Sivu 1/1

Kuomun materiaali

Lähetetty: To 06.05.2010 10:57
Kirjoittaja Onni
Onkohan nuo purjekoneen kuomut yleensä tavallista plexiä eli PMMA- muovia. Tutuistuin tuossa polykarbonaatti "plexiin" ja ajattelin heti, että miksei pursikoneen kuomuja tehdä tastä. Vaihdettii kerholla yksi kuomu ja se oli aivan valtava urakka. Tuo polycarbonaatti nimittäin kestää vaikka vasaralla hakkaisi ja ilmeisesti muut ominauudet on vähintään yhtä hyvät kuin plexillä. Säästyisi kuomuremontilta eikä tarivis pelätä että luukun reunat halkeaa tai muuta vastaavaa. Omin silmin todistin kun 5 millistä plexiä prässättiin yli 90 asteen kulmaan ilman mitään murtumista ! Ihan mahtavaa tavaraa. Nyt ei loggeri teline ainakaa halkea :) Moni on varmaan joskus käännellyt tai porannut plexia ja huomannut että se halkeaa melko heloposti.

Eli jos joku tietää kertoa niin kelpaako polycarbonaatti kuomuksi ? Se on varmaan toki kalliimpaa, mutta voi olla varma ettei se hajoa.

Re: Kuomun materiaali

Lähetetty: Ke 05.06.2013 17:19
Kirjoittaja topspeed1
Ainakin sitä on käytetty kabiinin materiaalina.

Re: Kuomun materiaali

Lähetetty: La 06.07.2013 18:56
Kirjoittaja AkiSuokas
Akryylia ovat.
Polykarbonaatti on selvästi pehmeämpää joten se naarmuuntuu helpommin. Perus PC on lisäksi huonosti UV säteilyä sietävää. Oliskohan se kellastuminen tästä johtuvaa.
Lisäksi PC venyttäminen haluttuun muotoon on vaikeampaa, eli tulisi vieläkin kalliimmaksi. Ja kuomu on melko paljon muovattu. Paitsi joku PIK-5 tyyppinen kuomu.
Sotakoneissa käytetään PC kuomuja, mutta heillä on se rajaton budjetti.