Siedätyslentoa Pudasjärvellä

Palsta nuorille ja/tai aloitteleville harrastajille

Valvoja: junior

kartsa67
Viesti:

Siedätyslentoa Pudasjärvellä

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ke 18.07.2007 11:44

Synttärilahjaksi saatu (1.6.) tutustumislento oli upea kokemus. Koneena meillä oli Puchacz (OH-832) ja opettajana M. Lepojärvi. Ainoana miinuksena oli kaikkien tuntema pahoinvointi koneessa :) Vaikka keli opettajan mielestä oli huono purjelentämiselle (klo 20.00 illalla -> tyyntä), koki matkustaja sen heiluvana, huojuvana, kuumana, haisevana ja jännittävänä lentona - ja vielä pienessä ahtaassa kabiinissa. Ei kun "yrjöpussi" naaman eteen ja yökkäilemään. Onneksi synttärikakku pysyi vatsassa...

Paha mielihan siitä tuli koska olin aina haavellut lentämisestä - varsinkin kun vaimolla "ei tuntunut missään" :shock: Tästä sisuuntuneena, päätin ottaa lisää lentoja!!! Otin yhtettä Oulun Ilmailukerhon jäseniin, ja sovimme lennoista tutustumiskurssin muodossa.

Uni ei meinannut tulla silmään millään kun tutustumiskurssin aika koitti :D Tuona viikonlopun aamuna oli upea ilma, joten auton keula kohden Pudasjärveä. Kurssiin perinteisesti kuuluu neljän tunnin "pikateoria" ja kaksi lentoa opettajan kanssa. Kurssilla meitä oli kaksi innokasta hakemassa lisäkokemuksia purjelentämisestä. Teoria oli mielekkäästi rakennettu, eikä väsymystä tai kyllästymistä tullut missään vaiheessa - päinvastoin, olisin halunnut oppia lisää lentämisen teoriasta, mutta aika ei riitä moiseen oppimäärään. Ruokatauolla ei tehnyt mieli syödä kuin hiukan leipää ja vettä, jotta en sotkisi kabiinia yrjöön :lol:

Kentän länsipäässä meitä odotti OIK:n DG-500 (OH-954) valmiina lennättämään oppilaita, joita jännitti jo aika paljon. Lensin omasta pyynnöstä viimeisenä jotta saisin jännittää mahdollisimman paljon :P Siinä odotellessa tutustuin OIK:n muihin jäseniin ja kentän toimintaan.

Oman vuoroni tullessa pulssi nousi ainakin 200:n ja jännitys oli kova. Nousu kentältä on minulle aina upea kokemus ja niin oli tämänkin. Vaikka opettajan (J. Pietilä) rauhallinen asenne ja opastus rauhoittikin mieltä, tuli minulle jälleen paha olo :roll: Pääsimme kuitenkin 1,5 km korkeuteen ennen alastuloa. Laskukierrokseen liityttyämme, olokin koheni huomattavasti ja lasku oli miellyttävä. Toinen lento oli sitten ensimmäisen toistoa - tulos sama...

Kotiinlähdön aika koetti illalla kahdeksan aikaan. Ajaessani pää pyörällä kohden Tyrnävää, täytyi minun pysähtyä kolmesti oksentamaan :lol: Kotiin päästessä olo mielipaha suuri - näinkö tässä nyt kävi?? Minusta ei taida olla lentäjksi :(

Seuraavana päivänä paha olo oli poissa, ja mieli korkealla. Edellisenä päivänä koettu lento tuntui upealta kokemukselta. Senpä vuoksi oitis sähköpostia kirjoittamaan Oulun Ilmailukerholle. Sovittiin lisälennoista ja ostin repullisen nousulippuja ja lentokortteja. Kävin muutamia lentoja eri opettajien kanssa Pudasjärvellä, ja totesin tottuvani kyytiin. Olin entistä pitempään taivaalla ja siitäkös minä pidin. Lentäessäni eri opettajien kyydissä huomasin heillä kaikilla yhden saman piirteen - herrat olivat älyyyyyttömän rauhallisia, innostavia ja vastailivat oppilaan tyhmiin kysymyksiin asiallisesti. Suhtautuminen oppilaan yökkäilyyn oli isällistä.. Tosin enhän edessä istuessani näe taakse, kuinka heitä mahtoi naurattaa :D Näin jälkeenpäin muisteltua, minua itseäni ainakin naurattaa aika paljon tämä lentopahoinvointi...

