Purjelennon peruskurssi 2008

Palsta nuorille ja/tai aloitteleville harrastajille

Valvoja: junior

ht

Re: Purjelennon peruskurssi 2008

Viesti Kirjoittaja ht » Su 17.08.2008 17:34

No ei se hc-matka ihan ensimmäiseksi vastaan tule. Ens kesänä lennät ensin ihan kentänkiertoa, ensin pari tuntia per keikka, sitten enemmän. Alkuun ihan tarpeeksi hommaa taivaalla pysymisessä, sitten kun alkaa pysymään niin voi kiinnittää huomioita muuhunkin. Heinäkuun hyvissä keleissä sitten viisituntinen. Loppukesästä lisää lentämistä ja maastolaskuharjoituksia. Seuraavana keväänä sitten muutama keikka tuntumaa lentämiseen ja sitten hyvänä kelipäivänä koneen keula Ranuan suuntaan. Kotikentän jättää automaattisesti siinä vaiheessa kun hinku matkalentämiseen voittaa sen liukukartion tuoman turvallisuuden tunteen.

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ma 18.08.2008 08:37

Niinhän se taitaa olla - ensi kesä taitaa mennä harjoitellessa ilmassa pysymistä :wink: On se mukavaa, kun saa lennellä ihan oman pään mukaan, ja harjoitella juuri niitä asioita joita itse haluaa. Hullua kyllä, mielenkiintoni epätavallisia lentotiloja kohtaan on kasvanut :shock: Jummijammi, on se omituista.. Tuleekohan minusta isona taitolentoa harrastava purjelentäjä :D Jos en kovin väärin muista, täällä Oulussa on mahdollisuus taitolennon kurssiin - jihuu, sinne seuraavaksi kun tiimaa on kertynyt tarpeeksi :wink:

Niin, saakohan noita sakkauksia tms. harjoitella ihan itsekseen? Vai onkohan ne kielletty "aloittelevilta lentäjiltä" muuten kuin opettajan kanssa? Sakkausta ainakin pitäisi harjoitella. Saan koneen suhteellisen helposti hidaslentotilaan, mutta se lopullinen veto taakse ei onnistu - aivot kyllä antaa käskyn "kiristä!!!", mutta käsi ei toimi :oops: Hahhaa, taitaa itsesuojeluvaisto estää sen..
-Kari Kangasluoma-

Samu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samu » Ti 19.08.2008 10:50

Onnittelut kanssa Kartsalle! :)

Itse sain eilen tyyppikoulutuksen ASK 23:een, eli siis pääsin ensimmäistä kertaa lentämään yksipaikkaisella. Jännitystä oli nyt huomattavasti enemmän, kuin ennen ensimmäisiä yksinlentoja ASK 21:llä. Kuitenkin, kun ilmaan pääsi, niin oli meinaan huomattavasti miellyttävämpi lentää kuin tuo peruskoulukone. Ohjaimet olivat tehokkaammat ja tottelivat ilman viiveitä ja tuo keveys edelliseen verrattuna on kyllä lentomukavuutta ja tarkkuutta parantava juttu. Tällä on hyvä treenata ennen tehokkaampiin laitteisiin siirtymistä.

Itselläni nyt lupakirjakurssin lennoista 42 takana. Vielä siis muutama keikka lupakirjatarkkariin. Kelit ovat vaan olleet niin kehnoja viime päivinä, että termiikkilentämisestä ei ole saanut kuin unelmoida (saatika edes ilmaanpääsystä päivittäin).

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ti 19.08.2008 12:29

Onneksi olkoon vaan itsellesi :D onhan se mukavaa päästä lentelemänä yksipaikkaisella koneella!! Kuten sanoit, keveämpi ja helpompi ohjata. Heh, juuri muistin, että minäkin saan lentää yksipaikkaisella :wink: meinasin unohtaa koko asian - ei siis tarvi lentää koulukoneella. Täällä Oulussa on käytössä SZD-51-1 Junior - ihan kelpo kone. Tosin jostain kummallisesta syystä tykkään lentää myös kaksipaikkaisella Puchaczilla??

