Huoltojen kuittaukset

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 15.04.2010 16:22

Olen saanut kuulla että (vuosi)huoltojen kuittauskäytäntö on muuttunut huoltoohjelmasuomessa. Voisiko "joku" asiasta tietävä ystävällisesti kertoa kuinka "oikeaoppinen" kuittaus päiväkirjaan pitää nykyään tehdä, että ei sitten katsastuksessa tule ylipääsemättömiä ongelmia.
Matts

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 15.04.2010 16:40

SUIO Oy:n asiakkaat kuittaavat seuraavasti:

- lyhyt kuvaus mitä tehty
- viite huolto-ohjelmaan esim HO-DuoDiscus-OH984
- päiväys kun valmis
- tekijän tunniste, eli lupakirjan numero
- tekijän allekirjoitus
- tekijän nimen selvennys

sakari kuosmanen
http://www.suio.fi
http://www.suio.org

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 15.04.2010 17:03

.. ja ennen kuin kukaan ehtii kysyä niin kerron jotain tuosta "lyhyestä kuvauksesta".
Miuku Hiedanpää on todennut, että huoltamiseen tarvitaan: tieto, taito ja välineet.
Jos et tiedä mitä tuo lyhyt kuvaus huollossa tehdystä asiasta tarkoittaa niin kannattaa hankkia tietoa!

saku
http://www.suio.fi
http://www.suio.org

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 15.04.2010 18:31

Tietoa ja taitoa huoltojen tekemiseen löytyy vajaan 40. vuoden kokemuksella :) . Ongelmia tuottaa (jos tuottaa) yleensä kaikenlaiset "oikeat" tavat kirjata asioita :? .

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 15.04.2010 19:34

Visioni onkin tuossa vastauksessa, että ihan hyvä jos on sitä kokemusta vuosien varrelta, mutta oikean kuittaamisen oppii kurssilla.

saku

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 15.04.2010 19:48

Toivottavasti tuo oli vitsi??

skuosman
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Su 31.12.2006 16:45
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja skuosman » To 15.04.2010 20:21

Noh, tuosta voi löytää vitsinkin, mutta kysymys ei ole henkilöstä joka on hoitanut hommia jo 40v. Kysymys on kerholaisesta joka on saanut oppia kerhon kalustovastaavalta eikä ole saanut oppia kuittauksista.

Sen opin voi saada ihan hyvin siltä kerhon osaajalta kunhan vain saa.

saku

P.S. Nämä vastaukset eivät olleet kysyjälle vaan yleisenä infona lukijoille.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matts » To 15.04.2010 21:08

Tämä asiahan EI OLE ihan oikeasti vaikea. JOS löytyy virallinen ohje siitä kuinka tällainen kuittaus pitää tehdä, niin sen voi ihan hyvin julkaista vaikka tänne pulinajaksolle, tai sitten vaikkapa pöhkölän sivuille. Ei siihen kurssia tarvita.
Matts

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Pe 16.04.2010 08:06

Nythän on niin, että kulttuurina on, että kaikki mikä liittyy Part M- huoltoihin- huoltoohjelmiin on hys,hys, ja jos jotain tiedät niin laskuta tiedostasi.

Aivan omituiselta tuntuu että tällä hetkellä parhaiten saa apua ja tietoja valvovalta viranomaiselta ja laite/kone toimittajilta vaikka tällainen tavallinen tallaaja helposti kuvittelisi että jollainlailla ilmailun etujärjestöt ja niiden liitännäiset tekisivät PYYTEETTÖMÄSTI kaikkensa helpottaakkseen tietämättömien ilmailijoiden taakkaa.

Olisiko niin että on huomattu sopiva "markkinarako"


M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 154
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Ventti » Pe 16.04.2010 08:30

Jaakkolan Mikon esityksessä Pakkasparlamentissa käsiteltiin tuota kuittauksen muotoa ihan avoimesti ;-) ja esitysmateriaalikin on ladattavissa OIK:n sivulta. Oikea paikkakin löytyy perin helposti, esityksen nimi pitää vaan osata arvata siellä olevien joukosta. Ulkomuistista se oli se listan viimeinen ja nimeltään "Pakkasparlamentti 2010" tjsp. Eli ei sitä tietoa nyt ihan tarkoituksellisesti pimitetä.

Toki tuo sama löytyy myös Part-M materiaalista, ei se tämä viimeinen julkaisu nyt niin hankala luettava ole, etteikö sitä kannattaisi käydä läpi...

HTH Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Pe 16.04.2010 08:54

Ventti kirjoitti:Jaakkolan Mikon .......
Toki tuo sama löytyy myös Part-M materiaalista...
HTH Ventti

Niin, kuten sanoin, valvova viranomainen tai sen edustaja avoimimmin sitä tietoa jakaa.