Heinäkuun 15. päivä sain vaimolta "lomaa" lapsenhoidosta, jolloin suunnittelin kolmen päivän mittaista reissua Pudasjärvelle. Tarkoituksena oli lentää kokoajan jotta maha ja pää tottuisi kyytiin. Pakkasin telttani ja muut kamat autoon ja menoksi. Olin sopinut kyseisellä viikolla päivystävän opettajan kanssa (A. Kauppila) lennätyksestä. Sunnuntaina lensin DG-500:lla J. Pietilän kanssa tunnin lennon, "eikä tuntunut missään" - olin onnellinen...

Yön nukuin teltassa ja heräilin useaan otteeseen välillä rankkaankin vesisateeseen :( Maanantaiaamu valkeni pilvisenä, joten pakkasin telttani ja ajattelin ajella kotiin. Jäin kuitenkin juttelemaan juuri alkaneen purjelennon peruskurssin kanssa ja huomasimme kaukana taivaarannassa sinisen juovan - JIPII.. selkenee!!! Niinhän siinä kävi että vastoin kaikkia ennustuksia, päivästä tuli upea!! Päivä meni touhutessa kentällä mm. köyden noudossa, kiinnityksessä ja kenttäkirjanpidon kanssa. Peruskurssi lensi etuoikeutetusti ensin ja muut sitten, joten Puchaczin puikkoihin istuimme A. Kauppilan kanssa puolen päivän aikaan.

Enimmäkseen DG-500:lla lentäessäni, jopa aloittelija huomasi eron näiden koneiden välillä. Puchacz oli "vaikeampi" lentää (ainakin minun mielestä) ja sitä piti ohjata "kokoajan". Tosin Puchacz'ssa on hieman enemmän tilaa näinki isolle miehelle kuin minä :)

Kokemukseni lentämisestä nousi uusiin sfääreihin, kun Antti lensi hetken pilvessä - voi ziisus, mikä kokemus. Istua ahtaassa kabiinssa ja jokapuolella on täysin harmaata???!!! Arvatkaapa menikö pakki sekaisin?? Pyynnöstäni äkkiä pois pilvestä - jotta laatta ei lentäisi :shock: Hassua, miten pääni luuli meidän olevan ihan eri asennossa. Kerroin kokemuksesta peruskurssilaisille, ja he valistivat minua miten pää toimii pilvilennossa - olivathan he käyneet teorian lävitse. Kokemukseni oli juuri kuin oppikirjasta...

Päivä oli ohitse äkkiä rankkasateen johdosta. Ei muuta kuin telttaan ja syömään. Yön nukuin kuin tukki haaveillessani lentämisestä seuraavana päivänä. Aamu oli kaunis kuten säätiedotuksessa luvattiikin. Peruskurssi alkoi varhain sinä aamuna - noin kello 8.30. Tarkkailin hinauslentäjän (M. Penttilä) toimia ennen koneen käynnistämistä, ja opin monta uutta asiaa. Sovimme peruskurssilaisten kanssa lentovuoroista ja homma rullaamaan. He lentävät ensin, ja minä ruokatauolla. Kaunis päivä kun oli, ilmaantui kentän laidalle muitakin innokkaita harrastajia. Pilvikurssia varten paikalle tuotu DG-500:n houkutteli Antin ja minun käyttämään lentooni sitä konetta :D

Pilvikurssin loputtua ahtauduin 500:n etukabiiniin intoa täynnä. Startti oli, kuten aina, aivan upea kokemus. En tiedä oikein miksi, mutta maasta irtoaminen tuntuu aina yhtä mahtavalta. Puut pienenevät ja näet kauaksi horisonttiin - siitä kait se johtuu. Hinauslentäjä vei meidät hyvään termiikkiin (~4 m/s) ja irroitus noin 500 metrissä. Ilmassa oli muitakin koneita ja koetin tähystää niitä. Toiseksi jäin - kokenut opettaja huomasi muut aina viisi sekuntia ennen minua... Kait siihenkin oppii totesin.