Sama juttu Pohjois-Pohjanmaalla, säät suorastaa pers...tä. Turha kuvitellakaan lentämisestä vesisateessa - se on surkeaa, mutta minkäs teet. Njaa, taisin pari kertaa koko kesän aikana lentää oikeassa termiikkikelissä - aika huono saldo? Toivottavasti säät suosii etelässä, jotta saat lentää tarkkarin piakkoin!
-Kari Kangasluoma-

Samu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samu » Ma 25.08.2008 16:06

Lupakirjatarkkari suoritettu hyväksytysti myös täällä. Nyt ei muuta kuin keräämään sitä tiimaa..

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ma 25.08.2008 17:17

COOL!! Onneksi olkoon vaan!! Tiimaa olisi kiva kerätä kunhan säät suosisivat vielä edes yhden viikonlopun ajan..
-Kari Kangasluoma-

Samu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samu » Ti 26.08.2008 10:58

kartsa67 kirjoitti:Niinhän se taitaa olla - ensi kesä taitaa mennä harjoitellessa ilmassa
Niin, saakohan noita sakkauksia tms. harjoitella ihan itsekseen? Vai onkohan ne kielletty "aloittelevilta lentäjiltä" muuten kuin opettajan kanssa? Sakkausta ainakin pitäisi harjoitella. Saan koneen suhteellisen helposti hidaslentotilaan, mutta se lopullinen veto taakse ei onnistu - aivot kyllä antaa käskyn "kiristä!!!", mutta käsi ei toimi :oops: Hahhaa, taitaa itsesuojeluvaisto estää sen..
Kyllä niitä sakkauksia oman lupakirjan omaamisen jälkeen varmasti uskaltaa harjoitella, kun huolehtii vaan siitä, että korkeutta on "riittävästi". Eli vaikka nostossa ensin tonniin ja siellä reenausta. Yksipaikkaisellakin harjoituskoneella on mielestäni tärkeä tietää, mm. koneen sakkauskäyttäytyminen, joten jossakin vaiheessa tuo reenaaminen on lähes pakollista. Ja open kanssahan voi reenata kakspaikkaisella, jos katsot että siihen on tarvetta.

Jos sakkauksen teko tuntuu omien aivojen osalta vaikealta, niin teeppä ensin suorassa lennossa puhtaita (kone ei kallellaan) osasakkauksia ja siitä sitten ikään kuin vahingossa sakkaus. Osasakkauksen kauttakin saa tehtyä tuosta sakkauksesta (ainakin Askeilla saa) niin lievän, että varmasti totut.

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ti 26.08.2008 13:49

Näinhän se on. Ja hulluinta tässä on se, että minulla on suorastaan pakonomainen tarve päästä kokeilemaan niitä S-alkuisia lentotiloja :P Lienee tullut jonkinasteinen riippuvuus siihen pudotuksen tunteeseen??!! Taidan alkaa taitolentäjäksi :shock: Juu - tässä on kuitenkin pitkä ja kylmä talvi edessä ennenkuin pääsee tosissaan lentämään. Hitsi, kun tää Suomen kesä on lyhyt :cry:
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » La 06.09.2008 20:15

Niinpä niin - kausi alkaa olla lopuillaan. Sää suosi tänään lentäjiä niin moottori- kuin purjelennossa. Oulu Päivät järjestettiin ties kuinka monennen kerran, ja ohjelmaan tietenkin kuului mm. pulja. Minä etunenässä kerjäämään kyytiin pääsyä johonkin koneeseen, koska haaveisiini on kuulunut myös moottorilentäminen. No, kyytiin minut + kaksi muuta otti K.Aaltonen, jolla on mielestäni yksi Suomen kauneimmista koneista (OH-CSO) Cessna 170 (vaimikäseoli). Muita puljassa lentäneitä oli OH-SDA ja olikohan se OH-XLS?

Tunnustan jännittäneeni kyytissä olemista aika kovasti :D purjekoneessahan en enää jännitä hirveesti, mutta en tiennyt pysyykö mölyt mahassa tällaisessa kyytissä. Mutta älähän mitään - kyyti oli kerrassaan upeea!! En osaa sanoin kuvailla sitä, mutta eniten minua hämmästytti se, että lennettiin suoraan ja pitkälle :lol: Moottorin jylinä sekä siipikoneet tekivät tapahtumasta upean.

