Sivu 1/1

L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ke 23.06.2010 20:06
Kirjoittaja tkaukone

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: La 26.06.2010 12:16
Kirjoittaja jannu
ja tämä johtuu tästä tapauksesta, ikävästä sellaisesta:

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=74748

http://kaernten.orf.at/stories/449302/

kone oli 17xxxx sarjaa.

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ti 06.07.2010 18:42
Kirjoittaja Sauli S.
Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: To 08.07.2010 20:38
Kirjoittaja viper
Sauli S. kirjoitti:Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)
Oman kerhon Blanikissa on tarkastus vielä tekemättä. Sen verran tutustuin asiaan, että ei kyseinen toimenpide ainakaan erityisen vaikealta vaikuta. Itse tulkitsen tuota niin, että tarkastuksen saa tehdä ne ketkä ovat listoilla ja yleensä huoltavat ko. konetta. Jo ennen tätä uutta tarkastusta ainakin meidän kerhon Blanikkiin(jatkettu peruskorjausjakso) on pitänyt tehdä siipisalon paarteiden tarkastus joka vuositarkastuksen yhteydessä.

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Pe 09.07.2010 21:41
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Sauli S. kirjoitti:Tästä tarkistuksesta vielä:
EASA AD No. 2010-0119-E KOHTA Required action(s) and Compliance Time(s), kohdassa (3) on seuraavaa lontoonmurretta: The inspection must be carried out by qualified maintenance personnel.
Minkähänlainen persoona tää 'qualified personnel' on - Erityistark. oikeuden omaava?, - lentokonemekaanikko? - vai riittäneekö näin pursipuolella ne henkilöt, jotka voivat allekirjoittaa esim. vuosihuollot/ -tarkastukset ? (-siis nää 'Miukun listoilla' olevat)
Lentokelpoisuusmääräyksen alussa on teksti:

Euroopan unionin yhteisen ilmailuviranomaisen EASA:n päätöksen 2/2003 mukaisesti suunnitteluvaltion lentokelpoisuusmääräyksen noudattaminen on ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden edellytyksenä. Määräyksen mukaisen toimenpiteen saa tehdä ja kuitata, jollei Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) määrää toisin, se jolla ilmailumääräyksen mukaisesti on oikeus tehdä kyseisen ilma-aluksen tai -välineen määräaikaishuoltoja.

Trafi viittaa lisäksi lentokelpoisuusmääräyksessä valtuutettuun huoltohenkilöön joka voi olla huoltomekaanikko, erityistarkastaja tai huoltajalistalla oleva harrastehuoltaja (kokemuksensa puitteissa eli purjekoneen määräaikaishuollot).

Miuku

Kaikki L-13 Blanikit lentokieltoon !

Lähetetty: To 09.09.2010 17:39
Kirjoittaja Markku Hiedanpää
Euroopan lentoturvallisuusviraston lentokelpoisuusmääräys EASA2010-0185-E,
Aircraft Industries a.s. Lentokielto
Koskee: L-13 ja L-13 A Blaník purjelentokoneita, kaikkia sarjanumeroita.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... 443_10.pdf

Lentokelpoisuusmääräys M3134/10
Aircraft Industries a.s. Lentokielto
Koskee: Euroopan Parlamentin ja Neuvoston asetuksen N:o 216/2008 liitteen II mukaisia muutettuja L-13 Blanik purjelentokoneita ja moottoripurjelentokoneita.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth ... 134_10.pdf ja

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Pe 01.10.2010 20:34
Kirjoittaja Sauli S.
Ovatten niin sitte jottain yrittämässä tehä tälle tappaukselle...
..ootella saadaan kuiteskii ensvuoden eka qvartaaaliin....
http://www.let.cz/files//File/AI_opinio ... 10_ENG.pdf

Sauli

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ti 29.03.2011 17:37
Kirjoittaja viper
Sauli S. kirjoitti:Ovatten niin sitte jottain yrittämässä tehä tälle tappaukselle...
..ootella saadaan kuiteskii ensvuoden eka qvartaaaliin....
http://www.let.cz/files//File/AI_opinio ... 10_ENG.pdf

Sauli
Nyt ollaan lähenemässä vuoden ensimmäisen neljänneksen loppua, onko tullut mitään uutta tietoa tähän asiaan?

