L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.

jannu
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 14.09.2007 17:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja jannu » La 26.06.2010 12:16

ja tämä johtuu tästä tapauksesta, ikävästä sellaisesta:

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=74748

http://kaernten.orf.at/stories/449302/

kone oli 17xxxx sarjaa.
-=0=-

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Ti 06.07.2010 18:42

Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja viper » To 08.07.2010 20:38

Sauli S. kirjoitti:Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)
Oman kerhon Blanikissa on tarkastus vielä tekemättä. Sen verran tutustuin asiaan, että ei kyseinen toimenpide ainakaan erityisen vaikealta vaikuta. Itse tulkitsen tuota niin, että tarkastuksen saa tehdä ne ketkä ovat listoilla ja yleensä huoltavat ko. konetta. Jo ennen tätä uutta tarkastusta ainakin meidän kerhon Blanikkiin(jatkettu peruskorjausjakso) on pitänyt tehdä siipisalon paarteiden tarkastus joka vuositarkastuksen yhteydessä.

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Pe 09.07.2010 21:41

Sauli S. kirjoitti:Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)
Lentokelpoisuusmääräyksen alussa on teksti:

Euroopan unionin yhteisen ilmailuviranomaisen EASA:n päätöksen 2/2003 mukaisesti suunnitteluvaltion lentokelpoisuusmääräyksen noudattaminen on ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden edellytyksenä. Määräyksen mukaisen toimenpiteen saa tehdä ja kuitata, jollei Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) määrää toisin, se jolla ilmailumääräyksen mukaisesti on oikeus tehdä kyseisen ilma-aluksen tai -välineen määräaikaishuoltoja.

Trafi viittaa lisäksi lentokelpoisuusmääräyksessä valtuutettuun huoltohenkilöön joka voi olla huoltomekaanikko, erityistarkastaja tai huoltajalistalla oleva harrastehuoltaja (kokemuksensa puitteissa eli purjekoneen määräaikaishuollot).

Miuku
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kaikki L-13 Blanikit lentokieltoon !

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » To 09.09.2010 17:39

Euroopan lentoturvallisuusviraston lentokelpoisuusmääräys EASA2010-0185-E,
Aircraft Industries a.s. Lentokielto
Koskee: L-13 ja L-13 A Blaník purjelentokoneita, kaikkia sarjanumeroita.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... 443_10.pdf

Lentokelpoisuusmääräys M3134/10
Aircraft Industries a.s. Lentokielto
Koskee: Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen N:o 216/2008 liitteen II mukaisia muutettuja L-13 Blanik purjelentokoneita ja moottoripurjelentokoneita.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... 134_10.pdf ja
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Pe 01.10.2010 20:34

Ovatten niin sitte jottain yrittämässä tehä tälle tappaukselle...
..ootella saadaan kuiteskii ensvuoden eka qvartaaaliin....
http://www.let.cz/files//File/AI_opinio ... 10_ENG.pdf

Sauli

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja viper » Ti 29.03.2011 17:37

Sauli S. kirjoitti:Ovatten niin sitte jottain yrittämässä tehä tälle tappaukselle...
..ootella saadaan kuiteskii ensvuoden eka qvartaaaliin....
http://www.let.cz/files//File/AI_opinio ... 10_ENG.pdf

Sauli
Nyt ollaan lähenemässä vuoden ensimmäisen neljänneksen loppua, onko tullut mitään uutta tietoa tähän asiaan?

hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 446
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja hnpilot » Ti 29.03.2011 20:45

Ei nyt varsinaista tietoa, mutta olin myymässä yhtä konetta tsekkiläisille ostajille ja kovasti puistelivat päätään, kun kyselin Blanikista. Ilmeisesti joku systeemi on olemassa, mutta sitä ei ole mitenkään virallisesti vielä hyväksytty.

Mutta kuten sanottua, ei tämä mitään tietoa ole...

hannu

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 30.03.2011 08:59

Tai sitten näin.

Gliding International lehti:

"Blaniks are still flying - We found a country where they continue to fly regardless. (Kazakhstan)"


t. Jyrki

ttorri
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 03.01.2011 14:19

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja ttorri » Ke 30.03.2011 21:58

21.3 ovat päivittäneet tiedotettaan.
- Tarkastusmenetelmä lähes valmis. Seuraavaksi EASA:n syynättäväksi
- plan B:nä privaatti firma suunnittelee siiven vahvistusmenetelmää

http://www.let.cz/files//File/standpoin ... ch2011.pdf

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Ti 12.04.2011 21:30

Jotain on ollut kehitteillä, -ja saatu aikaankin, EASA:n päätöstä odotellessa:
http://www.aircraftdc.de/ENG/visionen_blanik.htm
sekä:
http://www.aircraftdc.de/ENG/images/Bla ... 39-001.pdf

Sauli S.

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja SamiM » Su 01.05.2011 18:24

Blanix-team on saanut vahvistukset koneisiinsa jo kuntoon: http://www.blanix.com/Web-Site_3/News/E ... t_....html

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja viper » To 05.05.2011 18:17

ttorri kirjoitti:21.3 ovat päivittäneet tiedotettaan.
- Tarkastusmenetelmä lähes valmis. Seuraavaksi EASA:n syynättäväksi
- plan B:nä privaatti firma suunnittelee siiven vahvistusmenetelmää

http://www.let.cz/files//File/standpoin ... ch2011.pdf
Onko tullut tietoa siitä, että onko EASA hyväksynyt tarkastusmenetelmän? Jos EASA sen hyväksyy niin ilmeisesti tarkastusmenetelmän kautta Blanik olisi halvempi saada takaisin lentokelpoiseksi kun tuon vahvistusmenetelmän kautta :)

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Pe 06.05.2011 01:04

Tältä sivulta olen sitä päivittäin kyttäilly= http://ad.easa.europa.eu/ Valitse advanced search ja siinä A:sta: Aircrafts Industries / L13 ( Blanik) / L13
Toivottavasti tulee pikapuoliin. Onhan tuosta jo toista kuukautta (21.3) kun juttu on jätetty EASA:lle. Mutta niinku sanottu on: hittaitahan ne o herrojen kiireet

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Pe 20.05.2011 16:32

Tässä vaiheessa sitä nyt mennään....
http://www.let.cz/files//File/standpoin ... rs_MAY2011.

SamiM
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja SamiM » Pe 20.05.2011 17:41


Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Ke 15.06.2011 18:47

Jotainko uutta: ymmärsinkö oikein, että tämä muutosprojekti ois saanut jonkinmoisen EASA hyväksynnän - 14.06.2011 ??
http://www.aircraftdc.de/ENG/images/Bla ... 0a.024.pdf

Sauli S.
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 19.09.2003 17:38
Paikkakunta: SODANKYLÄ

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Viesti Kirjoittaja Sauli S. » Ma 18.07.2011 14:38

Nää on näköjään viimein saaneet EASA:n hyväksynnän STC:lle ( EASA STC 10035295 pvm. 14.06.2011)
Tään saa AG&D'n mukaan asentaa:
- The modification can be installed at any Part-145/Part-M or equivalently approved
maintenance organization
having the Blaník within their scope of approval.
- In the course of the modification, personnel approved (EN 4179 or NAS 410) for
non-destructive testing utilizing Eddy current, optical (borescope) and dye penetrant
inspection techniques is required.

Onkohan nää kansallisella tasolla olevat equivalentteja? Entäs yksilötasolla (lentokonemekaanikot, -teknikot...yms ?)

Vastaa Viestiin