Oulun kaupungin päällä liittyimme toiseen viiden koneen puljaan, ja lensimme kaupungin päällä hetken. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja palasimme Ahmosuolle. Aika meni kuin siivillä - olisin mieluusti lentänyt vielä hetken. Kyllä, Ahmosuo näytti minusta pieneltä - mutta K.Aaltonen laskeutui tottuneesti kentälle. Koneesta noustuani mietin, onko tästä paluuta purjelentoon? No, oli tietenkin :D Seuraavaksi työnsimmekin Puchaczin kiitoradalle 30!! Jihuu - tästä olenki unelmoinut viimeiset kolme viikkoa, kun en ole päässyt lentämään ollenkaan. Aah - istuin kabiiniin opettajani A.Vaulon kanssa ja köytin itseni kiinni. Tottuneesti tein lentoonlähtötarkastuksen, ja sain Arilta ohjeita lyhyeltä kentältä nousuun.

Sinne mentiin - täysin vastainen tuuli ei aiheuttanut yllätyksiä. Jummijammi - tosiaan, täällähän piti vaihtaa taajuus Oulun tornin taajuudelle. Nyt tunnustan jännittäneeni - apua, mitä mää sanon tuonne radioon??!! Työnsin ajatukset taka-alalle ja keskityin lautturin perässä pysymiseen.

Irti, ja kaarto. Termiikkiä ei löytynyt, mutta se ei minua haitannut. Lensin kenttätarkkaria, joten muut toiminnot olivat tärkeämät. Korkeusmittari lähestyi 1100 jalkaa - ja peukalo täristen painoin tangenttia: "Oulun torni, Oscar Hotel 832".
"Oscar 832, torni", vastasi naisääni. Koetin olla mahdollisimman rauhallinen ja änkytin radioon: "Oscar 832 läpi 1100 jalkaa alaspäin Ahmosuolla, ja laskuun ollaan menossa". Tornin kuitattua rauhoituin - hitsi, nehän ymmärsi :P Niin, mainittakoon, että tämän kyseisen naisen ääni on kuin enkelin - m i e l e t t ö m ä n selkeä ja rauhoittava. Kotona olen useasti kuunnellut Oulun tornia ilmailuradiostani, ja ihaillut ko. naisääntä - ja nyt sain puhua hänelle :D Terveisiä vaan Oulun torniin, jos joku teistä lukee tätä.

Hups, eksyin aiheesta - olin siis tekemässä laskua Ahmosuolle eka kertaa elämässäni itse. Kuten jo arvasinkin, oli etäisyyden arviointi kentästä hiukka hakusessa, mutta open ohjeilla se löytyi. Pudasjärven kenttään tottuneena Ahmosuo oli kuin postimerkki :shock: Mutta eipä siinä mitään - tein kuten oli opetettu. Peruksella korkeutta pois jarruilla - ja kääntö finaaliin. Tässä vaiheessa kenttä tosiaankin näytti kapealta, mutta oikeastaan se ei pelottanut, koska Pudasjärvellä opeteltiin laskeutumaan kentän keskiosalle, joka vastaa hyvin Ahmosuota. Tälläsin Puchaczin aivan kiitoradan 30 alkuun ja jarrut auki. Hitsi, määhän tosiaan osaan tämän - kone pysyi lähes_keskiviivalla ja pysähtyi suht nopeasti 8)

Kone työnnettiin uudestaan lähtöpaikalle ja ei muuta kuin takaisin taivaalle! Edelleenkin uudet toimenpiteet veivät huomioni siinä määrin, etten ehtinyt paljoa nauttimaan lennosta. Laskeuduttuamme olikin muiden vuoro lentää. Katselin tovin RC-koneiden lentoa, ja tein kenttäkirjanpitoa. Puhku tuli laskuun, ja ohjaaja vaihtui. Opemme pääsi lentämään ilman oppilaita vihdoin :D ja viimein. Olikin hieman outo näky, kun ope oli ihan yksin ohjaamossa..

Kävin vielä yhden keikan, jolla ehdin jo katselemaan maisemia ja nauttimaan Oulujoen kauniista maisemista. No, termiikkejä ei ollut, ja lentomme jäivät lyhyeksi. Mutta ei sen väliä näin kauden lopussa - vielä yksi viikonloppu ja pillit pussiin :( Olen menettänyt sydämeni lentämiselle - sinne jää tyhjä kohta pitkän ja pimeän talven ajaksi. On jotenkin haikeaa jättää tämä uusi harrastus niinkin pitkäksi aikaa. Kesä 2009 tuntuu olevan todella kaukana, mitenhän saan ajan kulumaan sinne asti?