Muussa tapauksessa tällä palstalla, tässä ketjussa olisi jo julkituotu sanasta sanaan miten huolto tulee kuitata!

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 154
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Ventti » Pe 16.04.2010 09:30

No minä nyt yritin positiivisesti ajatella että koko tuo tapahtuma oli SIL/PT/Maajoukkue/Kerho tyyliin harrasteorganisaation järjestämä, mutta kysehän on toki siitä missä valossa asiat haluaa nähdä...

-ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Pe 16.04.2010 10:02

Ventti kirjoitti:No minä nyt yritin positiivisesti ajatella että koko tuo tapahtuma oli SIL/PT/Maajoukkue/Kerho tyyliin harrasteorganisaation järjestämä, mutta kysehän on toki siitä missä valossa asiat haluaa nähdä...

-ventti

Siinä valossa että vieläkään ei ole muuta kuin venkuiltu.

Katso paperi se ja se, siellä viitataan sivulla 178 sivuilla 12 ja 288 oleviin sivulauseisiin jossa viitataan siihen ja siihen paperiin jossa,,,,,,

Siksi tyydyn allaolevaan:
(2003R2042 —FI —29.10.2008 — 003.001— 29 ):

LUKU H
HUOLTOTODISTE — CRS
▼M3
M.A.801 Ilma-aluksen huoltotodiste
a) Ellei ilma-alusta...
.......
......
d) Huoltotodiste on kirjattava matkapäiväkirjoihin, ja sen on sisällettävä perustiedot
suoritetusta huollosta, käytetyt huoltotiedot, huollon valmistumispäivämäärä
sekä todistuksen antavan lentäjänä toimivan omistajan tunnistetiedot,
allekirjoitus ja lupakirjan numero.


Ja sen perusteella perusteella juurikin päätin että itse tulen kuittaamaan näin;

(hyväksyttävänä olevan) Huolto-ohjelman, HO-Phoebus C OH-941,
mukainen vuosihuolto tehty
04.05.2010
"M. Arkku"
Markku Valkama
Lupak. n:o 40027

Suluissa oleva jää pois jos Trafi yllättää ja ehtii.
Päiväys on viitteelinen.
Lainausmerkit kuvaavat allekirjoitusta.

Ja jos jotakuta nyt alkoi naurattamaan, niin parempaa ohjetta kehiin ja nopeasti!

Tarkemmin kun miettii niin juuri noinhan tuo Kuosmanen jo neuvoi :)

M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

Onni
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.01.2007 22:52
Paikkakunta: Kotka

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Onni » Pe 16.04.2010 11:46

Ei voi muutakun ihmetellä tätä touhua. Pystyykö joku osoittamaan, että on lentoturvallisuuden kannalta tärkeämpää käydä kallis kurssi, että osaa kuitata huollon oikeaoppisesti ja saada siinä sivussa muodollinen pätevyys huoltaa koneita kuin se, että on 40 vuotta huoltanut purjekoneita oikeasti.

Mitä olen tätä touhua seurannut niin kohta meillä on iso liuta kerhoissa porukkaa jotka saavat kuitata koneen huolletuksi mutta siinä porukassa on suhteessa 1/100 sellaisia kavereita jotka oikeasti huoltaa koneita ja osaa niitä huoltaa.

Tällä koko Part-m touhulla on hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa. Haluaisin muutenkin nähdä mustaa valkoisella, että mitä muuta hyötyä tästä hommasta on kuin herrojen paisuvat pussit ja tarkoitan nyt rahapusseja. Mitään tarvetta tällaiselle touhulle ei käsittääkseni ole ollut. Lentoturvallisuudella tätä tuskin voi perustella. Käsittääkseni koneiden huolimattoman huollon takia ei juuri ole onnettomuuksia tapahtunut.

Homma pelasi ennekin moitteettomasti mutta joku huomasi, että tällä voidaan rahastaa ja sillä siisti.

Mutta nyt kun tässä byrokratiahelvetissä ollaan niin olisi varmaan asiallista jakaa niitä tiedonmuruja lentäjätovereille jos niitä sattuu löytymään. Nuo mene kurssille, että osaat kuitata, jutut voi työntää sanonko minne...

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Hansa » Pe 16.04.2010 13:41

...ilmeisesti samaan paikkaan kuin se ruuvimeisseli aikoinaan huollon yhteydessä työnnettiin. Siivekkeen ja siiven väliseen koteloon.

Eipä vaan, kokemus auttaa varmasti päivitetyn tiedon lisänä. On varmasti huoltohenkilökuntaa jotka ovat unohtaneet enemmän matkansa varrella, kuin kymmenellä kurssilla oppii. Mutta mutta...
-Maailma ja määräykset vaan muuttuu. Pakko muuttua sen mukana??

