääjien konetta joskus, mutta hyvin sinne on mahduttu. Tällainen maalaispoika menisikin varmaan aivan sekaisin, jos täytyisi lentää samassa ilmatilassa Goldenien tai vastaavien kanssa.. :wink:

Muut ilmeisesti sitten jatkaa vielä lentämistä, kun eivät tunnustaudu viimeistä keikkaa vielä lentäneensä? Ei nyt tarvi mitään romaania kirjoittaa, olis vaan mukava tietää että minkälaisin muistoin sitä on talviteloille siirrytty...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To 25 Marras 2004 17:48 
Poissa

Liittynyt: To 13 Maalis 2003 21:45
Viestit: 3
Paikkakunta: Kotka
Vuoden viimiset lennot tuli lennettyä 7.11. Pari lentoa club III:lla ja viimeisen lennon istuskelin maisemia katsellen ask21:en etupenkillä. Tehokoneilla ei enään päässyt lentämääm koska ne oli kaikki jo purettu putkiin, mutta kivahan se oli vähän huonomilla koneillakin välillä lentää muutama mäki.

Porukkaa kentällä oli jonkun verran lentämässä, kun kaikki olivat saanneet lentää tarpeeksi, purkasimme loputkin kaksi konetta talviteloille (jos harakoita ei lasketa).

Lentotiimaa kesältä minulle kertyi vähän yli 40h ja keikkoja n.120 kpl eli mäkeää tuli laskettua jonkun verran.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke 01 Joulu 2004 23:25 
Poissa

Liittynyt: Ma 15 Syys 2003 22:21
Viestit: 69
antti86 kirjoitti:
...Tehokoneilla ei enään päässyt lentämääm koska ne oli kaikki jo purettu putkiin, mutta kivahan se oli vähän huonomilla koneillakin välillä lentää muutama mäki...


Oonkohan mä ainut laatuaan, mutta kyllä mun mielestä niillä ns. vähemmän tehokkailla on monesti paljon "mukavampi" lentää, siis ainakin kenttää ympäri. Esim. meillä oleva -64 vuosimallin K8b on todella "kiva" lentää, sen jälkeen on paljon parempi fiilis kuin jonkun tehokkaamman kanssa otsa rypyssä. Suomessa vaan näemmä vähemmän arvostetaan huvikseen lentämistä. Kentän kiertäjät lähinnä kirosana...

Käykääs katsomassa vaikka http://www.gliding4life.com/ pari videota missä lennetään avomallin Slingspy T31b:llä. Taatusti kivaa.

Tämä siis pätee vaan huvikseen lentelyyn, mutta sitähän tässä on pääosin tullut harrastettua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To 02 Joulu 2004 17:15 
Poissa

Liittynyt: La 15 Maalis 2003 21:21
Viestit: 56
Paikkakunta: Seinäjoki
Musta tuntu siltä kun joutu lentämään keskellä kesää keikan ASK-21 monen ASW-19 keikan jälkeen, että ei helv... tälläsellä osaa edes lentää...Mutta on kyllä todettava, että on se ihan hauskaa lentää jollain harjotuskoneellakin jotain löttöstä. Niistä harvoin löytyy mitään yllättäviä ominaisuuksia verrattuna joihinki tehokoneisiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma 27 Joulu 2004 3:22 
Poissa

Liittynyt: La 25 Joulu 2004 16:26
Viestit: 5
Hmmm... viimeinen keikka... Se oli syyskuussa hämärän rajamailla tapahtunut mäenlasku. Auringonlasku oli todella kaunis, harmi että ei ollut kameraa matkassa. Ilma oli todella tyyni, joten meno oli pehmeää. Alla oli niinkin harvinainen kone kuin Junior :shock: Kaudesta jäi hyvä maku suuhun, tosin tiimaa olisi saanut tulla enemmän. Kaudella taisi tulla n. 30h, taivoite oli vähän suurempi. Noh, ensi kesänä sitten!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com