ISO kiitos Oulun ilmailukerholle - olette järjestäneet minulle / meille unohtumattoman kesän purjelentämisen merkeissä. Me juuri lupakirjamme saaneet, olemme tyytyväisiä saamaamme opetukseen ja olemme valmiit antamaan oman panoksemme ilmailun kehittämiseen seuraavana kesänä. Koetamme levittää ilmailun ilosanomaan tuttavillemme, josko heistä löytyisi ensi kesän peruskurssilaisia :D
Viimeksi muokannut kartsa67, Ti 16.09.2008 07:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » Ma 15.09.2008 19:24

Matti myöhäiset pääsivät vielä lentämään purjekoneella sunnuntaina (14.9.2008). Itse en suunnitellut lähtöä Ahmosuolle ollenkaan, koska olin käynyt lentämässä edellisenä päivänä. No, lauantain lennot taisivat mennä aloittelevalta lentäjältä hiukka reisille :oops: joten valaisempa hiukan tapahtumia:

Sää oli lauantain aika syvältä - tosin ei satanut. Ahmosuon päällä makasi täysi pilvikatto, ja vielä melko matalalla. Paikalle oli kuitenkin saapunut sekalainen joukko lentäjiä, kokeilemaan kauden viimeisiä lentoja. Ei muuta kuin Puchacz baanalle ja miehet sisään kabiiniin. Paikalle oli saapunut lennätettäviä ihan Kiinasta asti - oikein kansainvälinen ilmailupäivä tiedossa. Ei muuta kuin Kiinan pojat ohjaamoon ja taivaalle. Kovasti tykkäsivät, vaikkakin meinasi palella hiukkasen keveässä vaatetuksessa :D Juu - ei ole enää kesä, asteita ei ollut paljoa yli kymmenen. Ruska tekee tuloaan, ja se näyttikin suht hienolta taivaalta katsottaessa. Eräs ystäväni saapui katselemaan purjelentotoimintaa Ahmosuolle, jolloin puoliväkisin komensin hänet opettajani kyytiin. Mukavinta on katsoa kun ensimmäiseltä lennoltaan palanneiden kasvot suorastaan loistavat innostuksesta (paitsi minun kun oksetti silloin..). Toivon saavani hänestä ensi kesän peruskurssilaisia :D

Minä poika pääsin sitten lentämään. Olin taas panostanut kovasti tähän ainokaiseen lentoon. Otin kuitenkin opettajani (A.Vaulon) kyytiin, jotta olisi puhekaveri. No, rehellisesti sanottuna minua jonninverran jännittää lentää Ahmosuolla, joten se oli perimmäinen syy :P Juu, mutta startti oli kepeä, eikä termiikkipuuskista ollut tietoakaan. Päivän lennot olivatkin keskimäärin 15 minuutin mäenlaskuja, paitsi ihmelentäjällämme, M.Mankisella, joka pysyi taivaalla tunnin verran. On se ihmemies :shock: Itse pyörin sielläsuntäällä ja ilmoittelin Oulun tornille kun laskeuduin alle 1100 jalan. Sitte ajattelin ajella myötätuuliosan alkuun. Ja voi elläimen käsi - takapenkiltä kuului: "kröhöm, huomaatkos lenteleväsi vastakarvaan?". Mitä ihmettä oikein teen???!! Lensin tosiaan vastavirtaan - onneksi kukaan ei tullut vastaan :roll: No, korkeutta oli kuitenkin pikkaisen enemmän kuin laskukierroksessa, mutta siltikin - EMÄMOKA!!