PS. Olen nähnyt myös stripparin joka oli niitä hommia tehnyt ammattitaidolla yli 40 vuoden ajan.

Onni
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.01.2007 22:52
Paikkakunta: Kotka

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Onni » Pe 16.04.2010 14:21

Juuri tuossa lopussa viestiä sanoin, että nyt kun kerran asiat on niinkun on niin eikös olisi järkevämpää yhdessä opetella näitä hommia ja JAKAA TIETOA. Kurssit on ihan hieno homma mutta ei sinne nyt j...lauta tarvi mennä vain opettelemaan sitä kuittausta jos on 40 vuotta huoltanut koneita! :evil:


Ja mitä siihen stripparii tulee ni menisin mielummin kattoo sen esitystä kun Hansan vaikka se kävis kuinka monta tankotanssi kurssii :lol:

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matts » Pe 16.04.2010 17:08

skuosman kirjoitti:SUIO Oy:n asiakkaat kuittaavat seuraavasti:

- lyhyt kuvaus mitä tehty
- viite huolto-ohjelmaan esim HO-DuoDiscus-OH984
- päiväys kun valmis
- tekijän tunniste, eli lupakirjan numero
- tekijän allekirjoitus
- tekijän nimen selvennys

sakari kuosmanen
http://www.suio.fi
http://www.suio.org
Tämä ensimmäinen vastaus oli ihan asiallinen ja hyvä. Sen ainoa "vika" on että se kertoo kuinka "meillä tavataan tehdä", se EI kerro kelpaako se katsastajalle.
Matts

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja SamiM » La 17.04.2010 17:14

Aki Suokkaan esitelmän lopusta löytyy jo kerrotut menetelmä-ohjeet: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/mate ... tkossa.pdf
Siinä oli viittaus EASA:n ohjeeseen joten tuota voinee pitää uskottavana ja "oikeana"

Vielä kun pääsisi edes ennen syksyä tuohon kuittaus-vaiheeseen ja suunnittelemaan katsastustilausta, HO, perhe-elämä ja bulletiinit ovat lisänneet ainakin minun purjelentämisen turvallisuutta huomattavasti sillä käytännön huoltoja kun ei "erittäin pienessä organisaatiossa" ole ehtinyt edes aloittamaan :evil:

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » La 17.04.2010 19:52

Onni kirjoitti:
Tällä koko Part-m touhulla on hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa. Haluaisin muutenkin nähdä mustaa valkoisella, että mitä muuta hyötyä tästä hommasta on kuin herrojen paisuvat pussit ja tarkoitan nyt rahapusseja. Mitään tarvetta tällaiselle touhulle ei käsittääkseni ole ollut. Lentoturvallisuudella tätä tuskin voi perustella. Käsittääkseni koneiden huolimattoman huollon takia ei juuri ole onnettomuuksia tapahtunut.
Ei ole ei. On tullut huollettua vaihtelevalla menestyksellä noin härveleitä jonniin aikaa minunkin. Jos ei muuta, niin tuleepahan nyt Part-aikana käytyä kaikkien vermeiden kaikki ohjeet, jaksot yms läpi mikä on saattanut jäädä aikaisemmin tekemättä ihan tietämättömyyttään. Huolto-ohjelmien laatimisen yhteydessä kun tulee oikeesti pengottua viimeisimmätkin jutut pakosta. Ja ne joilla pisin kokemus on, varmaan itsekin hoksaavat että omia ja koneen tietoja voi pitää yllä ja päivittää. Ei se maksullista kurssia vaadi. Viitseliäisyyttä se vaatii.
On vaan tullut havaittua sellaisiakin juttuja, että väärällä huollolla ja ohjeista poiketen on tehty vahinkoa. Jotkut vahingot ovat vasta materialisoitumassa rahanmenoksi, mutta sen olen oppinut jo nyt, että vahingon tekeminen maksaa.
Riippuu sitten omasta näkökannasta haluaako maksaa vahingon korjauksesta vai kurssista/huolto-ohjelmasta...

-M-

Onni
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.01.2007 22:52
Paikkakunta: Kotka

Re: Huoltojen kuittaukset

Viesti Kirjoittaja Onni » Su 18.04.2010 00:14

Varmaan on hommassa hyvät ja huonot puolensa. Mutta turhan kovat byrokratiat omasta mielestäni partin mukana tulee. Enkä aio ainakaan itse mennä huoltokurssille opettelemaan kuittausta, katson siitä mallikappaleesta jonka eräs kerholainen on laittanut jokaisen konekirjan väliin. Kyllä se tieto näinkin välittyy eteenpäin.

Toivotaan, että kaikki kerhot ja yksityiset omistajat saavat paperit kuntoon, ja pulkat pysyy taivaalla. :)

Vastaa Viestiin