Part-ML

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

Huoltoasetushan muuttui jo viime vuoden puolella. Nyt tulivat sovellusohjeet.

Vaikka mekaanikon lupakirjan suhteen määräaika on siellä ensi syksyllä, niin tämä huoltoja koskeva määräys tulee voimaan tässä kuussa. koskee myös omistajahuoltajia ja kansallisilla oikeuksilla huoltavia.
Joten 24.3 jälkeen part-ML ja sen AMC on se pakollinen määräys. Part-M ei sen jälkeen ole enään voimassa purjekoneillakaan.

HTH sivuilla on part-ML kooste jossa AMCt on suomeksikin.

t
AkiSuokas

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Mitä 24.3. tapahtuva muutos tarkoittaa selkokielellä omistajahuoltojen suhteen? Esim kone, jolle on hyväksytty huolto-ohjelma nimettyine omistaja-huoltajineen. Saako huollon kuitata ¨kuten aina ennenkin¨?

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 486
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja Alfalima »

Moi,

Taisin löytää vastauksen itse:

Kun kyseessä ovat asetuksen (EU) N:o 965/2012 (osa NCO) liitteen VII mukaisesti käytettävät ilma-alukset tai kun kyseessä ovat ilmapal- lot, joita ei käytetä asetuksen (EU) 2018/395 liitteen II (osa BOP) lu- vun ADD mukaisesti, tai kun kyseessä ovat purjelentokoneet, joita ei käytetä asetuksen (EU) 2018/1976 liitteessä II (osa SAO) olevan luvun DEC mukaisesti, omistajahuoltaja saa antaa huoltotodisteen, kun omistajahuoltajan tekemä, tämän liitteen lisäyksessä II määritelty ra- joitettu huolto on tehty.

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 152
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja vostok »

Eikös tuo ML nyt melko selvästi sano että jatkossa pilot-owner voi antaa huoltotodisteen vuosihuollosta kunhan vuosihuoltoon ei liity lentokelpoisuuden tarkastusta, eikä huollossa ole kriittisiä tai monimutkaisia tehtäviä tai toistuvia AD:itä.

Huom. siis pilot-owner eli lentolupakirjalla saa kuitata. Ei tarvita Miukun listaa, laajennettuja kansallisia oikeuksia, eikä 66L lupakirjaa. Tällainen detalji on jäänyt melko vähälle huomiolle?

Konetyypit joilla ei ole toistuvia AD:itä muuttuivat juuri vähän houkuttelevammiksi.

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

Se vanha part-M aikainen huolto-ohjelma on voimassa 24.3 jälkeen. Mutta sitä on vuosittain tarkasteltava ja se on muutettava seuraavassa kierroksessa uuden part-ML vaatimusten mukaiseksi. Tämä tarkasteluvaatimus oli aiemminkin voimassa.
Korjattavaa on koska MIP on vähän muuttunut. Ja pitää tietenkin hyväksyä se part-ML mukaisena. Helpoin ehkä tehdä uutena ja hyväksyä (itse) se.

Oli se huolto-ohjelma sitten valmistajan ohjeperustainen tai MIP ohjelma, niin kummassakaan ei MIP:n alittavia vaatimuksia saa esittää. EIkä myöskään alle valmistajan ohjeiden. Eli molempien minimivaatimukset pitää vähintään olla mukana.

Teoriassa omistajahuoltaja siis saa tehdä vuosihuollon, JOS...
huolto ohjelmassa olisi vain niitä kohteita, joita omistajahuoltaja saa tehdä.
Ja koneessa ei saa olla yhtään vikaa, koska silloin ollaan taas reunalla saako omistajahuoltaja tehdä niitä.
Joten se riippuu vähän konetyypistä ja yksilöstä onko vuoshuolto sallittu omistajahuoltajalle vai ei.

Kun MIP sisältää kohtia, jotka on kyllä rajoilla omistajahuoltajalle sallittuihin tehtäviin.
Joista perussääntö on: "Omistajahuoltaja voi tehdä yksinkertaisia silmämääräisiä tarkastuksia tai toimenpiteitä tarkastaakseen rungon, moottoreiden, järjestelmien ja komponenttien yleisen kunnon, näkyvät vauriot ja normaalin toiminnan."

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

vostok kirjoitti:
Ti 17.03.2020 12:01
Eikös tuo ML nyt melko selvästi sano että jatkossa pilot-owner voi antaa huoltotodisteen vuosihuollosta kunhan vuosihuoltoon ei liity lentokelpoisuuden tarkastusta, eikä huollossa ole kriittisiä tai monimutkaisia tehtäviä tai toistuvia AD:itä.
Englanniksi sen olisi noin. Mutta suomeksi (ruotsiksi, saksaksi jne) se on virallisesti käännetty hieman eri tavalla. Niissä ne on koplattu, eli vuosihuoltoon liittyisi aina AR.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 415
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja Matts »

AkiSuokas kirjoitti:
Ke 25.03.2020 12:24
vostok kirjoitti:
Ti 17.03.2020 12:01
Eikös tuo ML nyt melko selvästi sano että jatkossa pilot-owner voi antaa huoltotodisteen vuosihuollosta kunhan vuosihuoltoon ei liity lentokelpoisuuden tarkastusta, eikä huollossa ole kriittisiä tai monimutkaisia tehtäviä tai toistuvia AD:itä.
Englanniksi sen olisi noin. Mutta suomeksi (ruotsiksi, saksaksi jne) se on virallisesti käännetty hieman eri tavalla. Niissä ne on koplattu, eli vuosihuoltoon liittyisi aina AR.
Hei hallooo! Eihän se nyt voi niin olla, että kieli määrää mitä saa tehdä?

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

Ei saisi olla niin. Mutta kun kielenkääntäjät ei kaikkea tarkasta. Ja suuressa viisaudessa meidän päättäjät on päättäneet, että Suomessa noudatetaan EU säännösten suomenkielistä versiota.
Jos seuraat EASA määräyksien elämää, niin aina joskus tulee muutoksia, jossa muutetaan pilkkua. Siis kirjaimellisesti pilkku otetaan pois tai pilkku lisätään. Jolloin merkitys muuttuu. Voisi tässäkin olla kyse, koska yksi pilkku lisää englanninkieliseen tekstiin tekisi siitä samaa tarkoittavan suomenkielisen kanssa.

Tuo ero on kerrottu jo eteenpäin, joten siihen saataneen joskus varmistus. Eli mitä oikeasti on tarkoitettu.

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

EASA vastaus (ref CA16899).

Juridisesti sitova EU säännös on se mitä pitää noudattaa. Ja Suomessa se on Suomen viralliset kielet (joihin englanti ei kuulu).
Mutta, tarkoitus on ollut, että vuosihuoltoon/100h huoltoon ei ole pakko liittää AR tarkastusta.
Joten, omistajaohjaaja voi tehdä vuosihuollon, jos ehdot täyttyy..

Mutta pitää sitten teettää AR jollain organisaatiolla, jolla on ARC oikeus. ARC kun on vain vuoden kerrallaan voimassa.

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Part-ML

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

MIP huolto-ohjelma muuttui tietenkin samassa.

HTH:n malliohjelmat on päivitetty vastaamaan nykyistä part-ML vaatimusta. Huolto-ohjelmaahan pitää tarkastella vähintään kerran vuodessa, että vastaako se ehkä muuttuneita määräyksiä. Joten kun seuraavan kerran teet tarkastelun, niin siinä on päivitystarvetta. Ainakin part M viitteet pitää muuttaa part-ML ksi.
PartM ho ei ole enään oikea.

Vastaa Viestiin