Kuomun materiaali

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Onni
Viestit: 65
Liittynyt: Ma 01.01.2007 22:52
Paikkakunta: Kotka

Kuomun materiaali

Viesti Kirjoittaja Onni » To 06.05.2010 10:57

Onkohan nuo purjekoneen kuomut yleensä tavallista plexiä eli PMMA- muovia. Tutuistuin tuossa polykarbonaatti "plexiin" ja ajattelin heti, että miksei pursikoneen kuomuja tehdä tastä. Vaihdettii kerholla yksi kuomu ja se oli aivan valtava urakka. Tuo polycarbonaatti nimittäin kestää vaikka vasaralla hakkaisi ja ilmeisesti muut ominauudet on vähintään yhtä hyvät kuin plexillä. Säästyisi kuomuremontilta eikä tarivis pelätä että luukun reunat halkeaa tai muuta vastaavaa. Omin silmin todistin kun 5 millistä plexiä prässättiin yli 90 asteen kulmaan ilman mitään murtumista ! Ihan mahtavaa tavaraa. Nyt ei loggeri teline ainakaa halkea :) Moni on varmaan joskus käännellyt tai porannut plexia ja huomannut että se halkeaa melko heloposti.

Eli jos joku tietää kertoa niin kelpaako polycarbonaatti kuomuksi ? Se on varmaan toki kalliimpaa, mutta voi olla varma ettei se hajoa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kuomun materiaali

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 05.06.2013 17:19

Ainakin sitä on käytetty kabiinin materiaalina.

AkiSuokas
Viestit: 17
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48

Re: Kuomun materiaali

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas » La 06.07.2013 18:56

Akryylia ovat.
Polykarbonaatti on selvästi pehmeämpää joten se naarmuuntuu helpommin. Perus PC on lisäksi huonosti UV säteilyä sietävää. Oliskohan se kellastuminen tästä johtuvaa.
Lisäksi PC venyttäminen haluttuun muotoon on vaikeampaa, eli tulisi vieläkin kalliimmaksi. Ja kuomu on melko paljon muovattu. Paitsi joku PIK-5 tyyppinen kuomu.
Sotakoneissa käytetään PC kuomuja, mutta heillä on se rajaton budjetti.

Vastaa Viestiin