Kyllä hävetti - koetin olla oikein pienenä penkissä, jotta opettajani ei näkisi minua. Mutta eihän purjekoneessa pääse pakoon. Sompailin itseni myötätuuliosan alkuun ja aloittelin manööverit. Ne meni suht' kohdalleen, paitsi itse laskeutuminen - en ollut aukaissut jarruja täysille tehdessäni loppuvetoa, jolloin kone meinasi nousta uudestaan siivilleen. Huomasin tämän ja aukaisin jarrut täysille. KYLLÄ HÄVETTI... Kaikki varmaan osoittivat minua sormella kentän laidalla :( Purin hammasta ja kärsin tappion - lupasin ottaa opikseni. Katselin hetken muiden lentoa, ja lähdin ajelemaan kohden kaupunkia, jossa minua odotti palaveri.

Sunnuntai valkeni lähes samalaisena kuin edellinenkin päivä, mutisin itsekseni etten lähtisi Ahmosuolle, vaikka se sijaitsee noin 8km päästä kotoani. Varttia vaille yhdentoista 2,5-vuotias poikani pyysi päästä katsomaan lentokoneita. Hän on kauhean innostunut niistä istuttuaan hinurissa ja koulukoneessamme. Eihän siinä muu auttanut kuin lähteä Ahmosuolle :) Vaimoni pakkasi eväät mukaan, ja hyppäsimme autoon. "Ei me siellä kauaa olla", tuumasin vaimolleni joka hymyili itsekseen. "Katsotaan nyt", hän virnuili. Oikeassahan hän oli, paikalle oli kuin olikin saapunut muutama innokas lentäjä, ja mikä tärkeintä, opettajani, jota tarvitaan jotta pääsisin taivaalle. Niinhän siinä kävi, että sinne jäätiin :lol:

Aioin maksimoida lentämisen ruikuttamalla lähes kaikkien kyytiin - aioin kyllä itsekin lentää, mutta minua kiinnosti Puchaczin takatoosa kovasti. Siellä olikin mainio istuskella muiden ohjatessa konetta. Tilaa oli reilusti, tosin näkyvyys hiukka huonompi kuin edestä. Vai tällaiselta se lento näyttää opettajan silmin mietin - ehkä joskus itsekin voisin olla opena...

Onneksi oli eväät :D välillä käytiin keittelemässä kahvit toimistolla, ja tankattiin hinuri. Vihdoin pääsin puikkoihin - tapani mukaan, pyysin opettajaani mukaan kaveriksi, ja lähtihän se. Lupasin etten lennä vastavirtaan, ja muistan aukaista jarrut täysille. Puhku kohosi maasta kevyesti, tuulta ei ollut yhtään, ja menokin oli rauhallista. 500 metriä ja irti - kaartelua kohden mahdollista termiikkiä. Juu ja löytyihän se :o tosin heikko, mutta nosti välillä jopa 0,8m/s. Pyörimme siinä pitkän tovin ja katselimme maisemia. Puhku kohosi pikkuhiljaa ylemmäs, kohta korkeutta oli jo 700 metriä. Mitä ylemmäs mentiin, sitä voimakkaampi oli nosto. Välillä nosti jopa vajaata kahta metriä sekunnissa. Muun liikenteen vuoksi Oulun torni kyseli välillä sijaintiamme - onneksi ope oli minua valistanut tulevasta, joten en hämmentynyt sen tapahtuessa. Kerroin paikkamme ja korkeutemme, ja jatkoimme pyörimistä.

Pilviraja alkoi lähestyä, joten oli poistuttava nostosta. Alkoikin jo varpaita palella, ja sormetkin olivat jo kohmeessa :| Ensimmäistä kertaa minulla oli kylmä purjelennon aikana. Ei pystynyt enää lentämään t-paitasillaan ja shortseissa. Onneksi olin varautunut suht hyvin tähän lentoon. Siis, suunnistimme kohti Oulujokea ja katselimme kauniita maisemia. Kertasin mielessäni G-alueen rajat, ja tarkkailin ympäristöä. Mieli oli rauhallinen, konekin totteli minua nöyrästi. Pudottelimme korkeutta rauhallisesti ja palasimme etsimään äskeistä termiikkiä. Kovasti sai etsiä, mutta tulos jäi laihaksi. Luovutin suosiolla - olinhan ollut jo ilmassa vajaan tunnin. Tämä saisi riittää minulle tältä erää :D Ilmoittelin läpi 1100 jalkaa ja valmistauduin laskuun. MUISTIN eiliset töppäilyt ja terästin aistejani. Pyysin opettajaani olemaan antamatta neuvoja laskukierroksen aikana, jotta saisin kokemusta. Kentän pienuus (vrt. Pudasjärvi) aiheuttaa joskus ajautumisen liian lähelle kenttää. Muistin tämän, ja sompailin kauemmas - muistin myös, että kenttä on lyhyt jolloin sen päähän pääsemisessä ei menetetä korkeutta niin paljoa (vrt. Pudasjärvi). Otin siis perusosan kauemmas - sitte finaaliin. Korkeutta ehkä vähän liikaa, mutta sen saa jarruilla pois. Tähtäsin kentän alkupäähän ja keskilinjalle - vauhtia se perinteinen 100 km/h. Aloitin loppuvedon rauhallisesti - lasku suht pehmeä. Jarrut auki ja sauva taakse.. hamusin pyöräjarrun kahvaa (tai pallohan se on). Voimakas veto ja Puhku pysähtyy kiitettävällä matkassa. Koppa auki ja ulos.