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ti 29.03.2011 20:45
Kirjoittaja hnpilot
Ei nyt varsinaista tietoa, mutta olin myymässä yhtä konetta tsekkiläisille ostajille ja kovasti puistelivat päätään, kun kyselin Blanikista. Ilmeisesti joku systeemi on olemassa, mutta sitä ei ole mitenkään virallisesti vielä hyväksytty.

Mutta kuten sanottua, ei tämä mitään tietoa ole...

hannu

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ke 30.03.2011 08:59
Kirjoittaja JTH
Tai sitten näin.

Gliding International lehti:

"Blaniks are still flying - We found a country where they continue to fly regardless. (Kazakhstan)"


t. Jyrki

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ke 30.03.2011 21:58
Kirjoittaja ttorri
21.3 ovat päivittäneet tiedotettaan.
- Tarkastusmenetelmä lähes valmis. Seuraavaksi EASA:n syynättäväksi
- plan B:nä privaatti firma suunnittelee siiven vahvistusmenetelmää

http://www.let.cz/files//File/standpoin ... ch2011.pdf

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ti 12.04.2011 21:30
Kirjoittaja Sauli S.
Jotain on ollut kehitteillä, -ja saatu aikaankin, EASA:n päätöstä odotellessa:
http://www.aircraftdc.de/ENG/visionen_blanik.htm
sekä:
http://www.aircraftdc.de/ENG/images/Bla ... 39-001.pdf

Sauli S.

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Su 01.05.2011 18:24
Kirjoittaja SamiM
Blanix-team on saanut vahvistukset koneisiinsa jo kuntoon: http://www.blanix.com/Web-Site_3/News/E ... t_....html

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: To 05.05.2011 18:17
Kirjoittaja viper
ttorri kirjoitti:21.3 ovat päivittäneet tiedotettaan.
- Tarkastusmenetelmä lähes valmis. Seuraavaksi EASA:n syynättäväksi
- plan B:nä privaatti firma suunnittelee siiven vahvistusmenetelmää

http://www.let.cz/files//File/standpoin ... ch2011.pdf
Onko tullut tietoa siitä, että onko EASA hyväksynyt tarkastusmenetelmän? Jos EASA sen hyväksyy niin ilmeisesti tarkastusmenetelmän kautta Blanik olisi halvempi saada takaisin lentokelpoiseksi kun tuon vahvistusmenetelmän kautta :)

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Pe 06.05.2011 01:04
Kirjoittaja Sauli S.
Tältä sivulta olen sitä päivittäin kyttäilly= http://ad.easa.europa.eu/ Valitse advanced search ja siinä A:sta: Aircrafts Industries / L13 ( Blanik) / L13
Toivottavasti tulee pikapuoliin. Onhan tuosta jo toista kuukautta (21.3) kun juttu on jätetty EASA:lle. Mutta niinku sanottu on: hittaitahan ne o herrojen kiireet

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Pe 20.05.2011 16:32
Kirjoittaja Sauli S.
Tässä vaiheessa sitä nyt mennään....
http://www.let.cz/files//File/standpoin ... rs_MAY2011.

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Pe 20.05.2011 17:41
Kirjoittaja SamiM

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ke 15.06.2011 18:47
Kirjoittaja Sauli S.
Jotainko uutta: ymmärsinkö oikein, että tämä muutosprojekti ois saanut jonkinmoisen EASA hyväksynnän - 14.06.2011 ??
http://www.aircraftdc.de/ENG/images/Bla ... 0a.024.pdf

Re: L-13 siiven tarkistus välittömästi!

Lähetetty: Ma 18.07.2011 14:38
Kirjoittaja Sauli S.
Nää on näköjään viimein saaneet EASA:n hyväksynnän STC:lle ( EASA STC 10035295 pvm. 14.06.2011)
Tään saa AG&D'n mukaan asentaa:
- The modification can be installed at any Part-145/Part-M or equivalently approved
maintenance organization
having the Blaník within their scope of approval.
- In the course of the modification, personnel approved (EN 4179 or NAS 410) for
non-destructive testing utilizing Eddy current, optical (borescope) and dye penetrant
inspection techniques is required.

Onkohan nää kansallisella tasolla olevat equivalentteja? Entäs yksilötasolla (lentokonemekaanikot, -teknikot...yms ?)