Opettajani pyysi laittamaan kallistusmittarin päälle koska aikoi lentää pilveen. Huh - jännitys nousi jälleen. Olimme pilvessä nyt hieman pitempää kuin viimeksi ennen pään sekaisin menoa :) Pyynnöstä laskeuduimme pilvirajan alapuolelle aivan erissä paikkaa kuin luulin meidän olevan?? "Omituista.." totesin ääneen. Aikamme termiikkiä etsiessämme Antti päätti vaihtaa maisemaan. Sauva eteen ja menoksi - nopeus kasvoi, suhina voimistui ja maisema vaihtui vikkelään. Seuraavassa termiikissä hiukan mäkeä ylös - ja jälleen sauva eteen. Nyt ymmärrän mitä "mäenlasku" tarkoittaa :) Se oli juuri sitä - mäkeä alas ja hetken päästä ylös. Hauskaa oli..

Sitten "tinttasi" kuten ammattislangi kuuluu. Mustan pilven reunalla variometrin neula suorastaan vääntyi mutkalle. Tiukka kaarto pilvijonon suuntaan ja sauva eteen. Herranjumala mitä kyytiä - koneen nokka oli melkein maata kohden, variometrin asteikko ei riittänyt ja vauhtia melkein 200 km/h. Kaiken kukkuraksi pilven alalaita viistiä kabiinin kuomua. Tätäkö on purjelento parhaimillaan?? Pujottelimme pilvien lomassa vauhdin pysyessä tasaisesti 180 km/h. Taisin hihkaista onnessani jossain välissä.. Tiukka kaarto pilvijonon päässä ja takaisin - meinasi tulla kuset housuun, kun oli niin upeeta :wink:

Sitten alkoi satamaan joten kaikki hyvä loppuu aikanaan. Antti käänsi nokan kohden kenttää. Rauhallista köröttelyä 10 km, ja odottelua että hinuri pääsee laskeutumaan. "954 liittyy vasempaan laskukierrokseen radalle 26 - teline ulkona ja lukittu..." ja sitten olimmekin maassa. Tunteet olivat sekavat - jotain siinä haahuilin ja huomasin kaikkien menneen syömään. Äh.. en ehtinyt kertoa kenellekään kokemaani. No, reissuni oli ohitse, ja pakkasin kamani autoon. Keula kohden Tyrnävää ja ajellessani muistelin juuri kokemaani hymynkare huulillani.

Sellaista olen kokenut. Koetin lyhyesti kirjoittaa, mutta toivottavasti jaksatte lukea edes puolet. Tarkoituksena on kertoa purjelentoa jo kokeilleille, pahoinvoinnin saaneille, että kannataa yrittää uudestaan. Olen nyt lentänyt noin 10 lentoa, ja yökki tulee vasta joskus yli tunnin lennon jälkeen :D Kestävyys kasvaa kokoajan...

Pyrin tänä kesänä lentämään vielä muutamia kertoja ennen syksyn saapumista. Peruskursille ilmoittaumista harkitsen vakavasti... Lämmin kiitos kaikille Oulun Ilmailukerhon jäsenille, jotka ovat olleen kanssani nauramassa, opettamassa ja kannustamassa minua.
Viimeksi muokannut kartsa67, La 11.04.2009 08:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Kari Kangasluoma-

Juffe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juffe » Ke 18.07.2007 13:54

Kyllä siihen ilmassa oloon tottuu, joten ei muuta kun rohkeasti kurssille!! Olet löytänyt lajeista jaloimman! Tervetuloa mukaan! 8)

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ke 18.07.2007 22:51

Jooh - niinhän se kuulemma on. Olen luultavasti jotenkin poikkeava kun tarvitsen normaalia enemmän lentämistä, jotta pää tottuu :D
-Kari Kangasluoma-

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Siedätyslentoa

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 19.07.2007 21:51

Hieno kirjoitus lentämisen aloittamisesta ja siihen liittyvistä aidoista tuntemuksista. Tämä foorumi kaipaa juuri Sinunlaisia aitoja mielipiteitä ja fiiliksiä.
En voinut olla panematta merkille haluasi oppia lentämisen teoriaa enemmän. Urheiluilmailuopistolla on tarjota kaikkille tiedonjanoisille mahdollisuus hankkia tietoa Internetin välityksellä. Meillä on purjelennon teoriat verkossa seuraavan kerran syyskuun alusta ja jatkuen noin 3kk. Sama toistuu niin, että seuraavan teoriakurssin voi aloittaa vuoden vaihteen tienoilla ja teoriat saa valmiiksi keväällä 2008. Ja sitten vielä yksi teoriaosuus alkaa keväällä ja valmista ennen Juhannusta 2008. Nuo Internetissä olevat teoriat suorittamalla - joihin kuuluu yksi viikonlopun lähijakso Räyskälässä - voi aloittaa purjelennon lento-osan missä suomalaisessa kerhossa tahansa. (http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... .php?t=652 )
Toinen vaihtoehto pelkästään tiedonjanon sammuttamiseksi on meidän TakaisinTaivaalle opiskelu. Tämä on alunperin lupakirjan uudelleen voimaan saattamiseksi, mutta informaatio on sama kuin purjelennon teorialla. Tässä TakaisinTaivaalle opiskelussa ei voi kysellä samalla tavalla eikä tehdä ohjatusti harjoitustehtäviä kuin varsinaisessa teoriaopiskelussa.