Olin lentänyt kenties kesän parhaan lentoni näin syksyllä - no, okei, oli minulla kesällä yksi upea lento. Mutta en uskonu pysyväni ilmassa näinkään kauaan tällaisessa kelissä. Taisinpa kehaista jollekin :D Tässä vaiheessa perheeni oli saapunut minua hakemaan kentältä. Vaimoni huikkasi: "pääsisinkö minä vielä kyytiin?". Mikäs siinä, A.Vaulo vei kauniimman osapuoleni lentämään. Eihän hän ole ensimmäistä kertaa kyydissä, mutta toista kuitenkin. Saivat kauden viimeisen lennon - olin hetken kateellinen Oulun tornin hyvästellessä heidät viimeistä kertaa tänä vuonna :)

Kyllä oli mukavaa - koko perhe oli saanut nauttia ilmailusta tänä sunnuntaina. Uskon Mikaelin (2,5-vuotta) myös muistavan "kuinka purjekone toimii" -demonstraation, jonka Mauri, Ari ja Jussi K. antoivat Mikaelin istuttuaan Puhkun kabiinissa. Ilme oli todella hämmästynyt kun sauvaa vetäessä nokka kohosi - ja sauvaa sivulle vietäessä kone kallistui :P
-Kari Kangasluoma-

Samu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samu » La 04.10.2008 18:54

Itse sain kanssa tuon GPL-lupakirjan pari viikkoa sittten. Neljä viikkoa meni odotellessa tarkkarin jälkeen.. :)

Nyt on sitten muutenkin kausi lopuillaan ja aloittelijalle kertyi koko kaudelta yhteensä 58 lentoa (heinäkuun lopulla aloitin lupakirjakurssin). No Condorilla täytyy talvi pärjätä, tai sitten jos jollakin talven etelän matkalla pääsisi lentämään paikallisissa oloissa oikealla purtsikalla (nyt olen menossa Tenerfillalle, kenelläkään vinkkiä paikallisista lentomahdollisuuksista?). Tyyppejä ei tosin ole kuin ASK21:een ja ASK23b:n. Hommasta jäi kauttaaltaan erittäin hyvä maku ja ilmaan on kova hinku joka viikko. Yhtenä vaihtoehtona talven harmaiden varalle olen miettinyt ultra-kurssin käymistä.

kartsa67
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kartsa67 » La 03.01.2009 20:41

Oikein hyvää alkanutta vuotta 2009! Onkin ollut hiljaista tässä säikeessä - johtunee osaksi tästä talvesta :P Edellistä viestiä kommentoidakseni, itsekin lensin 58 lentoa kesällä 2008, joten kaksi "ilmaista" lentoa jäljellä ensi kesäksi.

Joulupukki muisti minua sähkökopterilla, joten täytyy tyytyä siihen talven ajan. No, eihän tässä ole enää kun vajaa neljä kuukautta, niin lentokausi alkaa jälleen Oulussa :mrgreen: Muutaman kerran olen ottanut osaa purjekoneiden huoltotöihin Ahmosuolla. Siellä onkin haastava työ edessä - DG300:een pitäisi saada uudet vesipussit siipien sisään. Haastavaa siitä tekee se, että vetonarua ei pystytä käyttämään (ainakaan vielä). Saapa nähdä miten käy :shock:
-Kari Kangasluoma-

Vastaa Viestiin