300 km

Palsta nuorille ja/tai aloitteleville harrastajille

Valvoja: junior

junior
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.03.2003 12:02
Paikkakunta: EFLA
Viesti:

300 km

Viesti Kirjoittaja junior » Ke 27.06.2007 19:28

EFLA - EFRY - EFSE - EFLA 306 kilometriä.

Tuuppasin kolmisatasen menemään 24.6.

EFLA - EFRY

Hinaukseen 11.23 hinauskoneena PIK-27 (OH-XYA). Alla oli LS8 (OH-882) kisatunnus V8. Ensimmäinen nosto oli sellanen, ettei irrotusta oikeestaan edes huomaa loggeritallenteesta. Ensimmäisessä nostossa 1700 metriin kentästä vähän länteen. Koukkaus kentän käännepisteen kautta ja 96 kilometrin legi Räyskälään alkoi. Keli kukki ja yhden noston kautta Vesijärven yli kohti Hollolan käännepistettä. Kaartamatta aina jonnekin Järvelän tienoille. Huonohkossa nostossa pari kierrosta ja eteenpäin. Pieniä suunnistamisvaikeuksia esiintyi heti alkumatkasta, suuntasin vähän liian etelään mutta se ei menoa haitannut - hyvää pilveä riitti ja meno jatkui Mommilan tienoille asti. Mommilasta nostossa 1700 metriin ja eteenpäin. Liuku Tervakoskelle. Kolmostien päällä Tervakoskella nostossa 1300 metristä 1700 metriin. Arvatkaa olinko tarkistanut onko G42B aktiivinen ja mihin korkeuteen? No en tietenkään. Siis mahdollisesti aktiivisena olevan lentoväylän alarajaa vältellen kohti Lopen kylää. Räyskälässä oli Jannen kisat menollaan ja koneita hinattiin just taivaalle, kun pyörähdin kentän kohdalle.

EFRY - EFSE

Nappasin Räyskälän käännepisteen ja jatkoin vielä vähän matkaa lännen suuntaan. Nousin seitsemän koneen keossa pohjiin, jotka olivat noin 1900 metrissä. Päätä sai "maakuntakentän" poika pyörittää ihan urakalla, jotta ilmapurjehdus tuntui edes omasta mielestä turvalliselta. Siitä taas lentoväylän alarajaa vältellen kohti Tervakoskea. Tervakoskella samasta nostosta kuin mennessäkin 1200 metristä kohti pohjia, ei kuitenkaan 1700 metriä ylemmäs, jotta näkyvyys pilvien pohjiin säilyi. Pilven parhaan noston kohta näkyy mielestäni helpommin pari - kolmesataa metriä pilven pohjan alapuolella lentäen. Tervakoskelta taas yhdellä liu'ulla Tennilän kylän kohdille, josta 900 metristä taas 1700 metriin. Sain Hollolan tienoilla siivelle Nuorisoilmailijoiden November kakkosen (N2) ja yhdessä taitoimme matkaa lähes Selänpäähän asti. Toisen koneen kanssa puljassa lentäessä huomaa heti, jos tekee liu'uissa tyhmiä ratkaisuja tai valitsee linjansa huonosti. Paras tapa päästä hyvissä korkeuksissa kauas, näytti olevan "Kierrä kaikki – aivan kaikki – mustapohjaiset pilvet, jotka ovat vähänkään reittiviivan suunnassa". Yritin nimittäin parissa kohdassa oikoa hyvän näköisten pilvien alle. Ei kannattanut; olin kyllä aikaisemmin pilven alla, mutta selvästi matalammalla. Selänpäässä kääntäessä olin valunut 900 metriin. Suuntasin vielä idän suuntaan, jossa näytti olevan hyvä pilvi. Idän suunnalta oli kuitenkin tulossa Cirrus-mössöä, joka jo osittain peitti maastoa. Pilvi, jonka alle pääsin 600 metrissä ei yllättäen enää vetänyt, joten jouduin heti hylkäämään sen. Etelän puolella, Utin TMA:lla oli pari hyvää pilveä, joten: "Utin torni, oscar hotel 882." *hiljaisuus* "Utin liikenne purjekone 882 nostossa Utin lähialueen pohjoispuolella, kymmenen kilsaa Selänpään kentästä etelään. Ei aikomusta tulla kentälle." Hetken haeskelun jälkeen pääsin 300 metristä ylös 150 metriä. Vaihdoin vielä kerran hakkuuaukean päälle, jossa pyöri lintuja, tärppäsi ja yhdeksän minuutin kelaus vei takaisin 1500 metriin.

EFSE - EFLA

Suuntasin vielä varmuuden vuoksi Selänpään käännepisteelle, koska loggeri ei ollut piipannut mennessäni. Käännepisteelle mennessäni osuin hillittömään kaivoon, molemmat varkkarit näyttivän niin paljon laskevaa kuin vain rajoitin salli. Loggerin piipattua hilasin siipeni laskevan vuoksi nopeasti kohti Jaalaa, jossa oli taas hyvää pilveä. Viimeinen pyöriminen Verlan kohdalla Salokanteleen Ismon ?? (JW) kanssa ja loppuliuku Vesikselle. Kun matkaa oli noin 30 kilsaa jäljellä ja kentälle pääseminen jo reippaahkosta tuuppaamisesta huolimatta (170 km/h) varmaa, oli ihan pakko sanoa jaksolla "Vesiksen liikenne Viktor kaheksan loppuliu'ussa, kakskyt seittämän kilsaa ja nyt täytyy todeta, että on aika epätodellinen olo...". Kukaan ei kommentoinut. Lasku ennen ultra 429:ää baanalle 36 aikaan 15.06. Lentoaika tehtävällä jotain vähän vähemmän kuin itse kokonaislentoaika. Tehtävällä 3h 30 min 39 sec. Keskinopeus 87,16 km/h.
junior

Buntta
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 07.06.2005 18:43

Onnittelut

Viesti Kirjoittaja Buntta » To 28.06.2007 08:34

Onnittelut matkasi johdosta. Taisit tulla vastaan, kun olin matkalla Selänpäähän jossain Jaalan kohdilla.

Selänpäähän ei auta laskeutua, koska kenttä on lentokiellossa (varmaankin jokainen lukee Notam:it?) heinäkuun neljänteen päivään asti.

junior
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.03.2003 12:02
Paikkakunta: EFLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junior » To 28.06.2007 16:31

Kiitos!

Joo, se Selänpään sulkeminen oli kyllä tiedossa, siellä matkailin jo lauantainakin. Lauantaina syntyi vain säälittävät 255 kilsaa matkaa, mutta siitä voisi kirjoittaa eri tarinan... Tuosta keikasta opin ainakin sen, että notamit kannattaa kattoa joka aamu. Eihän sitä koskaan tiedä, mihin matka johtaa.

Muistankin tosiaan, että Jaalan kohdilla tuli kone vastaan. Vaaputinkin, mutta et ehtinyt vastata. :)
junior

Vastaa Viestiin