Tätä TakaisinTaivaalle menetelmää suosittelen kaikille, jotka haluavat tietää purjelentämisestä enemmän - vaikka eivät ehkä koskaa oikeasti lentäisikään! Vaikkapa lahjaksi!

Moni ihminen on kiinnostunut lentämisestä ja tiedon saaminen voi tuntua vaivalloiselta. Tämä Internet-aikakausi tuo tiedon lähelle.

Katso tarkempia tietoja http://www.suio.fi tai laita minulle emaililla viestiä. Yhteystiedot löytyvät Opiston sivuilta.

Sakari Kuosmanen
Suomen Urheiluilmailuopiston tj, rehtori ja koulutuspäällikkö

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Pe 20.07.2007 06:50

Heh... Oikeassa olet :) Olen ollut kiinnostunut kaikesta lentämiseen liittyvästä koko ikäni. Olen kyllä törmännyt tuohon teoriaosan suorittamiseen Internettin kautta, etsiessäni tietoa purjelentämisestä. Ja rehellisesti sanon että olen hieman hämmentynyt :?

Hämmennykseni johtuu yksinkertaisesti siitä että... no... miten sen sanoisi... voiko tosiaan teoriaosan suorittaa Internetissä - niinkui vaivattomasti, itseopiskeluna???!! Mieleeni väkisinkin juolahtaa ajatus, miten kerhot ympäri Suomen suhtautuvat tähän nettiopiskeluun?? Onhan se pois heidän tuloistaan, ja pitävätkö kouluttajat nettisuorittajia "jotenkin huonompina"??? Itse en epäile kurssin antamaan tietotaitoa - päin vastoin, onhan se oivallinen tapa suorittaa teoriaosa, lähtemättä kotoa pois :lol:

Lisäkysymyksiä: mitä maksaa?? Mitä tarkoittaa lähijakso Räyskälässä, onhan se aika kaukana Tyrnävältä - pakollinenko??

Varmaan saisin vastauksen näihin kysymyksiin tutkiessani Internet-sivujanne, mutta minulla on kiire Pudasjärvelle purjelentämään :P

Lämmin kiitos infostasi, Sakari!!!
-Kari Kangasluoma-

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viesti:

Siedätyslentoa

Viesti Kirjoittaja skuosman » Pe 20.07.2007 08:06

Purjelennon teoriat voi suorittaa Internetissä, mutta vielä nykyisen luvan mukaisesti täytyy osallistua Räyskälässä la ja su kestävään lähijaksoon. Tuo lähijakso sisältää AIP:n käytön opiskelun, radiopuhelinliikenteen puhepuolen harjoittelun ja kokeen sekä kaikkien opiskeltujen teoria-aineiden kokeet. Se, että pitää tulla juuri Räyskälään johtuu koulutusluvassa määritelyistä koulutuspaikoista - nyt ne ovat Opiston luvassa Räyskälä, Nummela ja Malmi. Me voidaan jatkossa suunnitella pitävämme alueellisia koulutusviikonloppuja tyyliin Oulu, Kuopio jne, mutta pitääksemme noita koulutuksellisia aluetilaisuuksia purjelennon teorioissa on kukin paikka (ihan luokkahuoneen tarkkuudella) hyväksytettävä koulutuslupaan ilmailuhallinnossa.
Tässä esimerkki I/2007 kurssiohjelmasta http://www.ilmailuverkko.fi/purjelentot ... ataulu.htm
Se asia miksi kerhot eivät vielä ole asiaan innostuneeet on markkinointi. Tämän koulutusmuodon saaminen koulutuslupaan onnistui vasta tammikuussa 2007 ja silloin kerhot olivat jo päättäneet kuinka hoidetaan 2007 vuoden teoriat. Yksikään kerho ei ole minulle asti moittinut tätä Internet teoriaa huonoksi. Nyt verkkoteoria maksaa 290€ joka sisältää Purjelentotaitokirjan, kartan, tunnukset Internettiin verkkoteorioiden alustalle noin 6kk ajaksi, rajoitetun radiopuhelimenhoitajan kelpoisuuteen tarvittavan koulutuksen sekä vuorovaikutteisen opastuksen tehtävien palautusten muodossa ja mahdollisuuden kysyä verkkoalustalla eteen nousevia kysymyksiä. Lisäkuluja opiskelijalle aiheutuu lähijaksolle kulkemisesta, majoituksesta Räyskälässä.
TakaisinTaivaalle maksaa 60€ jolla rahalla saa tunnukset verkkoalustalle ja käyttöoikeuden alustalle sekä oikeuden yhden kerran tehdä kokeet Opistolla. Tuohon rahaan ei kuitenkaan saa vuorovaikutteista opastusta eikä hänelle korjata välitehtäviä eikä myöskään luvata jatkuvaa opastusta esiin nousevissa kysymyksissä.
Purjelennon verkkoteoriat siis on tarkoitettu henkilölle joka haluaa suorittaa koulutusohjelman mukaisen teoriakurssin ja saa siitä todistuksen.
TakaisinTaivaalle kurssilainen ei virallisesti tarvitse teoriakoulutusta vaan hänen on suoritettava peruskurssin kokeet uudestaan koska hänen lupakirjansa on ollut vanhana liian kauan. Hän voi suorittaa kokeet meillä tai missä tahansa kerhossa, lentää tarvittavan määrän koululentoja sekä lentää lentokokeen. Verkkoalusta antaa hänelle mahdollisuuden paneutua purjelennonteoriaa ennen kokeita.
Molemmat menetelmät kyllä soveltuvat Asiasta Vain Tietoa Haluavan oppimisympäristöksi.

Mielenkiintoisia lentokokemuksia Sinulle!

Saku

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Pe 20.07.2007 23:52

Kiitos täsmentävästä vastauksestasi!!! Juttelin OIK:n aktiivijäsenistöltä ja heillä oli selvästi positiivinen asenne Internet-koulutukseen. Olen "suorittanut" reilut kymmenen "siedätyslentoa", joihin kuuluu normaalia peruskurssin liikehdintää taivaalla. Ilokseni voi todeta että pääni ja mahani ovat pysyneet 90% omalla paikallaan :D Joten sen puoleen purjelentokurssiin ei ole estettä.

Olen todennut itsestäni sen että opin kuitenkin kaikkein parhaiten jos minua opetetaan "livenä" - eli paikalla on ope joka jorisee joutavia luokan edessä. Toki itseopiskelussani ei ole moittimista, mutta kenties sittenkin haluan käydä kurssilla jossa on opettaja paikalla...

En kuitenkaa vielä pois sulje Internet-kurssin vaihtoehtoa - mutta jätän asian hetkeksi hautumaan.
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Re: Siedätyslentoa Pudasjävellä

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Pe 08.02.2008 10:09

Yeah - purjelennon peruskurssi alkoi vihdoin Oulussa!! Meitä on viisi innokasta oppilasta mukana ahmimassa perustietoutta ennen kesäistä lento-osuutta. Teoriaosaa opiskelemme kaksi kertaa viikossa - kolmen tuntia kerralla. Takana on vasta muutama kerta jolloin ahmimme mm. aerodynamiikan tietoutta pieneen pääkoppaamme :D

Saimme esimakua syöksykierteestä - ja kuulin että sitä harjoitellaan lento-osuudella :oops: Saapa nähädä miten maha pysyy paikallaan :shock: Koetan laittaa valokuvia kesällä, jahka pääsemme lentämään...
-Kari Kangasluoma-

viper
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja viper » Pe 08.02.2008 10:36

Syöksykierre on mukava liike, se aiheuttaa harvemmin pahanolontunteen. Yleensä kurssilla tehdään vain kierteen alkuja tai korkeintaan yhden tai kahden kierteen mittaisia syöksykierteitä, joten siinä ei ehdi paha olo tulemaan. Tärkeintähän on oppia tunnistamaan ja oikaisemaan kierre mahdollisimman nopeasti, eli pelkkä kierteeseen meno ja välitön oikaisu yleensä riittää opettajille.

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Pe 08.02.2008 15:17

Yöks - niinhän sitä väitetään :? no, saapas nähdä miten kesällä käy. Pelkästään sakkauksen kokeileminen viime kesänä, aiheutti ylimääräisiä sydämentykytyksiä.. Ilmeisesti siihenkin tottuu :D
-Kari Kangasluoma-

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 08.02.2008 15:43

Sori, heitän väliin...
Silloin, kun vielä opetin aktiivisesti, minulla oli tapana sopeuttaa harjoittelun rajuutta oppilaan henkilökohtaisten ominaisuuksien suhteen.

Toisin sanoen. Sakkausharjoituksen tarkoitus on se, että oppilas tunnistaa tilanteen ja osaa oikaista mahdollisimman pienellä korkeudenmenetyksellä. Jos joku aristelee äkkipudotuksia, harjoitus voidaan tehdä vain osasakkauksena. Se on hyvin pehmeä juttu eikä nosta vatsaa kurkkuun. Toisaalta, jos oppilas on joku vuoristorata-fani, niin voihan kokeilla, miten kaartosakkauksessa runsas jalan käyttö on vaarallista, kone voi pyörähtää tosi äkkiä. Joka tapauksessa opettajan pitää puhua paljon ja selvittää, miten asia menee teoriassa, ja harjoitella niin, että asiat selviävät.

Syöksykierrettä ei käsittääkseni ole mikään pakko tehdä ollenkaan, ainakaan pelottelumielessä.

Näistä asioista kannattaa keskustella avoimesti opettajan kanssa. Kertokaa, mistä pidätte ja mistä ette tykkää. Moni epämiellyttävä asia on vältettävissä ilman että oppiminen kärsii.
papafox-Sakke

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Su 10.02.2008 14:33

Sori, heitän väliin...
Ei haittaa!!!

Ai?? On siis olemassa pehmeämpikin tapa?? Kiva tietää :lol: ei sitten niin hirveesti jännitä - mulla kun on tapana jännittää purjelennossa :shock: Sen verran olen jo "kehittynyt", että tiedostan jännityksen, jolloin osaan alkaa rentouttamaan hartioita jotka ovat korvissa kiinni :roll: ja varsinkin hengittelemään rauhallisesti. Olen muutaman kerran saanut aikaiseksi hyperventilaation :P
Voi hitsi - tuskin maltan odottaa kesää!!
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » To 10.04.2008 22:08

Tääll Oulun purjelentokurssilla on tullut teoriaosan viimeiset vaiheet. Olemme opiskelleet koko kevän ahkerasti purjelentoa, ja tehneet kokeita. No, täytyy tunnustaa että yksi "hylsykin" on tullut :? Mutta eiköhän se mene läpi kun kokeillaan uusintakoetta.

Osalla porukasta on ollut jo pakollinen lääkärikeikka - itselläni se on vasta edessä. Kovasti olen koettanut laske verenpainettani, joka välillä hipoo vaadittuja alarajoja.. Saapas nähdä miten käy..

Tänään oli aika erilainen purjelennon teoriapäivä. Saimme tutustua Oulun lennonjohtotornin toimintaan oikein paikanpäällä. Olihan aika käyhää kiivetä torniin ja katsella kenttää kokonaisuudessaan!! Ihmeellisintä koko asiassa oli ne työntekijät - lennonjohtajat. No, eivät he olleetkaan niin pelottavia mitä luulimme :D Kaikki kolme tapaamaamme lennonjohtajaa olivat mielettömän asiantuntevia, rauhallisia ja sanoisinko isällisiä meitä kohtaan. Tunnustan aiemmin arkailleeni puhumasta radioon, koska "ne siellä tornissa ovat niin jäykkiä ja pelottavia...", mutta tutustumisen jälkeen kukaan meistä tuskin arkaileen avaamasta suutansa kun tarve niin vaatii. Osa meistä pääseekin kokeilemaan radiotaitojansa keväällä Ahmosuolla, kun lento-osa alkaa!! Tuskin maltamme odottaa..

Lämmin kiitos M.Jokiselle, J.Asikkalalle kun järjestitte meille tämän ikimuistoisen vierailun.

P.S. "Oli upeaa katsoa kun Airbus A340 laskeutui Oulun kentälle. Kone oli aika iso verrattuna meidän Puhchaziin...".
-Kari Kangasluoma-

Vastaa Viestiin